Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Slentrian

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
backagard Posted: 2016-06-20 00:34:52

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Synonymer till slentrian är vana, gamla hjulspår, själlös rutin enligt wiktionary. Tror man kan säga att Travzonen som spel har vissa likheter med detta.

Jag har hållit på med detta i drygt ett år och tycker det förhöjer min vardag. Det tycker nog de flesta som håller på med det. Eller har det tyckt det, men tröttnat. Jag ser mig själv absolut kunna tröttna på detta spel också i framtiden om det inte utvecklas.

Hade det funnits konkurrerande spel hade TZ dött ut. Titta på hur stora spelföretag arbetar (eller vilket företag som helst) och man inser att de måste utvecklas för att överleva. Kunderna kräver nya idéer, ständiga förbättringar och uppgraderingar för att stimuleras. Så som TZ sköts nu är det en spikrak väg rakt ner tills spelet dör ut helt. Frågan är högst relevant om Eriksson/spelledningen faktiskt ens bryr sig om det eller inte?

Jag läste igenom en hel del förslag som kommit in genom åren på "Tips och idéer". Många är riktigt bra.

Utan rangordning skulle jag själv vilja se förbättringar/förändringar inom t.ex. dessa. Vissa handlar mer om att bygga engagemang och andra om att förhöja spelkänslan till lite mer liknande hur det är i verkligheten.

* Vinnaren av lopp ska ha möjlighet att skriva in kommentar efter loppet. Kan säkerligen bli en hel del trevlig läsning.

* Använd söndagen som en fridag från lopp med endast provlopp. Skrota B-loppen för gott. Flytta Alfa-, Beta-, Gamma-, Delta- och Epsilonloppen till onsdag kväll och gör detta till lillördag likt V86.

* Utveckla aveln. Yermac och jag hade en diskussion om betydelsen av inavel. Oavsett vad man tycker och tänker om det så borde det givetvis finnas spärrar på hur mycket man kan inavla.
Dessutom kanske man inte ska kunna avla på alltför gamla hästar heller? IRL skulle nog ingen vilja avla på gamla godingar som Alf Palema, Zoot Suit eller Mack Lobell om de ens var i livet.
I denna utveckling kanske vi borde se till att hästar vandrar vidare till de eviga ängarna - från pensionering - redan vid 17-20 års ålder?
Primera de som ger sig hän att kontrollera stammar och att undvika misstag som inavel (som borde leda till sämre avkommer) och vilka stammar som passar bättre ihop än andra. En förändring till mer liknande IRL.

* Ge vinnaren av ett banchampionat lite extra cash (200 lax?) och ge honom/henne en stor fet symbol på sin stallsida i belöning. Det borde vara en morot som vem som helst då det f.n. enbart finns en som kan vinna hela penningligan.

* Är det någon som har spurttränare i stallet? Nähä? Varför inte? Ett träningsvärde som kanske borde ses över. Har inga problem med att vinnarskallen sitter på spurtnollor, men om det försämrar hästen att träna denna förmåga kanske man ska se om det går att förändra detta i grunden eller kunna träna ner hästarna istället?

* App? Borde vara nummer ett för att locka fler användare och utveckla spelet ännu mer.

* Förbättra kommenteringen i loppen. Hatar att mina hästar galopperar av solkatter, fåglar som flyger förbi eller publikens vrål. Hitta mer relevanta orsaker. Och fler. Mina hästar blir trängda på upploppet och galopperar. Men den som tränger sig förbi (vem är alltid ytterst oklart) blir inte diskad. Hmmm.
Sen borde hela loppflödet göras om. Det sista jag vill är att mina kusar ska leda med 20 meter i sista kurvan..

* Gör om Elitloppet till ett inbjudningslopp som IRL. Be två engagerade användare bli TZ´s Markus Myron och Klaus Koch (eller Hans G Lindskog... ) om inte Eriksson själv orkar engagera sig och se till att de 16 mest intressanta ekipagen kommer med. Locka med vilka kuskar de kommer få och se till att det är såpass mycket prispengar i potten att alla verkligen ser det som en stor ära och vill vara med.

* Förminska skillnaden i form på kuskarna. En gravt bakfull och febrig Örjan har lekstuga i vanliga livet med Robin Swedberg oavsett om denne överträffar sig själv. Formen på kuskarna borde kanske inte betyda mer än grundskickligheten i alla fall.

* Var är Prix d`Amerique?! Kanske borde göra ett Prix d´Amerique som går en gång om året (var fjärde säsong) och gör den segern mer exklusiv än alla andra segrar? 2700 meter med uppförsbacken på bortre långsida. Givetvis ska de hästar som tjänat mest pengar vara med. Inte de med mest startpoäng.

