[ 1
]
|
Limpicus
|
Posted: 2008-05-09 06:12:47
|
Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
|
Är det bara ett lotterie med styrkan när man kastrerar eller bygger det på hur mycket hästen tränar och vad den har för potensial?
Det jag menar är att om man har en häst med t.ex 1 i styrka och 4 i snabbhet som man tänker kastrera när den fyller tre år, är det då bättre att träna snabbheten istället för styrka..
Säg att hästen tränar bra på styrka kanske den får ett bra hopp när man kastrerar ändå..
Säg att den når 4 i styrka vid en kastrering, om jag tränat upp den till en 2:a kanske den får 4 iaf om det inte är ett lotterie..?
lite krångligt men ja tror ni fattar eller? 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-05-09 09:04:22  Är det bara ett lotterie med styrkan när man kastrerar eller bygger det på hur mycket hästen tränar och vad den har för potensial?
Det jag menar är att om man har en häst med t.ex 1 i styrka och 4 i snabbhet som man tänker kastrera när den fyller tre år, är det då bättre att träna snabbheten istället för styrka..
Säg att hästen tränar bra på styrka kanske den får ett bra hopp när man kastrerar ändå..
Säg att den når 4 i styrka vid en kastrering, om jag tränat upp den till en 2:a kanske den får 4 iaf om det inte är ett lotterie..?
lite krångligt men ja tror ni fattar eller? 
Answer to: "Är det bara ett lotterie med styrkan när man kastrerar eller bygger det p"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Vad jag hört är det ett rent lotteri. Har kastrerat med blandat resultat och kan nog inte säga att jag sett ett mönster att de som tränar bättre når bättre resultat även om det kanske borde vara så rent logiskt. Tränar han bra på styrka så träna det istället och försök få upp den till en trea. Siffrorna är ju trots allt långtifrån någon sanning. Har en med 2 i styrka som jag trodde skulle suga på lång distans men han har varit etta och tvåa på 2 starter över långt.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-05-09 10:27:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det är sant. Den av mina hästar med lägst styrka har sprungit fortast på lång. Den är iförsig den snabbhaste av alla mina hästar.
Annars tror jag också på lotto ang kastrering men jag har för lite data.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-05-09 11:27:58
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
Det är lotto till 100%, men chansen att den ökar i styrka är betydligt större än att den minskar.
Har hästar som sprungit grymt snabbt över 2640m med 2 i styrka, The original var 3.a i ett derbykval på samma tid som 1.an och 2.an......Kingdom vann ett grupp 3 lopp över 2640m för ett tag sedan såg jag.
Lite tveksam på hur viktig styrkan är....Tegen Stand har 8.a i styrka och han har ju sprungit in 700k så någon effekt har den väl.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-05-09 11:36:58  Det är lotto till 100%, men chansen att den ökar i styrka är betydligt större än att den minskar.
Har hästar som sprungit grymt snabbt över 2640m med 2 i styrka, The original var 3.a i ett derbykval på samma tid som 1.an och 2.an...... Kingdom vann ett grupp 3 lopp över 2640m för ett tag sedan såg jag.
Lite tveksam på hur viktig styrkan är.... Tegen Stand har 8.a i styrka och han har ju sprungit in 700k så någon effekt har den väl.
Answer to: "Det är lotto till 100%, men chansen att den ökar i styrka är betydligt s"
|
|
Som med allt i spelet verkar siffrorna ha betydelse i vissa fall och i andra inte.... Antar att det märks först när dom gjort några lopp vad som spelar in och inte.
Vet att det var uppe i en annan tråd då någon kanontreåring fått stryk av en med 3.5 i medel och det var tjafs om kusken osv. Då var det prat om att den som vann MÅSTE ha 9 i Tung bana och så vidare. Kanske lika bra att inse att värdena på vinter och tung bana har samma betydelse som alla andra= ibland ja ibland nej. Hade en häst tidigare med 9 på vinter som inte tog en enda placering på vinter men vann på sommarbanor och har nu en med 0 i tung som har vunnit på ngt tungt och gjort bra lopp på tung om jag inte missminner mig helt. Som sagt, alla siffror så även vinter/tung spelar inte alltid en avgörande roll hur hästen fungerar med olika förutsättningar,distans,bana osv.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-05-09 11:44:41
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
jo, får säga samma sak där.....Hästar med 9 på tung bana som inte presterar alls på tung bana och hästar med 2 på tung bana som går väldigt bra......
