[ 1
]
2
|
Extas
|
Posted: 2017-02-27 13:47:17 Edited(1): 2017-02-27 13:49:55
|
Became a member: 2017-02-17
Forum posts: 68
|
Jag undrar hur stor skillnad det är i träning mellan varje stjärna
(mellan 1-6*) en tränare har med en 3 årig häst?
Som min 3 åring tränar nu 0,055 med 1* Tränare....
Hur mycket skulle träningen då höjas från 0,055 med 2* osv.
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-02-28 17:45:29  Jag undrar hur stor skillnad det är i träning mellan varje stjärna
(mellan 1-6*) en tränare har med en 3 årig häst?
Som min 3 åring tränar nu 0,55 med 1* Tränare....
Hur mycket skulle träningen då höjas från 0,55 med 2* osv.
Answer to: "Jag undrar hur stor skillnad det är i träning mellan varje stjärna
(me"
|
Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
|
Skulle gissa en ökning på cirka 10%. Alternativt att det minskat med 10 % när det blir gäller stjärnor
|
|
Reply
|
|
Extas
|
Posted: 2017-03-02 00:12:21
|
|
Är det ingen som vet eller nån som ens är intresserad av hur mycket varje stjärna ökar träningen?
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2017-03-02 08:46:19  Är det ingen som vet eller nån som ens är intresserad av hur mycket varje stjärna ökar träningen?
Answer to: "Är det ingen som vet eller nån som ens är intresserad av hur mycket varj"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Vet att detta har diskuterats tidigare och om jag minns rätt är det 5-12%.
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-02 11:05:09  Vet att detta har diskuterats tidigare och om jag minns rätt är det 5-12%.
Answer to: "Vet att detta har diskuterats tidigare och om jag minns rätt är det 5-12%"
|
|
Lägger man ner lite tid och antecknar träningsvärdena är det inte så svårt att räkna ut.
Det som är viktigt att komma ihåg är att ha bäst tränare på de yngre hästarna då de har mer effekt på sin träning och får mest effekt av en bättre tränare.
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2017-03-02 23:02:16  Är det ingen som vet eller nån som ens är intresserad av hur mycket varje stjärna ökar träningen?
Answer to: "Är det ingen som vet eller nån som ens är intresserad av hur mycket varj"
|
Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
|
Vad hindrar dig från att praktisera lite självstudier om detta nu är av stor vikt för dig?
|
|
Reply
|
|
Extas
|
Posted: 2017-03-03 02:40:03
|
|
Kan inte du bli moderator i denna forum och varje gång nån frågar nåt om spelet så ska du svara: "vad hindrar dig från att praktisera lite självstudier?"
Jag frågar för den möjligheten finns. Är så enkelt!
Kommer säkert lära mig en hel del på egenhand och av andra användare. Både utanför och inne i forumet. Precis som det ska vara.
Har en 3 åring (ovan nämnda) som jag vill veta om det är värt att behålla en stallplats för eller avla en föl istället... Det som avgör är om den skulle träna bra med 6* personal som jag med min 1* personal ej kan få svar på inom ett bra tag, och har bara några dagar på mig att bestämma innan det är dags den 11.
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2017-03-03 15:47:08 Edited(1): 2017-03-03 15:47:43  Kan inte du bli moderator i denna forum och varje gång nån frågar nåt om spelet så ska du svara: "vad hindrar dig från att praktisera lite självstudier?"
Jag frågar för den möjligheten finns. Är så enkelt!
Kommer säkert lära mig en hel del på egenhand och av andra användare. Både utanför och inne i forumet. Precis som det ska vara.
Har en 3 åring (ovan nämnda) som jag vill veta om det är värt att behålla en stallplats för eller avla en föl istället... Det som avgör är om den skulle träna bra med 6* personal som jag med min 1* personal ej kan få svar på inom ett bra tag, och har bara några dagar på mig att bestämma innan det är dags den 11.
Answer to: "Kan inte du bli moderator i denna forum och varje gång nån frågar nåt o"
|
Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
|
Nej jag tycker att det är fritt fram att fråga och jag hjälper ibland till och svarar på frågor med.
Men ditt (i mitt tycke) lite dryga sätt nu när du inte fick något svar denna gång ledde till det svaret du fick av mig denna gången.
Sen kan jag tycka att folk ofta drar sig för att fundera och experimentera lite själva och gärna vill ha allt lite serverat på silverfat - och jag personligen förstår liksom inte riktigt det roliga i detta sättet att spela/lära sig ett nytt spel.
Därav frågade jag varför självstudier inte var aktuellt.
Jag själv föredrar det sättet även om det har sina nackdelar.
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-03 16:13:18  Nej jag tycker att det är fritt fram att fråga och jag hjälper ibland till och svarar på frågor med.
Men ditt (i mitt tycke) lite dryga sätt nu när du inte fick något svar denna gång ledde till det svaret du fick av mig denna gången.
Sen kan jag tycka att folk ofta drar sig för att fundera och experimentera lite själva och gärna vill ha lite allt serverat på silverfat - och jag personligen förstår liksom inte riktigt det roliga i detta sättet att spela/lära sig ett nytt spel.
Därav frågade jag varför självstudier inte var aktuellt.
Jag själv föredrar det sättet även om det har sina nackdelar.
