1
2
3
4
5
6
7
[ 8
]
|
|
Posted: 2008-04-11 00:24:59  Alltså kan Eeegit t.ex. fortfarande ´vara en fin avelshingst då han så klart fortfarande har fin potential , men inte utvecklas lika mycket i träning längre nu när han är 6 år och börjar närma sig sin peak.
är vi på samma spår då toastmachine?
(sedan är det en annan sak att det säkert finns 3/4-åringar med ännu högre potential är ... men det är ju upp till var och en om du vill leta och chansa lite...)
Answer to: "Alltså kan Eeegit t.ex. fortfarande ´vara en fin avelshingst då han så "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ja visst. För att kunna jämnföra måste man ju göra det med hästar i samma ålder. Jag menar mest att han var kass för han gav kassa föl, vet inte hur eegit tränar.
Jag hade ju gärna sett ett medel medel och ett median medel plus ett medel på insprungna pengar när man kollar igenom avelshingstar. Aveln är ju extremt dålig men också extremt svår att få en bra uppfattning om.
Som sagt, eeegit har 200+ för det är alla föl man ska titta på och deras mammor så man kan räkna bort alla som avlat med sina hästar med 1.7 i medel. Och förra sesongen fanns det vad? 5 sidor med avelshingstar?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-04-11 01:24:53  Ja visst. För att kunna jämnföra måste man ju göra det med hästar i samma ålder. Jag menar mest att han var kass för han gav kassa föl, vet inte hur eegit tränar.
Jag hade ju gärna sett ett medel medel och ett median medel plus ett medel på insprungna pengar när man kollar igenom avelshingstar. Aveln är ju extremt dålig men också extremt svår att få en bra uppfattning om.
Som sagt, eeegit har 200+ för det är alla föl man ska titta på och deras mammor så man kan räkna bort alla som avlat med sina hästar med 1.7 i medel. Och förra sesongen fanns det vad? 5 sidor med avelshingstar?
Answer to: "Ja visst. För att kunna jämnföra måste man ju göra det med hästar i s"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Själv har jag kommit fram till att morsan är lika viktig som farsan och att de "gömda" egenskaperna spelar stor roll. så att ha ett medel eller liknande för sina avkommor är ju orelevant eftersom morsan är lika viktig, sen är det ju ett lotteri också!
|
|
Reply
|
|
Buck_Fush
|
Posted: 2008-04-11 02:01:19
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
|
Ja man ser vilka pengar man kan tjäna på en avelshingst fast aveln är kass. Om nu aveln kommer igång efter eventuella korrigeringar tycker jag man måste sätta ett tak på hur mycket man kan tjäna på en avelshingst.
Jag tycker själva tävlingsbiten ska vara viktigare än aveln. En hingst kunde få kosta max 100.000 och få max 30 betäckningar per säsong eller något?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-04-11 07:26:34  Så är det fan inte, han är inte sämre än någon annan alla är typ lika dåliga
Answer to: "Så är det fan inte, han är inte sämre än någon annan alla är typ lik"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Eeegit borde vara sämst, en mutant från Irland som har galoppgener och inte borde kunna trava ett steg ska inte kunna funka i aveln.. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-04-11 11:31:09  Eeegit borde vara sämst, en mutant från Irland som har galoppgener och inte borde kunna trava ett steg ska inte kunna funka i aveln.. 
Answer to: "Eeegit borde vara sämst, en mutant från Irland som har galoppgener och in"
|
Became a member:
Forum posts:
|
NE nu va du elak 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-04-11 11:33:23  NE nu va du elak 
Answer to: "NE nu va du elak:D"
|
|
Hmm.....kanske lite. Hehe 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-04-11 12:12:17
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
när stuteriet försvinner så blir man väl miljardär på sin/sina avelshingstar?
Visst behövs ett nytt system med aveln.........
Courac ligger snart ute som avelshingst! 2-3 lopp till hoppas jag
(troligen lika usla avkommer som alla andra, kan dock hoppas på att dem föds med samma vinnarskalle som courac)
Får sedan instämma med Perra angående hur bra en avelshingst är/ska vara, en avelshingst blir INTE sämre bara för att den blir äldre. Potentialen och hur bra hästen tränar får jämföras med hästar i samma ålder. Det är så jag uppfattat det också.......
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-04-11 12:34:42
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tack Nijo...Började bli lite nervös där...men hade ändå för mig vi diskuterat det rätt ingående förut i någon tråd på förslagssidan.
Soberano...Jag har ingen aning om ifall Eeegit ät bra som avelshäst eller inte. När vi snackade avel, träning och möjlig inverkan av ålder var han bara ett logiskt exempel då han precis var uppe i tråden.
Eeegit är säkert okej, men jag tror definitivt det finns 3/4-åringar som har bättre potential. Konstigt vore det annars om spelets bästa häst för tvävling och träning "föds" redan säsong 1
Å andra sidan...Jag tror inte någon är särskilt bra just nu...
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-04-11 12:42:40  Tack Nijo...Började bli lite nervös där...men hade ändå för mig vi diskuterat det rätt ingående förut i någon tråd på förslagssidan.
