1
2
3
4
[ 5
]
6
7
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 14:50:37  Snarare du som inte vet vad du pratar om, du är helt ute och cyklar i det förgångna. Dags att ta av sig nattmössan och inse det självklara, eller det kanske du är för inskränkt för att göra?
Answer to: "Snarare du som inte vet vad du pratar om, du är helt ute och cyklar i "
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Puh...de är inte så många generationer bakåt...som du tror o definitivt inte stenålder..är bara pinsamt o diskutera då.. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-02-14 14:53:56  Puh...de är inte så många generationer bakåt...som du tror o definitivt inte stenålder..är bara pinsamt o diskutera då.. 
Answer to: "Puh...de är inte så många generationer bakåt...som d"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det är snarare pinsamt att någon som lägger ner så mycket tid på att analysera trav har så dålig koll.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 14:59:27
|
|
Traveriet började i stort sett med Hambletonian 10 o hans söner Peter the Great, Bingen, Axworthy och McKinney ! Rubb o stubb kan spåras tillbaka till dessa o de var i början av 1800-talets Amerika..långt långt från "stenåldern" !! 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 15:00:03  Det är snarare pinsamt att någon som lägger ner så mycket tid på att analysera trav har så dålig koll.
Answer to: "Det är snarare pinsamt att någon som lägger ner så my"
|
|
Just de lär dig lite historia.. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-02-14 15:20:31 Edited(1): 2012-02-14 15:21:24  Just de lär dig lite historia.. 
Answer to: "Just de lär dig lite historia..;)"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Du är helt otroligt inskränkt alltså, haha. Jag känner till det förgångna men lever inte i det som du uppenbarligen gör. Vad är det i dig som gör så ont att francoamerikanerna är överlägsna de amerikanska skrällena?
Om du inte förstod att jag menade "stenåldern" bildligt talat och inte bokstavligt talat kan jag förstå att du inte vet hur styrkeförhållandena ser ut i travvärlden just nu, alla har vi olika förutsättningar helt enkelt.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 15:31:45
|
|
Här tog ja upp Ideal du Gazeau som exempel på ett rejält misslyckande o tidigare fanns de fler..genast vart de stenålder osv. de tycker ja är jävlig dåligt...samt när ja påpekar all reklam under årens lopp om den "nya" rasen sen 70-talet o framåt..pinsamt är de o läsa va ni skriver.. 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 15:33:43
|
|
Man har sålt in de "nya" med mördande reklam o facit har stoägaren fått betala så de sjunger omet !!! 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 15:42:19
|
|
Som ja har nämnt så kostar chansningen att betäcka med en ny oprövad hingst(som kan va en världs stjärna..typ Mack Lobell eller Ideal du Gazeau) jävligt mycket pengar o upplägget ger hingstägaren en brak vinst på förväntingarna från stoägarna.. 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 15:55:03
|
|
Vet inte va Ready Cash kostar men ja hoppas de fungerar med det amerikanska blodet som ston från Svedala har..de lär ju visa sig om något år.. 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 16:05:15
|
|
Man sätter alltid upp skyhöga förväntningar på den senaste världs stjärnan..är inte per automatik att de går så bra i aveln... 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-02-14 17:16:34 Edited(2): 2012-02-14 17:20:03  Man sätter alltid upp skyhöga förväntningar på den senaste världs stjärnan..är inte per automatik att de går så bra i aveln... 
Answer to: "Man sätter alltid upp skyhöga förväntningar på de"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Som jag sa tidigare, det har tagit tid att utveckla francoamerikanen men nu efter några generationer har den utvecklats till det som man förväntade sig tidigare.
Jag påstår inte att Ready Cash kommer bli lika bra i aveln som han är på banan men om du vill ha exempel så kan jag ge dig några: Love You, Prodigious, Goetmals Wood, Jag de Bellouet (dessa hingstar är inte oprövade utan har visat att de är goda avelshingstar). Det vore inte en chansning att betäcka sitt sto med ngn av dem exempelvis, jag har inte påstått att man alltid måste ta den senaste francoamerikanen på marknaden.
