Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Anmälan/Kuskval

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
JontePuma Posted: 2010-06-19 18:44:16 Answer to: "hade (om det går att programmera) Älskat möjligheten attt "

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
även om både soberano och b_good har bra idéer så halkar ni bort från problemet att kuskformen har för stor betydelse. Ni förespråkar mer valmöjlighet vilket jag helt klart ställer mig bakom men det kanske inte hjälper om det finns 6-7 kuskar med bra kuskform i ett hav av 40 st att välja mellan, då blir det ändå 5-6 hästar som får kusk i medel/dålig form.
Minskar man däremot kuskformens betydelse så blir det jämnare lopp där hästarnas kvalitet avgör vilka som kommer långt fram i loppen samt att genom att lyckas få erik, goop, örjan etc i sulkyn ger bättre chanser pga deras höga skicklighet, vilket ju fallet är i verkligheten.

jämförelse verklighet/travspelet.
ta torvald palema som ex. sätt upp tony wallin eller ove a lindqvist bakom honom så får du säkert ändå ett bra resultat pga att hästen är så jäkla bra. Men sätt upp Åke Svanstedt bakom en mittrankad klass 3 häst så garanterar inte det framgång.

Segerchanserna måste vara rankade såhär tycker jag:
1- Hästens kvalitet.
2- Kuskens skicklighet.

här finns det många fler grejer som borde vara viktigare än kuskens form tex skor/barfota, lätt/tung bana, rest långt/hemmabana etc...

29- Kuskens form.
Reply
B_Good Posted: 2010-06-19 18:47:15 Answer to: "även om både soberano och b_good har bra idéer så h"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Jag hålle r med dig. Jag tycker kuskform är för avgörande.
Som du såg i min statstik halverade jag insprungna pengar på att köra med skickliga kuskar i låg form..
Reply
Posted: 2010-06-20 00:16:28 Edited(1): 2010-06-20 00:20:04

Became a member: 
Forum posts:
Håller med dig JontePuma

Klar förbättring om följande prio verkligen skulle gälla för att lyckas i loppen

1)Hästens kvalitet
Här får viss slump gärna finnas, men jag vill se att åtminstone styrka, snabbhet etc spelar in tydligare på distansförmåga. 10-15 i snabbhet, o startsnabbhet ska läna sig på 1640, och styrka o spurt på 2640 etc(ca50%)

2) Kuskens skicklighet, men skulle vilja se fler på 5-7 i skicklighet då. Annars blir 9orna för starka ! Det finns ett fåtal toppkuskar men många väldigt skickliga yrkesmän strax under dessa...(ca25%)

3) Formen, ytterst marginell påverkan...och en skicklighet 3-kusk ska oavsett form aldrig vara bättre än tex Adielsson. De är ju toppksukar just för att de sällan kör dåligt en hel tävlingsdag.(ca10%)

4)annat(ca15%)[/

Sedan skulle jag vilja se fler 40-80.000-kronors lopp som gör det lättare att ta sig ikapp om man tappar lite poäng på kuskmissflyt...
Reply
Posted: 2010-06-20 11:45:42

Became a member: 
Forum posts:
OM man anordnade en turnering liknande TZ OPen men för mindre rutinerade hästar där priserna på loppen skulle kunna vara 1heat 40.000, 2 heat 80.000, 3 heat 150.000 final 300.000 ?????

eller nån mindre turnering med 2-? heat och sen final med kanske priserna 50.000 i försöken och 150,000 finalen???

och det skulle inte vara ålders begränsat utan hur mycket man har tjänat som max för att få delta.... som på v75 loppen...

kanske max 250.000kr?? så dom som skulle vinna inte kan deltaga igen för det ska bara gynna dom mindre rutinerade hästar??
Reply
ddmannen Posted: 2010-06-20 12:12:26

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
vi skulle behöver fler lopp för våra 3 åringar i början av etappen(första veckan) , eller tillåt att loppen klonas fler gånger , förra etappen var det hopplöst svårt att få starta sina 3 -åringa första veckan.

Sen tror jag vi ska akta oss förr att höja prissummor och skapa för många storlopp.
Reply
ddmannen Posted: 2010-06-20 12:12:31

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
vi skulle behöver fler lopp för våra 3 åringar i början av etappen(första veckan) , eller tillåt att loppen klonas fler gånger , förra etappen var det hopplöst svårt att få starta sina 3 -åringa första veckan.

