[ 1
]
|
spanarn
|
Posted: 2010-01-01 15:18:59
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Här kommer en lista med några punkter som jag tror inte borde vara alltför svåra att införa, men som jag tror skulle lyfta spelet mycket. I stort sett samtliga punkter har varit uppe innan, men jag tyckte att det var dags att göra en "samlingsinsats" igen.
1. Förbättra möjligheterna att avla. Antingen genom att införa ett särskilt avelsstall med säg 5 hästar (för såväl avelshingstar och -ston som föl/unghästar) som därmed inte tar upp några platser i tävlingsstallet, eller den enklare varianten att man kan avla på pensionerade ston.
2. Storloppslista för kuskar. Det bör finnas fler, och bättre, kuskar att välja på till alla storlopp. Förslagsvis kan man utgå från Erikssons specialkusklista till Travzonen Open, koppla ännu fler bra kuskar till den listan, och sedan lägga till den listan till den ordinarie kusklistan för var och ett av de storlopp som körs.
3. Startpoäng för placeringar. Som komplement till startpoäng för insprungna pengar bör det också ges startpoäng för placeringar (t.ex. 40 för seger, 20 för andraplats och 10 för tredjeplats, eller vad som nu kan anses lämpligt), på samma sätt som i verkligheten. På så sätt blir det lite enklare att ta sig upp ur träsket igen, om det gått dåligt ett tag och man lyckats köra bort poängen för en häst.
4. Breeders-kvalen. Som det är nu körs det första Breederskvalet tidigt på säsongen, och det är mer eller mindre en slump vilka hästar som hunnit få tillräckligt mycket poäng för att komma med. Samma hästar får därmed lättare att få nya, höga poäng, vilket gör att det ofta även blir samma hästar som figurerar i Breederskval 2 och 3. Här borde det ske en förändring. Kanske kan alla tre kvalen köras samma kväll, och att detta sker en bit in på säsongen? (En närliggande fråga är om det är dags att införa kval till Oaks och Stoderbyt?)
5. Bort med möjligheten till namnbyte för hästar som startat. Behöver ingen ytterligare förklaring.
6. Till salu-symbol på hingstens sida. Lägg in en "till salu-symbol" (det gamla vanliga dollartecknet) på avelshingstens avkommesida, som gör att man kan se vilka avkommor som ligger ute på transfern. Underlättar dels om man skulle vara intresserad att köpa en avkomma efter en viss hingst, dels om man ska avla och är intresserad av att titta på andra avkommors träningssiffror.
7. Visa startpoäng på stallets "hemsida". På stallets hemsida vore det bra om det inte bara stod ålder, kön och prissumma för varje häst, utan också startpoäng. På det sättet skulle man lättare få en överblick över hur stallet bäst kan matchas för närvarande och snabbt kunna se vilka av stallets hästar som kan vara aktuella för ett visst (stor-)lopp.
Vill också passa på att lyfta fram att jag tycker att det kom några viktiga förbättringar under förra etappen, där de bästa nog var åtgärderna i kampen mot fusket (rapporteringsknapp, möjlighet för moderatorerna att stänga av). Även införandet av Travzonen Open var ett lyft för spelet! Tack Eriksson för det!
GOTT NYTT TRAVZONENÅR!
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-01-01 17:57:20
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Mycket bra inlägg o medhåll i allt!
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-01-01 18:05:13  Här kommer en lista med några punkter som jag tror inte borde vara alltför svåra att införa, men som jag tror skulle lyfta spelet mycket. I stort sett samtliga punkter har varit uppe innan, men jag tyckte att det var dags att göra en "samlingsinsats" igen.
1. Förbättra möjligheterna att avla. Antingen genom att införa ett särskilt avelsstall med säg 5 hästar (för såväl avelshingstar och -ston som föl/unghästar) som därmed inte tar upp några platser i tävlingsstallet, eller den enklare varianten att man kan avla på pensionerade ston.
2. Storloppslista för kuskar. Det bör finnas fler, och bättre, kuskar att välja på till alla storlopp. Förslagsvis kan man utgå från Erikssons specialkusklista till Travzonen Open, koppla ännu fler bra kuskar till den listan, och sedan lägga till den listan till den ordinarie kusklistan för var och ett av de storlopp som körs.
3. Startpoäng för placeringar. Som komplement till startpoäng för insprungna pengar bör det också ges startpoäng för placeringar (t.ex. 40 för seger, 20 för andraplats och 10 för tredjeplats, eller vad som nu kan anses lämpligt), på samma sätt som i verkligheten. På så sätt blir det lite enklare att ta sig upp ur träsket igen, om det gått dåligt ett tag och man lyckats köra bort poängen för en häst.
