Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> ATG !

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

1   2   3   4   5   [ 6 ]   7  
Author Message
Posted: 2012-02-15 06:44:18 Answer to: "O du är inte helt torr bakom öronen...;)"

Became a member: 
Forum posts:
Argumenten slut eller? Säg det där till mig i verkligheten istället.
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 06:51:01 Answer to: "Argumenten slut eller? Säg det där till mig i verkligheten ist&au"

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Nej då vi kan fortsätta tills dina öron har torkat..
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 06:59:12 Answer to: "hmm, jag har lite funderaingar ang. det här med aveln, jag tänker"

Ja här finns nog en förklaring..men lönsamheten är så dålig på ston, mycket bättre på hingstar om de slår...ekonomiskt kortsiktigt men så jobbas de... Franska staten kanske har sluta med sina uppköp av hingstar o de konceptet...vore bra o det jobbades med stosidan på något sätt...finns väl inte så många franska ston i Svedala ? Tycker det har köpts in gamla valacker från Frankrike som fått transportbidrag för att starta i V75..
Reply
Posted: 2012-02-15 07:03:10 Edited(2): 2012-02-15 07:14:00 Answer to: "amerikanskt blod dominerar fortfarande bra avel handlar inte om hur myc"

Became a member: 
Forum posts:
Nej för konkurrensen på Vincennes är den överlägset tuffaste i världen, det kan ingen travintresserad blunda för.

Att Iceland och Brioni lyckades vinna Elitloppet är snarare ett bevis på att Elitloppet har tappat attraktionskraft internationellt, sen att Rapide Lebel var den moraliske vinnaren efter att ha fått det tuffaste loppet i både försök och final och hade vunnit utan startgaloppen i finalen, det nämner du inte. Och hur såg det ut när Rapide Lebel och Brioni mötte i Åby Stora? För att inte tala om när Brioni och Iceland tävlat nere i Frankrike..

Visst San Pail är en fantastisk häst men han är också undantaget som bekräftar regeln vilket både jag och skybird nämnt tidigare. Rapide Lebel åkte ju över för att möta honom men torskade med en nos från dödens trots att han var ofräsch för dagen och han hade garanterat vunnit om han inte brutit ut på upploppet, det vet alla som sett loppet men visst det är först över mållinjen som gäller men Rapide Lebel är den bättre hästen av dem två.

Hade Ready Cash rest till USA för att testa milebanorna (vilket man kan hoppas att han gör i höst) så kommer inte hans motståndare bli San Pail, utan det kommer snarare bli klockan..

Blandning är verkligen att föredra ja, det krävs för att Sverige ska försöka ta upp jakten. Att Olimede är intressant kan jag hålla med om, han har ju en perfekt blandning på nästan exakt 50/50.
Reply
Posted: 2012-02-15 07:04:44 Answer to: "Nej då vi kan fortsätta tills dina öron har torkat..:D"

Became a member: 
Forum posts:
Fossilen skämmer ut sig igen..
Reply
Posted: 2012-02-15 07:05:53 Answer to: "Nej då vi kan fortsätta tills dina öron har torkat..:D"

Became a member: 
Forum posts:
Vad är det du inte vill erkänna? Påstår du att svensk travsport håller samma nivå som den franska och har lika bra hästar?
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 07:07:03 Answer to: "Fossilen skämmer ut sig igen.. :)"

Nä jag tror du missar rätt rejält..är inte orolig..avel är inte bara vad som hänt o händer de sista åren..
Reply
Posted: 2012-02-15 07:09:26 Edited(1): 2012-02-15 07:11:12 Answer to: "Nä jag tror du missar rätt rejält..är inte orolig..avel"

Became a member: 
Forum posts:
Jag har inte påstått att francoamerikanerna utvecklades på en natt?

Aveln är enligt mig den största förklaringen till att Sverige har halkat efter, men okej berätta för mig om din teori varför Frankrike har dragit ifrån Sverige rejält?
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 07:11:30 Answer to: "Vad är det du inte vill erkänna? Påstår du att svensk"

Nej de påstår ja inte alls..är bara intresserad av att de inte ska kosta så mycket att få fram en bra travare som duger på alla banor..kolstybbs banan i Paris är bäst i Världen !! Vår avel grundar sig mer på 1000 meter grus...
Reply
Posted: 2012-02-15 07:15:42 Answer to: "Nej de påstår ja inte alls..är bara intresserad av att de "