Jag förstår att allt ovan kanske inte kan göras på en enda gång, men det borde gjorts en hel del kontinuerligt tidigare. Några uppdateringar inför varje etapp.

Eriksson får ju gärna också komma in på det här forumet och kommentera idéerna som presenteras. Annars blir det ju bara ett diskussionsforum likt de andra, vi användare emellan - "Ja, det vore ju toppen!" och så händer det ingenting.

Ta det som ett tips eller hur du vill Eriksson. Viljan kanske inte är på topp att ge sig in och förändra saker, men det kanske finns andra datahackers i användarleden som gärna skulle vilja ställa upp och göra TZ till en än mer fantastisk upplevelse. Kanske skulle några av förändringarna få upp glöden för några som tappat den, och kanske skulle TZ kunna locka fler nya användare.

Kommentera gärna om vad ni tycker om förslagen eller förslagen var för sig. Är det något förslag som skulle lyfta engagemanget mer än andra?

Med förhoppning även om återkoppling från Eriksson. (Ja, jag kan förstå om även en admin tröttnar och tappar sugen, men någonstans finns det också ett ansvar om att hörsamma och att svara när man driver ett sånt här projekt. Fantastiskt uppbyggt spel! Sen gäller det att ta tillvara på produkten och utveckla den):

Må väl allihop!
Reply
Gerrard Posted: 2016-06-20 01:10:37 Answer to: "Synonymer till slentrian är vana, gamla hjulspår, själl&oum"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Håller med dig!

Känslan av att spelledningen tröttnat sedan länge är väldigt stor, vilket känns tråkigt. Att man hade kunnat utveckla detta spelet långt bättre än vad det är idag är heller ingen hemlighet, sedan om problemet sitter i viljan eller kunskapen är inget jag vet eller har svar på.

Jag har själv kommit med förslag om aveln som medlemmarna som läst uppenbarligen varit positiva till men ingen med möjlighet att styra över frågans öde har kommenterat, eller ens läst det.

Jag tror att Eriksson behöver hjälp med att driva sidan, från någon som kan utveckla detta till nya nivåer!

Precis som du skriver finns här massor med aktiva och engagerade medlemmar (många betalar pengar dessutom för att få chansen att byta hästnamn). Vad händer när dessa tröttnar en efter en...?
Reply
Gerrard Posted: 2016-06-20 01:12:22
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Utvecklarbloggen har stått helt stilla sedan 25 Mars 2013!

Har Eriksson någon hjälp i spelledningen? I sådana fall, vem?
Reply
backagard Posted: 2016-06-20 01:53:18 Answer to: "Håller med dig! Känslan av att spelledningen tröttnat se"

Bra inspel.

Om det inte går att förändra saker p.g.a. okunskap är det ju faktiskt bara för Eriksson att berätta detta. Raka puckar fungerar bra mycket bättre än att lämna sakerna i ovisshet.

Om viljan inte finns förstår jag inte varför man har ett forum för tips och idéer. Jag kan i och för sig faktiskt inte heller förstå varför man har ett forum för tips och idéer utan att förändra något sista tre åren.
Reply
jeppe Posted: 2016-06-20 12:41:17 Answer to: "Synonymer till slentrian är vana, gamla hjulspår, själl&oum"
123
Stall Royal
Åby

Became a member: 2011-07-07
Forum posts: 16
Mycket bra förslag allihop!! mer troligt att helvete fryser till is innan de slår in men ändå...

Tror det kanske kan kosta en del pengar att tillföra dessa ändringar för Eriksson men jag och förmodligen andra med mig kan nog tänka oss betala en slant i månaden om man visste att spelet faktiskt utvecklades.
Reply
belov Posted: 2016-06-20 14:03:57 Answer to: "Mycket bra förslag allihop!! :) mer troligt att helvete fryser till is"
1155
Stallsoda
Mantorp

Became a member: 2008-10-09
Forum posts: 123
Gillar flera av förslagen, som aveln, kuskformen, elitloppet, banchampionat med flera.
Söndagen behåller jag dock gärna, lite av min favoritdag på zonen ;-)
Reply
viktor15 Posted: 2016-06-20 21:21:39
285
Trottning AB
Boden

Became a member: 2015-02-21
Forum posts: 80
Grymt bra åsikter, nu väntar vi bara in eriksson
Reply
fmnilsson Posted: 2016-06-21 07:53:18

Became a member: 2015-01-05
Forum posts: 38
Till slut går det väl som med sulky! En dag läggs det bara ner utan någon info alls...
Reply
stallchalle Posted: 2016-06-22 08:13:57

Became a member: 2011-06-27
Forum posts: 35
Kanonbra tråd Backagard! Gillar alla idéer du har.
Det som kanske bör förändras är tonen till Eriksson. Jag kan hålla med om att det inte hänt speciellt mycket förändringar senaste tiden, men vi får inte glömma bort allt enormt arbete som har lagts ner och de förändringar som Eriksson faktiskt gjort under åren.

