Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Musik!

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
lillsyrran Posted: 2020-11-21 20:24:08 Edited(1): 2020-11-21 20:48:30

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Vad lyssnar folket på för musik? Själv är jag en humörsstyrd allätare och lyssnar på det mesta från 60-tal till nutid. Hårdrock, ballader, country, vikingarock osv. Här får ni några, inte alldeles enkla frågor:

Bästa artist/band?
- Volbeat får det nog bli men frågan är egentligen omöjlig att besvara.
Bästa skiva?
-Black Sabbaths "Cross purposes" ligger bra till. Slades "The Amazing kamikaze syndrome" också.
Bästa låt?
- Omöjlig fråga. Men Queens Bohemian Rhapsody har en imponerande bredd så den får det bli.
Sämsta artist/band?
Håkan Hellström och Kent delar förstaplatsen. DiLeva får också vara med...
Sämsta låt?
- "Vem vet" med nån av Lisorna (Ekdahl?) är hemsk.
Reply
Cherry Posted: 2020-11-21 20:54:55

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Det går inte att välja bara 1 på någon kategori, så mycket förstår jag innan jag ens börjar skriva.

Bästa artist/band
Om man ska räkna antalet riktigt bra låtar så blir Beatles svårslagna här. Black Sabbath, Ozzy Osbourne och framförallt Radiohead ligger också bra till. Svenska black metal-band som Watain och Dissection har/hade extremt höga toppar för mig, men har inte tillräckligt med bredd för att kunna vara mina absoluta favoriter. En shoutout till norska bandet Kaizers Orchestra vill jag få med också, när de var som bäst var de helt otroliga. Kent har också många toppar. Ebba grön också, även om det var längesen man lyssnade på dom.

Bästa skiva
Dissection - Storm of the lights bane. Shoutouts till:
Radiohead - OK Computer
Judas Priest - Painkiller
Pulp - Different Class
Watain - Lawless Darkness

Bästa låt
Nä, det går inte.

Sämsta artist/band
Hip hop överlag har jag extremt svårt för, men alla nya svenska hip hoppare som bara staplar klyschor på varann samplat över en monoton "melodi" är så jävla idiotisk nonsens så jag tänker att man nästan måste vara hjärndöd för att lyssna på skiten. Det finns inget positivt att hämta, allt handlar om hur coola de är, hur mycket pengar de har, vilka bilar de kör runt i, och var tredje låt handlar om deras polare som har dött. Håll käften istället. Blir faktiskt aggressiv och förbannad över sån här smörja, och ännu mer besviken över att unga tonåringar ser upp till de här ansvarslösa töntarna och tycker de är häftiga.

Sämsta låt
Vet inte. Nån svensk hip hop förmodligen.

Generellt ska sägas att ju äldre man blir, desto svårare blir det att hitta ny musik. Inte för att man försöker särskilt mycket heller. Det görs fortfarande bra musik, så kommer det alltid vara, men man är nog mer eller mindre fast i musik från den epoken när man växte upp. Men kan iaf säga att även om jag gillar hätsk, ganska svart metal, så finns det låtar från betydligt mer mainstream-mässiga artister som jag gillar också. T.o.m Justin Bieber, Ariana Grande och Ed Sheeran har man väl gått och nynnat på några gånger på senare år...
Reply
styxon Posted: 2020-11-22 10:01:10 Edited(1): 2020-11-22 10:03:43
1047
Stall Styxon
Gävle

Became a member: 2008-12-09
Forum posts: 98
Bästa artist/band?
- Ghost

Bästa skiva?
- Black Sabbaths "Sabotage". (Observera dock att ingen låt från skivan platsar på min Topp 50-lista)

