Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Chokladkakan.

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

1   2   3   4   5   6   [ 7 ]   8  
Author Message
Posted: 2008-04-10 17:38:46 Answer to: "Sant Nijo ...och i riktigt trav är det otroligt många tränare som är gl"

Became a member: 
Forum posts:
öh! du attract,pacolainen är ditt andra konto va? eller rättare sakt det ÄR ditt.
Reply
Posted: 2008-04-10 17:40:24

Became a member: 
Forum posts:
Nijo har helt rätt.
Reply
Posted: 2008-04-10 18:00:12

Became a member: 
Forum posts:

Du sätter ett pris var 3e vecka, och sedan är det satt pris som gäller ....för alla!

riktigt bra..
Reply
Soberano Posted: 2008-04-10 18:08:37 Answer to: "Du sätter ett pris var 3e vecka, och sedan är det satt pris som gÃ"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Varför var 3:e vecka? Sätt ett datum när avelssäsongen börjar och sätt ett pris som står fram till nästa etapp. Finns ingen anledning att ändra pris under pågående etapp, nån som sett hingstägare ändra pris under pågående avelssäsong? Inte jag heller.
Reply
Posted: 2008-04-10 18:09:16 Answer to: "Varför var 3:e vecka? Sätt ett datum när avelssäsongen börjar och sät"

Became a member: 
Forum posts:
har du iofs, rätt i...
Reply
Posted: 2008-04-10 18:42:03

Became a member: 
Forum posts:
idén med ett fast avelspris tycker jag är riktigt bra, det kommer (antagligen) hålla priserna nere och så får man tänka ett steg längre när man sätter priset på sin hingst.

Reply
Posted: 2008-04-10 20:29:11

Became a member: 
Forum posts:
Soberano, Att jag drog till med var 3e vecka var lite för att uppnå just det som Gidman nämner.

det kommer (antagligen) hålla priserna nere och så får man tänka ett steg längre när man sätter priset på sin hingst.

Sätter du ett pris för hela säsongen har du ju ingen direkt chans att påverka i konkurrensen om du råkar satt för högt och någon billigare visar sig blir grymt populär.

Får du ändra ett par gånger per etapp(var 3e eller 4e vecka) så tror i varje fall jag att det kommer driva priserna neråt under etappens gång.
(De som ej får så många betäckningar tycker man ju rimligen borde sänka sitt pris ...)
Reply
Soberano Posted: 2008-04-10 20:49:04 Answer to: "Soberano, Att jag drog till med var 3e vecka var lite för att uppnå just "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Visst kan jag förstå tankegången och kanske hålla med till viss del men.... Om du då får stå ditt kast under en hel etapp för att du satt ett "överpris" borde det ju än mer få folk att tänka efter innan prissättningen.

IRL så är det väldigt många hingstägare som tappar mycket pengar på en väl optimistisk prissättning första året medan många mindre "bra" hingstar blir fullbokade och även får fram stjärnor på det sättet då dom är mer prisvärda och en stor kull ger ju större möjligheter till en stjärna än små kullar.

Egentligen är det väl detsamma bara det inte är möjligt att ändra pris från dag till dag för att ge "kompispriser" framförallt i hingstägarens favör då....

Hursomhelst tycker jag att det ger lite mer känsla om du 3 veckor innan nästa etapp kan gå igenom hingstarna och kolla priser och sånt utan att dessa ändras under tidens gång.
Reply
Posted: 2008-04-10 21:23:18

Became a member: 
Forum posts:
Säg att du kan ändra måndag-onsdag vecka 1 , vecka 5 och vecka 10.
Då har du 3 dagar på dig att bestämma dig och du har chans att ändra i början på etappen, mitt i etappen och inför nästa etapp.

Visst, det är inte helt realistiskt. Håller med dig om det Soberano.

