1
2
[ 3
]
4
|
|
Posted: 2008-12-09 05:33:15  Så mkt har jag lyckats fatta nu. Men jag kan inte bygga ut mitt stall förren om 9 veckor, alltså kan jag inte avla den 11:e
Answer to: "Så mkt har jag lyckats fatta nu. Men jag kan inte bygga ut mitt stall"
|
Became a member:
Forum posts:
|
det var den skummaste matchningen jag sett här inne. hästen tävlar varje dag!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 11:23:35
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hur stor inverkan har stoets siffror vid avel?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 11:28:34  Hur stor inverkan har stoets siffror vid avel?
Answer to: "Hur stor inverkan har stoets siffror vid avel?"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Träningssiffror är nog primärt, sen eventuellt egenskaper.
Eriksson får ge svar på det där.
Just nu spelar det ingen roll om du avlar med två 10-10-10-10, du kommer få lik till föl ändå.
Aveln fungerar inte alls.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 13:50:12  Träningssiffror är nog primärt, sen eventuellt egenskaper.
Eriksson får ge svar på det där.
Just nu spelar det ingen roll om du avlar med två 10-10-10-10, du kommer få lik till föl ändå.
Aveln fungerar inte alls.
Answer to: "Träningssiffror är nog primärt, sen eventuellt egenskaper.
"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jaha, jag som trodde att det fanns bättre möjligheter att få fram ett bra föl om man avlade. Men men det blir ju billigare än att gå till stuteriet 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 13:50:33 Edited(2): 2008-12-09 13:56:26
|
Became a member:
Forum posts:
|
Sant Plokko...sorgligt men sant !
Visst, ERIKSSON har sagt att bra träningssiffror \\\"skvallrar\\\" om bra avelspotential !
-Det stämmer kanske också att de hästar som har bra träningssiffror får säkerligen BÄTTRE FÖL precis så som ERIKSSON SAGT, men de är så marginellt mycket bättre så det är löjligt!
-Sedan är chansen att få något riktigt bra ens i avel med 2 kanonbra avelshästar ändå så väldigt liten så det är ännu löjligare !
Har jag då, säg 4 boxplatser för föl inför etappen, då satsar jag hellre mina pengar på svenska eller franska stuteriet om jag har råd !
Dels är det åtmimstone ca 25-40% chans att få en okej häst som du åtminstone kan sälja för 3-500.000 under etappen. Sedan slipper jag ha 4 ston i stallet som totalt sett är underlägsna valcker under övriga etappen !
Boxplatserna är ju helt klart ett problem i ekvationen. En tidig bra start ger mer träning, och chans på tidiga, snabba pengar in som hjälper en 3-åring under etappen så jag vill ha bra föl DIREKT ! annars skulle jag lätt kunna chansa på avel...men inte när jag som PLOKKO ÄR INNE PÅ troligen får dras med en massa skithästar som ingen ens vill köpa !!!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 13:56:13  Sant Plokko...sorgligt men sant !
Visst, ERIKSSON har sagt att bra träningssiffror "skvallrar" om bra avelspotential !
-Det stämmer kanske också att de hästar som har bra träningssiffror får säkerligen BÄTTRE FÖL precis så som ERIKSSON SAGT, men de är så marginellt mycket bättre så det är löjligt!
-Sedan är chansen att få något riktigt bra ens i avel med 2 kanonbra avelshästar ändå så väldigt liten så det är ännu löjligare !
Har jag då, säg 4 boxplatser för föl inför etappen, då satsar jag hellre mina pengar på svenska eller franska stuteriet om jag har råd !
Dels är det åtmimstone ca 25-40% chans att få en okej häst som du åtminstone kan sälja för 3-500.000 under etappen. Sedan slipper jag ha 4 ston i stallet som totalt sett är underlägsna valcker under övriga etappen !
Answer to: "Sant Plokko...sorgligt men sant !
Visst, ERIKSSON har sagt att bra tr"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Japp, det är hopplöst med aveln just nu. Ledsamt.
Hade föredragit att den var primär istället för stuteriet.
Vi hade haft långa blodslinjer. Om tio etapper så hade Eeegit varit farfar x10 .. osv, hade varit roligare.
Roligare att avla också.
Det måste verkligen regleras.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 13:58:11  Sant Plokko...sorgligt men sant !
Visst, ERIKSSON har sagt att bra träningssiffror \"skvallrar\" om bra avelspotential !
Boxplatserna är ju helt klart ett problem i ekvationen. Eftersom en bra start, med mer träning, och chans på tidiga, snabba pengar in som hjälper en 3-åring under etappen vill jag ha bra föl DIREKT ! annars skulle jag lätt kunna chansa på avel...men inte när jag som PLOKKO ÄR INNE PÅ troligen får dras med en massa skithästar som ingen ens vill köpa !!!
Answer to: "Sant Plokko...sorgligt men sant !
Visst, ERIKSSON har sagt att bra tr"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Känslor där, det gillar vi.
Men jag ska jobba bort mina skithästar successivt. Men vore roligare om man kunde avla på sina ston och få bort inflationen i kastration. Finns ju ingen anledning för någon etablerad hingst att bibehålla pungen.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 13:58:44
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ja, fatta vad grymt kul det hade varit !
bara att hoppas att det kommer....