Sen tror jag vi ska akta oss förr att höja prissummor och skapa för många storlopp.
Reply
Posted: 2010-06-20 18:09:22

Became a member: 
Forum posts:
det har du helt rätt i att storlopp finns det jättemånga av men det är ju bara dom rutinerade hästarna med mycket poäng som alla deltar i varje storlopp gång på gång.... nästan alltid samma hästar!!

3 och 4 årings storlopp finns det också ganska bra med men det brukar också vara dom som i början samlar på sig bra poäng så dyker bara dessa hästar med i storloppen för 3-4 åringar gång på gång!!

men resterande då? som inte lyckas så bra i början och det är ju majoriteten av hästarna...
3, 4, 5, 6 åringarna och högre upp också....

som det inte har gått så bra i början och dom ligger där med några poäng hela tiden, dom vars namn aldrig dyker upp i storloppen... det är ju dom om några som behöver nåt nytt, enklare sätt att kunna skrapa ihop lite poäng så att kanske nån härlig dag får vi se ett helt okänd startfält i storloppen.... och att det skulle bli lite jämnare bland hästarna....

för hur det ser ut nu är de bara dom topp 25 hästarna i varje åldersgrupp som gång på gång deltar i storloppen och turneringslopp!! kan tippa på att resterande i varje åldersgrupp,, som är i majoritet, att dessa hästarnas antal är flera flera gånger högre.... in med dom också i leken....
Reply
Soberano Posted: 2010-06-20 18:21:37 Edited(1): 2010-06-20 18:31:13 Answer to: "det har du helt rätt i att storlopp finns det jättemånga av"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Finns fina pengar på söndagarna att köra om och där kommer man med om man har 50 poäng oftast. För de äldre ännu lättare. Epsilon idag på Dannero hade sista häst in 13 poäng.... Vad mer krävs? Att vi ska ha lopp för alla som har max5 poäng med 200000 i förstapris? Ber om ursäkt för min ton men jag tycker nog att det finns fina chanser att komma ut i loppen med lite bättre pengar OM hästen är bra och OM man matchar klokt och rätt. Just detta är vad spelet går ut på och inte att "alla hästar ska få lika mycket oavsett om dom är bra eller dåliga".

Jag har flera hästar som INTE varit med i en enda årgångsfinal och trots det är rankade som topp 10 i sina kullar när dom blivit äldre. Vissa lyckas helt enkelt inte i början eller föds sent men släpper till och vinner sedan. Är man bara tålmodig och inte stirrar sig blind på unghästloppen så går det alldeles utmärkt att få med sig fina pengar till stallet.
Reply
JontePuma Posted: 2010-06-20 19:23:12 Answer to: "det har du helt rätt i att storlopp finns det jättemånga av"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
Jag håller med Soberano och även om att mångfald är skoj men så kan man ju jämföra med verkligheten också, varför är det alltid torvald palema, triton sund, nu pagadi etc. som springer i dom stora loppen??? Jo för att dom är dom bästa hästarna!
Alla hästar kan inte bli stjärnor och va med i toppen, det är ju ingen slump att maharaja tex vann derbyt, det va ju bästa hästen, men mångfalden fick ju iaf vara med i kvalen och ha chansen...

Då svarar säkert någon, men hur ska dom små och nystartade stallen ha chansen att få vara med och tycka spelet är kul. Svaret är då att man får ha tålamod som alla dom flesta som ligger högt upp på rankingen, myself included, har haft.

Däremot tycker jag också man kunde pumpa in lite mer roliga pengalopp för de straxt under eliten tex Sweden Cup och liknande lopp.

