Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Byte av hästar

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2008-03-23 23:33:33

Became a member: 
Forum posts:
bara jag som tycker man skall kunna byta hästar rakt av med andra användare utan att de kommer på hästbörsen? Så man tex kan byta en äldre avdankad mot en yngre talang om båda parterna trivs med det? Är medveten om myglet det skulle kunna innebära men om man tex har en officiel lista på alla byten så att de kan övervakas tycker jag det skulle vara kanon.

För eller emot?
Reply
Posted: 2008-03-24 01:06:14

Became a member: 
Forum posts:
Förmodligen bara du...hehe

Nej, men seriöst så skulle det bara bli en massa fusk med det med, och tjafs om tjänster och gentjänster.

Vill inte tänka hur många nya stall som bara skulle råka startas och dra 4 hästar från stuteriet och sedan råka göra en dålig trade med en superlovande 1-åring ...

Det är ju inte så lätt att veta att en 1-åring med 4.2 i medel är ett möjligt superlöfte för en nybörjare ...Jag menar, rätt många verkar ju inte ens kunna sortera på transfern utan råkar lägga hela kaffekassan på en halvbra 5-åring eller nå´t . Samma stall skulle ju mycket väl kunna råka göra en dålig deal p.g.a okunskap
Reply
Posted: 2008-03-24 01:49:16

Became a member: 
Forum posts:
visst går det att fuska, men det är väl precis lika lätt utan ett bytessystem om man vill( det är ju inte precis FBI material) genom att göra nya stall och "skänka pengar" till sig själv för skithästar, det är ju samma princip.
Sen menar jag inte precis med byte att det skall vara som nån loppis att man tar det man kommer över, med bytesaffär menar jag att man tar kontakt med ägaren till hästen i fråga, diskuterar om han/hon också är intresserad utav ett byte med egna hästar ev. lägga pengar emellan och när väl båda parter är överens trycker man bara acceptera.

Ja menar tycker man det är så innerligt roligt att fuska går det lika bra nu som med ett bytessystem, det är inte precis så att några "jättemöjligheter" som öppnar sig.
eller?
Reply
Posted: 2008-03-24 09:37:03

Became a member: 
Forum posts:
ändå nog bara du som är för
Reply
Posted: 2008-03-24 11:28:06 Edited(1): 2008-03-24 11:28:55

Became a member: 
Forum posts:
Jo, det är betydligt lättare med ett bytessystem.
På "hästbörsen" ligger hästarna ute helt synlig och det är massor av folk som kollar av marknaden. Då brukar det alltid vara någon som reagerar.

Med ett bytes-system kan du bygga upp ett jättebra stall lite i "tysthet". Sköter du det snyggt känns det som att ett och annat stall mycket väl skulle kunna komma undan.

Jag ser faktiskt inte ens poängen ?!?

Du får väl göra som en del andra som skickar lite mail hit och dit och kollar om du får köpa en häst för ett visst pris. Sedan när du får grönt får du lägga ut en av dina egna så du får plats, och möjligen pengar, för att få råd.

Kräver lite jobb, som jag nästan aldrig skulle orka bry mig om, men en del gör det tydligen. Har märkt det i mailboxen om inte annat
Reply
Posted: 2008-03-24 11:38:25

Became a member: 
Forum posts:
Jag tycker att det är en briljant idé.

För det tränade ögat kan en "sämre" medelhäst bli bättre än en "bättre" medelhäst och då behövs bytena.
exempel, du ser en bra häst A som du vill ha. erbjuder din häst B( en yngre lite sämre), och parterna vill byta, om då kruxet skulle vara att dom har för lite pengar för att kunna lägga ut dom på marknaden och byta på det viset.
varför då hindra ett byte?
Reply
Nijo Posted: 2008-03-24 11:57:09

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
nah, låter inget bra alls......
Reply
Posted: 2008-03-24 16:28:16

Became a member: 
Forum posts:
ja de är ju klart ni "storfräsare" är emot de, ni har ju råd att köpa vilken häst ni vill, men för oss mindre stall skulle det vara mkt bättre med byten till varann annars är man alldeles för beroende pengarna.
grejjen med att om man ska mejla till folk om att få köpa en häst för ett visst pris så måste den ju ut på marknaden och därigenom ett lätt byte för er "storfräsare".
vi kan helt enkelt inte blanda oss i dom bästa hästarna vilket suger.

