Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Inavel förslag

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Gerrard Posted: 2017-03-07 23:34:20
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Detta har varit på tal länge och är efterlängtat av många. Jag tror alla kan avla fritt till nästa etapp men sedan till sommaren kanske nya restriktioner kan träda i kraft.

Jag har funderat och tänkte delge mina tankar kring det hela.

1 - Viktigast av allt. Ston som en hingst inte får göra på smällen bör ej vara med i rullistan för hingsten. Det skall kort sagt inte gå att "avla fel"

2 - Begränsning.
Jag tycker det måste vara rimligt och lätt att få en överskådlig blick när man tittar på sina hästar. Att begära helt olika släkter är för mig helt orimligt. En handfull hingstar har stått för enorma mängder föl och finns således med i galet många släktträd.

Jag tänker mig två regler

Begränsning 1 - När man klickar på en hingsts släkttavla kommer numera två släktled upp. Hästens föräldrar samt hästens mor- och farföräldrar. Jag tar en av mina egna avelshingstar som exempel:

Carlos Gammeldansk Carlos Gammeldansk Avelshingst Pensionerad

Danmark 39 år Hingst Jägersro Frisk
Medel
11.3
Startpoäng 251p
Insprungna pengar 2 128 650 kr
Denna säsong 0 kr
Loppstatistik Starter 1 2 3 4 5 6
Totalt: 76 14 13 7 7 10 8
Denna säsong: 0 0 0 0 0 0 0
Tider
kort :
1,06.4 :
medel :
1,08.4 :
lång
1,09.5

Mor: Rival Andersen
Mormor: Luksys Lust
Morfar: Googoo Giron
Far: Van Vleck
Farmor: Fawltys Ticking Ii
Farfar: Rhythm Identification

Dessa sex hästar är då intressanta när jag skall hitta ett sto till Carlos Gammeldansk. Dessa sex hästar tycker jag inte skall få finnas med på stoets släkttavla över föräldrar samt mor- och farföräldrar.

På så vis kommer varje nytt föl inte kunna vara inavlade bakåt i tre generationer.

Begränsning 2 - En hingst som te.x Carlos Gammeldansk i exemplet ovan får ej finnas med själv i ett stos släkttavla oavsett hur många generationer bak man letar. Det vill säga, en hingst skall aldrig kunna para sig med ett sto som kommit fram ur sina egna avkommer oavsett hur många led man letar.

Åldersbegränsning
Dessa två regler tycker jag skall införas i kombination med en både övre- och yngre åldersbegränsning för både ston och hingstar.
Förslag som jag tänkt genom lite under kvällen:
Ston tillgängliga för avel från 4 år till 20 år.
Hingstar tillgängliga för avel från 5 till 15 år.

En hingst kan ge oändligt antal föl per etapp utan att missa en ända träningsdag. Ett sto missar en veckas träning för varje föl och kan bara ge ett åt gången, därav tycker jag att ett sto skall kunna vara verksam i avel fler etapper än en hingst.

Det absolut viktigaste tycker jag är att det inte skall gå att avla på treåringar. Görs detta tidigt kommer fölet bli lika gammalt som föräldern vilken känns väldigt märkligt.
Reply
Rankin Posted: 2017-03-08 06:34:11
705
Stall Balkan
Boden

Became a member: 2016-11-08
Forum posts: 39
Klockrent
Reply
Briljant Posted: 2017-03-08 10:41:44
406
Brilliant
Drammen

Became a member: 2017-01-26
Forum posts: 124
Amen! På så sätt blir ju aveln lite mer intressant med
Reply
stallchalle Posted: 2017-03-09 07:25:17 Answer to: "Detta har varit på tal länge och är efterlängtat av många. Jag tror al"

Became a member: 2011-06-27
Forum posts: 35
Fullständigt klockrent Gerrard!
Vi skulle ha tagit dina förslag rätt av till etapp 3 detta år!

