Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> Startlista Prix d'Amerique

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

1   2   3   4   [ 5 ]   6   7   8  
Author Message
Posted: 2011-01-30 23:24:59 Edited(2): 2011-01-31 01:18:11 Answer to: "Haha, det här stoppar upp hela din medverkan i en månad allts&ar"

Became a member: 
Forum posts:
blev void där ingen vinst mina vad.....buuhuu

Örjan erkände ju iallafalll mer lr mindre att han var en tomte idag.
FIck ta upp hästen i sista kurvan för att Marre rumplade till lite, jo varför då?

För att TOMTEN körde för långsamt i backen så att RC hade krafter kvar att speeda på, annnars vinner han loppet.
Tyvärr Örjan, man får inte köra om loppet.
Reply
torro1 Posted: 2011-01-31 06:23:06
557
Stall Festis
Umåker

Became a member: 2008-05-18
Forum posts: 550
Tycker nog också att Örjan körde lite för sakta. Det borde ha varit full fart uppför backen för att försöka köra speeden ur Ready Cash..Örjan satt ju mest och kollade bakåt när de sväger in i sista kurvan lika så Ready Cash kusk..Borde väll ha varit full fart framåt i det läget?..
Reply
Posted: 2011-01-31 08:02:35 Answer to: "blev void där:( ingen vinst mina vad.....buuhuu Örjan erk&aum"

Became a member: 
Forum posts:
Ready Cash vinner loppet oavsett, finns inget att diskutera på den punkten.
Maharajah var stor i nederlaget och vinner när han inte får möta Ready Cash.
Reply
dujorha Posted: 2011-01-31 09:18:51 Answer to: "Ready Cash vinner loppet oavsett, finns inget att diskutera på den pu"

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Ligger något i de som stämmer rätt bra ..
Reply
Posted: 2011-01-31 09:47:51 Answer to: "blev void där:( ingen vinst mina vad.....buuhuu Örjan erk&aum"

Became a member: 
Forum posts:
Känns bara löjligt att kalla det för bortkörning. Örjan lotsade fram Marre till ett närmast perfekt lopp men räckte inte till mot en för dagen bättre häst. När man på förhand diskuterade löpningsförlopp så tror jag inte Hultman & co kunde drömma om ett så bra löp. Är ju bara att inse att Ready Cash är bättre. Hade du på förhand fått veta att Marre skulle komma till ledning medans Ready Cash sitter utvändigt så hade du nog sålt allt du äger och har och gått all in på Marre. Maharajah var sämre, punkt slut.

Så här resonerar Örjan själv:
"Vi fick stryk av en bättre häst. Jag är nöjd med Marre han kändes väldigt bra. Kunde kanske ha kört lite fortare när vi hade ready Cash utvändigt men när jag höjde tempot tappade hästen i rygg på mig, och jag ville inte ha Ready Cash bakom för då slår han oss eftersom han är snabbare."
Reply
Posted: 2011-01-31 11:51:41 Answer to: "Ligger något i de som stämmer rätt bra ..;)"
557
Stall Festis
Umåker

Became a member: 
Forum posts:
Exakt, det kunde ju alla se igår liksom.. finns inte så mycket mer att säga om det?
Reply
Posted: 2011-01-31 11:52:21 Answer to: "Känns bara löjligt att kalla det för bortkörning. Ö"
557
Stall Festis
Umåker

Became a member: 
Forum posts:
Håller med, förstår inte heller resonemanget faktiskt.
Reply
Dark_horse Posted: 2011-01-31 12:44:18

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Har sett loppet flera gånger nu och det blir bara mäktigare för varje gång. En av de roligare upplagor jag sett faktiskt, det är alltid något speciellt med dueller och att en svensk var inblandad gjorde ju inte det hela sämre direkt.

