Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Kostnaden för avelsannons

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Cherry Posted: 2012-02-28 07:20:50

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Givetvis måste den här sänkas inför nästa avelsrush. 5000:- var bara ok så länge man fick 50k per avel. Sänk välfärden för TZ-banken!
Reply
Posted: 2012-02-28 21:42:38 Edited(2): 2012-02-28 21:44:52 Answer to: "Givetvis måste den här sänkas inför nästa avelsru"

Became a member: 
Forum posts:
Men är det här verkligen nånting att haka sig upp på?

Nog tror jag alla med avelshingst har råd med 5 papp, per annons.
Reply
Cherry Posted: 2012-02-28 22:17:33

Om tillgångarna ska strypas från 50k till 10k per avel så är det väl varken rimligt eller proportionerligt att ha kvar annonspriset på 5k? En annons ska väl inte kosta halva summan av själva produkten, det är ju vansinne.

Och "alla med avelshingst" omfattar ganska många stall, och alla har inte massa pengar att lägga på sånt. De som inte drar in så många avelsförsäljningar går ju t.o.m back pga dessa höga kostnader. I avelstider förnyar man annonsen åtskilliga gånger under en eller ett par dagar. Du får tänka lite outside the box.
Reply
hogan Posted: 2012-02-29 15:54:56 Answer to: "Om tillgångarna ska strypas från 50k till 10k per avel så"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Instämmer med Grenka faktiskt då det är tufft att få ekonomin att gå ihop om man inte haft flyt på börsen och mina första 10 etapper låg man o svävade mellan 300.000 - 3-4 millar på kontot men oftast under 1 mille och man fick snåla som fan, och jag tror många stall som ligger där känner likadant. Och rent matematiskt är ju annonsen svindyr nu när man bara får 10 per föl, ska sen hälften av dessa 5 laxar betalas för en annons, ja då var ockraren Al Capone rena reafyndet.
Rent principiellt asså. Bör justeras även om det är en småsak för topp 50 spelarna, men det är väl minst 950 till som drar in spottstyvelser i jämnförelse. Minst!!!
Reply
Posted: 2012-02-29 23:26:43

Became a member: 
Forum posts:
Kanske vi ska sänka kostnaden för skorna också, nu när vi ändå börjar! Dom blir man tvungen att köpa hela tiden och inte bara i ett par dagar flitigt, under en etapp. Samt att det berör alla användare.

Blir en hel massa kosing till slut. Kanske nån kan sväva mellan +- noll i kassan?

Prisförslag:

Aluminium 200 kr (47.50 kr ) Lätta aluminium 250 kr ( 93 kr) Guld 300 kr ( 109 kr)
Brodd 400kr ( 173.50 kr)

Så Tar vi o sänker tusenlappen till 378kr kanske, när man lägger ut en häst till försäljning.

Kanske t.o.m fodret borde sänkas halva priset... det går ju åt mycket om man vill ha kvalite...
Reply
Cherry Posted: 2012-03-01 00:00:08

Verkligen kul, satt du och filade på det där länge? Med tanke på att de största hingstägarna nyligen har blivit mer eller mindre rånade för realismens skull så kanske man borde fullfölja förändringen och ta lite mindre för annonsen än halva priset på produkten? Om inte för nåt annat så åtminstone för realismens skull.

Men du har väl inte själv behövt tänka på detta i nån större utsträckning då du inte har inriktat dig på avel, samtidigt som du troligtvis redan har ditt på det feta i kassan efter dina daytradingdagar. Men för många andra, mig själv inkluderad, är det en absurd kostnad under de heta avelsdagarna då man förnyar annonsen nästan non-stop. Det är långt ifrån varje gång man förnyar som det nappar, så har man lite oflyt så kan det t.o.m bli en förlustaffär. Det är uppenbart att priset på 5k är en kvarleva från det gamla systemet som ingen tänkte på, så jag fattar inte varför du ska göra dig lustig över det.
Reply
Posted: 2012-03-01 00:08:04 Edited(1): 2012-03-01 00:15:17 Answer to: "Verkligen kul, satt du och filade på det där länge? Med tan"

Became a member: 
Forum posts:
Take it easy, dude Lite humor skall man väl ändå kunna ta emot/ge.