Ville bara förtydliga det så vi inte står med en bitter admin pga lite väl förhastade kommentarer.
Kämpa på allihopa så hoppas vi att det kan bli ytterligare utveckling på sidan.
Reply
Kusken Posted: 2016-06-22 18:30:40

Became a member: 2013-05-13
Forum posts: 55
Bra stallchalle. Det gnälls lite för mycket ibland.
Reply
felicia Posted: 2016-06-25 12:24:01
1033
Opal H
Solvalla

Became a member: 2014-01-01
Forum posts: 207
Bra initiativ Backagard å vettiga synpunkter då man kan bli lite fundersam över vissa saker som tex. kuskform,fåglar och solkatter samt avelsfunderingarna .

Jag ställer mej bakom förslagen till 100% då det skulle höja spelintresset/värdet väsentligt , å hoppas att det med ödmjukhet går att få gehör hos Admin.
Reply
backagard Posted: 2016-06-28 18:30:22

Kul att läsa responsen.

Håller med om att attityden mot Eriksson i många fall är alltför hård. Jag tycker dock att jag själv i trådstarten inte var vare sig otrevlig eller tyken. Jag uppskattar spelet och det han byggt upp. Dock tycker jag också som Cherry att man inte ska behöva gå på tå med silkesvantar för att inte riskera att allt bara läggs ned som Sulky.

Och jag tycker det är tråkigt att Eriksson själv inte varit inne och kommenterat tråden. Många som säkert räknade med att det inte skulle ske, men samtidigt fanns det en uppenbar möjlighet till att göra en nystart och mindre ansträngning att förnya saker till det bättre.

Än finns möjligheten. Hoppet lever.

Ha det gott i sommar!
Reply
lillsyrran Posted: 2016-09-24 20:43:26 Edited(1): 2016-09-24 20:44:07 Answer to: "Till slut går det väl som med sulky! En dag läggs det bara "

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Det vore katastrof om det går som med Sulky! Tog ett par år att hämta sig från den överraskningen...
Reply
hogan Posted: 2017-01-02 06:59:04

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Kan säga att jag har varit med sen 2008 i januari blire 9 år, och så länge jag kan minnas har Eriksson
lysts med sin frånvaro, hände lite emellanåt i början men har bara blivit mer o mer frånvaro från hans sida,
förr kunde man åtminstone maila honom och man fick efter mycket om o men ett svar, men nu svarar han
inte ens på mailen längre.

Känns som han bara lägger in loppen en gång i kvartalet så det flyter o resten
lämnar han till sitt öde...hände även att han inte fixa dom ens, så det kunde dröja 3 veckor innan anmälningar till loppen inte ens funkade, storloppen o lördagarna stod med tomma startlistor,
då trodde jag allt va finito,

Men han verkar ha en väckarklocka som ringer en gång varje kvartal så dom blir gjorda,
vet inte om han är busy eller ointresserad men något är det, vi har t.o.m föreslagit
medlemsavgift på typ 50 kr som alla har råd med, så han tjänar liten hacka mot att bli
mer närvarande, men inte ens det nappa han på.

Han kan justera om till en viss gräns men det går, han gjorde en del justeringar för ca 6 år sen,
både en del nödvändiga som bugg t.ex men sen inom aveln både på gott o ont,
även starta vi så några skulle granska o förhindra fuskande inom spelet, speciellt på Hästbörsen.

Men som sagt, det finns en del som skulle behövas fixas....sen det här med efterapa IRL
är i stort sett omöjligt o inte det viktigaste, som en del vill införa Kallblodlopp!!!!!!
och den typen av önskemål är ju bara nonsens, inte det viktigaste tycker jag vad loppen
heter osv....en del vill ha Sprinermästaren o Norrlands GP tror t.o.m jag hört PDA

Nä som sagt, bättre han gör saker så travtipsen kommer tillbaks och fixar lite bugg,
så tråkigt när man ser att en del hästnamn finns 3-4 olika kopior av, borde bara finnas en
Speeding Hero t.ex har sett 3 nu.

