Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Träningsintensitet

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Cherry Posted: 2007-12-27 10:13:23

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Är det någon som har någon koll på hur hästarna påverkas av träningsintensiteten? Klarar alla hästar av 100% eller ska man sänka dosen?
Reply
Nijo Posted: 2007-12-27 11:06:29

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
tror nog alla kör 100%

jag gör det och har aldrig fått någon skada,,,,,
Reply
Posted: 2007-12-27 11:37:42

Became a member: 
Forum posts:
Jag kör beroende på vad formen är. det verkar vara bra för mina hästar!
Reply
Posted: 2007-12-27 15:32:39

Became a member: 
Forum posts:
Jag är nog lite som Oliver. D.v.s varierar träningen lite beroende på form och ålder på hästen.

Jag kör faktiskt ganska ofta på typ 90-95% , men det kan säket vara som Nijo säger att de flesta kör 100% rakt av om inget drastiskt inträffar.

Inför ett lopp kan jag dra ner träningen lite, och samma precis efter loppet när hästen är låg i form och ska återhämta sig. Fått för mig att det kanske kan minska skaderisken, men jag kan ha helt fel. Utgår bara från att realistiskt sett borde det kunna vara så, men har inga som helst belägg för det egentligen.
Bara mina idéer ; Hoppas det kan hjälpa något

När vi ändå är på träning har jag tänkt lite på några andra saker
Funderar på en sak gällande form;
***Är 100% allmän träning alltid det som ökar formen mest över en träning, eller kan det vara bra att köra bara 50% allmän ibland?
Typ att låta hästen "vila sig i form" med lite lätt träning inför ett lopp...

En andra sak
Brukar ni köra igång hästen på 100% träning direkt när han är frisk från skada?
Tränar han i så fall lika bra direkt elelr tar det några dagar?
Fick för mig att min var lite segare efter en skada, men inte helt säker på hur det såg ut innan...

Och så en tredje
Jag har precis byggt en träningsanläggning, och undrar lite på 3 o 4-åringarna....
Vad är en vettig ökning per pass på t.ex backe eller spurt ?
Reply
Nijo Posted: 2007-12-27 16:57:48

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
svar på fråga 3: väldigt individuellt hur bra en häst tränar.

Hade en 1 åring som låg på ca: 0.2/dag,,,som 2. åring 0.088/dag,,,,sedan har min bästa 3 åring snittat 0.050/dag i träning.

Men samtidigt har jag hästar som har tränat hälften av detta.......

2st 4.a åringar,,,ena tränar på 0.035/dag och den andra hälften av det typ.

Märkt att hästar åtehämtar sig olika från skador nu också,,,,en som vägrar komma tillbaka efter kastrering typ,,,ganska usel återhämtning i jämförelse med en annan som återhämtar sig 3gånger så snabbt från skada/kastrering.
Reply
Posted: 2007-12-27 17:21:59

Became a member: 
Forum posts:
Okej, då var det kanske som jag misstänkte på fråga 2; Vissa hästar har svårare att hämta sig. Åtminstone har vi ju båda sett lite av en sådan trend...

På 1-åringarna Nijo; var det på en enskild egenskap? typ, spurt eller styrka?
I så fall har jag nog ingen med den trenden. Om jag kör intervall däremot och lägger ihop "ökningarna kommer jag upp i lite drygt 0.200 på ett pass.

Angående 3/4-åringar har jag en 3-åring nu som tränade 0.120 senaste passet. Tyckte det kändes lovande, men det var på acceleration, och det kanske är mer lätt-tränat...Men det borde ju vara rätt okej i varje fall.

Får väl se vad som händer efter säsongsskiftet när hon är 4 år.
Reply
Posted: 2007-12-28 01:00:00

Became a member: 
Forum posts:
De tränar olika i olika ämnen beroende på generna. Finns inget som generelt ger "mer" (annat än man kanske verderar de olika) det skulle kanske va intervall som ofta ger högst totala nummer vad jag märkt(typ 0.001-0.002 mer). men det kanske bara är hästarna jag haft
Reply
Posted: 2007-12-28 01:40:54

Became a member: 
Forum posts:
Det med olika lätt tränade i olika egenskaper visste jag ju egentligen nu när du säger det. var ju t.o.m lite delaktig i den diskussion som var runt den förändringen med lite förslag åt det hållet.

Glömmer alltdeles för snabbt...hahaha

Ocj, håller med dig om att intervalll totalt sett känns klart effektivast per pass efter vad jag sett.
Reply
Posted: 2007-12-28 01:40:54

Became a member: 
Forum posts:
Det med olika lätt tränade i olika egenskaper visste jag ju egentligen nu när du säger det. var ju t.o.m lite delaktig i den diskussion som var runt den förändringen med lite förslag åt det hållet.

Glömmer alltdeles för snabbt...hahaha

Ocj, håller med dig om att intervalll totalt sett känns klart effektivast per pass efter vad jag sett.
Reply
[ 1 ]