4. Breeders-kvalen. Som det är nu körs det första Breederskvalet tidigt på säsongen, och det är mer eller mindre en slump vilka hästar som hunnit få tillräckligt mycket poäng för att komma med. Samma hästar får därmed lättare att få nya, höga poäng, vilket gör att det ofta även blir samma hästar som figurerar i Breederskval 2 och 3. Här borde det ske en förändring. Kanske kan alla tre kvalen köras samma kväll, och att detta sker en bit in på säsongen? (En närliggande fråga är om det är dags att införa kval till Oaks och Stoderbyt?)
5. Bort med möjligheten till namnbyte för hästar som startat. Behöver ingen ytterligare förklaring.
6. Till salu-symbol på hingstens sida. Lägg in en "till salu-symbol" (det gamla vanliga dollartecknet) på avelshingstens avkommesida, som gör att man kan se vilka avkommor som ligger ute på transfern. Underlättar dels om man skulle vara intresserad att köpa en avkomma efter en viss hingst, dels om man ska avla och är intresserad av att titta på andra avkommors träningssiffror.
7. Visa startpoäng på stallets "hemsida". På stallets hemsida vore det bra om det inte bara stod ålder, kön och prissumma för varje häst, utan också startpoäng. På det sättet skulle man lättare få en överblick över hur stallet bäst kan matchas för närvarande och snabbt kunna se vilka av stallets hästar som kan vara aktuella för ett visst (stor-)lopp.
Vill också passa på att lyfta fram att jag tycker att det kom några viktiga förbättringar under förra etappen, där de bästa nog var åtgärderna i kampen mot fusket (rapporteringsknapp, möjlighet för moderatorerna att stänga av). Även införandet av Travzonen Open var ett lyft för spelet! Tack Eriksson för det!
GOTT NYTT TRAVZONENÅR!
Answer to: "Här kommer en lista med några punkter som jag tror inte borde va"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Toppenförslag alltihop och precis som du skriver så bör de vara enkla att genomföra.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-01-01 18:20:52  Här kommer en lista med några punkter som jag tror inte borde vara alltför svåra att införa, men som jag tror skulle lyfta spelet mycket. I stort sett samtliga punkter har varit uppe innan, men jag tyckte att det var dags att göra en "samlingsinsats" igen.
GOTT NYTT TRAVZONENÅR!
Answer to: "Här kommer en lista med några punkter som jag tror inte borde va"
|
|
Jag vill även komma med ett par tillägg.
8. Inför sorteringsmöjligheter bland avkommorna på respektive avelshingst så att man kan välja om man vill se avkommorna sorterade på insprugna pengar, medelvärde, ålder, kön och att man kan välja bort pensionerade hästar om man vill. Tycker att det är ett helvete att försöka få någon uppfattning om hingstar med många avkommor är ngt att ha.
9. Borde det inte vara möjligt att på samma sätt som man ser varje stalls ranking även kunna se en hästs ranking? Endera total eller på ålder.
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2010-01-02 10:48:28  Jag vill även komma med ett par tillägg.
8. Inför sorteringsmöjligheter bland avkommorna på respektive avelshingst så att man kan välja om man vill se avkommorna sorterade på insprugna pengar, medelvärde, ålder, kön och att man kan välja bort pensionerade hästar om man vill. Tycker att det är ett helvete att försöka få någon uppfattning om hingstar med många avkommor är ngt att ha.
9. Borde det inte vara möjligt att på samma sätt som man ser varje stalls ranking även kunna se en hästs ranking? Endera total eller på ålder.
Answer to: "Jag vill även komma med ett par tillägg.
8. Inför sorter"
|
|
Håller med dig på båda punkter 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-02 19:25:40
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ta bort stuteriet vore det bästa.
Spelet kommer bli bra mycket roligare då.
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2010-01-02 22:08:59
|
Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
|
Angående Breeders skulle jag villa ha det som travzonen open ungefär.. en stor gallring i början där hälften av hästarna går vidare.. en andra gallring där vi tar bort hälften igen.. och sedan en eller två till gallringar innan finalen.. då får samtliga tre åringar som är födda "itid" en chans att komma med.. då kan faktist första uttagningen gå som nu i början av etappen..
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-01-03 02:42:10  Angående Breeders skulle jag villa ha det som travzonen open ungefär.. en stor gallring i början där hälften av hästarna går vidare.. en andra gallring där vi tar bort hälften igen.. och sedan en eller två till gallringar innan finalen.. då får samtliga tre åringar som är födda "itid" en chans att komma med.. då kan faktist första uttagningen gå som nu i början av etappen..
