Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> PDA 2011

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

1   2   3   4   5   6   7   8   [ 9 ]   10  
Author Message
Posted: 2011-01-16 15:24:07

Became a member: 
Forum posts:
Ven ska slå Maharajah i Paris, han leker med fransmännen.
Reply
Andynalan Posted: 2011-01-16 15:27:50 Answer to: "Ven ska slå Maharajah i Paris, han leker med fransmännen."

Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
Ready Cash...?
Reply
Posted: 2011-01-16 16:16:41

Became a member: 
Forum posts:
Efter dagens lopp är det iaf ingan tvekan om vem som får mitt vinnarspel...
Reply
dujorha Posted: 2011-01-16 18:40:40

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Så diskar dom Ready !! Grodorna upphör aldrig att förvåna ! Diskning för orent trav tillhör de förgångna !! Maha har övertaget så här långt o nu får man hoppas på lika bra bana o dito lopp igen !!!
Reply
dujorha Posted: 2011-01-17 18:54:15

Ett dacapo för Maha vore perfekt !! Bara en omstart o sedan får Örjan försöka gasa iväg från gröten...Ready var inte bra o frågan är om de verkligen får ordning på honom med bara två veckor kvar... svårt !! Fördel Maha !!
Reply
Dark_horse Posted: 2011-01-17 20:09:48 Answer to: "Ett dacapo för Maha vore perfekt !! Bara en omstart o sedan får "

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Tror nog att Maha är relativt gynnad av många omstarter, såg ju hur lugn ut som helst ut igår. Ready däremot kan nog hetsa upp sig en del, så en sådär 7-8 omstarter skulle inte sitta fel
Reply
Posted: 2011-01-17 20:51:39

Became a member: 
Forum posts:
Fattar inte varför man testar en ny sko i genrepet som de gjorde med Ready Cash. Ett genrep går väl rent utrustningsmässigt mer eller mindre ut på att testa den optimala tävlingsbalansen och se om det behöver göras någon liten förändring där. Som Hultman då tex gjorde som fick bekräftat att skor bak och barfota fram är optimalt och fungerar bäst på Maha.

Påminner om idioterna som skulle testa första barfota för första gången i elitloppet. Givetvis galopp...

Ready Cash imponerade inte men frågan är hur mycket skobalansen och kusk inverkade... Lär vara en annan Ready Cash om fjorton dar med rätt balans och riktig kusk.
Reply
dujorha Posted: 2011-01-17 21:43:37 Answer to: "Tror nog att Maha är relativt gynnad av många omstarter, så"

Ja Ready såg inte bra ut o först trodde ja de skulle köra preparé men de avancerade framåt i andra spår o då gick det undan men tveksam blev ja på hästen tyvärr...
Reply
Dark_horse Posted: 2011-01-17 22:05:10 Answer to: "Fattar inte varför man testar en ny sko i genrepet som de gjorde med R"

Fast Maha har ju gått med skor i hela sin karriär så Hultman testade ju också ny balans. Och om jag inte har blandat ihop saker helt så är det väl tänkt att de ska rycka alla skor på Maha i Pd'A?

Dock håller jag med dig, fattar inte varför man ska hålla på och gambla när man har så mycket att förlora på det. Visst, med en på förhand chanslös häst kan man ju lika gärna prova, men med hästar som Ready och Maha som har bra chanser på det de har visat hittills känns det korkat att hålla på och experimentera i sista stund.

Ready Cash har varit min Pd'A-favorit hela hösten och det ändras inte efter ett lopp. Tror helt enkelt att han kan vara för speedig för Maharajah sista biten. Men det har onekligen blivit mer spännande efter helgens lopp och hjärtat säger att Maha är på väg att bli Sveriges bästa häst över lång distans... Någonsin? Men hjärnan kräver mer bevis
Reply
filipandersson Posted: 2011-01-18 00:34:00 Answer to: "Fast Maha har ju gått med skor i hela sin karriär så Hultm"
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
i en intervju med AB säger hultman att det är skor bak och barfot fram som gäller och det som allt gällt när han snackat om barfotabalan
Reply
Dark_horse Posted: 2011-01-18 01:33:20 Answer to: "i en intervju med AB säger hultman att det är skor bak och barfot"

Hmm okej, ser det nu.. Märkligt. Var förvånad redan inför Prix de Belgique när jag hörde att han skulle gå barfota fram, då följande gick att läsa på Travkompaniets hemsida för en dryg vecka sedan:

