Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Mitt stall [Stallpresentation]

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
OttoB Posted: 2020-07-07 14:04:07

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
Här kommer en liten presentation av Stall Superior!

Criminal Cheater 10-årig valack (Criminal Mind-Wondering Pony)
En häst jag gillat ända sedan han köptes in till stallet. Trodde mycket på honom men han fungerade inte riktigt fullt ut och fick efter det bli valack. Gjorde det kanon i början och utan honom hade vi varit en etappseger fattigare. Han har bärgat hem tre Grupp 1 lopp och förhoppningsvis blir det någon mer i framtiden men för stunden så känns han formlös. Vi får se om täta starter denna vecka väcker honom till liv igen. Tränar dessutom oerhört starkt för sin höga ålder.
4,3 miljoner insprunget.

Florent Sinama-Pongolle Justice 9-årig valack (Nordpå-Dare To Soar)
Kom till stallet som 5-åring och vilken pangstart han fick. Vann först ett försök i G5 och efter att ha varit helt uddlös i finalen blommade han verkligen ut och tog hem hela Travzonen Open den etappen, vann sedan Top Trot Cup i Norge tidigt som 6-åring och har sedan dess inte haft samma lycka även om han kutat en ruskigt snabb tid över kort distans när han segrade i ett Guldförsök.
3,9 miljoner insprunget.

Gringotts Superior 9-årigt sto (Royal Phantom-Criminal Gossip)
Min favorithäst i stallet och kan kanske bli genom alla tider om hon får ett fint avslut på sin karriär. Kallas även Banken här hemma på gården. Har plockat hem hela 7 stycken Grupp 1 segrar där Suomi Sisu får ses som den finaste hittils. Hon var etta i DGP och tvåa i Hambletonian och har sedan dess gjort det väldigt bra och sällan haft långa formtapp. Hon kändes inte som bäst i Bon Bon häromdagen och vi hoppas hon repar sig snabbt för vi reser direkt mot Oceanien för start i Addington efter det är tanken att försöka kvala in till en E-Race final.
5,5 miljoner insprunget.

Hermione Granger Superior 8-årigt sto (Django-Miss Festis)
Före detta unghäststjärna som tog hem Hambletonian, Orsi Grande, Breeders Cup och Race De France som 3 och 4-åring. Hennes akilleshäl är att hon inte tar ett steg på tungt så för stunden ser det inte alltför ljust ut för henne då hon haft en riktigt lång formsvacka och poängen är låga. Har vi lite tur så kanske hon kan komma tillbaka till sin forma stjärnglans. Vi kommer verkligen ge det ett försök och ha ordentligt med tålamod. Får vi inte till det så blir det avel för hennes del. Frågan är om det är här hemma på gården eller hos någon av dem stora uppfödarna.
3,7 miljoner insprunget.

Paradoxial Law 8-årigt sto (Rhytm Identification-Mathilde Larockma)
Köptes av backgård för monstersumman 13 miljoner som 1-åring. När han sålde ut köpte vi henne för 2 miljoner och med tanke på att hon verkligen ser ut som en stjärna tränar väldigt bra så hade vi väldigt höga förhoppningar, Har tyvärr inte alls levererat och tålamodet börjar tryta för egentligen är det här en häst för dem större loppen, inte vardagslopp som hon får kuta i nu.
1,4 miljoner insprunget.

Hjärter Cherry 7-årigt sto (Nuncio-Light Heroine)
Har lyckats att ta en Grupp 1 seger, tyvärr hos den förra ägaren och inte hos mig. Det här är en häst som ligger farligt nära till att försvinna. Fattar egentligen inte varför hon är kvar överhuvudtaget.
1,3 miljoner insprunget.

Jacksonville Superior 6-årig valack (Tobbe-Cygnus Am)
Inledde sin karriär på ett bra sätt och vi trodde en del på honom. Men efter att han hoppade i derbykvalet är det inte alls mycket som stämt för honom. Vi testade att knipsa honom men det har inte alls gett någon effekt, snarare tvärtom. Här har vi nått att fundera på hur vi ska göra för att få det att fungera. Kanske dags att sälja, ett miljöombyte kanske gör susen?
660k insprunget.

Lockström Cherry 6-årig hingst (Van Vleck-Amanda Big Boy)
Nu har vi kommit stallets första hingst. Inte direkt någon slump för tanken är att använda honom i aveln framöver. När han lades ut på marknaden första gången blev jag väldigt intresserad av att köpa honom. Tyvärr fanns inte platsen just då men när han dök upp igen för ett tag sen var jag bara tvungen att slå till. Blev inte så dyr som jag trodde och han inledde på ett fint sätt hos oss. Sen han slutade femma i G5 finalen har det tyvärr inte gått lika bra. Vi hoppas bara det är tillfälligt och att han snart är tillbaka där han hör hemma. Tränar på riktigt bra för sin ålder och jag hoppas det är en egenskap han kommer nedärva sina framtida avkommor.
790k insprunget.

Kingston Superior 5-årig valack (Django-Ronaldo Pegasos)
Går under smeknamnet Kingen trots att han borde kallas köttbullen. En liten och rund häst som inte ser mycket ut för världen men som ändå gör det hyfsat bra. Han föddes med svaga siffror men tack vare att 0-an satt där den skulle behöll vi honom. Som 3-åring tränade han dessutom rätt bra, strax över 0.110 men när han blev 4 år gammal tappade han ända ner till 0.058 vilket är det största tappet i träningen jag varit med om för en 3-åring som blir 4. Så om han inte låg efter innan gör han det verkligen nu. Men han har trots allt ändå kvalat in sig till både Kriteriet och Derbyt genom seger i försöken. Senast var han ute i Wappen och levererade en riktigt superspurt som gav honom andra platsen. Dom korta benen trummade på som aldrig förr. Vi får se hur han duger nu mot sina jämnåriga i G5.
670k insprunget.

