Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Ekonomi

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
B_Good Posted: 2007-10-21 01:01:53

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Nu börjar det bli dags åtminstonde för mig att diskutera ekonomi. Köpte en ny 1åring för 466000kr o jag har ingen aning om det var en bra affär eller inte. Lite svårt att uppskatta hästarnas värde tycker jag..

Hur som helst, ny häst i ny box med ny tränare o skötare(hade tur en 4* o en 3*) MEN HILFE!!
Jag har 21000kr kvar bara.. Så jag behöver akut pengar...
Nån som har nåt bra tips eller fundering på hur? Nån som är eller har varit i samma sits?

Spelutvecklarna, skulle man inte kunna hyra ut en stallplats, fixa ett sponsoravtal, se över personalkostnaderna, kränga hästkorv eller hyra ut stallet med hästarna kvar i till nåt suspekt tyskt filmteam över en helg? Eller nåt annat skoj?

Nästa fråga går man i konkurs? Eller hur funkar det?
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-21 01:19:14 Answer to: "Nu börjar det bli dags åtminstonde för mig att diskutera ekonomi. Köpte"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Vi kommer lägga in så att man automatiskt börjar bli av med tränare, skötare, transporter, byggnader mm om man ligger på minus. Man får ju sponsorpengar varje vecka så det skall gå att hamna på plus ganska snart igen.

/Eriksson
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-21 12:11:29

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
Men kan man fortfarande inte starta när man ligger på minus? Tycker isåfall det borde ändras, annars är det ju dötrist och segt om man hamnar där. Det finns ju mer chans att fixa ekonomin om man får starta.
B_Good: Jag var också ute efter 1-åringen, om det kniper kan du lägga ut den för 470.000kr så bjuder jag.
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-21 14:36:12 Answer to: "Men kan man fortfarande inte starta när man ligger på minus? Tycker isåf"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Du kan anmäla dig ända till du ligger -100 000 kr.
Reply
Posted: 2007-10-22 00:13:11 Edited(2): 2007-10-22 00:15:44

Became a member: 
Forum posts:
Buck_Fush...Jag har legat på under 100.000 bra länge nu, och sjunker sakta neråt. Jag tycker redan det är "dötrist"....tyvärr...

Jag går back sakta men säkert. Är nu nere under 50.000. Inte så jättespännande.
Ska ärligt sägas att jag testat o spela lite med, men nu har jag gett upp det.

I vilket fall så blir det rätt dåligt med pengar in, och sponsorer täcker inte riktigt mina tränare och boxar. Jag har bra tränare och 5 boxar. Kostar 52500 pix.

Sedan tillkommer lite foder, skor, resekostnader m.m....

Jag vet inte om jag tycker det ska vara lättare att få fasta inkomster. Det enda jag ogillar skarpt, och har gjort fån början , med spelet är känslan att mycket får mer.
de som hade tur med bra hästar i början bara drar ifrån...
Jag antar det är en viss realism i det. Stig H har råd med mer än Jocke Wallin.
Har man gott om pengar kan man ha toppklass träningsanläggning , bra foder , tränare m.m.

Problemet är bara att vissa knappt behövt jobba sig till det. De hade bara rätt hästar i början i den då bristande konkurrensen, och nu åker de i en egen gräddfil....

Många av oss andra går knappt runt och startar nu i mycket tuffare konkurrens än i början. Det är dock bra det. Det är så jag tycker det SKA vara!

Jag försöker starta mina hästar, och jag tycker inte jag anmäler i extremt tuffa lopp. jag försöker också tänka lite realistisk , eller vad jag nu ska kalla det, och inte ta GE ALLT med mina orutinerade hästar.

Resultatet blir tyvärr att om jag kör defensivt, eller inte väljer, så åker mina hästar dit mot (antar jag) hästar som har i vissa fall har ge allt som order.
men det är bara en gissning utifrån jag ofta har haft hyfsat flyt med kusken och hästar som sett till medel ser ut att stå sig väl.