Annars är ju faktiskt söndagsloppen/v75 ett ypperligt sätt att börja plocka poäng, man måste bara matcha bra i början för att komma dit.
Reply
Soberano Posted: 2010-06-20 19:42:37

Jag tycker generellt att nya spelare har för höga/orimliga krav på resultaten. Slänger iväg 1.8 miljoner på en häst i tron att den ska kunna vinna allt eller iaf få en start på V7. Jag själv var överlycklig när jag tog min första seger, i ett grupp 5 lopp på Dannero där mina 2 hästar var etta och tvåa! Vilken grej! Sedan så fick jag lära mig den hårda vägen att det är tufft på lördagarna då min första start där resulterade i opl på 18.8 trots att jag trodde på lite chans. Fick dock en klass 3 seger innan första etappen var slut. Då var dock den lägsta klassen rent lotteri eftersom det var max 15000 så alla hästar med 15 poäng lottades in i loppet. Sedan så rullade det på och jag lyckades fynda lite på börsen och sålde min blivande stjärna för att kunna köpa träningsanläggning och satsa på mer unghästar och sen byggde jag sakta men säkert upp mitt stall och klättradepå ranken.

Det går inte att tro eller räkna med att starta på V75 under sin första etapp. Tro inte att det är rimligt att vara topp-25 under den andra etappen. Tro inte att det går slänga iväg alla pengar på stuteriet eller en enda häst och sedan är det löst. Planera långsiktigt och sätt upp rimliga mål, ge hästarna chansen och tid då MÅNGA hästar går att träna upp och de flesta kan faktiskt springa in till havren.
Reply
Posted: 2010-06-20 19:48:27

Became a member: 
Forum posts:
du behöver inte be om ursäkt för din ton, soberano!

hellre lite häftigare diskussion än ingen diskussion alls!

det är ju så här man kommer fram till i längden vad som är bäst och vad som behövs...

då fortsätter man ju utveckla spelet hela tiden och alla får vara del av det!
Reply
Posted: 2010-06-20 23:19:27 Edited(3): 2010-06-20 23:24:00 Answer to: "Jag tycker generellt att nya spelare har för höga/orimliga krav p"

Became a member: 
Forum posts:
Soberano och Limpicus//
40-80.000 är ju inga jättepengar. Då snackar vi ju inte storlopp direkt...mer som bättre vardagslopp, om vi skulle ta o jämföra med IRL.

Finns fina pengar på söndagarna att köra om och där kommer man med om man har 50 poäng oftast. För de äldre ännu lättare. Epsilon idag på Dannero hade sista häst in 13 poäng.... Vad mer krävs?

Jo, men då får du en skitkusk som du lika gärna kan köra defensivt med !

Men visst, då kanske problemet mer ligger på kuskarna och deras för starka inverkan. Jag vet bara vad Maharajah fått stryk mot, och jag vet vad Stopping trahser förlorade mot, p.g.a svaga kuskar. Knappt värt anmäla då, och troligen därför poängen blir så låga på sistahästarna.

Om det då ska ändras på prispengar eller kuskförmågornas balansering, eller att hästarnas värden ska spela in mer... och att de blå också verkligen spelar in mera än idag på distanspreferenser för en häst...allt sån´t kan diskuteras.

Att alla dessa saker inte funkar tillfredställande idag gör det ju svårmatchat. Vänder mig inte mot att bygga långsiktigt. Håller med i allt det. Däremot handlar för mycket om flyt om man vill lyckas i enskilda lopp, eller i matchningen av sin 3-åring t.ex. T.ex. p.g.a kuskens för stora inverkan på prestation, och för ojämna kuskar. Rätt kuskar och flyt tidigt på etappen, och du har extrema fördelar. Där finns en klar brist. Annars finns det hyfsat med lopp, bara kuskarna jämnas ut lite...då blir det värt att anmäla o riskera att rankas 7-10 i loppet. Det är det INTE som det är nu !
Reply
spanarn Posted: 2010-06-20 23:50:15 Answer to: "Soberano och Limpicus// 40-80.000 är ju inga jättepengar. D&arin"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720

...då blir det värt att anmäla o riskera att rankas 7-10 i loppet. Det är det INTE som det är nu

Håller inte riktigt med dig om det här. Jag anmäler även om jag fattar att de hamnar lågt i ranken, och brukar då normalt ta kuskar med 5 i form som sistaval, och dem får man nästan alltid. Däremot väljer jag söndagsbanan lite noggrannare om jag har dåligt med poäng och anmäler inte till en bana där det bara är typ 4 kuskar som har 7 och högre i form och resten 5 och lägre. Istället försöker jag välja den bana som har höga kuskformar för tillfället, där jag kan vara i stort sett garanterad att åtminstone få mitt tredjeval med 5 i form. Då känner jag mig inte slagen på förhand, även om det såklart är roligare att få bättre kuskar än så. Håller med Soberano om att söndagsloppen räcker bra för att skrapa ihop poäng i. Två segrar där (eller en seger och en andraplats om du har några poäng redan) räcker för att komma med i lördagsloppen och sen är kusen på G igen!

