| [ 1
]
|
|
viktor15
|
Posted: 2026-04-29 06:43:00
|
Became a member: 2015-02-21
Forum posts: 91
|
Min häst Ockock blev alltså svårt skadad under träning med 10 i form,
44dagars jävla skada vad fan är det för nåt?
|
|
Reply
|
|
|
Solisen
|
Posted: 2026-04-29 07:22:12
|
Became a member: 2024-07-10
Forum posts: 14
|
Att få in en ny häst i stallet är inte enkelt.
Var noga med att hästen får acklimatisera sig ordentligt innan du påbörjar träningen. Låt den bekanta sig med en nya omgivningen,nya skötaren,nya kompisar. Vid för snabb framfart kommer skador uppkomma enklare och snabbare.
Har den ätit och druckit som den ska sedan den kom till stallet? Avmaskad? Magsår möjligtvis eller behandlad med kortison?
Ja listan kan göras lång men har du fått en prognos på 44 dagar av en veterinär kanske du ska byta veterinär och se om den kan göra en annan bedömning för att få hästen i startklart skick om det nu är viktigare än att hästens hälsa går i första hand och mår bra innan pengakåta ägare bara tänker på tävlandet.
Hoppas hästen blir frisk snart och kan återgå till det normala 
|
|
Reply
|
|
|
Lafleur65
|
Posted: 2026-04-29 11:10:31  Att få in en ny häst i stallet är inte enkelt.
Var noga med att hästen får acklimatisera sig ordentligt innan du påbörjar träningen. Låt den bekanta sig med en nya omgivningen,nya skötaren,nya kompisar. Vid för snabb framfart kommer skador uppkomma enklare och snabbare.
Har den ätit och druckit som den ska sedan den kom till stallet? Avmaskad? Magsår möjligtvis eller behandlad med kortison?
Ja listan kan göras lång men har du fått en prognos på 44 dagar av en veterinär kanske du ska byta veterinär och se om den kan göra en annan bedömning för att få hästen i startklart skick om det nu är viktigare än att hästens hälsa går i första hand och mår bra innan pengakåta ägare bara tänker på tävlandet.
Hoppas hästen blir frisk snart och kan återgå till det normala 
Answer to: "Att få in en ny häst i stallet är inte enkelt.
Var noga med att hästen"
|
Became a member: 2023-04-21
Forum posts: 30
|
Om du inte har vetrinärklinik skaffa det, då förkortas tiden.
|
|
Reply
|
|
|
simon_81
|
Posted: 2026-04-29 12:41:37 Edited(1): 2026-04-29 12:45:19
|
Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 798
|
Vetklinik den är effektiv men mycket dyr - 100 000 kr/mån - så jag river alltid så fort det inte finns kastrerade/skadade hästar.
Skador i träning är väldigt ovanligt. Vet dock av erfarenhet att en olycka sällan kommer ensam... får stallet en hästskada har det hänt att det kommer fler sådana under samma etapp  . Slump eller inte låter vara osagt. (Vår värsta skada i träning drabbade en häst som skulle ut i Travzonen Open Final dagen efter).
|
|
Reply
|
|
|
monopol
|
Posted: 2026-04-29 13:38:21
|
Became a member: 2009-08-25
Forum posts: 44
|
Hjälper det att köpa vet klinik?
Jag fick en häst svårt skadad under träning med 10 i form. Speedy Muscle 39 dagar. Utan att ha vet klinik.
Dagen efter skadan upptäcktes köptes vet klinik. Det blev ingen förändring på antalet skadade dagar för hästen.
I skivande stund är hästen svårt skadad i 35 dagar. Mao meningslöst att ha vet klinik såvida det inte är en bugg som har skett vid senaste förändringen av spelet.
Tidigare etapper har skadetiden halverats vid köp av vetklinik.
|
|
Reply
|
|
|
simon_81
|
Posted: 2026-04-29 14:19:59  Hjälper det att köpa vet klinik?
Jag fick en häst svårt skadad under träning med 10 i form. Speedy Muscle 39 dagar. Utan att ha vet klinik.
Dagen efter skadan upptäcktes köptes vet klinik. Det blev ingen förändring på antalet skadade dagar för hästen.
I skivande stund är hästen svårt skadad i 35 dagar. Mao meningslöst att ha vet klinik såvida det inte är en bugg som har skett vid senaste förändringen av spelet.
Tidigare etapper har skadetiden halverats vid köp av vetklinik.
Answer to: "Hjälper det att köpa vet klinik?
Jag fick en häst svårt skadad unde"
|
Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 798
|
Ja tiden ska halveras.
|
|
Reply
|
|
| [ 1