Hästar som var aktuella för trettio-tjugo år sen hör inte hemma i sammanhanget.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 20:05:59  Som jag sa tidigare, det har tagit tid att utveckla francoamerikanen men nu efter några generationer har den utvecklats till det som man förväntade sig tidigare.
Jag påstår inte att Ready Cash kommer bli lika bra i aveln som han är på banan men om du vill ha exempel så kan jag ge dig några: Love You, Prodigious, Goetmals Wood, Jag de Bellouet (dessa hingstar är inte oprövade utan har visat att de är goda avelshingstar). Det vore inte en chansning att betäcka sitt sto med ngn av dem exempelvis, jag har inte påstått att man alltid måste ta den senaste francoamerikanen på marknaden.
Hästar som var aktuella för trettio-tjugo år sen hör inte hemma i sammanhanget.
Answer to: "Som jag sa tidigare, det har tagit tid att utveckla francoamerikanen men nu"
|
|
De från 10-20 eller 30 var med som exempel..finns lika goda Amerikanare på marknaden..Pine Chip, Viking Kronos, Alf Palema, Cantab Hall..m.m så amerikanarna är inte uträknade än... 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 20:30:34
|
|
Du nämnde Love You som verkar slå bra i Svedala...mycket blod där från Amerikanare..så ett föl där med svenskorna..blir rätt mycket amerikanskt..kanske den rätta blandningen... 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-02-14 20:40:54  De från 10-20 eller 30 var med som exempel..finns lika goda Amerikanare på marknaden..Pine Chip, Viking Kronos, Alf Palema, Cantab Hall..m.m så amerikanarna är inte uträknade än... 
Answer to: "De från 10-20 eller 30 var med som exempel..finns lika goda Amerikana"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Om du korsar de hästarna (stenåldershästen Alf Palema undantagen) med amerikanska ston så får du avkommor som duger i Sverige ja, inte på Vincennes. För att de annat än i undantagsfall ska lämna hästar som duger internationellt gäller det att korsa dem med franska ston.
Nej de är inte uträknade än av såna som dig, det är därför Sverige har halkat efter med sitt sämre hästmaterial pga. felaktiga avelsval.
Och att du nämner Pine Chip ist. för hans son Scarlet Knight som är betydligt intressantare förstärker bara bilden av dig som dinosaurie/fossil. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-02-14 20:44:25  Du nämnde Love You som verkar slå bra i Svedala...mycket blod där från Amerikanare..så ett föl där med svenskorna..blir rätt mycket amerikanskt..kanske den rätta blandningen... 
Answer to: "Du nämnde Love You som verkar slå bra i Svedala...mycket blod d&"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Börjar du äntligen fatta att det är blandning som gäller? Det är ju det jag sagt hela tiden, hästarna ska inte vara för franska heller.
Några s.k "svenskor" existerar inte heller.
Frågan är ju varför du tjatar emot så förbannat? Vill du inte att Sverige ska försöka hämta in avståndet till Frankrike innan det är alldeles för sent?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-02-14 20:52:58 Edited(1): 2012-02-14 20:54:39
|
Became a member:
Forum posts:
|
amerikanskt blod dominerar fortfarande
bra avel handlar inte om hur mycket hästen sprungit in eller presterat, handlar om potential och blodlinje.
Är man bäst i världen för att man vinner över 2700m eller 1600m? tror att de bästa franska hästarna hade fått det tufft mot amerikas bästa över kort distans, framförallt som 2,3,4 åringar. ready cash osv är bäst pga dem startar i frankrike? eller varför är dem bäst?
brioni vann elitloppet, iceland likaså.
Troligtvis hade alla varit chanslösa i USA, kolla sain pail och hur många sådana får inte amerikanerna fram hela tiden? finns supertalanger som springer rekordtider som 2,3,4 åringar, hela tiden.
