Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> FORMÖKNING PÅ SKADADE HÄSTAR

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Soberano Posted: 2008-07-09 20:09:49 Edited(1): 2008-07-09 20:10:03

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Har funderat en del på detta och det ter sig MYCKET märkligt när man tänker efter att skadade hästar faktiskt går UPP i form. Var finns logiken i det? Nu kan du starta 3ggr på 4 dagar, få en skadad häst i en vecka och vips står den där på stallgången i full form! Kräver nästan en ändring på detta måste jag säga. Har du matchat sänder en häst ska man väl få stå sitt kast och kämpa med formen när hästen väl har blivit frisk? Kanske bara jag som tycker såhär men för mig är det ganska irriterande att de som matchar "sämst" vinner mest och detta är iaf ett sätt som kanske får en att tänka om? Plus att en skadad häst bör vara svårare att få i form även efter att den blivit frisk.
Reply
NaDjiL Posted: 2008-07-09 20:31:35 Answer to: "Har funderat en del på detta och det ter sig MYCKET märkligt när man tä"
52
RedCreek
Solvalla

Became a member: 2008-01-17
Forum posts: 184
Bra sagt.
Reply
hogan Posted: 2008-07-09 21:06:50

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Håller med fullständigt....har sett flera stycken på slutet och det tråkigaste verkar vara ...att det lönar sig. Borde vara tvärtom.

Fast det måste väl vara enkelt att ordna...precis som när stona blir betäckta så upphör ju träningsformen o allt, det ska gälla skadade hästar också, snudd på böter dessutom.

Tråkigt när man ser såna hästar i 50.000 kr lopp fast de bara har några poäng och vips så är d i Breeders Crown en dag senare typ.
Reply
Limpicus Posted: 2008-07-09 21:52:14

Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
Helt klart.. och om man vänder på det borde formen inte gå ner så mycket efter ett defensift lopp när hästen har varit borta ett tag.. borde formen snarare gå upp när den fått ett lopp i kroppen..
Reply
Posted: 2008-07-09 22:56:33 Answer to: "Helt klart.. och om man vänder på det borde formen inte gå ner så mycke"

Became a member: 
Forum posts:
kan man fortfarande starta 2 dagar i rad? det är väl i så fall nåt man borde plocka bort, oavsett andra förutsättningar? har funderat lite på det och tänkte att det kanske borde vara en spärr på kanske 2-3 dagar mellan loppen som varje häst kan gå?
Reply
hogan Posted: 2008-07-10 15:26:30

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Konstigt vad lite utlåtande det blev på den här tråden då.....blev den så träffande.....

Hoppas Admin kanske kan ha något på gång, när det gäller saken för det måste ge negativ effekt av dålig form o träning samt skadade, typ galopp DSQ eller ngt.....det ska ju inte vara åt andra hållet att det ska va lönsamt.
Reply
Posted: 2008-07-10 15:45:41 Answer to: "Konstigt vad lite utlåtande det blev på den här tråden då.....blev den"
52
RedCreek
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
lite svårt att tycka nåt om saken eftersom jag bara haft en skadad häst: efter kastrering.

men jag håller med om att fel matchning och rätt matching ska ge effekt på hästen på nåt sätt.

det kanske händer grejor på den fronten också när den nya loppmotorn är klar?
Reply
Nijo Posted: 2008-07-10 15:57:15

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
den har man hört ganska länge, haha. "när den nya loppmotorn är klar",,,,,kanske 2010?

Vill främst se att det balanseras upp så att de blåa egenskaperna har en större effekt och att hästens form blir MYCKET viktigare för prestationerna.
Reply
Posted: 2008-07-10 16:40:32 Edited(2): 2008-07-10 16:42:25

Became a member: 
Forum posts:
Håller med soberano. Som du och flera andra säger; Det inverkar ju en hel del på spelet på flera sätt.

Just nu är det lite mer typ:
Träna hästarna så bra du kan, försöka matcha smart på pengarna och sedan HOPPAS, HOPPAS att de går bra i loppen !

Distansen , formenen däremot är inget jag litar något större till eller bryr mig massor om! Visst, jag vill starta mina hästar i bra form och på rätt distans, men litar för den skull inte på att de slår en häst ur form på fel distans. Tycker formen spelar in, men vi har ju sett en del uppenbara bevis på motsatsen.

retar mig lite när jag ska lägga upp taktiken i loppen med...
Normalt sett borde man kunna kolla på värmingar och om man ser att 4-5 hästar värmer dåligt, då ska man kanske satsa fullt....både för att de andra borde underprestera, men normalt sett borde de ju tänkas köra defensivt också ...men icke !

