1
2
[ 3
]
|
tommie
|
Posted: 2011-10-15 18:33:39  Jag spikade inte Maharajah. Det inlägget var mer en pik till folke eftersom han tycker karln är överskattad. Och så körde han bästa hästen ja. Kan inte säga att jag gått ut och sagt att maharajah är stenklar och vinner. Däremot var jag fel ute med Staro Divine och där får jag skämmas och analysera efter och bli bättre till nästa gång.
Men om man ställer frågan till en massa travintresserade människor är jag knappast ensam om att tycka att Örjan är bäst. Troels Andersen hade inte satt dit Qicksilver idag är jag rätt säker på.
Du verkar tro att jag är örjans största fan men det är jag absolut inte.
Och angående Tennis så tycker jag tvärtom som dig att Örjan faktiskt fick ut en hel del av hästen. 2 meter till och Tennis hade vunnit, det är små marginaler.
Och dem där andra Toppkuskarna vilka du nu menar. Björn Goop eller? Får ju inte ut nånting utav Tion Medon Sisu. Nej, nu ska inte jag va löjlig och ta upp enstaka exempel från idag. men jag tycker du har fel.
Answer to: "Jag spikade inte Maharajah. Det inlägget var mer en pik till folke eft"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
|
Visst förstår jag att du kan tycka att Örjan är bäst och även om jag inte håller med dej så kan jag absolut erkänna att Örjan är bäst på att köra i dödens trots att jag tycker att både Erik och Björn är bättre kuskar. En av de saker Örjan har som sina svagheter är att han inte får ut det allra sista ur riktigt trötta hästar förmodligen för att han inte har samma förmåga att "Jobba" in hästarna. Jag har sett tillräckligt många slutstrider där Örjan mött andra "toppkuskar" med i stortsätt lika trötta hästar för att veta att han väldigt ofta förlorar dessa slutstrider, och där vet jag att jag har rätt. Finns ingen kusk som är bäst på allt och även om jag håller Björn som den bäste så kan jag erkänna att han ofta överforcerar hästar så där är han sämre än många andra "toppkuskar". När det gäller Örjan så kommer jag inte att diskutera honom nåt mer med dej eftersom du verkar ha skygglapparna på och dom verkar göra att du bara ser allt bra han gör och inget dåligt. När du har kastat det helstängda huvudlaget kanske vi kan få ut något av en diskussion. Just nu är du alldeles för enkelriktad för att det ska ge nåt. men ha det bra så hörs vi framöver. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-15 19:48:51  Visst förstår jag att du kan tycka att Örjan är bäst och även om jag inte håller med dej så kan jag absolut erkänna att Örjan är bäst på att köra i dödens trots att jag tycker att både Erik och Björn är bättre kuskar. En av de saker Örjan har som sina svagheter är att han inte får ut det allra sista ur riktigt trötta hästar förmodligen för att han inte har samma förmåga att "Jobba" in hästarna. Jag har sett tillräckligt många slutstrider där Örjan mött andra "toppkuskar" med i stortsätt lika trötta hästar för att veta att han väldigt ofta förlorar dessa slutstrider, och där vet jag att jag har rätt. Finns ingen kusk som är bäst på allt och även om jag håller Björn som den bäste så kan jag erkänna att han ofta överforcerar hästar så där är han sämre än många andra "toppkuskar". När det gäller Örjan så kommer jag inte att diskutera honom nåt mer med dej eftersom du verkar ha skygglapparna på och dom verkar göra att du bara ser allt bra han gör och inget dåligt. När du har kastat det helstängda huvudlaget kanske vi kan få ut något av en diskussion. Just nu är du alldeles för enkelriktad för att det ska ge nåt. men ha det bra så hörs vi framöver. 
Answer to: "Visst förstår jag att du kan tycka att Örjan är bä"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Fast samtidigt har inte jag gått in på djupet vad gäller styrkor/svagheter varje kusk har. Jag har i princip bara sagt att jag tycker Örjan är nummer 1. Och det är klart att han gör dåliga grejer också såklart. det vore ju konstigt annars efter hur många lopp dem kör dagligen. Men jag orkar inte kommentera varje lopp örjan gör om han gjorde det bra eller borde gjort på ett annat sätt. Jag är absolut inte enkelriktad och blind. Skulle jag varit det så skulle jag kritisera andra kuskar och bara hylla örjan. Jag har inte kritiserat någon kusk, möjligen att jag sagt något om Fredrik B Larsson negativt. Örjan är i zonen där han gör mycket rätt för tillfället. Han sätter dit många vinnare just nu, och det är absolut inte bara överlägsna hästar. Och då har jag "hyllat" honom för han är grym just nu. När Erik (som är min favoritkusk) är inne i det där flytet kommer jag hylla honom också. eller vem som helst som sticker ut för tillfället. Just nu är det örjan tycker jag. Jag kör med öppet huvudlag, har jag alltid gjort.