Riktigt bra
Reply
Extas Posted: 2017-03-09 09:08:26 Edited(4): 2017-03-09 09:40:46 Answer to: "Detta har varit på tal länge och är efterlängtat av många. Jag tror al"
37
Lsdldösödöglhöyhpgpttöflla
Dover Downs

Became a member: 2017-02-17
Forum posts: 68
Jag kan tycka att det är Alldeles För Enkelt att kunna bli Avelshingt! Kan väl tänka mig att de Flesta 5åringar och uppåt, oavsett kaliber, har lyckats skramla ihop iaf dessa 250tusen (kaffepengar)

Hellre än att begränsa åldern att kunna avla till nåt specifikt ålder ser jag att summan höjs rejält från nuvarande 250 tus till kanske 1 Miljon insprungna...

Då försvinner detta oändliga antalet av avelshingstar (där de flesta är skräp och inte bevisat nåt på banan) så man slipper kolla så många och bli förvirrad och kanske missa några av de bättre hingstarna som kanske ändå inte tillhör topp 5-10 men som är kanske yngre nya och intressanta av flera skäl.

Dessutom tror jag att tidigaste ålder till 99% av då "Framtidens Avelshingstar" skulle av då logiska skäl höjas en rejäl bit, alltså precis som det ska vara!

Men självklart dessa få hästar som vunnit eller placerat sig högt i ungloppen som 3-4 åring får ju då också iom dessa skalpar att snabbare kunna bli Avelshingt, för deras framgångar på banan... Då har de iaf bevisat (förtjänat) nånting! Då skulle de flesta Avelshingstar vara då äldre herrar och nån enstaka yngre killar + Minsta Delen, de som knegat i kanske 11-12år i mindre lopp men aldrig varit nån stjärna men lyckats få tillslut ihop summan och bli Avelshingt.. Så till ålderns höst kan han nu byta "jobb" och bli t.o.m stor Avelshingt! Men totala andelen avelshingstar skulle minskas (är ingen mattesnille precis ) men nog iaf med hälften, milt påstått.
Reply
Yermac Posted: 2017-03-11 16:05:34
1129
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
@Gerrard

Detta har varit på tal länge och är efterlängtat av många. Jag tror alla kan avla fritt till nästa etapp men sedan till sommaren kanske nya restriktioner kan träda i kraft.

Vad baserar du denna tro/teori på?
Varför tror du att det kommer ändras till sommaren?
Vad menar du när du säger att det varit på tal länge? Kan du hänvisa till någon/några gamla trådar?
...
Är en förändring verkligen "efterlängtad av många"?
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-12 23:23:55 Answer to: "@Gerrard Detta har varit på tal länge och är efterlängtat av "
426
Stall Ameste
Jägersro

Vad är det för märkliga frågor?

Vart har jag skrivit att jag tror att något kommer att ske? Det får du gärna förklara? Förstår du inte skillnaden mellan orden "kanske" och "tror" så lär sig den.

Du har själv diskutterat detta i trådar tidigare så jag förstår inte vad du yrar om riktigt. Varför skulle jag länka? Leta själv om du är nyfiken.

Ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna med detta förslag. Inget du skall behöva ta illa upp över!
Reply
Yermac Posted: 2017-03-13 09:10:53 Answer to: "Vad är det för märkliga frågor? Vart har jag skrivit att jag tror at"
1129
Nessla
Eskilstuna

Jag tror alla kan avla fritt till nästa etapp men sedan till sommaren kanske nya restriktioner kan träda i kraft.
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-13 13:59:17 Answer to: "Jag tror alla kan avla fritt till nästa etapp men sedan till sommar"
426
Stall Ameste
Jägersro

Ni citerar du samma sak igen och min fråga kvarstår? Var har jag skrivit att jag "tror att det kommer nya regler till sommaren". Kanske och tror är inte riktigt samma sak, fortfarande.
Reply
Yermac Posted: 2017-03-13 16:03:50 Answer to: "Ni citerar du samma sak igen och min fråga kvarstår? Var har jag skrivit "
1129
Nessla
Eskilstuna

