Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
Romme 2012-04-07
V75-3 Olympiatravet, Delfinal 3 - Rommeheatet
9. YARRAH BOKO 70% 15
Ohlsson Ulf
2. NORAS BEAN 23% 45
Söderkvist Stefan
7. TIMETOSAYGOODBYE 11% 103
Goop Björn
5. FABRICE AXE 6% 135
Kihlström Örjan
1. TURBO VIKING 3% 294
Svanstedt Åke
6. LIVI BARCELONA 3% 179
Johansson Tomas
3. JASPER LANE 2% 227
Tillman Jennifer
4. MINOS VANG 1% 380
Kontio Jorma
8. HIGHLIGHT BRIZARD 1% 658
Lennartsson Per
10. GO ON PALE 1% 430
Adielsson Erik

Senast uppdaterad: 2012-04-07 18:00:02, källa http://www.atg.se
Staplarna ovan visar vilket ekipage som våra användare tror vinner. Rösta genom att klicka på knappen bredvid ekipaget du tror vinner.
Snabblänkar
V75-1 Romme
V75-2 Romme
V75-3 Romme
V75-4 Romme
V75-5 Romme
V75-6 Romme
V75-7 Romme
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> V75-3 Romme

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

1   2   [ 3 ]   4  
Author Message
Posted: 2012-04-08 15:38:07 Answer to: "floppat? yarrah galopperade, floppade gjorde han knappast. Insatsen var gry"

Became a member: 
Forum posts:
Även om jag medger att noras var bra här krävs det mkt mer innan den når upp i epitetet "kanon". Och den kan knappast jämföras med Yarrah. Den vann eftersom den fick överta. Hade inte vunnit från tredje ytter.
Reply
Posted: 2012-04-08 15:47:24 Answer to: "Även om jag medger att noras var bra här krävs det mkt mer i"

Became a member: 
Forum posts:
Är man inte "elit" om man tävlar och hävdar sig bra mot just eliten? Eller har jag missat något de senaste åren som Noras bean tävlat?

Hur många "elithästar" får inte överta spets och vinna pga det? Var ju helt överlägsen här och inte lönt att börja resonera kring om han vunnit eller inte från 3.e ytter. Fick överta spets och vann med flera längder....
Reply
filipandersson Posted: 2012-04-08 18:05:26 Edited(1): 2012-04-08 18:05:47
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
ja det är väll klart att man kan klassa noras bean till att tillhöra eliten i sverige, visst det är klart att han inte tillhör topp 5, men han aspirerar nog på en topp 10 plats i alla fall och då är väll epitet elithäst givet?
Reply
dujorha Posted: 2012-04-08 19:55:34 Answer to: "floppat? yarrah galopperade, floppade gjorde han knappast. Insatsen var gry"

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Ja de var verkligen klass skillnad..inte tu tal om annat..
Reply
Posted: 2012-04-08 19:58:01 Answer to: "ja det är väll klart att man kan klassa noras bean till att tillh"
Romme

Became a member: 
Forum posts:
Nu var ju frågan om den är en "kanon" i bemärkelsen "yarrah är en kanonhäst".
Men om vi nu ska snacka "elithäst" istället så Är han det knappast heller. Inte heller topp 10. skrattretande att ens påstå det. Den har ju varit nära nog en icke-vinnare med tanke på lutningen på resultatraden. Frågan om lördagens prestation är ett trendbrott eller ett undantag. Ja, vi får se. Men trots det skrala underlaget av topphästar i sverigejust nu så är den ändå. Inte i topp 10.

Typiskt att komma med sånt snack direkt efter en vinst. Den åker på pisk mot eliteb var oc varannan gång och skulle den mot förmodan slinka med i elitloppet så gör den det som en statist och blir inbjuden antingen so men följd av att flera andra blivit skadade eller att norrbaggen fått hjärnblödning.