Du blir ju gråhårig snart, när du stressar sådär mycket för varje sak i spelet.
Reply
Cherry Posted: 2012-03-01 00:19:21

Stressar knappast, men försöker komma med seriösa idéer och det är andra gången på raken som du mer eller mindre försöker skjuta ner min tråd. Båda gångerna har du haft noll att tillföra. Klart man har rätt att bli lite irriterad då.
Reply
hogan Posted: 2012-03-01 10:30:18

jag har 3 avelshingstar vilket betyder 15.000 lax varje förnying, och vid avelsdagarna så får man ibland förnya 2 ggr per dag så snabbt försvinner dom...blir 30.000 lax låt oss säga ca 10 dagar så vips har man bränt 300.000 på annonser lägg till boxar, tränare + skötare, veterinär mm mm så är det runt halvmillen på en vecka kanske...och var man inte med på spelbuggens glada dagar o tillhöra dom som aldrig behövt bry sig om prislappar, ja då är det knapert...man kan väl ändra saker som är gamla när något förändras så slipper vi följderna. Men det är väl trög runkat som vanligt.
Reply
Soberano Posted: 2012-03-01 10:51:35

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag tycker hela annonsgrejen är ganska föråldrad och borde förändras men jag har tyvärr inget bra förslag på lösning.
Reply
Posted: 2012-03-01 13:17:16

Became a member: 
Forum posts:
Inte så att man MÅSTE ha annons.
Reply
hogan Posted: 2012-03-01 20:37:15 Answer to: "Inte så att man MÅSTE ha annons."

Jo toastis, man måste...eller måste o måste men det är ju uppläggen runt i kring som är lite av tjusningen, vi har ju fått saker o ting förändrade genom åren och allt går väl inte att justera men hade vi inte haft detta forum till att ha önskningar o mål på även små ting för att göra det realistisk som möjligt, då hade det varit som det var från början en massa sjuka fel hit o dit, därför just att det är föråldrat säger ju att vi måste börja nånstans så kanske vi kommer en bit i taget till det bättre...vad man ska göra rent konkret överlåter jag till det mest rättvisa o det är omröstningar.
Reply
Posted: 2012-03-02 15:06:50 Edited(2): 2012-03-02 15:31:20

Became a member: 
Forum posts:
Hur långt ska det här gå?

Nu har dom fått igenom en omröstning, där en alternativ är att avelsreklamen ska vara gratis....

Hur skulle det sen funka ska man nog fråga sig, innan man röstar.

Då skulle varenda en bombadera listan med sina reklam. Då försvinner "problemet" att det inte skulle kosta pengar, men man skulle få ett annat istället. Man skulle få sitta 24t om dygnet framför datorn och bara mata in sitt fucking reklam så det kommer fram hela tiden.

Jag tycker att det är bra med 5000 kr, inte onödigt dyrt, men ändå sån peng som man inte vill mata in hela tiden..
Det i sin tur betyder att de hästar som finns i avelslistan får också vara där ett bra tag....

Har man en bra avelshingst som man tycker är värd att få reklam då betalar man ju 5000kr.
Men de flesta har väl avelshingstar, mindre bra milt sagt. Som ingen skulle ens tänka på att köpa från.

Är de dom hästarna vi nu vill se i avelshingst "listan" hela tiden om det skulle bli gratis eller 1000kr?

När det bränner i kassan som hogan säger, om man hela tiden skulle mata in.. vilken följd får det?
Logiskt svar: då gör man inte det!

Det i sin tur betyder att man får se dom seriösas avelshingstreklamen i listan, och för dom som kanske inte har tid att vara på sajten hela tiden, kan känna sig lugna.
Reply
Cherry Posted: 2012-03-02 15:43:33

Gratis tycker jag är helt förkastligt, det blir en spamfest utan dess like.

Men med nuvarande pris, som dessutom som sagt är en kvarleva från det gamla systemet, vinner man nästan ingenting på avel. Så ska det väl inte vara? Förstår inte alls varför du tycker det är ok. Jag har lagt fram mina argument om varför det är fel, tänker inte dra dom en gång till.

En annan populär missuppfattning verkar vara att toppstallen badar i pengar, vilket är tokfel. Jag vet med 100% säkerhet att åtminstone jag, Medeltid och Hogan brukar sväva mellan under miljonen till 4-5 mille. Då är det gött att kunna ha nåt som bringar in lite pengar, eller så tyckte jag iaf när man fick 50k per avel. Nu får man 10k plus lite ströpengar från de föl som inte blir vrak och pensioneras. Att avelstillgångarna har stryps finns det väl ingen som förnekar.

