1
2
3
4
[ 5
]
6
7
8
|
Eriksson
|
Posted: 2011-09-26 23:04:12
|
Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
|
Resultatlistan är uppdaterad med samma info som startlistan.
|
|
Reply
|
|
dent
|
Posted: 2011-09-26 23:18:12
|
Became a member: 2011-04-08
Forum posts: 201
|
Detta är kanon Eriksson. Härligt med engagerande människor.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-27 07:02:11
|
Became a member:
Forum posts:
|
tummen upp erik....kan man bara få en lista att man ser när mina uppföddningar springer
|
|
Reply
|
|
Seca501
|
Posted: 2011-09-27 09:05:55 tummen upp erik....kan man bara få en lista att man ser när mina uppföddningar springer
Answer to: "tummen upp erik....kan man bara få en lista att man ser när mina"
|
Became a member: 2010-10-16
Forum posts: 76
|
Bravo Eriksson!
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2011-09-27 11:32:19 Möjligen lite off topic här Hogan, men jag vet inte om jag gillar det där med "polare man vill gynna". Man ska inte kunna få in extra pengar till stallet bara för att man råkar ha massa polare på zonen. Själv har jag t.ex varit extra noga med att inte ge några extrafördelar i form av avel till Stall Cherry (som är min brorsa) och det tycker jag inte andra skall göra heller. Iofs, när jag väl tänkte avla med hans Nutmeg så gick det ju inte, men det är principen jag menar. Fair Play.
Answer to: "Möjligen lite off topic här Hogan, men jag vet inte om jag gillar"
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Var inte riktigt så jag menade Medeltid....jag har inte ens några polare mer än alla andra och framför allt ingen brorsa, självklart ska avelhingsten som den jag avlar från vara något att ha....det jag menade var bara om jag vet två likvärdiga avelshingstar....så gynnar jag hellre den som jag tycker är mest värd den...t.ex var schysstast eller ngt....jag skulle aldrig avla från Victory Stables eller Singsjön om du fattar.
Och fair play har jag kämpat för sen dag ett här inne, har inte gjort annat än jagat fuskare så jag hoppas verkligen du inte misstror mig för då har du missat många trådar här inne där jag både slagits för småstallens överlevnad samt såna som Singsjön. Men jag kanske skulle ha formalerat det lite mer ironiskt så ingen uppfattar mig fel.
Möjligen lite off topic här Hogan, men jag vet inte om jag gillar det där med "polare man vill gynna". Man ska inte kunna få in extra pengar till stallet bara för att man råkar ha massa polare på zonen. Själv har jag t.ex varit extra noga med att inte ge några extrafördelar i form av avel till Stall Cherry (som är min brorsa) och det tycker jag inte andra skall göra heller. Iofs, när jag väl tänkte avla med hans Nutmeg så gick det ju inte, men det är principen jag menar. Fair Play.
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2011-09-27 12:06:37
|
|
Som ett ex. kan jag dra upp den jag nog haft mest kontakt med här inne, det är Soberano...och inte har han tagit en enda föl av mina för det....däremot har jag tagit ett par av hans Great Horsetail men den lämnade ju klart bra förut också....men jag har tagit flera av Lauvin t.ex fast han har jag aldrig pratat med ens.
Tror folk kommer avla mycket eget nu också, eftersom då får man pengarna själv och jag har 3 avelshingstar på marknaden varav en som lämnat bra, så jag kommer nog göra som de flesta att satsa mest på mig själv....sen testar man någons nån gång ibland och det blir den man hör går bäst skulle jag tro för tillfället. Jag har också provat CTW hos Bakaou, han har jag heller aldrig pratat med...så polare man umgås med på fritiden har jag inte, bara såna man lärt känna här inne och kommit bra överens med.