Bara för att den tävlat mot eliten så är den själv ingen elithäst per automatik. Är go on pale elit för att den startas mot dem?
Reply
Dark_horse Posted: 2012-04-08 20:07:55 Answer to: "ja det är väll klart att man kan klassa noras bean till att tillh"

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890

V 9, YARRAH BOKO
För att klassas som elithäst bör man, som du säger, vara topp 10. För att räknas till en av dem behöver Noras Bean visa betydligt mer än han gjort hittills enligt mig. Kan på rak arm och med enkelhet räkna upp 10 svensktränade hästar som vid full form är betydligt bättre och har visat betydligt mer än Noras Bean: Joke Face, Quarcio du Chene, Brioni, Maharajah, Sanity, Beanie mm, Seebastian K, Rakas, Wishing Stone, Lavec Kronos. Nu har jag förmodligen dessutom glömt någon av de bästa och jag har även medvetet utelämnat nyblivna 5-åringar som garanterat också är bättre men ännu inte visat det. Noras Bean är en riktigt bra häst, men än så länge ingen elithäst i mina ögon.
Reply
filipandersson Posted: 2012-04-08 20:51:18
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
hmm mitt påstående var att han aspirerar på en topp 10 plats inte att han var given och jag baserade det inte på senaste starten utan mer historiskt, tycker nog att det är sjukt jämnt efter de 5-6 bästa och jag ska inte säga att jag är säker på att han platsar och visst kanske han är en ickevinnare, men det är sebastian k också och jag tycker nog det är en häst som absolut aspirerar på topp 10. sen är det nog så att de flesta här har ungefär samma uppfattning av hur bra hästen är, känns mer som vi tjabbar om hur man definierar en elithäst hehe :P min uppfattning är att om man flera gånger varit topp 3 i grupp 1 lopp så är man en elithäst i alla fall, ni andra får gärna komma med era kriterier
Reply
Posted: 2012-04-09 01:57:45 Answer to: "hmm mitt påstående var att han aspirerar på en topp 10 pl"

Became a member: 
Forum posts:
måste springa in över 20 miljoner för att klasses som det, kanske emr, uppåt 50
Reply
dujorha Posted: 2012-04-09 10:41:41 Answer to: "måste springa in över 20 miljoner för att klasses som det, "

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Varenne klass ?
Reply
Posted: 2012-04-09 11:31:59 Answer to: "Nu var ju frågan om den är en "kanon" i bemärkels"
Romme

Became a member: 
Forum posts:
go on pale hävdar sig inte mot eliten, det gör noras bean. Det är just det som är nyckeln tycker jag.....Noras bean har vunnit några lopp och är i princip alltid med där framme och krigar i slutstriderna.

Du får gärna komma med en lista på 10 bättre/elit hästar i sverige, speltorsk.

Finns många hästar som du säkerligen tycker är "eliten" men heller aldrig besegrar just eliten, utan bara hävdar sig bra mot den som Noras bean gör. Är ju i regel samma top 5 kanoner som vinner de flesta loppen.....

Detta är inget jag kommer med efter loppet, Noras bean har jag krigat för tidigare
Reply
Posted: 2012-04-09 11:44:56
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
haha 11 valack som gjrot 152 starter, garvar mig till sömn vilka exempel
Reply
Posted: 2012-04-09 11:48:22 Answer to: "För att klassas som elithäst bör man, som du säger, var"
Romme

Became a member: 
Forum posts:
Varför är tex, sebastian k, rakas, wishing stone, lavec kronos eller sanity elithästar men inte Noras Bean?

Sebastian vinner aldrig mot eliten
Rakas vinner aldrig
Lavec kronos 1 bra lopp om året, resten floppar han
Wishing stone vinner aldrig mot eliten
Sanity, är det en elithäs för att han besegrat eliten 1 gång i sitt liv? Men det har Noras bean också gjort, mer än 1 gång.

Vad gör dessa bättre än Noras bean? Noras har tjänat mer pengar, varit med i fler "elitlopp" och under längre tid............
Reply
travspelarn Posted: 2012-04-09 12:05:21

Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
Om någon av dessa skulle möta noras bean i ett lopp så skulle jag strecka de före noras. Sedan hur man betecknar ordet "elithäst" är väll en definitionsfråga. Noras Bean kan säkert hänga med de allra flesta i världen men att springa förbi är inte hans grej. Lördagens lopp förändrar inte min syn eftersom Yarrah hoppade, fabrice axe fick dödens, timen blev instängd så var det ju i princip bara noras och livi barcelona kvar...

Här är ett gäng som jag hellre spelar vinnare på häst mot häst mot Noras Bean. Fast ett bra platsodds på Noras i något stentufft gäng kan definitivt vara spelbart...

Kadett CD
Joke Face
Rakas
Brioni
Beanie MM
Quarcio du chene
Iceland
Cabaillon
Orecchietti
Sanity
Formula One
Amaru Boko
Tamla Celeber
Reply
travspelarn Posted: 2012-04-09 12:18:24

Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
Kollade upp lite angående hästen... Noras Beans största merit är en seger i Italien för 2,5 år sedan.

