[ 1
]
|
Cherry
|
Posted: 2008-09-24 13:19:36
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Är det någon mer än jag som tycker att kriterierna för att få agera avelshingst borde bli hårdare?
Som det är nu finns det en hel uppsjö med avelshingstar. Jag tycker det är bra att man kan avla med egna hingstar men för att få sälja tycker jag kraven borde bli hårdare än nuvarande 250.000 i insprungna pengar.
Kanske borde bara de som sprungit in en miljon få agera avelshingst och kanske borde man få något avelsvärde typ en stjärna (eller nåt) för varje avkomma som föds över ett visst snitt (3.0?) eller liknande.
Någon med andra förslag? Tycker dagens system med en annonssida som inte fungerar suger. Borde vara enklare att se vilka avelshingstar som är framgångsrika och så borde det som sagt bli svårare att agera avelshingst så det finns färre att välja mellan.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-09-24 13:38:12  Är det någon mer än jag som tycker att kriterierna för att få agera avelshingst borde bli hårdare?
Som det är nu finns det en hel uppsjö med avelshingstar. Jag tycker det är bra att man kan avla med egna hingstar men för att få sälja tycker jag kraven borde bli hårdare än nuvarande 250.000 i insprungna pengar.
Kanske borde bara de som sprungit in en miljon få agera avelshingst och kanske borde man få något avelsvärde typ en stjärna (eller nåt) för varje avkomma som föds över ett visst snitt (3.0?) eller liknande.
Någon med andra förslag? Tycker dagens system med en annonssida som inte fungerar suger. Borde vara enklare att se vilka avelshingstar som är framgångsrika och så borde det som sagt bli svårare att agera avelshingst så det finns färre att välja mellan.
Answer to: "Är det någon mer än jag som tycker att kriterierna för att få agera av"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Håller med och vi har haft ämnet uppe tidigare. Om gränsen skulle var 1 miljon så skulle ju iofs du tappa din mjölkko för inte lär han väl springa in 1 miljon? Jag postar vad jag skrev om saken i en tidigare tråd. Finns säkert saker som bör/kan slipas lite på men kanske kan vara ngt att utgå ifrån?
Mycket bra att det tas upp igen. Jag missunnar inte hingstägare pengar för tjänsterna men som du skriver är det lite snett just nu. Jag tycker dessutom att kraven för att bli godkänd avelshingst skall höjas.
Minst 1,5 miljoner insprunget eller seger i grupp 1 lopp. Som det är nu finns det gott om avelshingstar och jag tycker det är dags att höja kraven för detta. IRL så är det ytterst få 3-åringar som blir avelsgodkända,enbart undantagshästarna som segrat i de fina årgångsloppen blir i dagsläget avelsgodkända.
Vad det gäller stonas funktion har jag varit inne på det tidigare och vill fortsätta trycka på detta.
UPPFÖDARPREMIER 10% på allt som dina uppfödningar springer oavsett om dom finns kvar i ditt stall eller inte. På detta sättet har du något för satsa lite extra på lovande avlesston och även på att sälja vidare.
Det är ju ändå oftast mycket små summor det kommer att handla om och kommer aldrig att kunna jämföras med hingstarnas inkomster men kanske på detta sättet kan det vara möjligt att behålla hingstavgifter men reglera dom så att du inte kan ta så mycket som 150000 för en betäckning.
För att jämföra med verkligheten så är det en mycket lite klick topphingstar som kostar mer än 100000 och de flesta ligger på runt 30-50 tusen och som det är nu kan du betinga 200000 och folk betäcker. Sätt ett tak på 100000 och dessa priser styrs av prestationer,vunna grupp 1 lopp osv så att endast de riktiga topparna kan få rejält betalt.
Eller tex.
Minst 1 miljon insprunget.
1-2 miljoner 10000kr per föl
2-3 miljoner 20000kr per föl
3-4 miljoner 30000kr per föl
osv upp till taket på 100000 som endast hästar som sprungit in 10 miljoner kan betinga men även mindre om denne vill men inte mer dock.
Bara ett ogenomtänkt förslag
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-24 14:10:35
|
Became a member:
Forum posts:
|
Fast hur bra föräldrarna är verkar ju spela väldigt liten roll. Hur som haver borde avelshingstarna med de föl som sprungit in mest listas högst.