Enligt vad "kanske de nya restriktionerna kan träda i kraft" då om detta nu inte ska baseras på såsom man läser den meningen (dvs att din tro är att det kanske kommer att ske)?
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-13 17:22:15 Answer to: "Enligt vad "kanske de nya restriktionerna kan träda i kraft" då om detta "
426
Stall Ameste
Jägersro

Jag orkar inte med så fjantiga diskussioner som detta blev. Jag har skrivit att jag tror att det inte skulle hända något nu, vilket det inte heller gjort. Kanske framåt sommaren betyder att jag inte vet mer än någon annan.

Jag hade ett förslag på hur man kunde utveckla spelet och förstår inte varför man skall dra det till onödiga diskussioner om tolkningar av ord istället för att vara konstruktiv. Men så är det väl antagligen över allt på nätet.

Ni checkar jag ut från denna diskussionen!
Reply
Yermac Posted: 2017-03-13 17:50:14 Answer to: "Jag orkar inte med så fjantiga diskussioner som detta blev. Jag har skrivi"
1129
Nessla
Eskilstuna

Varför inte bara svara på frågan/frågorna rätt upp och ner då istället för att själv bidra till att det blir en "fjantig diskussion"?
Reply
Extas Posted: 2017-03-13 18:13:23
37
Dover Downs

Hej visste ni förresten att det är 10års Jubileum på Zonen!! Det borde firas med att alla får ökning med 10 millar i kassan eller hur alla användare!!??!!
Reply
Poffpuff Posted: 2017-03-13 20:08:18 Answer to: "Hej visste ni förresten att det är 10års Jubileum på Zonen!! Det borde "
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Haha, möjligen att de stall som har hängt med och varit aktiva ända sedan starten kunde uppmärksammas på något sätt. Men annars behövs det verkligen inte mer pengar och inflation i det här spelet.
Reply
Extas Posted: 2017-03-14 12:27:21
37
Dover Downs

Är det så mycket pengar i rörelse? Kan tänka mig att storstallarna har storlek XL i sina sparbössor när de vunnit miljoner varje etapp under lång tid bl.a men det är ju frukten av all slit. Men de mindre stallen samt lite nyare som är nog största delen av användarna kan väl inte ha så mycket att röra sig med?
Reply
Poffpuff Posted: 2017-03-14 20:03:53 Answer to: "Är det så mycket pengar i rörelse? Kan tänka mig att storstallarna har "
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Nej, men det är ju en del av spelet att sköta sin ekonomi och förhoppningsvis få kassan att växa.
Det är bara att titta på (över)priserna på börsen för att få en uppfattning om hur mycket pengar det florerar hos stallen.
Reply
Yermac Posted: 2017-03-14 21:08:21
1129
Nessla
Eskilstuna

@Gerrard

Jag orkar inte med så fjantiga diskussioner som detta blev. Jag har skrivit att jag tror att det inte skulle hända något nu, vilket det inte heller gjort. Kanske framåt sommaren betyder att jag inte vet mer än någon annan.

Det hade inte varit fullständigt orimligt att du eller någon annan visste mer än någon annan här gällande när detta skulle kunna tänkas ändras.
Jag vet till exempel lite kring admins förhållningssätt gällande detta - som jag inte direkt delat med mig av till andra zonare då jag tycker pm är pm.
Så för mig är mina "märkliga frågor" befogade även om du ju inte direkt ville besvara dem.

Jag hade ett förslag på hur man kunde utveckla spelet och förstår inte varför man skall dra det till onödiga diskussioner om tolkningar av ord istället för att vara konstruktiv. Men så är det väl antagligen över allt på nätet. Ni checkar jag ut från denna diskussionen!