Det där du menar har ju förikommit och förekommer....det är på en del stall väldigt gamla avelshingstar som aldrig gjort väsen av sig, har dåliga värden och precis sprungit in 250.000 fast de är över 12 år och såna borde ju ha 2 avkommor max....men man ser att de har över 50 st och i vissa stall står 5 av fölen....vilken normal tar 5 st avkommor efter en sådan avelhingst....jo en kompis eller att man har fler account själv....det är lite skillnad än vad jag menade, att jag kanske skulle tagit Great Horsetail före Purgatory bara för jag pratat med Soberano som är en schysst kille...medans jag aldrig pratat med Lauvin fast han är säkert också en schysst kille, och deras hästar är likvärdiga kanske....så hade det nog blivit G.H...men om vi säger att Purgatory är mycket bättre än Great....ja då är det inget snack om saken då tar jag givetvis den bättre.
Vill bara vi är överens!!
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-09-27 14:35:54
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6897
|
En annan liten fundering angående byte av namn på hästar. Jag tycker man ska kunna byta namn om hästen inte sprungit i särskilt många lopp. Det blir ganska mycket transfers med 3-åringar som sprungit i bara ett par lopp, då tycker jag hästen inte ännu har gjort sig ett namn och då borde man väl få byta. Finns ju ett par stallägare (Jag, Larockma, Elrysso m.m) som vill ha enhetliga namn på våra kusar. Efter kanske 6-8 lopp borde spärren finnas. Vad tycker ni?
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2011-09-27 21:22:17 En annan liten fundering angående byte av namn på hästar. Jag tycker man ska kunna byta namn om hästen inte sprungit i särskilt många lopp. Det blir ganska mycket transfers med 3-åringar som sprungit i bara ett par lopp, då tycker jag hästen inte ännu har gjort sig ett namn och då borde man väl få byta. Finns ju ett par stallägare (Jag, Larockma, Elrysso m.m) som vill ha enhetliga namn på våra kusar. Efter kanske 6-8 lopp borde spärren finnas. Vad tycker ni?
Answer to: "En annan liten fundering angående byte av namn på hästar. "
|
|
Instämmer..borde få upp till 10 lopp på sig så man vet man gör rätt.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-27 22:35:36 Instämmer..borde få upp till 10 lopp på sig så man vet man gör rätt.
Answer to: "Instämmer..borde få upp till 10 lopp på sig så man v"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Gillar idéen!
Kanske om man hade några krav av den här typen t. ex.
* 10 lopp/vinster
* Vunnit minst 1 storlopp
Efter hästen fullt nån av dessa kriterier så ska det ej längre gå byta namn?
|
|
Reply
|
|
Medeltid
|
Posted: 2011-09-27 22:59:47
|
Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 773
|
Inga namnbyten efter första starten enligt mig, det kom vi ju fram till för ett tag sedan.
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2011-09-28 08:26:33
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Håller med Medeltid. Nu är det på samma sätt som IRL, vilket jag tycker är riktigt. Varför ska ägarens önskan om att alla hästar i stallet ska heta lika gå före uppfödarens önskan om att ha sitt "kennelnamn" på samtliga uppfödningar och därigenom få välförtjänt reklam för dessa om de går bra?
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2011-09-28 09:09:20
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Ställer mig i den senare kön. Namnbyte fram till första start.
|
|
Reply
|
|
dent
|
Posted: 2011-09-28 11:22:20
|
|
Håller med inga namnbyte efter första start.
|
|
Reply
|
|
dent
|
Posted: 2011-09-28 11:32:21
|
|
En fråga vad är det IRL som folk hänvisar till??
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-09-28 11:34:59 En fråga vad är det IRL som folk hänvisar till??
Answer to: "En fråga vad är det IRL som folk hänvisar till??"
|
|
IRL betyder in real life.
Vad tycker ni andra om vinnarskallen då? Jag är extremt nyfiken på den. Vill ni att den ska visas på pensionerade hästar? Det vill jag.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2011-09-28 11:39:30 IRL betyder in real life.
Vad tycker ni andra om vinnarskallen då? Jag är extremt nyfiken på den. Vill ni att den ska visas på pensionerade hästar? Det vill jag.
Answer to: "IRL betyder in real life.
Vad tycker ni andra om vinnarskallen då?"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag tror inte att det finns en stapel/värde på vinnarskallen.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-09-28 11:40:29 Jag tror inte att det finns en stapel/värde på vinnarskallen.