Answer to: "Nej jag tycker att det är fritt fram att fråga och jag hjälper ibland ti"
|
|
Det som Yermac säger är rätt så viktigt. Prova dig fram. Svaren är inte alltid glasklara då det finns "dolda värden" på hästarna. Leta dig fram till vilket sätt du vill spela.
Jag har som tumregel att jag pensionerat ingen häst om jag inte är säker på att det är rätt beslut. Med nya föl skall man också komma ihåg att de upptar en stallplats under många veckor innan de får tävla. Ett uselt föl är kostsamt så se alltid till att ha balans i vad du behåller och vad du frigör för platser.
|
|
Reply
|
|
Extas
|
Posted: 2017-03-03 16:56:25
|
|
Det där med "dolda värden" lät riktigt intressant!
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-03 17:46:10  Det där med "dolda värden" lät riktigt intressant!
Answer to: "Det där med "dolda värden" lät riktigt intressant!"
|
|
Inget som kan visas direkt men det finns hästar med bra värden som inte presterar och tvärtom. Likaså stallform...
|
|
Reply
|
|
Extas
|
Posted: 2017-03-03 18:36:48
|
|
Läst i loppkommentarerna och här i forumet om s.k. vinnarskalle.. Är väl det som är en av dessa "dolda värden" som inte syns som ett stapel men man får ju ett ganska bra inblick när hästarna startat några lopp.
Vilka mer finns det? Och vad ska man kolla lite extra (som kan vara ett "dold värde") noga när man t.ex köper en häst på transfern?
|
|
Reply
|
|
Friction88
|
Posted: 2017-03-04 14:23:22  Läst i loppkommentarerna och här i forumet om s.k. vinnarskalle.. Är väl det som är en av dessa "dolda värden" som inte syns som ett stapel men man får ju ett ganska bra inblick när hästarna startat några lopp.
Vilka mer finns det? Och vad ska man kolla lite extra (som kan vara ett "dold värde") noga när man t.ex köper en häst på transfern?
Answer to: "Läst i loppkommentarerna och här i forumet om s.k. vinnarskalle.. Är vä"
|
Became a member: 2014-01-17
Forum posts: 120
|
Hästar som har 0 i spurt brukar flyga fram på upploppet.
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-08 08:25:39  Hästar som har 0 i spurt brukar flyga fram på upploppet.
Answer to: "Hästar som har 0 i spurt brukar flyga fram på upploppet."
|
|
Vissa hästar tappar mer i träning än andra när dem åldras. Drar olika nytta av bättre tränare. Stallform är något jag är övertygad om existerar.
Sen är det välkänt att hästar med 0 på spurt lyckas bättre. Just genom att flyga fram över upploppet (även om min häst i kriteriefinalen nog sprang en omväg då han var snabbast över upploppet på deltiderna men tappade förbi flera hästar). Loppsimulatorn är något jag hoppas kommer förbättras såsmåningom. 
|
|
Reply
|
|
Extas
|
Posted: 2017-03-08 09:26:04
|
|
Jag trodde varje häst ökar lika mycket med samma tränare, tappar lika mycket träning från 3-4 års tappet osv.
Stallform... Hur brukar det se ut när det ger sig tillkänna?
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-08 12:17:28  Jag trodde varje häst ökar lika mycket med samma tränare, tappar lika mycket träning från 3-4 års tappet osv.
Stallform... Hur brukar det se ut när det ger sig tillkänna?
Answer to: "Jag trodde varje häst ökar lika mycket med samma tränare, tappar lika my"
|
|
Det märker man när det är 40 lopp mellan segrarna
|
|
Reply
|
|
Extas
|
Posted: 2017-03-08 12:23:50 Edited(1): 2017-03-08 18:32:41
|
|
Är det nåt alla drabbas av eller bara när ett stall vunnit häftigt med flera hästar ett tag? Eller kanske ett/några storlopp osv.
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-10 14:02:14  Är det nåt alla drabbas av eller bara när ett stall vunnit häftigt med flera hästar ett tag? Eller kanske nått/några storlopp osv.
Answer to: "Är det nåt alla drabbas av eller bara när ett stall vunnit häftigt med "
|
|
Alla kan väl ha dålig form.
Skillnaden är väl bara att olika stall deltar i lopp på olika nivåer
|
|
Reply
|
|
Extas
|
Posted: 2017-03-10 14:15:30
|
|
Så basic stallformen går upp och ner för alla och inget att lipa för. Men det känns väl värre för de med hästar i större lopp eller som jagar höga placeringar i Världstoppen.
Kanske då längden i dåliga stallformen borde kunna justeras lite? Känns väl lite mycket med 40 lopp eller mer med 0 seger och mesta av loppen utanför pallen.
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2017-03-10 19:45:06
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
Fast det är nog så att ingen vet om fenomenet stallform existerar eller ej. Vissa hävdar att det bara är inbillning. Efter ett tag får man ju en känsla för hur ens hästar "borde" prestera i respektive lopp, med tanke på motstånd, kuskform, väder och annat. Om hästarnas prestationer i många lopp på raken understiger ens befogade förväntningar känns det ibland som att dålig stallform är den rimligaste förklaringen att ta till.
(Huruvida flera oväntat bra prestationer är ett utslag av bra stallform eller blott stallchefens fantastiska matchningsförmåga är ännu höljt i dunkel...)
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|