Jag tycker bara det känns tufft att vara "rökt" för hela etappen om du sätter priset för högt. Risken är att 4-5 hingstar blir väldigt mycket anlitade, under en hel etapp , för de ligger "rätt".
Reply
Posted: 2008-04-10 22:51:40 Edited(1): 2008-04-10 23:04:09

Became a member: 
Forum posts:
Stall Blåbärspaj AB har genomfört minst 135 avlingar varav 112 med Vont, tidigare för 75 000 och nu till REA för 50 000 vilket har gett honom 8 550 000. Tänk då på att man kan ändra priserna mellan 50 000 och 500 000, så förstår ni vad jag menar. Glöm inte heller bort odds buggen där det säkert har tjänats en hel del pengar. Är det någon som gjort rätt för sig här? Det finns säkert en massa andra sätt att tjäna pengar på som inte har kommit upp till ytan än. De som var med från starten har säkert tjänat stora summor men jag säger inte att alla gjort det. Jag tycker det är bra av Admin att inte reagera direkt utan låter folk skriva av sig gällande ämnet. Och har man misstankar om andra saker är det bara att skriva av sig. Jag tror att jag har bevisat det jag ville och kanske även fått upp ett par ögon till för det här. 2 av mina hästar är redan pensionerade och 1 är såld till ett stall som Kakan påstår är mitt, pacolainen. Resterande hästar skall inom kort också pensioneras. Om sen vissa vill kalla mig fuskare och placera mig på deras svarta, gröna eller röda listor, fine by me! Ärligt talat vem bryr sig om era listor när era beslut inte baseras på fakta!! En liten tankenöt; mitt stall har dragit in 0kr sen jag registrerade det, om jag nu skulle vilja fuska på det sätt som vissa vill få det till, hade jag då lagt ut 4,2 milj på en 8-årig häst som är i princip helt slut? Vissa förstår tydligen inte vad jag skriver eller vill helt enkelt försöka vända på det jag skriver om aveln. Jag förstår att det jag skrivit väcker starka känslor hos några av spelarna här. De som har rent mjöl i påsen kan helt bortse från denna diskussion men jag kan förstå reaktionerna från de som inte har kört rent spel. Jag vill också göra er uppmärksamma på att nästan alla de hästar som Kakan sålt har gått för mellan 1,1-1,6 milj, trots att det varit en valack med ett träben. När det finns många som försöker sälja sina hästar som har samma värden som Kakans men får betalt knappt hälften av vad han får. Hur förklaras detta?

Jag har gjort en liten lista över topp 4 i avlingslistan som jag vill presentera här, detta är inget påhopp utan bara en jämnförelse;

Etta i avlingslistan enligt tabell.
Eeegit 11 328 500kr
226 avel nuvarande pris 100 000kr vilket ger 22600000kr

Tvåan 2 487 000kr
57 avel nuvarande pris 50 000kr vilket ger 2 850 000kr

Trean 2 472 600kr
75 avel 22st med nuvarande avlingspris på 150 000kr 53st med 50 000kr vilket ger 5 950 000kr

Fyran (VONT ) 2 320 000kr
MINST 135 AVEL 112 MED VONT PRIS 75 000KR MEN NU PÃ… REA 50 000kr OCH VEM VET INNAN DESS. 23 AVEL MED RIGHT HERE RIGHT NOW 50 000KR VILKET GER MINST 9 550 000KR INTE ILLA KAKAN!

Ni ser själva VONT är ganska attraktiv när det finns bättre hästar...

Det enda sättet att komma till rätta med problemet, enligt min åsikt, är att alla får full insyn över de avlingar som görs på allas konto i detta spel, samt att det finns bestämda regler för prissättning på aveln.

Penningtransaktioner skall redovisas...