Men åter till Örjans styrning.. Är inget snack om att Örjan körde ett mycket bra lopp. Allt var egentligen perfekt fram till att han tog över ledningen. Där tycker jag däremot att han gör ett misstag när han inte drar på hårdare. I det läget återstår ca 1500 meter av loppet och Ready Cash ligger en bit ner i tredjespår. Hade Örjan dragit på ordentligt här hade RC fått en jobbigare väg fram till dödens och förmodligen inte kommit ner i rygg på Maharajah då Oyonnax med stor sannolikhet hade suttit där. Jag är ganska övertygad om att Maharajah hade klarat att gå i betydligt hårdare tempo, vem som helst ser ju att han har krafter kvar i mål. Som loppet blev kört nu tycker jag inte att Maharajah fick en ärlig chans att slå Ready Cash. Alla visste att Maha behövde ha ett hyggligt försprång gentemot RC sista 500 då fransmannen är den betydligt snabbare av de två. Nu blev det som det blev, Ready Cash kunde speeda förbi i sista sväng och Maharajah hängde inte med i temporycket men höll som vanligt farten strålande och närmade sig över hela upploppet.

Jag vet att man inte ska hålla på med efterhandskontruktioner och jag är full av beundran för Ready Cash som gjorde en av 2000-talets svettigaste insatser. Det är mycket möjligt, ja till och med troligt, att han hade vunnit loppet oavsett. Men Örjan utnyttjade inte Maharajahs oerhörda styrka fullt ut enligt min mening, och det är det enda jag kan vara lite besviken över.
Reply
Posted: 2011-01-31 13:34:28 Answer to: "Känns bara löjligt att kalla det för bortkörning. Ö"

Became a member: 
Forum posts:
Örjan snackar skit bara, nej hårt kalla det bortkörning när man ej vet med säkerhet att han hade vunnit, men e örjan som får ta på sig clownhatten för att han inte gav hästen en riktig chans att vinna, sedan vet örjan omöjligt vad dne i ryggen hade för krafter kvar, att dne skulel varit slagen efter halva loppet är pinsamt att tro, att tro att RC skulle gå ner i ryggen på Marre är ren idioti, skulle kanske världens bäsdta hä'st krypa ner i ryggen å riskera bli fast, när kör någon fransman på chans, riskera bli instängd, och lämnar något åt slumpen? I någons drömmar möjligtvis.
Reply
Posted: 2011-01-31 13:35:34 Answer to: "Har sett loppet flera gånger nu och det blir bara mäktigare f&ou"

Became a member: 
Forum posts:
skönt läsa något från någon med lite koll för 1 gång skull
Reply
dujorha Posted: 2011-01-31 16:48:03 Answer to: "Har sett loppet flera gånger nu och det blir bara mäktigare f&ou"

Darkis du glömmer hjälpstegen som Maha tar o det inträffar när Ready körs till !! Nä i det här läget är Ready lika stark som Maha o har fördelen av att kunna axa till en bit !! Tror inte längre på ett annat senario tyvärr !!
Reply
Posted: 2011-01-31 17:00:14 Answer to: "Darkis du glömmer hjälpstegen som Maha tar o det inträffar n"

Became a member: 
Forum posts:
kompis, vet du varför han tar de hjälpstegen? för att örjan kört för långsamt.
Reply
Dark_horse Posted: 2011-01-31 17:14:09 Answer to: "Darkis du glömmer hjälpstegen som Maha tar o det inträffar n"

Som Travspanarn säger, anledningen till att han rumplar till är för att han inte klarar av temposkärpningen i kurvan. Örjan bjöd in till speedkörning genom att inte köra tillräckligt snabbt tidigare i loppet.

Men som sagt, Ready blir svårslagen oavsett
Reply
dujorha Posted: 2011-01-31 20:01:17 Answer to: "Som Travspanarn säger, anledningen till att han rumplar till är f"

Ja hade för avsikt att lira på Maha o satte på mig värsta spanglasögonen !! När uppgifterna om Ready inte stämde om hetsighet utan hästen såg lugn o fin ut samt att Maha inte hade den där riktiga glansen som ja ville se... ja då avstod jag från att spela o de tyckte ja var rätt beslut som spelare baserat på dagsformen hos hästarna !!
Reply
dujorha Posted: 2011-01-31 20:05:01

