Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> Bäst 2008.

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

1   2   3   [ 4 ]   5   6   7  
Author Message
spanarn Posted: 2009-01-07 23:37:05

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Jag förstår att ni väntat, här kommer min lista

Bästa äldre hingst/v: Finders Keepers
Bästa äldre sto: Passionate Kemp
Bästa fyraåriga hingst/v: Sahara Dynamite (h), Västerbo Paradise (v)
Bästa fyraåriga sto: Bobtail
Bästa treåriga hingst/v: Maharajah
Bästa treåriga sto: Annicka
Bästa kallblod: Järvsöfaks
Bästa kusk: Erik Adielsson
Bästa tränare: Stig H. Johansson

Mest överskattad: Going Kronos (Jag säger inte att han inte var bra, bara inte bra som Ludde gav uttryck för.)
Reply
Posted: 2009-01-07 23:42:41 Edited(1): 2009-01-07 23:43:28

Became a member: 
Forum posts:
för mig är det skit samma. bra hästar förstör utdelningen och loppspänningen om dom är för ensamma i sina lopp/klasser. jag fiskar vinster och då får gärna triton losa vartannat lopp.

men visst är det kul med fina prestationer.

faller gärna för hästar med fina egenskaper, typ spurt eller startsnabbhet. starka sega hästar blir bara tråkiga att titta på, typ commander crowe, även om han är en kanonhäst. mycket roligare med hästar som öser på i start och eller spurt, typ finders keepers eller airstrike, även om dom är sämre än commander. dom är i alla fall mycket roligare att titta på, tycker jag.
Reply
Mancher Posted: 2009-01-08 00:18:18 Answer to: "säger som jag vill"
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
Får hålla med kakan, du har inte ens en bra förklaring till ditt uttalande? Opal Viking kanske inte trivs som fisken i vattnet i Sverige. Men han är verkligen inte överskattad, och behövs ingen större förklaring till det utan säger som kakan; 2:a i världens tuffaste lopp. Sen att han svikit några gånger i Sverige tycker jag man kan förlåta. Visst kan jag hålla med om att han tagit en del billiga segrar i Italien o.s.v, men hästen är i alla fall nyttig och jag gläds verkligen med Nisse och hans framgångar.
Reply
Posted: 2009-01-08 16:25:09 Answer to: "Får hålla med kakan, du har inte ens en bra förklaring til"

Became a member: 
Forum posts:
Bästa äldre hingst/v: Triton Sund (det är enormt att han kan hålla sin form)
Bästa äldre sto: Passionate Kemp (i Brist på annat)
Bästa fyraåriga hingst/v: Sahara Dynamite (derbyt)
Bästa fyraåriga sto: Victoria Sisu (haft grym otur och blev slagen med nos i breeders)
Bästa treåriga hingst/v: Conrads Epilog (vill inte vara tråkig och ta maharajah, denna är kanon)
Bästa treåriga sto: Lily Kronos (imponerade på solvalla)
Bästa kallblod: Järvsöfaks (Kommentar överflödig)
Bästa kusk: Johan Untersteiner! (tar till vara på alla sina chanser nästa goop?)
Bästa tränare: Stefan Hultman (Snacka om snurr på hästarna..)

Mest överskattad: Milord De Melleray, urdålig hos lädret..

MEST UNDERSKATTAD : är väl inget snack om saken?, vart jätteförvånad varenda gång Finders Keepers vann..
Reply
Posted: 2009-01-08 18:21:18 Answer to: "Bästa äldre hingst/v: Triton Sund (det är enormt att han kan"

Became a member: 
Forum posts:

Bästa kusk: Johan Untersteiner! (tar till vara på alla sina chanser nästa goop?)

Han tog verkligen tillvara på Giant Diablo i Elitloppet.
Klenaste armarna i Sverige och längsta handstroppar ever?