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2011-10-15 20:26:20  Fast samtidigt har inte jag gått in på djupet vad gäller styrkor/svagheter varje kusk har. Jag har i princip bara sagt att jag tycker Örjan är nummer 1. Och det är klart att han gör dåliga grejer också såklart. det vore ju konstigt annars efter hur många lopp dem kör dagligen. Men jag orkar inte kommentera varje lopp örjan gör om han gjorde det bra eller borde gjort på ett annat sätt. Jag är absolut inte enkelriktad och blind. Skulle jag varit det så skulle jag kritisera andra kuskar och bara hylla örjan. Jag har inte kritiserat någon kusk, möjligen att jag sagt något om Fredrik B Larsson negativt. Örjan är i zonen där han gör mycket rätt för tillfället. Han sätter dit många vinnare just nu, och det är absolut inte bara överlägsna hästar. Och då har jag "hyllat" honom för han är grym just nu. När Erik (som är min favoritkusk) är inne i det där flytet kommer jag hylla honom också. eller vem som helst som sticker ut för tillfället. Just nu är det örjan tycker jag. Jag kör med öppet huvudlag, har jag alltid gjort.
Answer to: "Fast samtidigt har inte jag gått in på djupet vad gäller s"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
|
Bra inlägg! Örjan kör mycket bra just nu det håller jag absolut med om! Och frrån dödens är han som sagt bäst. Står dock fast vid att en av hans svagheter är täta slutstrider med två trötta hästar när man måste gunga och "hjälpa" hästarna att vara först över mållinjen. Men vi tycker olika där helt enkelt. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-15 23:46:04  Jag spikade inte Maharajah. Det inlägget var mer en pik till folke eftersom han tycker karln är överskattad. Och så körde han bästa hästen ja. Kan inte säga att jag gått ut och sagt att maharajah är stenklar och vinner. Däremot var jag fel ute med Staro Divine och där får jag skämmas och analysera efter och bli bättre till nästa gång.
Men om man ställer frågan till en massa travintresserade människor är jag knappast ensam om att tycka att Örjan är bäst. Troels Andersen hade inte satt dit Qicksilver idag är jag rätt säker på.
Du verkar tro att jag är örjans största fan men det är jag absolut inte.
Och angående Tennis så tycker jag tvärtom som dig att Örjan faktiskt fick ut en hel del av hästen. 2 meter till och Tennis hade vunnit, det är små marginaler.
Och dem där andra Toppkuskarna vilka du nu menar. Björn Goop eller? Får ju inte ut nånting utav Tion Medon Sisu. Nej, nu ska inte jag va löjlig och ta upp enstaka exempel från idag. men jag tycker du har fel.
Answer to: "Jag spikade inte Maharajah. Det inlägget var mer en pik till folke eft"
|
Became a member:
Forum posts:
|
vad gäller tennis så körde örjan bort hästen pga han inte kände till den tillräckligt.,
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-16 10:41:18  vad gäller tennis så körde örjan bort hästen pga han inte kände till den tillräckligt.,
Answer to: "vad gäller tennis så körde örjan bort hästen pga "
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TENNIS
|
 vad gäller tennis så körde örjan bort hästen pga han inte kände till den tillräckligt.,
 Antar att du pratade med Örjan efter tävlingarna??
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-10-16 11:06:01  Bra inlägg! Örjan kör mycket bra just nu det håller jag absolut med om! Och frrån dödens är han som sagt bäst. Står dock fast vid att en av hans svagheter är täta slutstrider med två trötta hästar när man måste gunga och "hjälpa" hästarna att vara först över mållinjen. Men vi tycker olika där helt enkelt. 
Answer to: "Bra inlägg! Örjan kör mycket bra just nu det håller ja"
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Svårt de där med drivningen i sista stegen..har själv inte suttit i de modernast sulkyna o gungande kan faktiskt störa en del hästar så något svårt blir de med trötta hästar i slutskeendet..Örjan har en balanserad stil med ganska lite gung o de finns nog en hel del att göra för många kuskar i slutdelen av loppen när de står o väger..svårt tyvärr.. 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-10-16 11:12:33
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Väl värd att studera är Tim Tetrik med sin teknik o balans viktning i sulkeyn ! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-16 16:50:55   vad gäller tennis så körde örjan bort hästen pga han inte kände till den tillräckligt.,
 Antar att du pratade med Örjan efter tävlingarna??
Answer to: "vad gäller tennis så körde örjan bort häst"
|
Became a member:
Forum posts:
|
ne, varför skulle det vara nödvändigt förr?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-17 08:36:25  ne, varför skulle det vara nödvändigt förr?
Answer to: "ne, varför skulle det vara nödvändigt förr?"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TENNIS
|
Lät bara så.....
Jag tror att han förlorade eftersom han druckit lite för dåligt med vatten på startdagen. Har ingen källa men det såg så ut iallafall. Solklart!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-17 23:30:07  Lät bara så.....
Jag tror att han förlorade eftersom han druckit lite för dåligt med vatten på startdagen. Har ingen källa men det såg så ut iallafall. Solklart!
Answer to: "Lät bara så.....
Jag tror att han förlorade eftersom han d"
|
Became a member:
Forum posts:
|
ne, han förlorade för att örjan släppte ledningen, tennis är den typen av häst som ska gå i ledning
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-18 10:13:29  ne, han förlorade för att örjan släppte ledningen, tennis är den typen av häst som ska gå i ledning
Answer to: "ne, han förlorade för att örjan släppte ledningen, tenn"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TENNIS
|
jaja...
|
|
Reply
|
|