Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Tung bana!!

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Nijo Posted: 2008-01-01 11:54:28

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
Det sägs att en Stark häst är gynnad av tung bana och sedan självklart en häst med högt tal på egenskapen "tung bana". ENligt eriksson är egenskapen att vara bra på tung bana i förhållande till kuskens skicklighet när det gäller effektivitet. Men hur viktigt är styrkan? EN häst som är dålig på skickligheten "tung bana" men STARK eller tvärtom, det vill säga grym på tung bana men är inte stark.........

Tycker att det är nästan omöjligt att kunna matcha sina hästar till rätt sorts banor nu, vädret går nästan inte att matcha in......men det är väl en annan sak....
Reply
Soberano Posted: 2008-01-01 12:32:52

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Som vi varit inne pà tidigare tror jag inte det har ngn jättebetydelse med tung och vinterbana,höga värden alltsà. Min märr har 9 i vinterbana och har inte gjort ett bra lopp pà isbana ännu.

Instämmer däremot att det är väldigt knixigt att hitta fina banor. Hade hoppats pà skoryck imorgon eftersom det var lätt bana igàr men nu är det som vanligt ngt tung. Lär bli tung imorgon....
Reply
Nijo Posted: 2008-01-01 14:16:42

jo, startar idag på jägersro, när jag anmälde så var det klar sol, nu 3 dagar senare så är det något tung bana...........Så istället för att köra barfota runt om så blir det aluminium skor!

blir väl ännu värre till loppet på torsdag skulle jag tro,,,,tung bana då?

Men som sagt, hur mycket påverkar en hästs styrka på en tung bana då????
Reply
Posted: 2008-01-01 14:37:14 Answer to: "jo, startar idag på jägersro, när jag anmälde så var det klar sol, nu "

Became a member: 
Forum posts:
Styrkan borde egentligen ha en stor fördel på tung.. .. men det verkar kvitt..

däremot har jag tänkt på när man kastrerar en häst på riktigt då är det ju för att den är bråkig\galopperar då borde ju vid kastrering skära ner JÄTTEmycket på galoppen..
Reply
Posted: 2008-01-01 15:33:17

Became a member: 
Forum posts:
tror det spelar ganska stor roll med styrkan när det är tung. Jag hade en sprinter med noll i styrka som sprang 1.13 vid lätt bana och typ 1.19 vid något tung och typ kom aldrig imål när det var tung eller snö. Men det är möjligt att det är en tröskel. 0 i styrka är ju trotsallt inte så mycket
Reply
Nijo Posted: 2008-01-01 15:43:39

haha, ändå imponerande att den kunde springa 1.13 över kort distans med 0 i styrka.....

känns väl som att styrkan spelar hyfsat stor roll i alla fall.....
Reply
Posted: 2008-01-01 16:15:14

Became a member: 
Forum posts:
fast det värkar som om jag ljög jag kolla lite mer på tiderna och den hade 1.16 vid tung en gång. De stora skillnaderna verkar mer ha att göra med att jag inte visste hur man valde kusk förut. nåja. nån annan kanske vet.
Reply
Cherry Posted: 2008-01-02 13:14:15

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Tycker också en kastrering borde göra hästen mer travsäker
Reply
[ 1 ]