Och det är ingen diss till någon för jag anser att alla får spela spelet hur dom vill (visst klagar jag på hutlösa priser på börsen, men det är en annan femma) men det är välkänt att vissa gubbar, typ lefe och tenava, sitter på en kassakista efter att mest ha ägnat sig åt köp/sälj, och lika välkänt är det att många nuvarande toppstall tjänade en förmögenhet på den gamla dagens spelbugg. Då är det kanske lätt att spotta på 5k i annonssumma och tycka att "vadå, 5k har väl alla råd med".

Alla ska väl få chansen att annonsera sina hingstar, det är kul för de mindre stallen som får napp när någon provar deras hingstar, och många gånger är det nog för att de blivit sedda på annonslistan. Men om priset på 5k består så är nog risken att det ständigt är torros avelshingstar som ständigt är på toppen av listan under avelssäsongen.
Reply
Posted: 2012-03-02 15:55:35 Answer to: "Gratis tycker jag är helt förkastligt, det blir en spamfest utan "

Became a member: 
Forum posts:
Självklart ska man diskutera och få tycka hur man vill, men försök att hålla dig till ämnet.
Och försök sluta med att skena iväg så där med dina tankar till sånt som är helt oväsentligt i denna tråd.
Reply
Cherry Posted: 2012-03-02 15:58:28

Oväsentligt? Jag försöker visa ett samband med hur jag tänker, förstår inte varför du blir så defensiv. Om det är nån som inte håller sig till ämnet så är det ju du med ditt skämtinlägg om att ändra skopriser osv. Så sluta skena iväg själv.
Reply
Posted: 2012-03-02 16:24:54

Became a member: 
Forum posts:
För fanns ju alla hingstar man kunde avla med med på en lista. Sen klaga vi ju en massa på att det inte gick att sortera och att alla bara avlade med eegit hela tiden. Då ändrades det ju till nuvarande systemet. Det kryllar ju av hingstar man kan avla med så att det kostar lite pengar att annonsera är kanske inte så konstigt.

Själv tycker jag fortfarande att man skulle kunna lista alla avelshingstar men att man skulle kunna sortera efter mer statestik. tex avkomma medelinkänade pengar osv...
Reply
spanarn Posted: 2012-03-02 17:13:48 Edited(2): 2012-03-02 18:54:53 Answer to: "Gratis tycker jag är helt förkastligt, det blir en spamfest utan "

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720

lika välkänt är det att många nuvarande toppstall tjänade en förmögenhet på den gamla dagens spelbugg.

Vet faktiskt inte om du har rätt där? Jag är inte ett sånt stall i alla fall (fast jag är iofs kanske inte ett toppstall för närvarande heller ), och många av de stall som härjade då har lagt av alt. är inte i toppen nu, och jag är inte heller övertygad om att det var så att "alla" utnyttjade spelbuggen.
Reply
spanarn Posted: 2012-03-02 17:19:47 Edited(1): 2012-03-02 18:54:01 Answer to: "För fanns ju alla hingstar man kunde avla med med på en lista. S"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720

Själv tycker jag fortfarande att man skulle kunna lista alla avelshingstar men att man skulle kunna sortera efter mer statestik. tex avkomma medelinkänade pengar osv...

Jag håller med dig, jag tycker att alla avelsgodkända hingstar skulle finnas på en lista som man kunde sortera på olika sätt (både på parametrar som gäller hingsten själv, såsom insprungna pengar, segerprocent och land, och på parametrar som gäller avkommorna, såsom insprungna pengar per avkomma, segerprocent, procent pensionerade avkommor, vinstrikaste avkomma, medelvärde för nyfödda föl och vad man nu kan komma på mer som kan vara intressant). Jag tycker att om man klickar på "Avelshingstar" så skulle den listan komma upp, och det skulle inte kosta några pengar att vara med där utan alla hingstar skulle automatiskt komma med på listan. Vill man göra extra reklam för sin hingst kunde ju det med fördel göras i Mikihisas etappvisa tråd för just reklam för hingstar.
Reply
hogan Posted: 2012-03-02 17:59:49 Answer to: "Själv tycker jag fortfarande att man skulle kunna lista alla av"

Helt med på den linjen och ta bort det gamla sättet o bort med annonspriserna...finns ju denna tråd + lägga ut dom på börsen för 50 millar för folk ska se hur snygga eller fula dom är, men framför allt lista dom efter segerprocent bland avkommor, insprunget i % mm, samt lite prestationer o på så vis får de bra listan som kommer upp när man klickar på Avelshingstar...resterande okända med inga märkliga siffror nånstans räcker det med en lista där de existerar sen får de bevisa om de ska in på fin-listan. Bra Spanis!
Reply
[ 1 ]   2