Sen också borde han fixa spärr så inte 13 åringar kan starta i de tidiga storloppen i början
på en ny etapp, o även blivande 4 åringar i Alfaloppen mm mm
Men speciellt storloppen där ett förstapris är på 800.000 kr ska inte kunna vinnas av en 13 åring
fast så är det idag, och varit länge då han uteblir, bara han som kan sätta stopp, för ngn
frivillig moral funkar inte, gör en det så gör alla likadant tyvärr.

Vi kan bara hoppas på ett bättre 2017 och att Mr Eriksson glider in på ovalen snart.
(gå in på hans stall och kolla hans stall, undrar om hästarna är mumifierade )

God fortsättning!!
Reply
Eriksson Posted: 2017-01-13 00:13:59

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Hej, jag tar gärna emot all hjälp jag kan få med zonen. Om det är någon som dessutom kan programmera (php, sql, javascript) så vore det toppen.

Jag kommer försöka lägga en del tid på zonen den närmaste tiden men fokus kommer ligga på att fixa buggar och förhindra fusk.

Sen siktar jag även på att försöka få tillbaka startlistorna för V75 etc i forumet för att få sidan mer levande igen.

Det behövs även mer spelmoderatorer och forum moderatorer men jag vet inte riktigt hur vi ska utse nya, kanske en omröstning?
Reply
Cherry Posted: 2017-01-13 00:29:53 Answer to: "Hej, jag tar gärna emot all hjälp jag kan få med zonen. Om det är någo"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Vad för typ av hjälp, utöver forummoderering, kan man tillämpa om man inte kan programmering? Jag är villig att hjälpa till, men undrar vad för typ av hjälp som behövs.
Reply
hogan Posted: 2017-01-13 03:18:17

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Spelmoderator är väl duroja självskriven, han brukar sitta o prata själv där inne, sidan har ju dött sen startlistorna försvann, sen måste väl finnas ngn som är bra på programering, finns många kreativa här inne,
iaf javascript är väl ingen big deal...de andra känner jag inte till så väl, men hoppas du får hjälp.

Forumsmoderatorer bör finnas tillgång till här, gör en tråd som frivilliga får skriva sitt stallnamn,
sen om det blir 10 st eller fler så röstar vi lite fort, o annat du undrar över kan du också göra en
undersöknings Poll.

Går det o få tillbaks V75 kungen o den andra man tippade vinnare?

På tal om fusk så fick du ett namn o tillvägagång sätt utav mig som tyvärr är på tapeten igen.

btw...Tack för du tänker lägga ner tid igen, o hoppas buggar o skit går o ordna,
för sajten är oerhört populär, den är för många av oss som ett knark, så du har ju en kanon
chans o synas o höras för lång tid framöver...V75 o trav växer ju bara mer o mer i Sverige,
kan vi tacka Travzonen.se för...o Nuncio...o Maharaja...Propulsion...Delicious och Eriksson
Reply
spanarn Posted: 2017-01-13 08:10:28 Answer to: "Hej, jag tar gärna emot all hjälp jag kan få med zonen. Om det är någo"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Jag kan ta hand om namngranskning/-godkännanden om det är aktuellt? (Har inga programmeringskunskaper tyvärr.)
Reply
Yermac Posted: 2017-01-13 21:45:38
1125
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Jag ställer mig till förfogande över att hjälpa till med grafiska bitar om det skulle vara aktuellt.

Typ uppfräschning av bilder och ikoner och sånt.

Kan även bistå med layout-tips på själv utformningen av sidan - men har inga direkta kodarkunskaper utöver lite basic html-shit typ.

Vill du ha en ny skribent för travzonen news så skulle jag eventuellt kunna hjälpa till lite där.
Samtidigt är det många som har svårt för mitt sätt (eller mig i allmänhet haha) att uttrycka mig så det kanske är bättre att du kontaktar någon annan där.
Jag tror att själva speldelen skulle må bra av att ha någon eller några skribenter.
Det skulle ge liv åt sidan igen.
På rak arm är mina förslag: Backagård och Poffpuff.
Båda är bra på att uttrycka sig, har vassa pennor och stavar bra.
Sen om de är intresserade är ju en annan sak.

Den som är ansvarig för kuskarna skulle behöva bli en till - eller en som är åtminstone lite motiverad att göra saker på egen hand... så där kanske Cherry (eller någon som inte kan programmera men vill stå till tjänst) kan hjälpa till?
Reply
Medeltid Posted: 2017-01-13 22:47:20

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 784
Jag hjälper också gärna till med något. Exakt vad vet jag dock inte, allt som har med programmering att göra lär sluta med att sidan kraschar för all framtid om jag känner mig själv rätt.
Reply
[ 1 ]   2