Efter det är han största meriter följande:
Tvåa i kungapokalen, tvåa i criterium continental, tvåa i jubileumspokalen, tvåa i europeiskt femåringschampionat, trea i nationernas pris, tvåa i SM, tvåa i v75 international samt tvåa i solvalla grand prix.

Det är det problemet jag har med Noras Bean... Så de enstaka gånger han faktiskt vinner är inte jag med och lirar och så kommer det förbli...
Reply
Posted: 2012-04-09 14:30:52 Answer to: "Om någon av dessa skulle möta noras bean i ett lopp så sku"
Romme

Became a member: 
Forum posts:
Inte många där jag skulle spela förre Noras bean,

tamla celeber? rakas? formula one? dem är direkt chanslösa

Sedan har ju hästar som kadett cd, cabaillon, amuro boko,orecchietti en del kvar att bevisa innan dem kan kallas för "elit", kan ju börja med att möta den? Även om dem med stor sannolikhet lär hävda sig bra i eliten till framtiden.

iceland har inte gjort något vettigt på hur länge nu? den är som sagt slut.....

Jaja, det är en evighetsdiskussion då alla har olika kriterier för vad som gör en elithäst till just elithäst. Däremot står jag fast vid att en häst som aldrig möt äldre eliten inte kan klassas som elit och där går i princip alla nyblivna 5 åringar in. Även tamla celeber som är LJUSÅR ifrån någon elit, kan börja med att besegra annat än usla ston.

Va fan, Fascination spöar skiten ur tamla celeber 7 dagar i veckan med träningsdojorna på!
Reply
Posted: 2012-04-09 16:33:47
Romme

Became a member: 
Forum posts:
Flera som verkar ha snöat in på att det är topp-10 som ska kallas för elithästar. Helt irrelevant om det är topp 10, topp 5 eller topp 30. Allt beror ju på underlaget i det landet. Just nu är det väldigt skralt med elithästar i sverige, och tycker nog att det bara är en handfull som kan kallas för det.

Jag tycker att om man ska kallas för elithäst ska man kunna jämföras med de bästa internationellt sett. Skulle man ta ut ett "landslag" med de bästa hästarna så skulle ju knappast Noras Bean ens komma på tal som backup.
Reply
Posted: 2012-04-09 20:02:49 Answer to: "Flera som verkar ha snöat in på att det är topp-10 som ska "
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
precis, enklaste är ju att fråga mig så får man svar på om det är en elithäst lr inte
Reply
Posted: 2012-04-09 20:08:41 Answer to: "precis, enklaste är ju att fråga mig så får man svar"

Became a member: 
Forum posts:
du säger att quarcio du chene är ett lik...
Reply
Posted: 2012-04-09 20:49:19 Edited(1): 2012-04-09 20:50:25 Answer to: "precis, enklaste är ju att fråga mig så får man svar"
Romme

Became a member: 
Forum posts:
och att noras bean inte ens skulle få pengar i detta loppet

speltorsk, det är skillnad på elit i sverige och världen, men det är lättast att ´hålla sig till sverige pga det går att jämföra bättre då. Vi har knappast koll på hur många kanoner det finns i amerika som spöar oss eller hur bra 95% av fransmännen är i förhållande till våra pga de i princip aldrig möts.

Så när jag pratar "elit" så pratar jag om den i sverige. Elit i sverige måste man väl vara om man är med i alla de bästa loppen och hävdar sig bra? Eller är man bara elit om man vinner de bästa loppen? är ju enbart löjligt om man då skulle dra paralleler till andra sporter. Tex i fotboll är man elitspelare om man spelar i högsta serien och spelar mot/med de bästa. Eller ska vi kalla varje års mästare för elit och resten skit?
Reply
Posted: 2012-04-09 21:27:36 Answer to: "och att noras bean inte ens skulle få pengar i detta loppet :D spe"
Romme

Became a member: 
Forum posts:
Tillåt mig att bli konkret: Global investment är tex ingen elithäst. det tror jag alla här kan vara överens om. men den är fortfarande bättre än Noras Bean.

Och med det är min del av diskussionen över. Ni som tycker noras bean är en elithäst har helt enkelt antingen en mkt lägre ribba för begreppet eller alldeles för höga tankar om noras bean. Antagligen är det både och.
Reply
1   2   [ 3 ]   4