Became a member: 
Forum posts:
Rapide Lebel var ju den enda av den franska gräddan som reste över ifjol och han visade ju sig vara bättre än samtliga i den svenska eliten över 1000m grus som du kallade det? Francoamerikan som han är..
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 07:16:29 Answer to: "Jag har inte påstått att francoamerikanerna utvecklades på"

Säkert finns de flera teorier o några har vi berört här...du verkar inte riktigt ha förstått va de kostar ? När hingstar floppar som tagit stor del av marknaden o många uppfödare har gått med stora förluster..de passerar inte obemärkt förbi...
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 07:18:46 Answer to: "Rapide Lebel var ju den enda av den franska gräddan som reste öve"

Idealen var här o spöade Svenskar i parti o minut !!! Sedan tog man hit den för dyra pengar o trodde på Guld o Gröna skogar o den nya rasen !! De här måste du väl ändå ta in ?
Reply
Posted: 2012-02-15 07:20:02 Answer to: "Säkert finns de flera teorier o några har vi berört hä"

Became a member: 
Forum posts:
Det är klart det kostar och att det inte blir enkelt att reparera men nu när man vet att blandblodet är det överlägset bästa får man ju ta det till sig när man ska betäcka sitt sto, det är åtminstone lösningen på den biten.

Sen den ekonomiska lösningen för alla uppfödare/tränare sitter inte jag och ruvar på men det har jag aldrig påstått heller, jag har bara försökt förklara varför de franska hästarna är bättre än de svenska och att det är francoamerikaner som gäller.
Reply
Posted: 2012-02-15 07:26:10 Answer to: "Idealen var här o spöade Svenskar i parti o minut !!! Sedan tog m"

Became a member: 
Forum posts:
Ja men det var för trettio år sedan, det har inget med dagens läge att göra.
Alla hästar som är bra på banan behöver inte nödvändigtvis bli bäst i avelboxen.

Du kan inte jämföra de gamla tidernas franska skuttburkar med dagens francoamerikaner som nu efter några generationer är en perfekt kombination av styrka och speed, det går inte att blunda för att de är de bästa hästarna i världen.

OCH SOM JAG SAGT TIDIGARE: Love You, Coktail Jet, Goetmals Wood osv har redan visat att de duger i avel NU, så du behöver inte oroa dig för att de skulle floppa men frågan är vad dagens hingstar har med Ideal du Gazeau som floppade för trettio år sen att göra?
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 08:15:24 Answer to: "Ja men det var för trettio år sedan, det har inget med dagens l&"

Ok ! Ja börjar från början..du är en liten uppfödare med 5 st fölston av 90-100% USA blod !! Vad göra ? Du har ett enormt utbud av hingstar på marknaden, va väljer du ? Vi börjar med den tuffast o dyraste varianten...du börjar med att skicka dem till slakt o åker sedan ner o skaffar dig 5 franska ston med låg % procent av USA blodet ! Kollar runt på hingst marknaden o vad väljer du ? En helt USA-blodare eller en Fransk-Amerikan ? Dyrt javisst !!
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 08:18:06

Kom ihåg att han vill kunna sälja sina föl inte ta en ny vända..
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 08:30:05

Exemplet Idealen var en fransk pappa o Usa-sto som man sett fungerade förut ! De gjorde inte de..Fransmännen har lyckats med tvärtom men att byta ut så gott som hela den svenska stostammen är en smula tufft... var ska ATG få in sina spelpengar under tiden...spel till Franska Poolen ?
Reply
filipandersson Posted: 2012-02-15 08:57:32
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
att komma ikapp frankrike och usa måste ur svensk synpunkt nu vara något man tar långsiktigt, börja med att inte använda ston med den sämsta linjerna och låta de med högst avelsvärde (bästa linjerna) inte tävla längre än 4-5års säsongen, sen genomtänkt och metodiskt blanda det fina amerikanska blod som vi ändå har i många hästar med lagom mycket franskt, skulle gissa att någonstans runt 20-30% franskt blod är lagom för de svenska förhållanden, vi har ju dock ändå 1000m banor och mycket sprint
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 09:48:37 Answer to: "att komma ikapp frankrike och usa måste ur svensk synpunkt nu vara n&"

Ja de låter rätt...kostar pengar o de gäller som stoägare att inte gå på alla reklam samt få hjälp av STC i avelsarbetet..stöd o "morötter" !!
Reply
dujorha Posted: 2012-02-15 09:52:24

Eller så gäller de att vända steken snabbt..mycket Franskt i mamman o banka på med USA-blod..
Reply
1   2   3   4   5   [ 6 ]   7