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-12-09 14:01:03
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Jag ska testa att avla Tasteful Way (Elitloppsvinnaren) och Windy Moonlight (Race de France vinnaren) med Growing Ship. Borde vara ett bra test.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 14:03:10 Edited(2): 2008-12-09 14:04:17
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ja du Plokko, du och dina känslor
Fast det känns ärligt talat lite fånigt att ha alltför mycket känslor kring några låtsaspollar. att det hettar till i v75-trådarna känns lite mera logiskt på något sätt
Gör så Grenka...intressant...Jag fattar ändå bara inte att aveln kan vara SÅ SVÅR att ordna jämfört med stuteriet ! Kan ju bara vara lite siffror att reglera...?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 14:06:36
|
Became a member:
Forum posts:
|
Själv hoppas jag att några vågar testa STOPPING TRASHER eftersom han BORDE VARA GRYM i aveln med så kanonfina träningssiffror ! Vore kul att se vad han går för i aveln ! 
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-12-09 14:08:21
|
|
Håller med om att reglering borde vara enkel. Typ justera upp siffrorna 50%. Fast jag kan inget om programering så jag vet inte men det låter enkelt...
Kanske testar Stopping Trasher. Vad tränar den?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 14:14:13  Håller med om att reglering borde vara enkel. Typ justera upp siffrorna 50%. Fast jag kan inget om programering så jag vet inte men det låter enkelt...
Kanske testar Stopping Trasher. Vad tränar den?
Answer to: "Håller med om att reglering borde vara enkel. Typ justera upp siffror"
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag är lite sugen på att gänga ihop Stopping Trasher med Ticking Grove och även med Alpine
Men, nackdelen med att göra Ticking på tjocken är att hon tappar 1 vecka av sin tråringsträning, tränar så pass bra. 1 veckas träning ger 0,728 på styrka o även på intervall.
Du kan väl mejla mig Stoppings träningssiffror
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 14:59:02  Själv hoppas jag att några vågar testa STOPPING TRASHER eftersom han BORDE VARA GRYM i aveln med så kanonfina träningssiffror ! Vore kul att se vad han går för i aveln ! 
Answer to: "Själv hoppas jag att några vågar testa STOPPING TRASHER ef"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ska testa den med mitt bästa sto så får ja se om den e lika bra som Grenkas..annars e de bara vänta 3 veckor så får ja avla om igen..
En fråga bara..att svenska hingstar är bättre i aveln (enligt stjärnorna då man köper en ny kuse så ska dom vara de iaf)...men stona då?? kvittar det om dom e ryska el svenska??..el e de träningssiffrorna som gäller där?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-12-09 15:55:59  jag är lite sugen på att gänga ihop Stopping Trasher med Ticking Grove och även med Alpine
Men, nackdelen med att göra Ticking på tjocken är att hon tappar 1 vecka av sin tråringsträning, tränar så pass bra. 1 veckas träning ger 0,728 på styrka o även på intervall.
Du kan väl mejla mig Stoppings träningssiffror
Answer to: "jag är lite sugen på att gänga ihop Stopping Trasher med Ti"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Det där har jag nämnt tidigare att träningstappet borde försvinna, inte så verklighetstroget kanske men ändå.
Kommer själv nog testa Stopping Trasher med det av mina som tränar bäst. Flower Cookie som har gått från 3,3 i medel till 6,2 och tränar jämt på samtliga egenskaper borde väl har förutsättningar att bli bra i aveln.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 20:56:37
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det är en bra ide att pensionera ett sto med styrka: 0, snabbhet: 0, startsnabbhet: 1, spurt: 5 och galopprisk: 10 och avla och låta fölet få platsen, eller?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 23:10:34 Edited(2): 2008-12-09 23:14:33
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tror du har hyfsad koll Grenka. När vi jämförde lite under 3-årssäsongen så låg Growing Ship och Stopping Trasher ganska jämnbördigt på siffrorna.
Vill minnas att både din Growing Ship och min Stopping Trasher tränade en bit över 0.100 på alla 4 blå egenskaperna...något som bara det är riktigt bra !
Sedan hade de väl lite olika träningsområden som sina starkaste...
Lite mer exakta siffror på Stopping trasher som 3-åring om ni är nyfikna. Kan ju vara lite kul info om inte annat
Lägst på styrka, men då låg han ändå på lite över 0.100 ...på sin sämsta sida.
Bäst var , så klart, snabbhet (brukar ju vara lättast att träna) Där låg han på mellan 0.145-0.150 per pass !!!
Där i mellan låg intervall och spurt, på mellan 0.120-0.135.
(han har även fortsatt att träna kanonbra som 4 och 5-åring)
Det måste vara grymt bra med så JÄMNA och STARKA siffror !?! Det är bara han och Growing ship och någon enstaka till jag hört om som har liknande siffror att visa upp.
Observera att jag säger inte att de tränar bäst i spelet för det, Finns kanske några till med liknande siffror , men jag tror de är väldigt få i så fall...utan att mena att låta kaxig. Det bara är så...
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-12-09 23:14:49
|
|
Har du någon träningsrapport om hur han tränar idag som femåring?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-10 14:12:47
|
Became a member:
Forum posts:
|
Skickat ett meddelande med det till Grenka. Vill inte hålla på och dra stoppings siffror här och fylla tråden med det. Dom är fortfarande bra men kan gärna skicka dom , om någon annan vill ha dom som funderar på avel.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-10 15:04:13
|
Became a member:
Forum posts:
|
Va inne o kollade på Stopping Trashers avkommer...dom såg inte så bra ut..så de lutar åt Grenkas iaf.. 
|
|
Reply
|
|
1
2
[ 3
]
4
|