Bästa låt?
- Det beror på humöret. Här är en Top 50-lista utan inbördes ranking som jag har:
1. En Vogue - Free your mind
2. Peter Gabriel- Solsbury Hill
3. Magnum - Les Mort Dansant
4. Neil Young - (Keep on) rockin' in the free world
5. Coverdale Page - Take a look at yourself
6. Eldkvarn, Peter LeMarc m fl (Taube) - Så länge skutan kan gå
7. Balance - In for the count
8. Mouth & McNeal - I see a star
9. Billy Joel - The Downeaster 'Alexa'
10. Cat Stevens - Peace Train
11. Mötley Crüe - Dr. Feelgood
12. Warrant - Uncle Tom's Cabin
13. U2 - Hold me, Thrill me, Kiss me, Kill me
14. The Righteous Brothers - Unchained Melody
15. The Righteous Brothers - You've lost that lovin' feeling
16. Quiet Riot - Cum on feel the noize
17. The Verve - The drugs don't work
18. Alanis Morissette - The Couch
19. Iggy Pop - Livin' on the edge of the night
20. Urge Overkill - Girl, you'll be a woman soon
21. Ratt - Body Talk
22. INXS - Baby Don't Cry
23. Tomas Ledin - En del av mitt hjärta
24. Tomas Ledin - Sensuella Isabella (Live)
25. Morrissey - You have killed me
26. D-A-D - Riding with Sue
27. AC/DC - Thunderstruck
28. AC/DC - You shook me all night long
29. Alice in Chains - Would?
30. Fleetwood Mac - Tango in the night
31. Judas Priest - Judas Rising
32. Iron Maiden - The Prisoner
33. Metallica - For whom the bell tolls
34. Metallica - Fade to Black
35. Bathory - One rode to Asa Bay
36. R.E.M - What's the frequency, Kenneth?
37. Billy Idol - Postcards from the past
38. The Sisters of Mercy - Something Fast
39. Outkast - Hey Ya
40. Frank Zappa - Bobby Brown
41. Anouk - Nobody’s Wife
42. Within Temptation - Ice Queen
43. Alice Cooper - Bed of Nails
44. Ghost - Square Hammer
45. Venom - Countess Bathory
46. Amon Amarth - The way of the vikings
47. Amon Amarth - Twilight of the Thunder God
48. Behemoth - O Father O Satan O Sun!
49. Gyllene Tider - Flickan i en Cole Porter-sång
50. Black Sabbath - Headless Cross

Sämsta artist/band?
- Ingen aning eftersom jag inte lägger någon energi på det.

Sämsta låt?
- Ingen aning eftersom jag inte lägger någon energi på det.
Reply
OttoB Posted: 2020-11-22 10:55:53 Answer to: "Bästa artist/band? - Ghost Bästa skiva? - Black Sabbat"

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
Var är länken till denna listan på spotify då?
Reply
simon_81 Posted: 2020-11-23 00:32:02
1262
Stall Lifephorse
Färjestad

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
Underbar trådstart! Keep them playlists comin' ! Kul även med lite fler allmänna diskussionstrådar .

Gillar själv de flesta genres känns det som. Hade nästan varit enklare för mig att börja lista sånt som man INTE gillar - den listan hade blivit kortare haha . Men för att ge exempel så gillar jag inte musiken som spelas på P3. Av nån konstig anledning har jag kvar det som min klockradio, och det är svensk hiphop man väcks av och massor av musik som bara är dålig.

Lillsyrran: Håller med dig. Med risk för att få halva Sverige emot mig och halva Travzonen, men Kent har aldrig direkt bitit på mig - dock inte dåliga. Håkan Hellström... tala inte om det. Göteborgska är nog den trevligaste dialekten, men inte i musik. Säkert en grym musiker, men rösten skär som knivar i mig och jag lyssnar hellre på indiepop på finska eller på arabiska varje dag i veckan .

Kul att se dina favoriter Cherry, även om jag inte har så mycket koll alls när det gäller just metal (finns kanske för många band där också hehe). Kaizers skiva från 2001 nånting (tror jag) minns jag var riktigt rivig och bra. Pulp 'Different class' och Radiohead är kvalitetsmusik . Håller också med till fullo att det ibland faktiskt är skönt att falla tillbaks på viss mainstream-musik... För många av indiebanden är gränsen hårfin till att bli pretentiös, då kan det vara skönt med vanlig hederlig pop. Jag lyssnar själv en hel del på Ariana Grande, Lana del Rey, Billie Eilish och så.

styxon: bra lista tycker jag. Är helt såld på 90 tals musik eftersom man växte upp då så kul att du öppnar spellistan med En Vogue - även om jag själv föredrar deras hit My Lovin som är grymt funkig och skön. Morrissey och Smiths hör till mina favoriter, trots att han helt tappat det på senare tid . You have killed Me - bra låt och album . Många bra låtar du har där styxon!

Här kommer några favoriter från min spel lista (som dock innehåller hälften house vilket jag inte har med här)..