+ att i verkligheten kan man ju deala på detta sätt.
Reply
Nijo Posted: 2008-03-24 16:33:49 Edited(1): 2008-03-24 16:36:00

Men detta spelet är inte "verkligheten", det kommer att fuskas något ENORMT och en massa "kompisdeals" kommer att göras vilket VERKLIGEN inte förekommer i verkligheten.

sedan är det väl världens sämsta ursäkt att säga vi "storfräsare" vill köpa varje skithäst som ni dealar om,,,,vi har bara plats till 7-10 hästar där stallen ofta är fulla, tror du verkligen att vi bryr oss om några skithästar då? att du vill köpa en grym häst av din "kompis" för 100kr är väl inte rättvist heller? då ska alla ha rättighet att få bjuda så att hästen säljs för rätt värde......

Alla har börjat på samma vilkor, skillnaden är att den del har spelat längre och/eller gjort bättre affärer/köp. Självklart handlar det väl om att ha flyt med stuteriet också, men det är ju på samma vilkor vi spelar.

Reply
Posted: 2008-03-24 16:38:26 Answer to: "Men detta spelet är inte "verkligheten", det kommer att fuskas n"

Became a member: 
Forum posts:
Tycker det är bra som det är..

kolla bara på auktionen nu.... är väl sånna nybörjarstall som bjudit 2 mille på olika hästar och samma användare på alla osv..
Reply
Posted: 2008-03-24 16:53:40

Became a member: 
Forum posts:
inga kompisdeals i verkligheten?
Candle of darkness 1 kr var väl ett rimligt pris då?

sen menar jag väl inte att ni är å bjuder på skithästar men många småstall har ju faktiskt någon bättre och skulle man då vilja byta mot någon annans bättre blir detta omöjligt då ni "storfräsare" hugger direkt,

vad gäller samma förutsättningar ska jag väl inte uttala mig speciellt mkt om då jag inte varit med från början men vad jag förstått ökarn antalet användare lavinartat och därmed svårigheten att komma med i storloppen.
där kan ju äldre användare ha fördel av att det var lättare att komma med i storloppen förr.

vad gäller fusket som "kommer" uppstå enligt er kan jag väl bara säga att det är precis lika lätt nu som om vi hade ett bytessystem. (läs högst upp) om man la ut en lista på bytena kan ju alla dygnetrunt användare kolla då och då å då ser man ju om något verkar alldeles för skumt.
precis samma sak som nu fast småstallen kommer med i matchen.
Reply
Nijo Posted: 2008-03-24 17:02:20 Edited(1): 2008-03-24 17:03:30

king louis kostade 5 000kr och Hot Tub kostade 50 000kr.

Men med tanke på att de hästarna inte hade bevisat ett skit så var det väl ok pris? finns 100 exempel på billiga hästar, kompisdeals håller jag väl inte med om? kostar mycket att ha hästar så antingen ger man bort dem, säljer billigt eller slaktar ifall de inte fungerar.

Men så fungerar det INTE på spelet eftersom där ser man hur bra hästar är till stor del, går inte att jämföra med verkligeheten.

vi "storfräsare" köper som sagt väldigt sällan hästar på grund av att våra stall redan är fulla! ska vi pensionera en bra häst bara för att hinna köpa en skithäst som du vill ha? LÖJLIGT! Det säljs en jäkla massa hästar hela tiden och 90% av dem är skit, 99% är sämre än de vi redan har. (ser mig ifs inte som en storspelare)

Vad gäller att ha en lista över byten som görs så är det väl lika löjligt? 50% av alla byten kommer vara "fuskiga", vad hindrar det liksom? förstår du hur lång tid det kommer ta att hålla reda på en sådan sak? Eriksson kommer inte ha tid över till annat.

Även om det inte är fusk så kommer VÄLDIGT orättvisa byten göras i form av "kompisdeals" !!!
Reply
Posted: 2008-03-24 17:40:29

Became a member: 
Forum posts:
instämmer!

kommer bara att bli problem, ända sättet ar att införa marknadsvärde på hästarna men då måste du betala det hästen är värd i pengar och ev byte, och det är väl det du vill komma ifrån det värkar som om du vill kunna göra några schysta affärer så att du kommer upp dig lite.
Reply
Posted: 2008-03-24 17:45:14

Became a member: 
Forum posts:
så ni byter aldrig hästar menar ni?
inga nya talanger? bara samma sen du började?