Answer to: "Angående Breeders skulle jag villa ha det som travzonen open ungef&au"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Stengillar Både Plokkos o Limpicus tankar! (I det här fallet alltså  )
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-01-03 10:17:49  Angående Breeders skulle jag villa ha det som travzonen open ungefär.. en stor gallring i början där hälften av hästarna går vidare.. en andra gallring där vi tar bort hälften igen.. och sedan en eller två till gallringar innan finalen.. då får samtliga tre åringar som är födda "itid" en chans att komma med.. då kan faktist första uttagningen gå som nu i början av etappen..
Answer to: "Angående Breeders skulle jag villa ha det som travzonen open ungef&au"
|
|
Mycket bra ide!!
Har skissat lite på ett ungefär hur storloppen för treåringarna skulle kunna ligga.
20/1 Breedersförsök 1
3/2 Breedersförsök 2
14/2 Hambletonian
23/2 Kriteriet/Oaks Kval
28/2 Kriteriet/Oaks Final
5/3 Orsi Magnelli
7/3 Breeders Kvartsfinal
14/3 Breeders Semifinal
21/3 Breeders Final
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2010-01-03 18:32:20  Mycket bra ide!!
Har skissat lite på ett ungefär hur storloppen för treåringarna skulle kunna ligga.
20/1 Breedersförsök 1
3/2 Breedersförsök 2
14/2 Hambletonian
23/2 Kriteriet/Oaks Kval
28/2 Kriteriet/Oaks Final
5/3 Orsi Magnelli
7/3 Breeders Kvartsfinal
14/3 Breeders Semifinal
21/3 Breeders Final
Answer to: "Mycket bra ide!!
Har skissat lite på ett ungefär hur storlopp"
|
Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
|
mycket bra..
Här är ett förslag med från början 288 hästar kan det vara lämpligt?
skulle kunna ha 10 hästar i försök 1 vilket skulle ge 360 hästar eller 12 hästar vilket skulle ge 432 hästar.. jag vet inte hur många 3 åringar som föds varje etapp men de känns som att vi bör kunna få ihop 288 väll?
försök 1 36 lopp med 8 hästar där 4 första går vidare..
Försök 2 18 heat med 8 hästar, 4 första vidare till kvartsfinal
kvartsfinal med 9 heat med 8 hästar där 4 första går vidare..
Semifinal med 3 heat med 12 hästar där 1-2-3 går vidare till
Final 12 hästar
|
|
Reply
|
|
davidfermin
|
Posted: 2010-01-03 23:28:48  mycket bra..
Här är ett förslag med från början 288 hästar kan det vara lämpligt?
skulle kunna ha 10 hästar i försök 1 vilket skulle ge 360 hästar eller 12 hästar vilket skulle ge 432 hästar.. jag vet inte hur många 3 åringar som föds varje etapp men de känns som att vi bör kunna få ihop 288 väll?
försök 1 36 lopp med 8 hästar där 4 första går vidare..
Försök 2 18 heat med 8 hästar, 4 första vidare till kvartsfinal
kvartsfinal med 9 heat med 8 hästar där 4 första går vidare..
Semifinal med 3 heat med 12 hästar där 1-2-3 går vidare till
Final 12 hästar
Answer to: "mycket bra.. :D
Här är ett förslag med från bö"
|
Became a member: 2008-11-12
Forum posts: 537
|
enda är att blir väldigt mkt lopp ...
man vill ju gärna har chansen att träna sina treåringar .... så kanske bara 3... dvs kanske försök semifinal och final då blir det ju ett mer försök än nu ...... vill man ha med många hästar kan man ju göra många försök där kasnke bara 2 gå¨r vidare från varje rond
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2010-01-09 14:28:41
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Tycker också ideerna är jättebra och speciellt att man kör Breeders t.ex snabbare då försök 1 blir enkelt o andra försöket blir sååå mycket värre att komma med i annars då tidpunkten ligger långt från varann.....sen bättre kuskar i TZ Open...var ju löjligt att se Lars Wester o Carlos Söderström....inte realistiskt.
Sen retar man sig på en sak, kanske bara jag som tycker det men när man anmäler och kommer med i ett lopp, så tycker JAG att kuskens form inte ska behöva ändras såååå drastiskt till det sämre eller bättre, tycker man kan fastslå den man får angående formen då det är så himla avgörande...synd.
Och likadant vädret, man anmäler till vinter för hästen har en 9:a t.ex och man kanske gör det för man anmäler bara 7 dagar emellan starten senast...för att kunna gå med skor, sen ändras det till lätt bana och man tvingas nästan deffa tack vare detta....bängt tycker JAG.
Är det ngn som håller med, eller ska det vara lotteri??? 
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2010-01-10 14:10:40 Edited(1): 2010-01-10 14:14:04  Tycker också ideerna är jättebra och speciellt att man kör Breeders t.ex snabbare då försök 1 blir enkelt o andra försöket blir sååå mycket värre att komma med i annars då tidpunkten ligger långt från varann.....sen bättre kuskar i TZ Open...var ju löjligt att se Lars Wester o Carlos Söderström....inte realistiskt.