Eventuellt årets kärring.
Reply
Posted: 2009-01-08 18:23:54 Answer to: "Bästa äldre hingst/v: Triton Sund (det är enormt att han kan"

Became a member: 
Forum posts:
Hur fan kan du säga bäst Kusk Johan Unterstiner vilket skämt! Och bästa fyraårigaa sto Victoria Sisu vilket skämt
Reply
tommie Posted: 2009-01-08 18:30:35 Answer to: "Bästa äldre hingst/v: Triton Sund (det är enormt att han kan"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Varför är kommentar om Järvsöfaks överflödig? Järvsövikings segrar i svenska och norska derbyt är helt överlägset om man jämför med Järvsöfaks segrar. Alla som inte kan så mycket om trav tycker att Järvsöfaks ska ha priset för att han har slagit rekord i antal segrar.. Men fakta är att han har lagt grunden till det rekordet tidigare säsonger och att han gjort sin sämsta säsong på mycket länge.
Reply
Posted: 2009-01-08 18:38:47 Answer to: "Bästa häst: Opal Viking Bästa kusk:"
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
Jorma kan driva, det uppskattar jag.
Opal Viking har sprungit in mest pengar, för mig handlar trav om just det, så Opal Viking vinner i min bok.
Reply
Posted: 2009-01-08 18:42:18 Answer to: "Varför är kommentar om Järvsöfaks överflödig?"

Became a member: 
Forum posts:
som jag ser det får järvsöfaks betalt för lång och trogen tjänst. finns väl trots allt inte många som kan slå hans prestationer, oavsett vilken hästtyp dom är. han är ett unikum som håller på att avrunda en saga. må bara hoppas att jop gör det a la hollywood istället för a la kalle anka.

Reply
filipandersson Posted: 2009-01-08 19:35:16
164
Stall Beaver
Jägersro

Forum posts: 803

Bästa häst: Opal Viking
Bästa äldre hingst/v: Opal Viking
Bästa fyraåriga hingst/v: Sahara Dynamite
Bästa fyraåriga sto: Lie Detector
Bästa treåriga hingst/v: Yield Boko
Bästa treåriga sto: Lily Kronos
Bästa kallblod: Järvsöviking
Bästa kusk: Örjan Kihlström
Bästa tränare: Lutfi Kolgjini

Årets Komet: Garland Kronos, från bronsdivisionen till seger i åbys stora pris
Reply
Posted: 2009-01-08 19:56:39 Answer to: "Hur fan kan du säga bäst Kusk Johan Unterstiner vilket skämt"
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
Victoria Sisu har haft otur i varenda start känns det som, ( iaf i alla storlopp med skitspår osv ), sedan väl hon får ett hyggligt lopp så spurtar hon sylvasst till bobtail som bluffat igenom i spets.. eller halkat på ett bananskal in i mål.

Johan Untersteiner tänkte jag mest på Conrads Epilog vilken styrning.., men hjärnan säger som vanligt goop som är outstanding och verkligen kan få fart..

Årets snyggaste styrning måste vara Erik Adielsson på kalmar med mighty value den 22? juni(om jag ej minns fel)
Reply
Soberano Posted: 2009-01-08 19:59:43 Answer to: "Victoria Sisu har haft otur i varenda start känns det som, ( iaf i all"

Forum posts: 7100
Fast jag hade massor med otur på varenda mattprov under gymnasietiden men inte fick jag något stipendium för det......
Reply
spanarn Posted: 2009-01-08 20:24:32 Answer to: "Varför är kommentar om Järvsöfaks överflödig?"