Däremot håller jag med dig helt och hållet om att treåringsmatchningen lätt blir skev, där borde åtminstone den korrigeringen ske att första Breederskvalet körs längre in på säsongen så att fler kusar har fått visa vad de går för. En annan idé, som varit uppe tidigare, är att man kör samtliga Breederskval på en enda kväll en bit in på säsongen, då blir det ju per automatik spridning på vilka kusar som deltar i kvalen.
Reply
Posted: 2010-06-21 00:15:09 Answer to: "...då blir det värt att anmäla o riskera att rankas "

Became a member: 
Forum posts:
Ja, okej då...jag får väl sköpa det och ta det som ett tips

Jag ska nog änåd inte uttalal mig om matchningen på lite äldre hästar eftersom jag oftast inte haft så många bra sådana, utan gärna säljer av dom när de är 4-5 år eftersom jag ändå är rätt kass på att matcha. Kan lika gärna tjäna hyfsade slantar den vägen

Viker ner mig och litar på vad ett par ärrade topplistekämpar säger..haha

3-åringarna däremot står jag fast vi borde ha en bra bredd med ok lopp (20-30k i 1a) tidigt, och de mer pengastinna loppen (50k och upp),och lite breederskval och annat, som drar igång 1st halvvägs in i etappen !
Bredden i början för 3-åringar, och mer lopp överlag med lagom prispengar, tror jag är bra för att uppmuntra nya stall att hänga kvar med. De skaffar sig ju oftast ett par unghästar de vill ha igång i lopp.
Reply
B_Good Posted: 2010-06-21 00:35:39

Personligen tycker jag det finns väl mycket storlopp o om man verkligen ska införa något mer så skulle jag bli överlycklig över ett inbjudningslopp som elitloppet var i början här på zonen...
Men det kanske är svårt att ordna
Reply
Posted: 2010-06-21 13:01:40 Answer to: "Personligen tycker jag det finns väl mycket storlopp o om man verklige"

Became a member: 
Forum posts:
Inbjudningslopp??

var inte med i början... så har noll koll på det där!
Reply
Soberano Posted: 2010-06-21 13:22:42 Answer to: "Ja, okej då...jag får väl sköpa det och ta det som et"

3-åringarna däremot står jag fast vi borde ha en bra bredd med ok lopp (20-30k i 1a) tidigt, och de mer pengastinna loppen (50k och upp),och lite breederskval och annat, som drar igång 1st halvvägs in i etappen ! Bredden i början för 3-åringar, och mer lopp överlag med lagom prispengar, tror jag är bra för att uppmuntra nya stall att hänga kvar med. De skaffar sig ju oftast ett par unghästar de vill ha igång i lopp.

Det kan jag hålla med om då det ofta är för små marginaler som avgör vilka som blir kulltoppar som treåringar och inte men hävdar ändå att i förlängningen så jämnar det ut sig om man har en bra häst i stallet. Breeders är ju givet att det måste läggas om och kvalen på samma dag kanske vore en ide och kanske även lägga in semifinaler för att göra hela loppet än rättvisare. Dock skulle fler kuskar och kanske minskad inverkan av deras form ändra ganska mycket. Tycker mig också ofta se en trend bland vissa som "alltid" får skitkuskar på V7 och gnäller högljudd över systemet att dessa ofta är alltför optimistiska i sina kuskval. Man kan ha enorm otur att som 4:e 5:e rankad få en lottad kusk men att som 8:e rankad efter att ha valt de 3 bästa kuskarna kan väl inte vara så överaskande. Trots allt lite av charmen även om det suger ibland.
Reply
B_Good Posted: 2010-06-21 17:04:59 Answer to: "Inbjudningslopp?? var inte med i början... så har noll koll p"

Eriksson (eller nån annan) sätter sig ner o kollar igenom hästar som gått bra på sistonde o är intressanta och bjuder in dem..
Reply
1   [ 2 ]