Det blir skralt med pengar just nu, men jag hoppas det ska löna sig i längden

Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-22 00:36:41 Answer to: "Buck_Fush...Jag har legat på under 100.000 bra länge nu, och sjunker sakt"

Ja några stall har lite mer pengar ja, men så är det i alla såna här spel, är man med i början kan man skaffa sig lite fördelar. Jag säger lite för det handlar om 3-4 stall däribland mitt stall. men oj vad lätt det är att göra av med pengar också, själv har jag "bara" en dryg miljon i kassan. Köper jag ett par unghästar eller ett flygplan så är pengarna borta. fast nog fick man jobba sig in i spelet ändå, har en av utgångshästarna kvar, den bästa köptejag på auktion, en från stuteriet och 2 egnauppfödda så jag har testat lite. Fast jag tror ändå jag bara pensionerat 2-3 stycken det måste vara lite skickligt ändå.
Reply
Posted: 2007-10-22 09:05:57

Became a member: 
Forum posts:
Var med från början och jag drar då inte ifrån. Det är nog bara några få som gjort det och det kan jag stå ut med. Man får ju börja tänka ekonomiskt istället.
Reply
Posted: 2007-10-22 14:34:14 Edited(2): 2007-10-22 14:36:08

Became a member: 
Forum posts:
Men Buck_Fush...det är ju det som är grejen...Att du haft chansen köpa träningsanläggningar, bra transporter, flygplan och fler boxar m.m. Att du i så fall faktiskt kunnat göra av med en massa pengar!!!

Vad jag menar är att jag tycker spelet är kanonbra som det är nu där man måste jobba sig till allt det där.

Som besten säger...då måste man börja tänka ekonomiskt
och, Precis som jag sa ovan " Det är så jag tycker det SKA vara!"

Att jag själv tycker det känns lite segt just nu beror enbart på det ekonomiska...och det är delvis självförvållat p.g.a några felbeslut.

Men sedan gick 560.000 åt på stuteriet på 2 amerkanska hästar, som jag sålt avför typ 30-40.000 totalt . Att jag köpte vid fel tillfälle på stuteriet retar mig däremot såklart.
Medans andra kom rätt på det o tjänade bra...

Men det är som du säger Buck_Fush...så är det alltid i början på såna här spel

Men bara för att det är ett faktum behöver man väl inte tycka om det?

Det enklaste nu kan jag tycka är att hålla nere pengarna i storloppen lite, tills allt satt sig, men höja prispengarna lite i "vanliga" landsbygdslopp
Fast det kanske slår fel det med, plus att det kanske tar bort storloppsnerven lite?
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-22 19:29:18 Answer to: "Men Buck_Fush...det är ju det som är grejen...Att du haft chansen köpa t"

Jag håller med dig Perra, det ska vara lite tufft och man ska inte få så mycket gratis. Ja jag har ingen fin transport eller flygplan än och 2 tomma boxar att fylla, så jag får nog också tänka mig för när det gäller ekonomin. Och jag tycker också man kan jämna ut prispengarna lite mer, det gynnar bara spelet.
Reply
Posted: 2007-10-23 02:18:28

Became a member: 
Forum posts:
hehe....okej, då har du ju inte så att du badar i lyx än Buck_Fush!
Skulle gärna ha råd med ett par boxar till, o bättre träningsanläggning med tiden,men kan leva med stallet som det är nu.
Fast det vore ganska glassigt med ett flygplan
Ännu läckrare om man skulle kunna få det i sina stallfärger sedan!

Inte för någon lär se det, men en kul grej skulle det vara...hehe

För att återgå till det väsentliga, så visst vore det bra om de flesta loppen gav åtminsone 30-40.000...men å andra sidan kan det bli för snällt kanske.

Det enda jag känner är att det skulle vara kul om spelet bygger mer på att tjäna pengar i lopp än att köpa och sälja rätt.

Har testat sulky ett tag nu, men redan börjat tröttna. Det spelet är ruggigt svårt att tjäna pengar på i loppen...men däremot köpa o sälja smart funkar lysande...men hur kul är det i ett travspel?

fast ärligt talat så känns sulky mest som en massa lösa värden man knutit ett travhäst-namn till. Sagt det förut...det kunde lika gärna vara kaninracing med Lille skutt som vinnare av elitloppet och förste avelskanin.

( å andra sidan borde det bli rätt bra drag på aveln i ett kaninracingspel...hehe... )
Reply
B_Good Posted: 2007-10-24 00:10:18

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896

( å andra sidan borde det bli rätt bra drag på aveln i ett kaninracingspel...hehe... )

Haha! Var skaffar jag míg ett stall??
Reply
[ 1 ]