Sen retar man sig på en sak, kanske bara jag som tycker det men när man anmäler och kommer med i ett lopp, så tycker JAG att kuskens form inte ska behöva ändras såååå drastiskt till det sämre eller bättre, tycker man kan fastslå den man får angående formen då det är så himla avgörande...synd.
Och likadant vädret, man anmäler till vinter för hästen har en 9:a t.ex och man kanske gör det för man anmäler bara 7 dagar emellan starten senast...för att kunna gå med skor, sen ändras det till lätt bana och man tvingas nästan deffa tack vare detta....bängt tycker JAG.
Är det ngn som håller med, eller ska det vara lotteri??? 
Answer to: "Tycker också ideerna är jättebra och speciellt att man k&ou"
|
|
Som jag minns det har Eriksson vid ngt tillfälle sagt att det inte ska vara möjligt att kuskformen ändras så mycket som tre steg på tre dagar. Jag har tidigare mailat honom om detta, eftersom det visar sig titt som tätt att sådana ändringar sker, och han har sagt att han ska kolla upp det hela. Har påmint honom nu igen, så vi får hoppas att han fixar till det hela snart.
Vädret håller jag inte riktigt med dig om, visst är det surt när banan ändras till tung, och man startar med en häst som inte går ett steg på tungt, men det kan ju hända även i verkligheten (dock är det ju mindre trovärdigt att det ändras t.ex. från lätt bana till vinterbana till tung bana på tre dagar, dvs 12 IRL-dagar...).
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-13 01:57:00
|
Became a member:
Forum posts:
|
Just reagerat av mig lite kring stuteriet igen. Så trött på skiten, och det känns så fel mot nya stall att det ska kosta så dyrt för något så slumpartat, speciellt så länge aveln också är så ojämn i kvalitet.
|
|
Reply
|
|
Lederkorpen
|
Posted: 2010-01-14 15:39:39 Edited(1): 2010-01-14 15:40:08   Sen retar man sig på en sak, kanske bara jag som tycker det men när man anmäler och kommer med i ett lopp, så tycker JAG att kuskens form inte ska behöva ändras såååå drastiskt till det sämre eller bättre, tycker man kan fastslå den man får angående formen då det är så himla avgörande...synd.
Som jag minns det har Eriksson vid ngt tillfälle sagt att det inte ska vara möjligt att kuskformen ändras så mycket som tre steg på tre dagar. Jag har tidigare mailat honom om detta, eftersom det visar sig titt som tätt att sådana ändringar sker, och han har sagt att han ska kolla upp det hela. Har påmint honom nu igen, så vi får hoppas att han fixar till det hela snart.
Vädret håller jag inte riktigt med dig om, visst är det surt när banan ändras till tung, och man startar med en häst som inte går ett steg på tungt, men det kan ju hända även i verkligheten (dock är det ju mindre trovärdigt att det ändras t.ex. från lätt bana till vinterbana till tung bana på tre dagar, dvs 12 IRL-dagar...).
Answer to: "Sen retar man sig på en sak, kanske bara jag som tycker det me"
|
Became a member: 2009-12-20
Forum posts: 79
|
Har också reagerat på att t.ex vinterbanor i norrland på bara nån
dag kan ändras från vinter till lätt bana.
Boden har väl vinterbana hela vintern har jag för mig!?
När du nämner banunderlag så säger du att 3 travspels-dagar
är detsamma som 12 IRL-dagar (att 1 speldag = 4 IRL-dagar).
Är alla dagar i spelet virtuella (kortare)? Jag trodde dagarna som
gick mellan hästens starter var IRL???
Mvh
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2010-01-14 18:43:35  Har också reagerat på att t.ex vinterbanor i norrland på bara nån
dag kan ändras från vinter till lätt bana.
Boden har väl vinterbana hela vintern har jag för mig!?
När du nämner banunderlag så säger du att 3 travspels-dagar
är detsamma som 12 IRL-dagar (att 1 speldag = 4 IRL-dagar).
Mvh
Answer to: "Har också reagerat på att t.ex vinterbanor i norrland på "
|
|
En etapp är avsedd att motsvara ett år IRL, så därför blir 1 IRL-dag = 4 travspelsdagar.
|
|
Reply
|
|
benny_haags_fanclub
|
Posted: 2010-01-15 15:14:47
|
Became a member: 2008-10-26
Forum posts: 1138
|
Nu väntar vi med spänning på hur många av dessa kanon idèer sätts till verket....!!!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-15 17:01:18
|
Became a member:
Forum posts:
|
haha