Men visst, blandning är att föredra. Har ju satt en peng på att Olimede ska fungera i avel  blandat med en mack lobell avkomma  , måste ju finnas styrka för att vinna kriteriet och derbyt.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 20:59:43  amerikanskt blod dominerar fortfarande
bra avel handlar inte om hur mycket hästen sprungit in eller presterat, handlar om potential och blodlinje.
Är man bäst i världen för att man vinner över 2700m eller 1600m? tror att de bästa franska hästarna hade fått det tufft mot amerikas bästa över kort distans, framförallt som 2,3,4 åringar. ready cash osv är bäst pga dem startar i frankrike? eller varför är dem bäst?
brioni vann elitloppet, iceland likaså.
Troligtvis hade alla varit chanslösa i USA, kolla sain pail och hur många sådana får inte amerikanerna fram hela tiden? finns supertalanger som springer rekordtider som 2,3,4 åringar, hela tiden.
Men visst, blandning är att föredra. Har ju satt en peng på att Olimede ska fungera i avel  blandat med en mack lobell avkomma  , måste ju finnas styrka för att vinna kriteriet och derbyt.
Answer to: "amerikanskt blod dominerar fortfarande
bra avel handlar inte om hur myc"
|
|
Känner mig inte helt ensam i den här debatten faktiskt o tack för lite hjälp...finns nog fler där ute som skriver under på de som berörts.. 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 21:00:38  Om du korsar de hästarna (stenåldershästen Alf Palema undantagen) med amerikanska ston så får du avkommor som duger i Sverige ja, inte på Vincennes. För att de annat än i undantagsfall ska lämna hästar som duger internationellt gäller det att korsa dem med franska ston.
Nej de är inte uträknade än av såna som dig, det är därför Sverige har halkat efter med sitt sämre hästmaterial pga. felaktiga avelsval.
Och att du nämner Pine Chip ist. för hans son Scarlet Knight som är betydligt intressantare förstärker bara bilden av dig som dinosaurie/fossil. 
Answer to: "Om du korsar de hästarna (stenåldershästen Alf Palema undan"
|
|
O du är inte helt torr bakom öronen... 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2012-02-14 21:05:48  Börjar du äntligen fatta att det är blandning som gäller? Det är ju det jag sagt hela tiden, hästarna ska inte vara för franska heller.
Några s.k "svenskor" existerar inte heller.
Frågan är ju varför du tjatar emot så förbannat? Vill du inte att Sverige ska försöka hämta in avståndet till Frankrike innan det är alldeles för sent?
Answer to: "Börjar du äntligen fatta att det är blandning som gälle"
|
|
Tjatar bara om att de har betalats lärpengar här i Svedala både en o två gånger o tre gånger när det gäller avel.. 
|
|
Reply
|
|
filipandersson
|
Posted: 2012-02-14 22:35:12
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
|
hmm, jag har lite funderaingar ang. det här med aveln, jag tänker inte direkt ta nån sida, ska dock säga att jag är rätt förtjust i de ny francoameriknerna, dock tycker jag att det stor problemet i sverige inte ligger i att vi har en för dålig hingstpark, vi har ju tillgång till många fina franska hingstar, både som står i svegie och utomlands, och för att inte tala om hingstar med amerikanskt blod, där vi har en med det bästa som finns, såklart vikingen då, nej det stora problemet tror jag ligger i att vi har för svaga ston helt enkelt, vi avlar på våra egna, dvs. de som tävlat under våra förutsättningar, och det sätt vi tävlar på i sverige är kontraproduktivt mot aveln, till skillnad mot både frankrike och usa, vi skulle istället för att köpa in en massa halvbra hingstar köpa hit riktigt kvalitativt stomaterial, hingstarna kan vi ju använda ändå bara transportera stona dit hingstarna är uppstallade. Sen vad det gäller korsningen av francoamerikanerna så tycker jag nog att det verkar bra i sverige är mycket amerikanskt på pappan och mycket franskt på mammam, det hade nog jag velat ha om jag haft råd att skaffa mig en egen travare
|
|
Reply
|
|
1
2
3
4
[ 5
]
6