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-05-10 07:36:04 Edited(1): 2008-05-10 07:37:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
Stämmer Soberano. Det var confident cube , med nära 6.0 i medel och en bit över 20 på de blåa värdena som fick stryk av en lus med 3.5 typ i medel. Rotagg skrev sedan att Confident cube har en 6a på tung bana, plus att jag vet att han är riktigt stark, vilket också borde spela in på tungt, speciellt i kombo med den där 6an som ändå är hyfsat bra....men tydligen inte.
(den andra hade ne kusk med 9 i form, Confident en med 8a...därav kuskdiskussionen )
Limpicus , Nu undrar du vad har nu detta med kastrering att göra ?!?
Enkelt ! frågan är om det är värt att kastrera då, när det ändå verkar vara lite olika hur styrkan spelar in på hästens prestation i loppen ?
Tycker du ska lyssna in Nijo och Soberano där, och testa dom i lopp först Nijo har ju några som presterar fint på lång distans ändå, trots låg styrka, och som Soberano säger märks det kanske först efter några lopp hur hästens värden spelar in...
Onödigt att kastrera stackarn om han går bra ändå 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-05-10 10:12:47
|
Became a member:
Forum posts:
|
Admiral Runner er ingen lus! 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-05-10 10:49:23  Stämmer Soberano. Det var confident cube , med nära 6.0 i medel och en bit över 20 på de blåa värdena som fick stryk av en lus med 3.5 typ i medel. Rotagg skrev sedan att Confident cube har en 6a på tung bana, plus att jag vet att han är riktigt stark, vilket också borde spela in på tungt, speciellt i kombo med den där 6an som ändå är hyfsat bra....men tydligen inte.
(den andra hade ne kusk med 9 i form, Confident en med 8a...därav kuskdiskussionen )
Limpicus , Nu undrar du vad har nu detta med kastrering att göra ?!?
Enkelt ! frågan är om det är värt att kastrera då, när det ändå verkar vara lite olika hur styrkan spelar in på hästens prestation i loppen ?
Tycker du ska lyssna in Nijo och Soberano där, och testa dom i lopp först Nijo har ju några som presterar fint på lång distans ändå, trots låg styrka, och som Soberano säger märks det kanske först efter några lopp hur hästens värden spelar in...
Onödigt att kastrera stackarn om han går bra ändå 
Answer to: "Stämmer Soberano. Det var confident cube , med nära 6.0 i medel och en bi"
|
|
Jo jag misstänkte nog det men Right Here Right Now vann Kriteriet och sprang Världsrekord på kort distans med 08.5. Tycker vi sett tillräckligt med exempel på detta för att sluta reta upp sig. Min med 5,1 i medel slog igår Nazzguls monster som ståtar med 7.0 i medel vilket måste innebära ganska sjuka värden oavsett hans galoppvärde.
Sen så tror jag som sagt att tungbanevärdet bör tas med en nypa salt liksom alla andra värden,du vet inte förränn du provat helt enkelt.
Nu var det iofs kuskens inverkan som du ville framhäva men jag vann igår med Svanstedt som hade en 7:a i form så jag tror nog ändå lite på eriksson att det inte är helt avgörande men däremot taktikvalet tror jag är oerhört utslagsgivande då jag nästan bara vinner då jag kör GE ALLT.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-05-10 10:55:22
|
|
Ett Tillägg.
Vad det gäller Confident Cube så efter vad han presterat så saknar han väl helt enkelt vinnarskalle? Har ju som sagt kommit och gått en hel del hästar med fina blå värden som ändå inte riktigt lyckats. AMONG THE TIME tex har ju riktigt fina siffror men blev ju ingen stjärna,inte ännu iaf.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-05-10 13:19:43 Edited(2): 2008-05-10 13:22:22
|
Became a member:
Forum posts:
|
 Admiral Runner er ingen lus!
Ok då  Sorry, men det var mer bildligt talat, vilket jag gissar att du förstod. Jämförde bara med Confident Cube som jag å andra sidan kallat monster...
 Vad det gäller Confident Cube så efter vad han presterat så saknar han väl helt enkelt vinnarskalle?
Han har vunnit ett lopp trots galopp, och var då före Admiralen som också galopperade. De loppen han varit 3a i har han haft fina hästar framför sig, som också har över 5 i medel, samt Lightning Momentum som är ok och har 9 på tung bana.
