[ 1
]
|
|
Posted: 2008-02-08 06:25:58
|
Became a member:
Forum posts:
|
Fan vad sjukt det är att man kan avla på pensionerade hästar. Stoppa det med en gång. Tänker bla på Semblable Fete ägs av pokko. Gynnar än en gång storstallen!!!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-08 08:55:53
|
Became a member:
Forum posts:
|
Varför skall man inte kunna det? Bara för att hästen inte tävlar längre så betyder inte det att hästen är död.
Men det hade varit bättre om man var tvungen att betala en hygglig summa för att få ett avelsstall. Som jag varit inne på ett antal gånger förr. 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-08 08:56:17
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
tycker det är väldigt bra att man kan avla på pensionerade hästar, är samma för alla väl........
tycker det ska vara en självklarhet(även om jag inte visste om det) att kunna avla på pensionerade hästar.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-02-08 09:17:37
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Visste inte att det var så. Är det nytt? Det går ju inte avla med pensionerade ston och då borde det väl vara samma som gäller hingstar? Avelsstall är ju lösningen.
Köp ett avelstall och betala en reducerad boxhyra och inga krav på tränare eller skötare. Enkelt och rättvist.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-08 10:35:05
|
Became a member:
Forum posts:
|
kan man avla på pansionerade hingstar borde man ju kunna med ston också. Fast man kan ju förstås se det som fryst sperma. Trevligt att man kan se värdena iallfall.
Annars tycker jag detta med avelshästar och avelsboxar är fjantigt.
Själv börjar jag även luta att aveln är dålig för balansen. Hur många klass 5 lopps vinster är inte 50-250k? ganska många.. och de får "top-stallen" (nåja de som klarat sig hyffsat iallfal) helt gratis. Många stall drar knappt in sånna pengar på en sesong. MEN! det är ju betydligt roligare att man kan göra sin egen häst. Försöka hitta hästar som ska ge grymma värden när de kombineras och kunna se att farfar är eeegit ocksåvidare.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-09 00:48:58
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag tycker absolut det är självklart att man ska kunna avla på pensionerade avelshingstar. Om vi ska verklighetsförankra tanken så finns det många förslag, med nedfryst sperma etc.
Semblable Feté är först (tror jag) av avelhingstarna att vara pensionerade, och jag tycker att han ska få fortsätta och detta säger jag inte för att det genererar pengar.
Tänk om 6-9 månader när dagens topphästar börjar komma upp i ålder. Klart att man ska kunna fortsätta avla på Eeegit tills han är 20 år. Detta är en av anledningarna till att aveln måste centreras ytterliggare.
Att i framtiden kunna avla hästar med Eeegit, Vont etc som farfar/gammelfarfar är ju helintressant.
Alla kan nog hålla med om att avla fram en bra häst är roligare än att industri-handla på Stuteriet.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2008-02-09 01:00:48
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Visst kan man få avla på pensionerade hästar, Pensinera vad man vill o när man vill o ta tillbaka allt man ångrar för det spelar ingen roll.. Avla du på Hästarnas Schwartzenegger o träna hästjäveln tills du blöder nästa vecka drar ndå nån annan upp en 1åring som sparkar stjärt på din pålle baklänges, eller oxå så kursar Radioaktiva Nazistallet efter månader av inaktivitet och hans broiler-steroidhästar slussas ut på markanden..
Röda tråden för närvarande verkar va slit-o-släng. Kom du bara tvåa i ett lopp? Pensionera hästen istället för att lägga ner 4dar på att formen ska stabiliseras den var ju ändå en ickevinnare o köp en ny istället.
Om du då inte hade turen att få en Irlänsk bugghäst från början förstås..
Bitter? Nä inte ja int..
Än en gång vill jag svidigt proklamera för långsiktig o stabil utveckling av spelat med planerad avel, tålmodigt tränade och en jämn tidslinje även för 1-3åringarna. Och bort med stuteriet!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-09 01:15:53
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det har gått sämre än väntat denna sesongen så jag funderar på att helt gå över i slit och släng. Köp billiga skit hästar på transfern och anmäl dem till lopp och pansionera dem sedan. Med den metoden borde jag ju kunna få över 14 starter i veckan förutsatt att det finns tillrekligt med skit hästar på transfern. Om man inte vill slakta så kan man ju lägga ut de på transfern sekunden efter de kommit med i lopp också.  Fast lite fäst vid ens pållar är man ju.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2008-02-09 01:31:51
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Sluta fästa dig vid dem!  De ska slängas!
Funderar på att utveckla nån teknik där man lyckas sälja dem redan i sista sväng för att tidsoptimera om de inte ligger först 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|