Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Hästar på börsen, t...

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-12-08 11:31:15

Became a member: 
Forum posts:
jag tycker att att när en häst läggs ut på börsen så skulle det vara så att hästen tränade allmän 100%

Idag är det för många som inte tränar sin häst när de fått bud på honom.

Intensiteten kan vara nere på 70%, ibland lägre, men då har de även kört lugn träning innan försäljning.

Mitt förslag är alltså: Så fort en häst hamnar på börsen så blir det automatiskt Allmän 100%.

Det är väl inte det vktigaste här på zonen, men ändå...
Reply
Cherry Posted: 2008-12-08 12:32:46

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Tycker din sista mening innan kommatecknet sammanfattar det ganska bra.
Reply
Posted: 2008-12-08 12:38:33 Answer to: "Tycker din sista mening innan kommatecknet sammanfattar det ganska bra."

Became a member: 
Forum posts:
kanske det,
Reply
Posted: 2008-12-08 15:02:58

Became a member: 
Forum posts:
Mina hästar ligger i försig på runt 60% över 10 dar jämnt och ständigt.

Förslaget är kanske ändå bra. Framförallt när man köper 1 åringar vill man ju inte gärna tappa 3 dagars träning.
Reply
Cherry Posted: 2008-12-08 15:03:54

Är ju bara att föra en dialog med säljaren
Reply
Posted: 2008-12-08 17:12:05 Answer to: "Är ju bara att föra en dialog med säljaren"

Became a member: 
Forum posts:
det har inte alltid hjälpt
Reply
Cherry Posted: 2008-12-08 17:18:34

Lite märkligt att just du av alla anmärker på detta eftersom den enda som jag haft problem med var med dig när jag köpte Advanced Paradigm.

Jag ville veta hur han tränade på intervall och du svarade något i stil med 0.25. Fan va bra tänkte jag och köpte för dyra pengar för att sen konstatera att du adderat värdena för snabbhet (0.18) och startsnabbhet (0.07). Snacka om att köra en fuling...
Reply
Posted: 2008-12-08 21:22:54

Became a member: 
Forum posts:
haha lurad!
Reply
Posted: 2008-12-09 10:47:17 Answer to: "Lite märkligt att just du av alla anmärker på detta efterso"

Became a member: 
Forum posts:
det har jag förklarat för dig att det inte var min mening att lura dig, eller hur.
Sen om du väljer att inte tro på det så är väl det din sak.

du frågade vad han tränade på intervall, jag svarade precis som du skrev här 0,250, vilket han gjorde.
Intervall är för mig snabbhet och startsnabbhet ihopslaget.

När jag har frågat om intervall så till hästägare så har jag fått samma svar.
Sen om jag velat veta specifikt för snabbhet så har jag frågat det.

P.S
han går ju Breedersfinalen, så lite nöjd kan du väl vara D.S

Reply
Posted: 2008-12-10 18:42:14 Edited(1): 2008-12-10 18:44:03

Became a member: 
Forum posts:
Är nog lite inne på Swatpros linje där...om någon inne på forumet nämner en siffra på hur bra en häst tränar intervall räknar jag ofta med att de lagt ihop de 2 egenskaper som tränas på intervall.Tror många gör det, fast de kanske nämner det då med. I forumet är det å andra sidan inte lika illa om det blir galet med lite siffror om det bara är en vanlig diskussion.

Kan förstå Swatpro lite därför, men å andra sidan har jag ingen aning om hur erat snack gick.
Helt enkelt lite lurigare när det handlar om försäljning eller reklam på hästbörsen....
Bara att försöka vara extra tydlig då man ska sälja och folk undrar över siffror....

Å andra sidan : Jag vet inte riktigt vad som är vedertaget heller....Vad är rätt eller fel sätt att räkna ?

Jag menar: När folk droppar siffror som att en 1-åring tränar ÖVER 0.400 på intervall på ett pass så har jag MYCKET SVÅRT att tro att de bara menar siffran på snabbhet då !

Visst, det händer inte så ofta men det händer att en del 1-åringar ligger runt 0.400...
Om det skulle vara 0.400 bara på snabbhet vore det väl GALET BRA !!!
Reply
Nijo Posted: 2008-12-10 21:29:02 Answer to: "Är nog lite inne på Swatpro linje där...om någon inne"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
Klart som f*n man bara menar siffran på snabbhet.. vore ju helt korkat annars!
Reply
Posted: 2008-12-10 23:15:46

Became a member: 
Forum posts:
frågar man efter träningen för intervall och man får tillbaka en siffra så är det klart den är en sammanslagning... Frågar man vad den tränar på snabbhet det är då det kan bli lite risigt.. Men det viktiga är väl att va tydlig.

Sen är det väl fair och ljuga om dålda värden hur mycket man vill
Reply
Posted: 2008-12-11 01:10:21

Became a member: 
Forum posts:
Varför vore det korkat Nijo ?

Om jag var ny här på spelet och någon frågar vad som tränas i intervall ...Vad svarar du då Nijo ?
- Du tränar mest snabbhet och lite accelaration ,

Om någon då frågar efter en träningssiffra på intervall...vad tar då samma kille rimligen med i beräkningen ?....Bara snabbhet ?!?
Mer troligt båda...det är knappast korkat. Bara lite otydligt vad om gäller.

När han 2 dagar tidigare fått svaret att intervall tränar 2 värden är det väl ganska logiskt att räkna in båda ?

Som TM säger..det gäller väl att vara tydlig...både vad man frågar efter och när man ger svar.
Reply
Nijo Posted: 2008-12-11 09:39:39 Answer to: "Varför vore det korkat Nijo ? Om jag var ny här på spele"

Ja, men du plusar inte ihop båda så det ska se bättre ut, man berättar då att snabbhet 0.083 och startsnabbhet 0.039...... det är väl det man vill veta när man frågar vad hästen tränar på intervall?

Men jag ska notera detta för framtida frågor.
Reply
Posted: 2008-12-11 10:31:30

Became a member: 
Forum posts:
Sant Nijo. De flesta berättar nog som du säger båda värdena. Allt för att undvika missförstånd.

Det jag menade var bara att om någon BARA nämner ett högt värde, när vi t.ex. pratar 1-åringar eller 3-åringar, dä är det nog ofta en sammanslagning av de 2 som gjorts. Det känns mest logiskt för mig att gissa på i varje fall. Blev en lite intressant diskussion det här faktiskt. Aldrig tänkt på det så där jättemycket innan.
Reply
Nijo Posted: 2008-12-11 11:27:40 Answer to: "Sant Nijo. De flesta berättar nog som du säger båda vä"

Själv känner jag rent spontant att de som berättar ett sammaslaget värde vill dölja något
Reply
[ 1 ]