Hårt att säga att han inte har vinnarskalle då. Ge han lite fler lopp...
Måste bara få visa lite på varför jag tycker loppet är ett bra exempel på det ibland väl konstiga i spelet:
*Admiralen hade INTE ens vunnit ETT lopp innan det här loppet mot CC. Vinnarskallen avgjorde knappast 
*I båda loppen de mötts har Admiralen haft skitkuskar , om nu skickligheten är viktigast. Wallin och DeGiorgio är båda 3or!
*I båda loppen de mötts harConfident haft toppkuskar , Adielsson 9 och Sjunneson en 7a .
Admiralen har 3.3 och CC har 5.8 med HÖG galopprisk !!!
Soberano, du vet att jag också tycker det är kul med lite slump...men någon ordning kan det väl ändå vara. Det här är bara ett enstaka lopp , så det var mer som ett exempel egentligen på hur obegripligt det blir annars.
Tycker bara att skithästar vinner alldeles för ofta, men du ser däremot nästan aldrig en topphäst utklassa övriga och vinna med 5 längder...Ska det vara kan det väl vara lite överprestationer åt båda hållen ibland?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-05-10 23:28:16   Admiral Runner er ingen lus!
Ok då  Sorry, men det var mer bildligt talat, vilket jag gissar att du förstod. Jämförde bara med Confident Cube som jag å andra sidan kallat monster...
 Vad det gäller Confident Cube så efter vad han presterat så saknar han väl helt enkelt vinnarskalle?
Han har vunnit ett lopp trots galopp, och var då före Admiralen som också galopperade. De loppen han varit 3a i har han haft fina hästar framför sig, som också har över 5 i medel, samt Lightning Momentum som är ok och har 9 på tung bana.
Hårt att säga att han inte har vinnarskalle då. Ge han lite fler lopp...
Måste bara få visa lite på varför jag tycker loppet är ett bra exempel på det ibland väl konstiga i spelet:
*Admiralen hade INTE ens vunnit ETT lopp innan det här loppet mot CC. Vinnarskallen avgjorde knappast 
*I båda loppen de mötts har Admiralen haft skitkuskar , om nu skickligheten är viktigast. Wallin och DeGiorgio är båda 3or!
*I båda loppen de mötts harConfident haft toppkuskar , Adielsson 9 och Sjunneson en 7a .
Admiralen har 3.3 och CC har 5.8 med HÖG galopprisk !!!
Soberano, du vet att jag också tycker det är kul med lite slump...men någon ordning kan det väl ändå vara. Det här är bara ett enstaka lopp , så det var mer som ett exempel egentligen på hur obegripligt det blir annars.
Tycker bara att skithästar vinner alldeles för ofta, men du ser däremot nästan aldrig en topphäst utklassa övriga och vinna med 5 längder...Ska det vara kan det väl vara lite överprestationer åt båda hållen ibland?
Answer to: "Admiral Runner er ingen lus!
Ok då :) Sorry, men det var"
|
|
Det håller jag med om till 100%. Det borde vara lite mer konsekvent och som du säger att topphästar som möter skit SKA vinna med MÅNGA längder trots kusk ur form och defensiv taktik och skor bara HÄSTEN är i HYFSAD form. Det är det som jag ser som den största bristen i spelet. Att man inte kan se en tydlig utvecklingskurva som speglar hur du tränar,matchar. Du märker tex att efter en säsongs backträning så håller faktiskt hästen farten bättre över lång distans men jag tycker inte det märks nu. Nu kommer dom ut med ettor i styrka och treor i snabbhet, vinner debuten på 12.4 full väg och sen blir det inte mer av den hästen. Det är det som stör mig mest faktiskt. Med en etta i rutin ska det vara snudd på omöjligt att vinna ett större lopp men det är det inte nu om hästen bara kommer med.
Skulle nog skriva mer saker men orkar inte och är rädd för att tappa tråden men hursomhelst så håller jag med dig Perra i det stora hela att det är "fel" faktorer som verkar spela störst roll.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-05-11 01:11:43  Admiral Runner er ingen lus! 
Answer to: "Admiral Runner er ingen lus!:D"
|
Became a member:
Forum posts:
|
snygg sjal, har du tändstickor?
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2008-05-11 21:23:43
|
Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
|
Tack för svaren..  Får se hur det blir med hingstarna..
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|