hur många av 2000 000 försäljningarna tror du gått rätt till då? det är väl precis samma sak med "kompisdeals" som du säger. de kostar väl ganska mkt att ha häst idetta spel också om man inte låter dom stå ute med standardmat?
tror du förresten admin sitter och bevakar försäljningslistan som det är nu då? hmmm
Fuskargumentet är LOL
Reply
Posted: 2008-03-24 17:48:36 Edited(1): 2008-03-24 17:52:10

Became a member: 
Forum posts:
jo vi byter hästar hela tiden,

har du inte sett hur eeegit har haft 456 olika ägare en vecka i taget.... och flera andra topphästar!!!!!

har 2 stycken "orginal" hästar i mitt stall plus att jag han avla en som också finns kvar innan allt gjordes om så det blir väl nästan 3.

sen är det köp och säljs som gäller men min inte bytes deals!
Reply
Lecavalier Posted: 2008-03-24 18:47:53

Became a member: 2007-11-02
Forum posts: 449
Det här med byten låter som en riktigt kul ide...finns ju en viss mygel risk men dessa "orena" lirare gör detta redan nu.
Reply
Mysan Posted: 2008-03-24 19:07:52
246
Stall Runaway
Axevalla

Became a member: 2007-10-10
Forum posts: 99
Inte byten men kanske så att man sätter ut hästen till ett visst pris och så kan vem som hällst köpa den?

Men det skulle nog också kunna bli mycket fusk men då har ialla fall alla chansen till att köpa hästen.
Reply
Nijo Posted: 2008-03-24 19:09:58

haha, du menar så som det är nu???
Reply
Mysan Posted: 2008-03-24 19:19:56
246
Stall Runaway
Axevalla

Became a member: 2007-10-10
Forum posts: 99
Utan auktionen alltså. Så att man köper hästen för ett fast pris.
Reply
Posted: 2008-03-25 12:58:44 Edited(4): 2008-03-25 13:01:49

Became a member: 
Forum posts:

tror du förresten admin sitter och bevakar försäljningslistan som det är nu då? hmmm . Fuskargumentet är LOL

Warulf ; Ge dig nu. Du är ju helt ute och cyklar och gör dig bara till åtlöje med sådana argument!
Nu är jag trött på den här diskussionen....Om fler kunde tänka efter lite mer(japp, nu ska jag va en riktigt besserwisser )

1) Nej, Admin sitter inte och bevakar, men massor med spelare gör det !
T.o.m de som som vart med ett tag och har full i stallet slår ändå ett öga på hästbörsen.
Det gör att admin behöver inte bevaka den listan för den är redan nog bevakad och de flesta blir skitsura för fusk!

2) Om det nu är så att du , och flera , anser att det skulle vara ungefär livärdigt lätt att fuska med försäljningar och byten...då är det väl knappast ett argument för att införa byten ???
Inte så länge du inte kan påvisa uppenbara fördelar med byten i varje falll...

3) I de flesta fall kan de storfräsare du talar om bedöma hästarnas rimliga värde ganska bra. Alltså innebär det att om du lägger ut en bra häst och storfräsarna går in och bjuder hårt så är den rimligen riktigt bra!
Varför ska då dessa hästar nämnas som ett argument för att få byta till sig en annan bra häst.
Du får grymt bra betalt, och dessa pengar borde räcka till en ny bra häst...eller 2

4) Alla användare börjar med 2 MILJONER ...Hallå ! 2 miljoner !!!
Det är otroligt få hästar som går för över 1.5m och relativt få som går för över 1m. Det finns en hel bunt fina hästar med massor av potential för runt 500.000 och upp till miljonen. Du har lätt råd med 2 sådana...trots att storfräsarna finns

5) Varför ska somliga ha det så enkelt ?!?!
Ja Warulf, Det är svårt att komma med i storlopp...as IRL !
Ja, det är svårt att få tag på fina hästar som räcker i dessa lopp.
Ja, det tar tid att bygga upp en stabil verksamhet,

men vadå?
I de flesta sportmanagerspel annars börjar du i typ div.5 , I World of warcraft har folk t.o.m nå´n sketen liten bot som lallar runt och skapar poäng åt dom...

Lite off topic kanske kan tyckas...Men vad jag vill säga är att det är otroligt få managerspel där du har det så väl förspänt från början som i travzonen !

Att ett bytes-system skulle finnas för att jämna ut spelet tror jag noll på!
Risken med byten är väl snarare att toppstall byter med varnadra och så kommer aldrig dessa hästar ut på marknaden ordentligt. Låter kul
Reply
[ 1 ]   2