Jag röstar på 500k som gräns för avelshingst. Eller typ Top 10(5??2??)% i sin årskull eller nått.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-09-24 15:17:11 Edited(1): 2008-09-24 15:18:09  Håller med och vi har haft ämnet uppe tidigare. Om gränsen skulle var 1 miljon så skulle ju iofs du tappa din mjölkko för inte lär han väl springa in 1 miljon? Jag postar vad jag skrev om saken i en tidigare tråd. Finns säkert saker som bör/kan slipas lite på men kanske kan vara ngt att utgå ifrån?
Mycket bra att det tas upp igen. Jag missunnar inte hingstägare pengar för tjänsterna men som du skriver är det lite snett just nu. Jag tycker dessutom att kraven för att bli godkänd avelshingst skall höjas.
Minst 1,5 miljoner insprunget eller seger i grupp 1 lopp. Som det är nu finns det gott om avelshingstar och jag tycker det är dags att höja kraven för detta. IRL så är det ytterst få 3-åringar som blir avelsgodkända,enbart undantagshästarna som segrat i de fina årgångsloppen blir i dagsläget avelsgodkända.
Vad det gäller stonas funktion har jag varit inne på det tidigare och vill fortsätta trycka på detta.
UPPFÖDARPREMIER 10% på allt som dina uppfödningar springer oavsett om dom finns kvar i ditt stall eller inte. På detta sättet har du något för satsa lite extra på lovande avlesston och även på att sälja vidare.
Det är ju ändå oftast mycket små summor det kommer att handla om och kommer aldrig att kunna jämföras med hingstarnas inkomster men kanske på detta sättet kan det vara möjligt att behålla hingstavgifter men reglera dom så att du inte kan ta så mycket som 150000 för en betäckning.
För att jämföra med verkligheten så är det en mycket lite klick topphingstar som kostar mer än 100000 och de flesta ligger på runt 30-50 tusen och som det är nu kan du betinga 200000 och folk betäcker. Sätt ett tak på 100000 och dessa priser styrs av prestationer,vunna grupp 1 lopp osv så att endast de riktiga topparna kan få rejält betalt.
Eller tex.
Minst 1 miljon insprunget.
1-2 miljoner 10000kr per föl
2-3 miljoner 20000kr per föl
3-4 miljoner 30000kr per föl
osv upp till taket på 100000 som endast hästar som sprungit in 10 miljoner kan betinga men även mindre om denne vill men inte mer dock.
Bara ett ogenomtänkt förslag
Answer to: "Håller med och vi har haft ämnet uppe tidigare. Om gränsen skulle var 1 "
|
|
Jag tror du är inne på något bra. Jag tycker absolut de som ska klara dessa hårda krav ska kunna göra sig en bra slant på aveln.
Mitt förslag är att för att få vara avelshingst ha minst 1 miljon i isprungna pengar eller en seger i ett grupp1-lopp.
Jag tycker priset för sperma borde regleras till att kosta 50.000-100.000:-, alternativt att det är gratis men att man har en procentandel på avkommors insprungna pengar.
Ston borde få så mycket som 20-25% på avkommors insprungna pengar
Sen borde det gå att filtrera mellan avelshingstar på snittbetyg på avkommorna & snitt insprungna kr/avkomma
I och med detta skulle vi få färre avelshingstar, aveln skulle löna sig även för ston och för de som är intresserade av att hitta en avelshingst blir filtreringen lättare och urvalet mindre.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-24 15:23:04
|
Became a member:
Forum posts:
|
Låter som ett bra förslag och en bra summering!!
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-09-24 15:47:49
|
|
Men det känns rätt lönlöst att föreslå en massa saker. Känns som intresset från spelledningens sida är sådär... Vet inte hur länge vi diskuterat detta med fler boxar, bättre avel osv...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-10-29 13:38:27
|
Became a member:
Forum posts:
|
en kompis här på travzonen avlade me hennes dåliga pensionerade hingst och fick ett föl på 3.0 och har vunnit sina 3 lopp. 2 bra föräldrar= 1 bra föl.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|