Dinart 5-årig valack (Django-Traduire Cette)
Köptes in otroligt dyrt av flera olika skäl. Har inte visat alltför mycket ännu men han har framtiden för sig. Målet för honom är även G5. SKa bli spännande att se hur han kan hävda sig där, det känns som att formen verkligen är på gång.
460k insprunget.

Kyoto Superior 5-årigt sto (Tobbe-Rolling Diamond)
Köptes in väldigt dyrt sent in på 3-åringsetappen, kanske ett dumt köp men jag gillade verkligen vad jag såg då. Efter hennes seger i debuten hade jag väldigt höga tankar om henne. Enda nackdelen var väl att hon inte riktigt tränade så bra. Hur som haver så verkade jag ha fel tankar om henne då hon var rent utsagt usel tills hon slog till med en riktig jävla superskräll då hon tog hem Yugoslavia Open Trot.
Svårt att säga var hon står nu. Nästan hälften av hennes insprungna pengar kommer från segern där. Kommer matchas i G5 men hon står över första försöket då lite träning inte skadar för hennes del.
730k insprunget.

Luxembourg Superior 4-årig valack (Royal Phantom-Fell De Sy)
Köptes in i stallet då plats fanns ledigt. Vi hoppades kunna få till så att han åtminstone skulle kunna få vara med i kvalet till Kriteriet. Nu hade vi otroligt med tur då han kom med på låga 70p. Väl i försöket drog han på i ett ursinnestempo framme i tät där endast en häst orkade med att kuta förbi honom. Väl i finalen blev det lite för tufft motstånd. Han tränar på riktigt bra för dagen och på sikt tror jag det kan bli en fin häst, kanske inte en Grand League vinnare men kanske något för högsta divisionen på lördagar. Hoppas att vi kommer med till Race De France då jag tror han kan kuta riktigt fort över kort distans. Annars är det full uppladdning inför för Derbyt för hans del.
240k insprunget

London Superior 4-årig hinst (Volo Principe-Rolling Moment)
En exteriört komplett häst. En utav dem finare 1-åringar vi sett på marknaden senaste tiden och jag är riktigt nöjd att vi fick honom "så billigt" som vi fick. En utav de mer talangfulla hästarna vi haft i stallet som unghäst och det ska bli kul att se vad han kommer kunna uträtta framöver. Var riktigt läcker i både försöket och finalen av Kriteriet och även om jag gärna hade velat vinna så är jag nöjd med andraplatsen. Även han siktas mot RDF och såklart Derbyt. Vi kommer passa på att träna mycket också mellan varven då han fortfarande tränar bra.
750k insprunget.

Denna etapp har vi även mycket fler 3-åringar än vad vi brukar och man kan säga att det är stor generationsväxling som pågår i stallet. Vi kommer inte ligga lika högt upp på världsrankingen som innan men vi hoppas kunna komma tillbaka om några etapper för att kunna fajtas om titeln igen.
Av 3-åringarna tror jag mest på Mumbai Superior även om hennes debut inte var mycket att hurra för.

Kul intiativ med denna tråden och det kommer va kul att gå in och läsa denna om 1 eller 2 år.
Reply
sportsvensson Posted: 2020-07-10 00:04:59

Became a member: 2011-05-14
Forum posts: 365
Stall Pegasos bjuder här på en liten presentation av några av pållarna i stallet.

Co-co Pegasos, 7 sto, (e. Kramer Never Knocks Pegasos u. Passionate Velvet)
Segervant sto med en segerprocent på 25%. Radade upp segrarna i inledningen av karriären och var också favorit i Kriteriet där hon tyvärr hoppade bort sig. Efter det inleddes en längre svacka men under senaste etappen visade hon klass igen med att ta sig till final i TZO och där bli trea. Förhoppningsvis har hon växt in i klassen strax under eliten och att hon kan fortsätta hävda sig där framöver.

Aladdin Pegasos, 7 hingst, (e. Loving Factory u. Salut Marin)
Stallets stora talang som nog har bästa siffrorna någon häst har haft vid samma ålder i Stall Pegasos. Borde ha mer pengar på sig än vad han har. Lossnar det för Aladdin så kommer han tjäna fina pengar framöver.

Phoenix Pegasos, 6 sto, (e. Loving Factory u. Neon Knockout)
Spännande sto som likt Aladdin har alldeles för lite pengar på sig i jämförelse med sin kapacitet. Tränar ruggigt starkt för tillfället. Borde klättra i klasserna om hon får vara frisk framöver.

Super Duper Pegasos, 4 sto, (e. Loving Factory u. Pinstripe's Chloe)
Kriterievinnaren från föregående etapp tränar på här på gården och allt ser fint ut. Träningssiffrorna fortsätter att vara goda och Super Duper ska duga gott även den här etappen. Poängen kommer sparas så långt det går och nästa start är redan planerad och satt till Derbykvalet.

Av unghästarna ser Angela Pegasos och Very Fast Band Pegasos ut att vara de med högst potential.
Återstår att se om man hade rätt...

Travliga hälsningar
Svensson, Stall Pegasos
Reply
1   [ 2 ]