Nästa söndag väntar Prix de Belgique som blir något av ett genrep och preparélopp för Maharajah. Samtidigt vill Hultman att hans häst får någon form av urblåsare i loppet.
- Prix de Belgique blir en generalrepetition. Hästen får vara med och lära sig det franska voltstartsystemet där man vänder åt fel håll, det vill säga åt vänster istället för åt höger som här hemma. Han får känna på nedförsbacken och uppförsbacken på banan och se hur han hanterar det.
- Den fina kolstybben på banan tror jag är som gjord för Maharajah och vi kommer att köra med optimal balans barfota runt om. Fransmännen har gjort om propositionen och Maharajah står start och inte med 25 meters tillägg som det var tänkt. Det var för övrigt Örjan Kihlström som ringde och berättade det för mig.
- Men det är bara bra för då får han verkligen öva sig i starten ihop med tolv, tretton andra hästar. Jag vill att han får sig en urblåsare för han behöver ett riktigt lopp. Han ska gå sig trött på ett psykologiskt rätt sätt och det får bli ett "Örjan-upplägg" där han får gå till slut. Jag vill inte se att hästen hänger i tredje-, fjärdespår runt om och är dödstrött i mål. Prix de Belgique är loppet som ska skjuta Maharajah i absolut toppform, säger Hultman

Så han har onekligen varit otydlig, har hört honom säga till Forsgren i direktsändning att de har provat att rycka ALLA skorna i träning och att han var oerhört förbättrad. "Vincennes bana är som gjord för barfota runtom", "Kan knappt vänta tills vi rycker alla skorna sista helgen i Januari" med mera.. Vanligt Hultman-snack antar jag
Reply
dujorha Posted: 2011-01-18 08:07:50

Ja inte mycket som stämmer... Troligtvis har han gått med alu.skor fram o järn bak så nu tog man av dessa... Jag trodde mer på att ta av bak men de spar man ! Att Örjan drog på direkt var säkert inte något som han fick stundens ingivelse till utan planerat om hästen värmde o provstarten föll väl ut ! Mycket är tvärtom i Hultis snack...
Reply
dujorha Posted: 2011-01-18 08:11:48

Kan behöva ett visst grepp bak o det är nog möjligt att de behåller denna balans även i PDA !
Reply
Dark_horse Posted: 2011-01-18 10:27:19 Answer to: "Kan behöva ett visst grepp bak o det är nog möjligt att de b"

Jo enligt intervjun i AB är det just så, han behöver grepp bak och kommer köras barfota fram även i Pd'A. Tydligen har det aldrig varit aktuellt att köra barfota runtom, de hade testat det i träning och det funkade inte helt perfekt. Så vi kanske aldrig får se honom bf runtom?
Reply
Posted: 2011-01-18 10:30:20 Edited(1): 2011-01-18 10:33:07 Answer to: "Fast Maha har ju gått med skor i hela sin karriär så Hultm"

Became a member: 
Forum posts:
Men Hultman testade den balans som han planerar att köra i PDA. Ett gernrep med andra ord för att se att det fungerar som planerat. Med Ready Cash börjar de exprimentera med något helt nytt starten innan hans livs viktigaste lopp... Jättemärkligt tycker jag.

Hultman trodde/hoppades säkert att det skulle ge rätt effekt att rycka alla skor. De testade det tydligen ett par gånger hemma på gården med dåligt resultat och kom fram till att skor bak och barfota fram är optimalt. Tydligen kräver han skor bak för att få rätt fäste.
Reply
dujorha Posted: 2011-01-18 12:44:32 Answer to: "Jo enligt intervjun i AB är det just så, han behöver grepp "

Går bra att snacka me mig om balansen vet du, behöver inte läsa något bara kolla på kamelen !!
Reply
hogan Posted: 2011-01-18 13:02:56

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Men sen vet man ju att Fransmännen är experter på att ställa ordning just till PDA, hur många år har man inte sett förhandssnackisar se för jäkliga ut i just detta lopp PDB en o halv vecka innan det stora loppet går av stapeln....helt nya hästar då.
Medans Svenskar inte gör så mycket ändringar....men jag tror ändå Maha kommer vara minst 10 m bättre i PDA bara på att han fått en genomkörare nu och att han tog resan rätt, så är han nog på topp sista söndagen denna månad.
Nu får Fransmännen något att tänka på, jag undrar vad dom ska skylla på när Maha vinner lätt med 5 längder i PDA....han är stenklar!!
Reply
dujorha Posted: 2011-01-18 13:08:37 Answer to: "Men sen vet man ju att Fransmännen är experter på att st&au"

När dom körde med hacket i bakkärran på "Krokodilen" så var de inte skoj o se !! Fastän de var väl utprovat... Om jag inte missminner mig allt för mycket så körde Sören N. me de när de vann kriteriet med en kamel... ja ja Sören hade väl lärt sig ett o annat i Staterna... tror de va jordnötsolja som de hackade in då !!
Reply
dujorha Posted: 2011-01-23 19:11:38

Jäkligt bra genrep av Olga i montén !! Blir farlig i PDA, kan säkert en 12-tid !!
Reply
Dark_horse Posted: 2011-01-23 20:18:03 Answer to: "Jäkligt bra genrep av Olga i montén !! Blir farlig i PDA, kan s"

Bör inte vara något hot isf, Maharajah klarar ju en låg 11-tid enligt Hultman
Reply
1   2   3   4   5   6   7   8   [ 9 ]   10