Örjan vet var Maha rumplar någonstans o det fanns en konkret rädsla för detta !! Sedan när de kom in på upploppet o Örjan hade full koll på travet hos Maha kunde han börja köra för full !!
Reply
dujorha Posted: 2011-01-31 20:20:05

Hästen har bara gjort 30 starter !! Finns mer utveckling i hästen o säg ett 15-20 starter till o gärna på en så här stor fin bana som i Paris så blir det en hårdare match me Ready tror ja !!!
Reply
Posted: 2011-01-31 23:10:13 Answer to: "Hästen har bara gjort 30 starter !! Finns mer utveckling i hästen"

Became a member: 
Forum posts:
Marre är lite lr ganska mycket som CC, den blev allt snabbare i benen ju äldre och mer lopp den fick i sig, vilket Marre också lär bli allteftersom hultman lättar hästen.

Undrar om han siktar på elitloppet i år, tror det nog.

Blir nog rätt svårslagen då han joggar 10,5 från dödens på kort
Reply
Dark_horse Posted: 2011-01-31 23:34:01 Answer to: "Marre är lite lr ganska mycket som CC, den blev allt snabbare i benen "

Tror han får svårt att stå emot sådana som Lisa A. och Torvald över upploppet, iaf i år. Sen såg ju Rapide Lebel inte helt ofarlig ut i helgen och kretsen kring den har ju visat intresse för elitloppet. Hur översätter man tiden 10.8/2100 i ett vintrigt Frankrike till 1609 på Solvalla i slutet av maj? Under 10.0 skulle jag tro..

Härligt att man börjar snacka Elitloppet dagen efter Prix d'Amerique
Reply
Posted: 2011-02-01 00:35:57 Edited(1): 2011-02-01 00:38:02 Answer to: "Tror han får svårt att stå emot sådana som Lisa A. "

Became a member: 
Forum posts:
visst är det

När det kommer till kritan så stannar 90% av de franska hästarna hemma, för de första räcker de inte till, men för de andra så har ägarna andra planer, antingen matchas hästen för något annat eller så är det något med avel, inte i detta fallet dock.

kan säga direkt att det är mindre än 50% chans vi ser den hästen i elitloppet, men Eliotloppspromotorn kan säkert släpa hit något lik som är rankat 15-20 där nere för att krydda loppet lite, torvald är 10 nu, han har en lång karriär bakom sig, stor risk lederna är lite slitna rent allmänt

En som stor perfekt inne för elitloppet är annars Nu Pagadi som har åldern inne , men vettefna om mäster lyckas hitta zenit till elitloppet med den, verkar inte vara helt lätt.

Lisa är givetvis tidig om hästen är fräsch och kry och har formen för det. Inget som är intressant i förtidsbetten dock.

Finsn bara 2 hästar som jag ser som intressant spela med i förtid i nuläget, först platsoddset då topp 4. Det är flemmings duo Tröjborg och Local Conch , är 97% sannolikt de båda startar om är friska. Gillar de skyhöga oddsen där, vilket de är felaktigt satta.

Annars så kommer vi få se en helt annorlunda travande Marre i år med ett effektivare steg och aktion och speciellt startsnabbhet.

Tycker helt klart han är hetaste vinstbudet i dagsläget för en elitlopsseger, mest i tanke på hur han kommer se ut i sverige framöver, inte hur han har sätt ut , som många går efter.
Reply
filipandersson Posted: 2011-02-01 00:37:14 Answer to: "Marre är lite lr ganska mycket som CC, den blev allt snabbare i benen "
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
10,5 räcker väll inte särskilt långt i elitloppet om det blir kört i jämt tempo, ta t.ex. lavec kronos körde ju 09,9 i somras på jägers eller torval 09,7 året innan eller lisa 10,1 på åby eller jaded 09,6 ett år på solvalla, då är ju inte 10,5 mycket att komma med, dock kan marre säkert bättre än 10,5 med jämt tempo
Reply
1   2   3   4   [ 5 ]   6   7   8