Answer to: "Jag tror inte att det finns en stapel/värde på vinnarskallen."
|
|
Kan du utveckla det resonemanget? Hur tror du det funkar?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2011-09-28 11:42:50 Kan du utveckla det resonemanget? Hur tror du det funkar?
Answer to: "Kan du utveckla det resonemanget? Hur tror du det funkar?"
|
|
Utveckla? Jag tror inte att det finns ett värde som går visa på "vinnarskalle". Vissa hästar vinner mer andra mindre, vissa radar segrar och sedan dör dom och vinner aldrig mer. Om det fanns ett värde på vinnarskalle så borde väl inte det värdet helt plötsligt försvinna?
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-09-28 11:51:13 Edited(1): 2011-09-28 11:52:55 Utveckla? Jag tror inte att det finns ett värde som går visa på "vinnarskalle". Vissa hästar vinner mer andra mindre, vissa radar segrar och sedan dör dom och vinner aldrig mer. Om det fanns ett värde på vinnarskalle så borde väl inte det värdet helt plötsligt försvinna?
Answer to: "Utveckla? Jag tror inte att det finns ett värde som går visa p&a"
|
|
Det kan ju vara fråga om en extra variabel som gör att siffran inte är konstant. Men att inte tro att det finns nåt dolt värde för vinnarskalle, det kan jag aldrig tro på. Hur har DWB radat upp seger efter seger under så lång tid? Han har ett medelvärde som iofs är bra, men inget speciellt i konkurrensen. Kolbasz? Har väl nästan 30 segrar. Och ett annat bra exempel, 4-åriga Sacred Wind har ett medel på 3.8 tror jag och har 9 segrar på 11 försök.
Allt detta samtidigt som vissa hästar som närmar sig 10.0-strecket "aldrig" vinner. Dessutom står det under Regler/Hjälp att, " Din häst har 7 synliga egenskaper: Styrka, Snabbhet, Startsnabbhet, Spurt, Galopprisk, Form och Rutin." och eftersom det är formulerat just så, så tar man väl för givet att det också finns osynliga värden? För mig är det en självklarhet, och helt uppenbart att den här siffran finns.
Sen kan den nog ändras under karriären, och det har några stallägare bittert fått erfara. Simpehot är ett bra exempel, Doc The Hooligan ett annat. Finns nog ett par till också. Men det betyder ju inte att vinnarskalle inte existerar. För det gör den, på ett eller annat sätt. Det pantsätter jag huset på.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2011-09-28 11:56:11 Det kan ju vara fråga om en extra variabel som gör att siffran inte är konstant. Men att inte tro att det finns nåt dolt värde för vinnarskalle, det kan jag aldrig tro på. Hur har DWB radat upp seger efter seger under så lång tid? Han har ett medelvärde som iofs är bra, men inget speciellt i konkurrensen. Kolbasz? Har väl nästan 30 segrar. Och ett annat bra exempel, 4-åriga Sacred Wind har ett medel på 3.8 tror jag och har 9 segrar på 11 försök.
Allt detta samtidigt som vissa hästar som närmar sig 10.0-strecket "aldrig" vinner. Dessutom står det under Regler/Hjälp att, " in häst har 7 synliga egenskaper: Styrka, Snabbhet, Startsnabbhet, Spurt, Galopprisk, Form och Rutin." och eftersom det är formulerat just så, så tar man väl för givet att det också finns osynliga värden? För mig är det en självklarhet, och helt uppenbart att den här siffran finns.
Sen kan den nog ändras under karriären, och det har några stallägare bittert fått erfara. Simpehot är ett bra exempel, Doc The Hooligan ett annat. Finns nog ett par till också. Men det betyder ju inte att vinnarskalle inte existerar. För det gör den, på ett eller annat sätt. Det pantsätter jag huset på.
Answer to: "Det kan ju vara fråga om en extra variabel som gör att siffran i"
|
|
Fast om den finns och varierar så är den ju lika intressant att se som formen.......Inte det minsta.
|
|
Reply
|
|
1
2
3
4
[ 5
]
6