Tack för mig, det blir inga fler inlägg
Reply
Posted: 2008-04-10 23:04:10

Became a member: 
Forum posts:
konstigt att attract varit med länge nog för att veta hur man tjänar pengar på aveln men inte länge nog för att veta att eeegit kanske är spelets sämsta avleshingst.
Reply
Posted: 2008-04-10 23:25:21 Answer to: "konstigt att attract varit med länge nog för att veta hur man tjänar pen"

Became a member: 
Forum posts:
Så är det fan inte, han är inte sämre än någon annan alla är typ lika dåliga
Reply
Posted: 2008-04-10 23:30:02

Became a member: 
Forum posts:
okey då. det är väl jämnt skägg om att va sämsta hästen
Reply
Posted: 2008-04-10 23:46:08 Answer to: "Så är det fan inte, han är inte sämre än någon annan alla är typ lik"

Became a member: 
Forum posts:
haha, vilket påhopp du blev utsatt för där.. attackera honom
Tycker synd om dig Nazzgul... aveln är baserad på hur bra hästarna tränar säger Eriksson och, det är ju fel.
Man blir inte sämre i avel för att man blir äldre?
Reply
Posted: 2008-04-10 23:48:02 Answer to: "Stall Blåbärspaj AB har genomfört minst 135 avlingar varav 112 med Vont,"

Became a member: 
Forum posts:
Du kan ju alltid fortsätta att komma med statistiska redovisningar, är ju alltid intressant.
Sen om det du säger om kakan är sant eller inte det är det väl bara en subjektiv och övermäktig bedömmare som kan svara på egentligen och det är ju Eriksson.
Reply
Posted: 2008-04-11 00:09:31 Answer to: "haha, vilket påhopp du blev utsatt för där.. attackera honom :) Tycker"

Became a member: 
Forum posts:
Jo enligt eriksson, men tycker inte att det borde vara så inte så värst verklighetstroget
Reply
Posted: 2008-04-11 00:11:22 Edited(1): 2008-04-11 00:12:58

Became a member: 
Forum posts:

Tycker synd om dig Nazzgul... aveln är baserad på hur bra hästarna tränar säger Eriksson och, det är ju fel. Man blir inte sämre i avel för att man blir äldre?

Det innebär väl inte att du är kass som avelshäst för du är äldre Plokko ?
Tanken är väl att du ska jämföra om t.ex. Eeegit, tränar bra jämfört med andra 6-åriga hästar. ( Inte mot 3-åriga)

Det där har ju redan diskuterats i flera trådar.

Träningen är relativ mot andra i samma ålder, och med bra träning så är väl tanken att du får jämföra mot hästarna i samma åldersgrupp.
SÃ¥ har jag , och flera, fattat det i alla fall...

Då är det väl inget fel i att Eriksson tipsat om att det är bra att kolla på träningen för att kunna ha lite att gå på när man vill gissa sig till en bra avelshäst.

Att få svar från Eriksson för att vara säker verkar ju däremot inte vara så lätt nu för tiden
Reply
Posted: 2008-04-11 00:14:35

Became a member: 
Forum posts:
avel är baserade på potenialen som träningen är en indikator på. inte tvärt om.
Reply
hogan Posted: 2008-04-11 00:17:25

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Eeeh, vad trodde attract detta spel var för något? Dela på allt ala moscow kommunista spelet eller? Jag trodde det var ett spel där man köper och säljer hästar och håller till i stuteriet med avel mm...eeh vart har jag hamnat??? öhh....
Reply
Posted: 2008-04-11 00:18:54 Edited(1): 2008-04-11 00:20:25

Became a member: 
Forum posts:
Alltså kan Eeegit t.ex. fortfarande ´vara en fin avelshingst då han så klart fortfarande har fin potential , men inte utvecklas lika mycket i träning längre nu när han är 6 år och börjar närma sig sin peak.

är vi på samma spår då toastmachine?

(sedan är det en annan sak att det säkert finns 3/4-åringar med ännu högre potential är ... men det är ju upp till var och en om du vill leta och chansa lite...)
Reply
1   2   3   4   5   6   [ 7 ]   8