Visst. Men vissa av oss som kan mycket om trav lägger också in Järvsöfaks enastående förmåga att komma tillbaka efter skador, samt att han trots att han naturligtvis lagt grunden för rekordet under ett flertal tidigare år (konstigt vore annat, eftersom det är rätt svårt att ta 184 segrar under ett och samma år) ändå faktiskt tog rekordet i år. Dessutom är det rätt grymt att vara bäst i världen år efter år efter år, trots att konkurrensen - vågar jag påstå - är hårdare än den var på både Sabins och Alm Svartens tid.
Reply
spanarn Posted: 2009-01-08 20:25:44 Answer to: "Fast jag hade massor med otur på varenda mattprov under gymnasietiden"

Visserligen inte, men du fick ju pris som årets mest underskattade på den årliga Hjalmar-galan på Folkets Hus!
Reply
Soberano Posted: 2009-01-08 20:29:45 Answer to: "Visserligen inte, men du fick ju pris som årets mest underskattade p&"

Forum posts: 7100
Iofs, icke att förringa Även ett tröstpris är ju ett pris.....
Reply
tommie Posted: 2009-01-08 21:51:26 Answer to: "Visst. Men vissa av oss som kan mycket om trav lägger också in J"
223
Benny
Eskilstuna

Samma sak som att säga att man tycker att Henke Larsson ska Guldbollen för lång och trogen tjänst istället för Zlatan som avgör serie A med mera.. Funkar inte riktigt så om man ska ta ut vem som har varit bäst under det senaste året..

Järvsöfaks har gjort sin sämsta säsong på länge och Järvsöviking har som jag tidigare skrivit vunnit både norska och svenska derbyt och sprungit in dubbelt så mycket pengar som Faksen. Även om man räknar bort segern i norska derbyt där han fick riktigt mycket pengar så har Viking sprungit in mer pengar än Faksen. Det är fakta. Men sen finns det ju alltid folk som tänker mer med hjärtat än hjärnan... Missförstå mej inte. Faksen är det bästa kallblodet som funnits genom alla tider och en helt underbar häst!! Men priset som årets Kallblod ska han inte ha i år.
Reply
spanarn Posted: 2009-01-08 22:28:14 Edited(2): 2009-01-08 22:35:39 Answer to: "Samma sak som att säga att man tycker att Henke Larsson ska Guldbollen"

Visst är det ett faktum att Järvsöviking gjort en fantastisk prestation som vunnit båda derbyna, och det är inte så att jag gråter om han blir årets kallblod och inte Järvsöfaks. Med mitt inlägg ville jag bara påpeka att det finns dem som röstar på Järvsöfaks utan att för den delen rösta utan hjärna; det är svårt att hävda att han inte skulle ha varit världens bästa kallblod 2008, och att lägga segerrekordet som en komponent i det hela kan i alla fall inte jag avfärda.

Edit: Glömde att kommentera din lite dryga kommentar om Henke vs. Zlatan. Tycker inte riktigt att den jämförelsen funkar. Järvsöviking och Järvsöfaks är än så länge inte i samma klass, för jag antar att du inte menar att Järvsöviking skulle slå Järvsöfaks häst mot häst idag?
Reply
tommie Posted: 2009-01-08 23:53:40 Answer to: "Visst är det ett faktum att Järvsöviking gjort en fantastisk"
223
Benny
Eskilstuna

Järvsöviking slår självklart inte Faksen häst mot häst men jag antar att du förstår vad jag ville få fram med jämförelsen.. Eller föresten det kanske han gör. Faksen JR har ju gjort det...
Reply
Cherry Posted: 2009-01-09 08:33:22

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901

Bästa häst: Triton Sund
Bästa äldre hingst/v: Triton Sund
Bästa fyraåriga hingst/v: Sahara Dynamite
Bästa fyraåriga sto: Lie Detector
Bästa treåriga hingst/v: Maharajah (Tror iofs att hann får stryk nästa år av Yanantin och Yield.)
Bästa treåriga sto: Annicka
Bästa kallblod: Järvsöviking
Bästa kusk: Örjan Kihlström
Bästa tränare: Hultman
Reply
Mancher Posted: 2009-01-09 12:43:27 Edited(1): 2009-01-09 12:44:43
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
Bästa häst: Opal Viking