Det är tydligen bara att tuta och köra. Dom flesta vet ändå hur få de negativa effekterna är...
precis dom du är är inne på Soberano:
De blir inte skadade så ofta ändå
Det är inte säkert de presterar dåligt
De tappar nästan mindre i form
De kommer tillbaks snabbt ui form ändå

Kör ! Bara Kör ! ! !
Reply
Posted: 2008-07-10 17:39:06 Answer to: "den har man hört ganska länge, haha. "när den nya loppmotorn är kl"
52
RedCreek
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
den enda infon jag hört är att loppmotorn ska vara klar efter sommaren?
Reply
Posted: 2008-07-10 21:02:45

Became a member: 
Forum posts:
är väl säkert betydligt enklare att bara ta bort formökningen på skadade hästar än att skriva om hela loppmotorn nijo?
den som gapar efter mycket......
Reply
Soberano Posted: 2008-07-10 21:32:23 Answer to: "är väl säkert betydligt enklare att bara ta bort formökningen på skada"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Var väl lite det jag var ute efter i första hand då jag antar att det kan vara svårt med andra inställningar men det vore iaf en början att man åtminstone INTE står med en startklar,formtoppad häst efter en veckas skada orsakad av totalt huvudlös matchning........
Reply
Nijo Posted: 2008-07-10 22:08:53

tycker egentligen det är en skitsak som bara har en väldigt liten effekt på spelet, främst för att man i princip aldrig har en skadad häst.

en ny, bättre och mer logisk loppmotor behövs då spelet är klart obalanserat. Att sedan hästar går upp lite i form när de är skadade är ju en skitsak som knappt påverkar spelet då det nästan är omöjligt att skada sina hästar vid hyfsad matchning.

Reply
spanarn Posted: 2008-07-10 22:33:47

Forum posts: 1720
Jag uppfattar det som att Soberano vill åt den huvudlösa matchning som innebär att man ger allt i storlopp trots usel form (pga usel matchning) och struntar i att detta resulterar i att hästen blir allvarligt skadad. Det är ju en del storlopp som vunnits på det sättet...

Så jag håller med Soberano!
Reply
Limpicus Posted: 2008-07-11 00:02:24

Säg att en skadad häst tappar 0,7 per dag precis som när den inte startat på 15 dagar.. ta bort gränsen för minimum 3 (tror jag det är) och blir formen under 1 så ökar den bara säg 0,2 per natt upp till 3 då den kan öka lite fortare..

tycker jag skulle vara en bra ide..
Reply
Posted: 2008-07-11 00:11:15
52
RedCreek
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
Tror en del kan tycka det är lite väl tufft med 10 dagar för att gå från 1-3 i form...
Tar ju ytterligare 4 dagar att ha den i vettig form sedan...

men visst, startar du en häst med , säg 5 i form, så får du väl skylla dig själv

Så om det gäller just det så är det ju klart vettigt förslag Limpicus. Troligt att det biter mer än en skaderisk, som ändå inte verkar vara så stor...

Som jag jag var inne på innan:
De som startar med låg form, dom borde prestera kasst, sjunka rejält i form och behöva mer tid för att ta sig tillbaka.

Din tanke låter somdet skulle kunna komma åt en del av det Limpicus...
Reply
Posted: 2008-07-11 00:59:11
52
RedCreek
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
tycker iförsig det bara borde gälla vid kortare skader. En häst som är skadad 3-mer veckor är ju straff nog utan att behöva vänta en vecka till för formen.

Reply
Limpicus Posted: 2008-07-11 12:08:44

Men en häst som är skadad så länge borde ju ha svårt att återhämta sig också..
Reply
Posted: 2008-07-11 16:50:47
52
RedCreek
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
Jo, fast hååler med TM där ...3 veckor är straff nog, fast den ska ju ändå inte stå på , säg 9-10 , i form när den är frisk ändå. 3-4 som vanligt är okej och NORMAL formökning.
Reply
Nijo Posted: 2008-07-11 19:20:59

Räcker att fixa till så att hästen presterar SÄMRE med dålig form, det med att formen går upp när hästen är skadad är en skitsak tycker jag. Men självklart ska formen inte gå upp när hästen är skadad........
Reply
[ 1 ]   2