Soberano...Jag har ingen aning om ifall Eeegit ät bra som avelshäst eller inte. När vi snackade avel, träning och möjlig inverkan av ålder var han bara ett logiskt exempel då han precis var uppe i tråden.
Eeegit är säkert okej, men jag tror definitivt det finns 3/4-åringar som har bättre potential. Konstigt vore det annars om spelets bästa häst för tvävling och träning "föds" redan säsong 1
Å andra sidan...Jag tror inte någon är särskilt bra just nu...
Answer to: "Tack Nijo...Började bli lite nervös där...men hade ändå för mig vi di"
|
|
Skrev det mest på skämt, jag menar, en Irländare
För övrigt så har jag väl också för mig att träningskapacitet måste jämföras med andra i samma ålder, låter ju rätt logiskt.
Tycker hursomhelst att det är dags att höja kraven för att bli avelsberättigad. 250000 innebär ju att du flaxar till och vinner en bronsfinal så är du avelshingst. Nja.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-04-11 14:07:39
|
Became a member:
Forum posts:
|
En miljon är en rimlig gräns.
Men det är så mycket med aveln som måste göras om så det är inte ens greppbart.
Den är så enormt körd i botten som det bara går, blott funktionen i sig fungerar, men det är det enda.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-04-11 14:13:41  Stall Blåbärspaj AB har genomfört minst 135 avlingar varav 112 med Vont, tidigare för 75 000 och nu till REA för 50 000 vilket har gett honom 8 550 000. Tänk då på att man kan ändra priserna mellan 50 000 och 500 000, så förstår ni vad jag menar. Glöm inte heller bort odds buggen där det säkert har tjänats en hel del pengar. Är det någon som gjort rätt för sig här? Det finns säkert en massa andra sätt att tjäna pengar på som inte har kommit upp till ytan än. De som var med från starten har säkert tjänat stora summor men jag säger inte att alla gjort det. Jag tycker det är bra av Admin att inte reagera direkt utan låter folk skriva av sig gällande ämnet. Och har man misstankar om andra saker är det bara att skriva av sig. Jag tror att jag har bevisat det jag ville och kanske även fått upp ett par ögon till för det här. 2 av mina hästar är redan pensionerade och 1 är såld till ett stall som Kakan påstår är mitt, pacolainen. Resterande hästar skall inom kort också pensioneras. Om sen vissa vill kalla mig fuskare och placera mig på deras svarta, gröna eller röda listor, fine by me! Ärligt talat vem bryr sig om era listor när era beslut inte baseras på fakta!! En liten tankenöt; mitt stall har dragit in 0kr sen jag registrerade det, om jag nu skulle vilja fuska på det sätt som vissa vill få det till, hade jag då lagt ut 4,2 milj på en 8-årig häst som är i princip helt slut? Vissa förstår tydligen inte vad jag skriver eller vill helt enkelt försöka vända på det jag skriver om aveln. Jag förstår att det jag skrivit väcker starka känslor hos några av spelarna här. De som har rent mjöl i påsen kan helt bortse från denna diskussion men jag kan förstå reaktionerna från de som inte har kört rent spel. Jag vill också göra er uppmärksamma på att nästan alla de hästar som Kakan sålt har gått för mellan 1,1-1,6 milj, trots att det varit en valack med ett träben. När det finns många som försöker sälja sina hästar som har samma värden som Kakans men får betalt knappt hälften av vad han får. Hur förklaras detta?
Jag har gjort en liten lista över topp 4 i avlingslistan som jag vill presentera här, detta är inget påhopp utan bara en jämnförelse;
Etta i avlingslistan enligt tabell.
Eeegit 11 328 500kr
226 avel nuvarande pris 100 000kr vilket ger 22600000kr
Tvåan 2 487 000kr
57 avel nuvarande pris 50 000kr vilket ger 2 850 000kr
Trean 2 472 600kr
75 avel 22st med nuvarande avlingspris på 150 000kr 53st med 50 000kr vilket ger 5 950 000kr
Fyran (VONT  ) 2 320 000kr
MINST 135 AVEL 112 MED VONT  PRIS 75 000KR MEN NU PÅ REA  50 000kr OCH VEM VET INNAN DESS. 23 AVEL MED RIGHT HERE RIGHT NOW 50 000KR VILKET GER MINST 9 550 000KR INTE ILLA KAKAN!
Ni ser själva VONT är ganska attraktiv när det finns bättre hästar...
Det enda sättet att komma till rätta med problemet, enligt min åsikt, är att alla får full insyn över de avlingar som görs på allas konto i detta spel, samt att det finns bestämda regler för prissättning på aveln.
Penningtransaktioner skall redovisas...
Tack för mig, det blir inga fler inlägg
Answer to: "Stall Blåbärspaj AB har genomfört minst 135 avlingar varav 112 med Vont,"
|
Became a member:
Forum posts:
|
om du nu har forskat värsta mycket nu proffesorn och tror dig veta allt om mig och mitt stall... en fråga.. hur kan du hållit koll på mitt stall när du bara varit inloggad 7 timmar?  ... ganska förvirrande och var har du fått pengarna ifrån på dom 7 timmarna?.
Och vad har jag gjort dig till att du verkar så tjurig på mig?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-04-13 11:27:43
|
Became a member:
Forum posts:
|
detta är nog den längsta tråden?