Uppriktigt sagt så innehåller ditt första inlägg en hel del text som för mig mest känns konstig. Och kanske inte så väldigt genomtänkt enligt mitt synsätt.
Samtidigt verkar du inte vara typen som tycker om att diskutera utan mer av slaget att du tycker om att tycka något om något/mycket/allt/det mesta.
Inget direkt fel i det om så är fallet.
Kan dock känna att det är aningen okonstruktivt (och motsägelsefullt) om man inte får ifrågasätta saker du skriver [eller be om förtydligande] utan att få saker som:
- Vad är det för märkliga frågor?
- jag förstår inte vad du yrar om riktigt.
- ...dra det till onödiga diskussioner om tolkningar av ord...
- Ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna med detta förslag. Inget du skall behöva ta illa upp över!
... och så...

... innan du checkar ut från denna "fjantiga" diskussion.

Jag hade gärna diskuterat detta vidare.
Förstår dock inte riktigt poängen med att diskutera med dig/folk om man bara "får" tycka samma och ställa sig i någon hyllningskör eller så.
Visserligen vet jag ju inte vad poängen med din trådstart är. Dvs, är det menat som en diskussionstråd eller är det mer en tråd med förhoppning om att admin ska se den. Eller är det en förtäckt avelshingstannons. Skämt åsido på det sistnämnda.
Reply
Extas Posted: 2017-03-15 08:18:46 Edited(2): 2017-03-15 08:20:36
37
Dover Downs

Har inte så stor blick in i hela transfern och hur det är just med överpriser m.m då jag är ny i spelet! Men överpris i sig är ju inget konstigt utan ganska normalt väl om det är fler som budar på en häst. Men jag hänger fortfarande inte riktigt med i hur så många stall (ej de storstall som jag nämnde tidigare) kan då ha så mycket pengar att det uppfattas som ett problem och "störande" av den normala gången i hästaffärer.

För hur jag ser det så är det ju bara storstallen samt de som kanske sålt en/några bra föl, gjort mycket hästaffärer osv. Som har pengar men som har tjänat det på sitt eget ärliga sätt... Och då är det ju helt okej och förståeligt att vissa stallar har större kistor och kan betala lite extra för att få de hästar de vill ha. Alltså inget konstigt enligt mig iaf.

Däremot om det förkommer mycket pengar i rörelse som uppkommit genom t.ex fusk av olika slag, alltså pengar som inte ska finnas i stallen.... När dessa då gör att de ärliga stallen ej får sina hästar när de budar över allt... Då är det självklart ett problem!!

Men är det då så mycket fusk som verkligen förekommer som man vet finns eller kanske ej upptäckts än eller nåt då?
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-15 22:54:27 Answer to: "."
426
Stall Ameste
Jägersro

@yermac

Givetvis får och skall man diskuttera. Jag känner väl mest att jag i sådana fall hade velat få igång en diskussion angående inaveln vare eller icke vara. Det har varit på tal i några trådar, en del (av de förhållandevis få) som skrivit på forumet tycker jag verkar vara positivt inställda till en förändring. Det var dessutom uppe som fråga så det känns som att det kanske kan vara något på gång om en etapp, ett år eller ja. Jag har ingen spåkula så jag kan inte se i framtiden. Därav ordvalet KANSKE till sommaren. Eller jul om vi önskar få nya regler under granen.

Men eftersom jag skrev tråden någon dag före avelsdagen för nya etappen kände jag mig ganska säker på att det inte skulle komma nya regler dagen innan aveln skulle ske, därav att jag TROR att vi kunde avla fritt.

Ingen som behöver stå i hyllningskör, absolut inte. Det hade varit märkligt om alla tyckt lika, eller hur?

Det är väl som sagt en tanke på att förändra och begränsa aveln på några vis jag har funderat på och detta ser jag väldigt gärna en diskussion om. I denna tråd eller en annan spelar ingen roll. Gärna med så många användare som möjligt.

Blev inlägget jobbigt att läsa skyller jag på att klockan är mycket och jag är väldigt trött Förtydligar gärna om du eller någon annan undrar något!
Reply
[ 1 ]