Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Galopprisken

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Buck_Fush Posted: 2008-01-13 21:12:08

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
Min happy Tuner har 5 galopper i de 7 senaste starterna. Kan väl va okey men med galopprisk 3 vet jag inte? har hästar med 9 och 10 i galopprisk som galopperar mer sällan. Slumpas bara galopperna ut eller spelar hästarnas galopprisk in överhuvudtaget? Hur funkar det för er andra?
Reply
spanarn Posted: 2008-01-13 21:28:47

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Det lät ju som på tok för mycket galopper... Två av mina kusar har två galopper på sju starter (2 resp. 4 i galopprisk), en har ingen galopp på sex starter (2 i galopprisk) och den sista har en galopp på tre starter (9 i galopprisk).

På den med 4 i galopprisk kom första galoppen när jag ryckte skorna, så det kanske spelar in? På den som har 9 i galopprisk väljer jag kuskar med hög skicklighet, även fast de har lite sämre form, för att minska risken. Hon får gå med öppet huvudlag också. Har du märkt någon skillnad vad gäller skoval, huvudlag, kuskens skicklighet etc?
Reply
Posted: 2008-01-13 21:39:18 Edited(1): 2008-01-13 21:40:34

Became a member: 
Forum posts:
Jag föjde autkionen ett tag Buck_Fush, och kollade in hästarnas galopprisk och jämförde med ALLA lopp de sprungit och förde lite statistik över det.

Mest för att se om det var värt att fynda på hästar med hög galopprisk, så som jag tror en del av oss tänker...(många tänker nog hög galopp = ett lägre medel / men höga blå egenskaper)

I vilket fall som helst, utan att vilja säga för mycket om galoppegenskapen och mina enormt vetenskapliga forskningsresulat ..hahaha

Den gör stor skillnad. 8-9-10 har klart högra galopprisk än 1-2-3 t.ex.
Jag har blivit klart mer skeptisk till att tro att jag "fyndar" på hästar med höga galoppvärden...
Tycker ändå galoppen borde vägas in fullt så mcyket i medel...Men
Fakta är att 1orna t.ex. galopperade EXTREMT sällan, och 9-10 ganska ofta.

Ska sägas att jag inte kollade bana, underlag, skor etc då...men det var så många lopp så jag tror inte det kan ha varit så inverkande på mönstret i sin helhet.

Däremot hittade jag en del (inte många) undantagshästar, så visst...det är ju inte 100% logiskt ! Men det finns ett mönster, coh varför vissa hästar bryter det så extremt tydligt...så som din Happy tuner ...bra fråga?!?

Vet inte om det hjälper dig Buck_Fush, men det var det lilla jag kan hjälpa med
Reply
Soberano Posted: 2008-01-13 21:46:44

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Givetvis inverkar galopprisken hur ofta en häst riskerar att galoppera men likväl som de andra värdena inte alltid är utslagsgivande i lopp (en häst med 8 i styrka vinner inte alla lànglopp tex) sà är kanske inte en häst med ett högt värde pà galoppen alltid hopplöst osäker.
Reply
Posted: 2008-01-13 21:49:45

Became a member: 
Forum posts:
Bara jag som tror att galopp beräkningen går till så här:

I varje lopp galloperar ungefär (0)1-3 hästar. Den häst som galoperar väljs genom ett random uttag men viktning efter gallop risken. Dvs springer din häst i ett elit lopp är kanske 5 över medel och stor chans för gallop och i 10000kr loppen är kanske 8 under medel och betydligt mindre chans.

Så tror jag iallfall att det är. Viktad lottning.

Vad jag sett ökar risken rätt mycket med skoryck.
Enligt hjälpen ska ju öppet huvudlag va bäst men vet inte om jag sett nån skillnad där.
Reply
Posted: 2008-01-13 22:05:27

Became a member: 
Forum posts:
Det är väl där ett problem finns med Galoppen. De andra blåa egenskaperna som inverkar i loppen är mer lättlästa. Hästen är stark...PUNKT!
Det är helt enkelt mera "svart på vitt", mer exakt och syns som lätt att läsa av, även om man undrar ibland

Galoppen däremot känns ju rätt hopplös, och vi har framför altt väldigt lite fakta på vad vi kan göra för att hjälpa hästen gå felfritt :
Hjälper öppet huvudlag ?
Inverkar barfota, skoval underlag etc något...mycket, lite ?
Borde inte rutinen spela in en del?

Är det som toastmachine säger är det ju rätt kasst faktiskt, men skulle ju förklara Happy Tuners galopper.

*Tycker själv, som jag nämnt innan, att rutinen skulle sänka det röda värdet lite per automatik
*Ttycker också galoppegenskapen borde var extremt lätt att träna ner, speciellt på 1-2åringar .
Typ något snabbare än acceleration, så du kan välja att offra de 1a 2 veckorna på att träna ner en 9a till en 6-7a om du vill det.
Lite som att en unghäst, oftast, tränas upp hyfsat lätt på det området så att den inte är hopplöst osäker.
Reply
[ 1 ]