Underskattad genre att kombinera bubblegum pop-sång med tuffa gitarrer, t ex:

Echobelly - Call Me Names
Daisy Chainsaw - Love Your Money
Throwing Muses - Not too soon

Cool rockmusik med kvinnlig sång från 90-talet - vad man saknar denna era.
Reply
simon_81 Posted: 2020-11-23 00:38:49
1262
Stall Lifephorse
Färjestad

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
.. Är även helt såld på gitarrdriven musik med enkla melodi-hookar. Många såna på min spellista

The Brilliant Corners - Teenage
The Wonder Stuff - Sing The Absurd
Pernice Brothers - Amazing Glow
Cleaners From Venus - Follow The Plough
The Bats - Courage
A House - I Am The Greatest
The Connells - I Suppose
Crash Test Dummies - Swimming in Your Ocean
Reply
Idaaarv_ Posted: 2020-11-23 13:26:32 Edited(3): 2020-11-23 13:33:59
21
I.A.Stable
Solvalla

Became a member: 2020-03-22
Forum posts: 21
Jag har ingen specifik artist eller grupp som jag älskar. Så länge de är tung bas så lyssnar jag oavsett vem som gjort det.

Några låtar som brukar gå på repeat hos mig är;

BOUM! Steve Modana Edit - Wilhelmsson, Steve Modana
Rumble - Orkestrated, Tyce
Rotterdam Ivan Fillini Radio Edit - Gambas, Max Deejay
Jungle Madness - Truse Tarzan
Abduction - Ch3shire
Reply
Cherry Posted: 2020-11-23 22:15:28 Answer to: "Underbar trådstart:D! Keep them playlists comin' ! Kul även med lite fler"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
simon, kan säga att de tre du nämner, Radiohead, Pulp och framförallt Kaizers, de har Medeltid introducerat mig till. Utan honom hade min musiksmak varit mycket smalare, den saken är klar. Speciellt Radiohead förkovrade jag mig dock i på sent 90-tal/tidigt 00, de var nästan min första musikkärlek, hade dom i mina hörlurar mest hela tiden på ett lagerjobb under den tiden.

Lana del Rey ja, hon är intressant. Hon har något så sällsynt som ett helt eget sound tycker jag. Det lilla jag har hört har varit rätt så spännande.

Tror att du och brorsan har ganska lika smak, är säker på att han har lyssnat sönder Morrissey och Smiths under sina dagar.
Reply
Plupp63 Posted: 2020-11-25 20:30:20 Edited(12): 2020-11-26 10:56:30
23
Equus
Rättvik

Became a member: 2019-06-16
Forum posts: 75
Musik....jag vet inte ens var jag ska börja och hänvisar till en av alla favoriter; "Music" med John Miles. Och här är den, för er födda på 70-talet och senare. https://www.youtube.com/watch?v=KdFB8IOyuWg

Har vuxit upp med 70-talets gladrockare som Sweet, Slade, Suzy Quatro, Status Quo och Queen. Från det årtiondet lyssnar jag fortfarande på bl a Genesis, Alan Parson Project, ELO, Supertramp och Manfred Mann's Earth band.

Slutet 70- och början 80-talet var en tid av New Wave och då artister som Elvis Costello, Ramones, Blondie, och så klart; The Clash! Sen kom 80-talet som en enda stor godispåse, med i synnerhet Eurythmics.

Efter det har det mesta flutit ihop, men på "äldre" dar har jag lärt mig uppskatta Heavy Metal, men den måste vara TUNG fast musikalisk. Testosteronstinna brölare (growl) funkar inte - om det inte kommer från Lemmy Kilmister förstås.

För ca. 10-15 år sen dök det upp en grupp från ett helt oväntat håll - VNV Nation - och jag blev torsk på Industrial Future pop. Covenant är en bra svensk grupp i sammanhanget.

Bästa artist/band?
Skitsvårt, men det måste ändå få bli mina första idoler - ELO (Jeff Lynne).

Bästa skiva?
Tycker sällan hela plattor är bra, men Judas Priest - Nostradamus är en iallafall. Och det är en dubbel-platta.

Bästa låt?
Nä-ä, vad svårt. Förut nämnda Music (J.Miles)....eller Solsbury Hill (P.Gabriel)....eller.....Hellrider (Priest).....eller Dark Angel (VNV).....eller.....I've got a life (Eurythmics).....eller.....

Sämsta artist/band?
Vet inte, men Håkan Hellström är väl en j-ligt överskattad artist ja. Allt som kommer från snubbar i Gällivarehäng och kepan bakåfram, samt brudar om juckar på scenen, går bort.

Sämsta låt?
Vette 17

EDIT: Imponerande och varierande lista Styxon.
Reply
Post removed Posted: 2020-11-28 14:44:38   Edited(1): 2020-11-28 14:46:05
[ 1 ]