Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> FORMÖKNING PÅ SKADADE HÄSTAR

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
Posted: 2008-07-11 19:46:46

Became a member: 
Forum posts:
Kanske ska bero på hur den blir skadad i så fall med. Skador som hänger på kombon " matchning med låg form/ge allt i lopp" kanske ska drabbas lite mer med att formen ej går upp lika snabbt ?

Vanliga träningsskador är väl skadan kanske straff nog ?
Reply
Soberano Posted: 2008-07-11 22:18:57 Answer to: "Kanske ska bero på hur den blir skadad i så fall med. Skador som hänger "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Sant, borde vara ganska enkelt att "frysa" formen när hästen blir skadad och det innebär ju att hästar som matchats för hårt med dålig form fryser på 0 och det innebär ju ett ganska långt tränings/start avbrott om hästen står skadad i 10 dagar pga vårdslös matchning.

Sen så håller jag givetvis med dig Nijo om att det primära är att hästen ska prestera SÄMRE vid dålig matchning/form och inte springa världsrekord med 5 i form för jag lovar att varken Victory Tilly eller Giant Diablo eller Varenne startade med 70%:ig form vid sina Världsrekordlopp.... Sen kanske det är så att formmätaren inte är så relevant men då borde den kanske göras om?
Reply
Nijo Posted: 2008-07-11 22:22:55

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
men det är svårt att få en häst skadad, måste troligen ner till 3,4 i form och ge allt, då KANSKE hästen skadar sig. Startat hästar med 5,6 i form flera gånger och gett allt utan någon skada......

Fått 2 hästar skadade och det var första månaden jag började spela och 2st hästar skadade sig på TRÄNINGEN! haha
Reply
Limpicus Posted: 2008-07-11 23:26:25

Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
Bror ju på vad spelet strävar efter.. Är ju ingen skillnad om en häst bryter benet för att tränaren matchar dåligt eller om den bryter benet i hagen på riktigt.. Personligen tycker jag att om en häst blir skadad ska det kännas.. Skulle iofs kunna ta bort att hästen kan skadas på träning om det ska bli rättvist.. men för mig får det gärna ligga kvar..
Reply
Nijo Posted: 2008-07-12 00:12:29 Edited(1): 2008-07-12 00:13:43

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
som sagt, bryr mig inte särskilt mycket om hästarna skadas,,,,,,det jag vill är att hästar ska prestera sämre vid dålig form....betydligt mer än just nu.

Att hästar sedan skadar sig eller inte behöver väl inte ändras direkt, är ju hyfsat som det är nu och det har väl ingen klagat på? är väl mest saken att formen går upp när hästen är skadad som är problematiken då.

Men sedan går det inte att ha för mycket skador i spelet, då tröttnar spelarna.....Men mer än nu borde det nog vara?Inte särskilt trovärdigt att kunna starta sin häst 2ggr i veckan med maxprestationer utan att riskera skador........
Reply
Posted: 2008-07-12 11:14:16

Became a member: 
Forum posts:

Sen kanske det är så att formmätaren inte är så relevant men då borde den kanske göras om?

Håller jag med om Soberano. Men jag hoppas verkligen den är relevant. Blir lite samma snack som om galopprisken annars.
Varför annars ens ha "skalor" o.dyl. i ett spel om de inte betyder något ?!?

Om vi antar att den betyder något

Nijo , du har ju helt klart rätt som du säger att formen ska spela in mer !

Inverkan på prestationen kanske också borde kunna vara på en lite ökande skala för varje steg ?
SKillnaden mellan 8 och en 9 och mellan en 9a och 10 kanske då inte skulle vara så stor för vardera steg, ungefär som det verkar vara nu i spelet.
SKillnaden mellan en 6 och en 7a däremot lite större...
Skillanden mellan en 5a och en 6a skulle sedan vara ganska stort. Motsvarande 2 steg i formstegs-skalan i dag.

Då undrar någon: Varför ens ha formskalan som nu då ?
Jo, men träning är starkt knuten till formen, och den modellen verkar de flesta tycka funkar bra som den är nu.

Men ett rejält minus för att starta med 5 i form skulle lösa mycket som Nijo säger...och om det sedan också skulle vara ganska tufft att få upp en häst från 1-2 i form...säg minst 3-4 pass för att få upp den till en 3a vore det också ett bra grepp.
Ganska realistiskt med. Motsvarar väl lite att du kört ner hästen psykiskt och fysiskt?
Reply
Eriksson Posted: 2008-07-25 11:48:41

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Kommer göra så att skadade hästar inte ökar i form. Hade inte tänkt på det innan.
Reply
Soberano Posted: 2008-07-25 22:25:57

Jag tackar för det iaf
Reply
Andynalan Posted: 2008-07-25 23:24:56

Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
Idag fick jag min första skadade häst Grrr
Reply
Soberano Posted: 2008-09-02 10:08:01

Verkar inte vara åtgärdat? Har haft koll på Crossing starshine som kom ut på börsen skadad med en etta i form och har nu en 7:a vilket innebär att hon kommer ha stått skadad i en vecka efter huvudlös matchning för att komma tillbaka med full form direkt......
Reply
Cherry Posted: 2008-09-02 11:45:32

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Ja det stämmer. Står skadad med 0% allmän träning och kommer ha toppform om två dagar när hon kan tävla igen.
Reply
1   [ 2 ]