[ 1
]
|
|
Posted: 2007-11-06 20:54:28 Edited(1): 2007-11-06 20:57:53
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nu när jag ändå är igång kan jag ta upp det där med galopprisken också.
Ett annat stall som hade avlat med Gingerbreadman, fick galopprisk 9 på sitt föl, trots att mamman och Gingerbreadman har 2, alltså lite troligt, men men, man vet aldrig.
Men skall man då träna bort den till 1.
Så tar det alltså 400 DAGAR,!! om hästen genererar 0,020 per dag.
DVS 400 dagar som du inte kan träna din häst på annat.
Din häst kunde alltså haft 11 i styrka förexempel med 3 i styrka från början (och 1-2 i galopp, som då inte hade behövts tränas).
Är det bara jag som ser problematiken och orättvisorna här.
Alltså, avelsproblematiken vi hade förr har slått runt i motsattriktring, och blivitt ett lika stort lotteri som stuteriet.(Där jag köpte två pållar och båda var 8 i galopp, kommer aldrig bli något)
No horse foundNo horse found
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-11-06 21:38:46
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det är väl en del av själva grejen att vissa hästar är riktigt dåliga. Alla kan ju inte vara "Eeegit-bra"...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-11-06 21:45:22
|
Became a member:
Forum posts:
|
hehe gillar att du använder uttrycket "eeegit bra" 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-11-06 21:48:24  Det är väl en del av själva grejen att vissa hästar är riktigt dåliga. Alla kan ju inte vara "Eeegit-bra"...
Answer to: "Det är väl en del av själva grejen att vissa hästar är riktigt dåliga"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Precis, vissa hästar är mycket sämre, inget konstigt med det.
Vissa är hopplöst osäkra, andra totalt viljelösa, andra saknar speed osv.. det kan ändå vara så att de utvecklas sent, tänder till av miljöbyte osv.
/ Andreas
|
|
Reply
|
|
Buck_Fush
|
Posted: 2007-11-06 23:56:53 Edited(1): 2007-11-06 23:57:04
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
|
Sen ska man inte stirra sig blind på galopprisken som är den minst viktiga av "förmågorna". Tycker jag i allafall.

|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-11-07 09:34:29
|
Became a member:
Forum posts:
|
Håller med om att galopprisken är på tok för hög om man ser lång tid det tar att träna bort det. Och väljer man att träna ner galopp risken så hinner man ju inte träna upp den till något bra innan den blir för gammal. Tycker även att charmen med avel har försvunnit när man nu nästan är garanterad en kråka, det är bättre att köpa en häst från stuteriet för där kan du få en bra häst. Känns fel att ta ut dyra pengar för lite avel när köparen bara får skit. Eller finns det någon som fått ett bra föl efter att det ändrades??
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2007-11-07 09:58:50
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag har precis börjat och inte ens hunnit starta men min fundering kring detta är, om en har tex 7 i galopp,är den då omöjlig att få felfri i ett lopp? Hur många hästar i verkligheten har en "1" i galopprisk? Ytterst få skulle jag säga. Sen så har jag fått en hel radda med hästar som ska gå bra på vinterbana och det tycker jag förefaller lite märkligt då det vanliga brukar vara tvärtom, att hästarna har svårare på vinterbana än sommar. Fler som har många med höga vinterbanepoäng?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-11-07 10:22:08
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag har en häst med 10 i galopprisk. Den gjorde bort sig några starter i början men nu har den gått felfritt ett par gånger på raken.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-11-07 12:00:29  Precis, vissa hästar är mycket sämre, inget konstigt med det.
Vissa är hopplöst osäkra, andra totalt viljelösa, andra saknar speed osv.. det kan ändå vara så att de utvecklas sent, tänder till av miljöbyte osv.
/ Andreas
Answer to: "Precis, vissa hästar är mycket sämre, inget konstigt med det.
Vissa Ã"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Larsson, det jag skriver är att borde inte hästarna i allafall till viss del ärva sina föräldras förmåga. Kanske lite sämre kanske lite bättre, men föräldrarnas förmågor.
Sedan ni ändrade det där med avel så har det blivit lotteri av allt.
Någon måtta får det vara, först fick man allt bra nu är allt lotteri, jag menar ni borde införa logik också.
Det samma gäller stuterierna.(jag skall inte tjata mer detta är sista gången)
Om jag skriver att jag inte vill betala 400tusen för en häst på stuteriet, som är usel, så skriver du att alla hästar kan inte vara lika bra.
Nej..Jag vet.
Men hur logiskt är det att du går till Menhammar och betalar 400tusen för en pålle där, som är slaktduglig. Och sedan åker till Malta eller Irland och får en världsstjärna. (nu går kanske inte det längre.)
Det jag menar är, och det har jag inte fått respons för tidigare.
DET borde vara en nedre gräns på stuterierne, då vet du ialla fall lite om vad du kan få.
(sve minsta 2,5. Malta minsta0,5.)
Är det både jävligt ologiskt och svårt? 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-11-07 15:30:16  Larsson, det jag skriver är att borde inte hästarna i allafall till viss del ärva sina föräldras förmåga. Kanske lite sämre kanske lite bättre, men föräldrarnas förmågor.
Sedan ni ändrade det där med avel så har det blivit lotteri av allt.
Någon måtta får det vara, först fick man allt bra nu är allt lotteri, jag menar ni borde införa logik också.
Det samma gäller stuterierna.(jag skall inte tjata mer detta är sista gången)
Om jag skriver att jag inte vill betala 400tusen för en häst på stuteriet, som är usel, så skriver du att alla hästar kan inte vara lika bra.
Nej..Jag vet.
Men hur logiskt är det att du går till Menhammar och betalar 400tusen för en pålle där, som är slaktduglig. Och sedan åker till Malta eller Irland och får en världsstjärna. (nu går kanske inte det längre.)
Det jag menar är, och det har jag inte fått respons för tidigare.
DET borde vara en nedre gräns på stuterierne, då vet du ialla fall lite om vad du kan få.
(sve minsta 2,5. Malta minsta0,5.)
Är det både jävligt ologiskt och svårt? 
Answer to: "Larsson, det jag skriver är att borde inte hästarna i allafall till viss "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Vad gäller aveln så går det på hästarnas potentialer på de olika egenskaperna. Inte värdet på egenskaperna. Det gäller helt enkelt som i verkligheten, att kolla runt och se hur vissa avelshingstar lyckats tidigare i aveln osv..
Du är aldrig garanterad en kanonhäst, hur mycket pengar du än betalar ett stuteri. Finns mängder med fall där hästen knappt kommit till start, eller floppet direkt. Och tvärtom, hästar som gått för vrakpris som visat sig vara elithästar.. tex Remington Crown, Hot Tub osv..
Att köpa häst från ett stuteri är lite av ett lotteri, men det är betydligt större chans att få en bra häst från de bästa stuterierna. Medlet från svenska stuteriet ligger på runt 3,2. Medlet i de sämsta är betydligt sämre. Tänk på att hästen är 1 år också och att den utvecklas som mest till 3-4 år.
/ Andreas
|
|
Reply
|
|
Buck_Fush
|
Posted: 2007-11-08 01:03:14  Vad gäller aveln så går det på hästarnas potentialer på de olika egenskaperna. Inte värdet på egenskaperna. Det gäller helt enkelt som i verkligheten, att kolla runt och se hur vissa avelshingstar lyckats tidigare i aveln osv..
Du är aldrig garanterad en kanonhäst, hur mycket pengar du än betalar ett stuteri. Finns mängder med fall där hästen knappt kommit till start, eller floppet direkt. Och tvärtom, hästar som gått för vrakpris som visat sig vara elithästar.. tex Remington Crown, Hot Tub osv..
Att köpa häst från ett stuteri är lite av ett lotteri, men det är betydligt större chans att få en bra häst från de bästa stuterierna. Medlet från svenska stuteriet ligger på runt 3,2. Medlet i de sämsta är betydligt sämre. Tänk på att hästen är 1 år också och att den utvecklas som mest till 3-4 år.
/ Andreas
Answer to: "Vad gäller aveln så går det på hästarnas potentialer på de olika egen"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
|
Tycker det verkar ganska hopplöst att avla fram nånting nu, det verkar som medelvärdet på fölen blir lite väl lågt om man jämför med stuteriet.
Kanske borde justeras upp en aning annars blir det ingen som betäcker tillslut. För att få ett föl av svenskstuteriklass ska man ha 2 föräldrar som båda har 10 i medel eller har jag missuppfattat. Borde kanske sänkas till 6-7 i medel i så fall.
|
|
Reply
|
|
Eriksson
|
Posted: 2007-11-08 12:24:00  Tycker det verkar ganska hopplöst att avla fram nånting nu, det verkar som medelvärdet på fölen blir lite väl lågt om man jämför med stuteriet.
Kanske borde justeras upp en aning annars blir det ingen som betäcker tillslut. För att få ett föl av svenskstuteriklass ska man ha 2 föräldrar som båda har 10 i medel eller har jag missuppfattat. Borde kanske sänkas till 6-7 i medel i så fall.
Answer to: "Tycker det verkar ganska hopplöst att avla fram nånting nu, det verkar so"
|
Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
|
Nu går ju aveln inte längre efter medelvärdet utan efter hästens potential. Det som är bra nu är att alla hästar har samma chans att bli bra oavsett om man tar dem från stuteriet eller från avel. Vi kommer behålla systemet vi har nu ett tag för att se hur det faller ut. Tanken är att alla ska ha samma chans att få en bra 3-åring till nästa säsong.
Vi kommer också att titta över hur hästarna har tränats under säsongen och se ifall vi behöver höja/sänka träningstakten.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|