Jag gick igenom ca 2veckor både förra etappen och förr-förra etappen och kollade igenom loppen, mer noggrant för 3-4åringar, men det blev även att jag kollade 5-åringar och äldre.
Allt mest p.g.a att Eriksson och jag snackat lite kort om propositionerna och han var öppen för nya idéer.
Jag hade lovat Eriksson att återkomma , men behövde sammanställa lite på statistiken jag fick ihop.Har passat på att kolla igenom den lite mer nu i helgen. Det finns väl ganska mycket att säga om det här ämnet, men de tankar jag fick efter den "genomgången" kan jag lika gärna posta här.
OBS! Det här är ju bara utifrån ett axplock av lopp under 2 veckor men här är mina tankar utifrån det, och 3 områden jag tycker man kan jobba på att förbättra.
En del känns helt onödiga som t.ex.
5 åriga & äldre. Max 5000 kr få anmälda
3 åriga. Max 5000 kr hyfsat med annälda, men väl låga prispengar. Har man 0kr tar kan du ta 0kr-loppen. Har hästen placerat sig i lopp har han skalle/kapacitet nog att gå i bättre lopp.
Använd istället liknande lopp
3 åriga. Max 0 kr/ samt övriga< 0kr-lopp för att ge en chans att komma igång
Max 10 startpoäng mer anmälningar i dessa lopp
Stolopp. Max 25 000 kr hyfsat med anmälda och bra för att ge chansen att matcha ston
Höj också 1a-priserna något till minst 10.000 och låt de oftast ligga på 15-20.000 . Känslan är att för få ger järnet/plockar skor etc annars. Ger mindre stall en chans att matcha smartare också i lätta lopp.
ca 75.000 - 200.000 i 1a-pris
Något som flera redan varit inne på här:
Det är otroligt svårt att matcha in en häst i eliten, eller ens det övre skiktet, och sedan hitta lopp där. Kollar man igenom de 2 senaste etapperna är det ganska svårt att komma upp på 3-400 startpoäng utan att lyckas i storloppen.
Visst kommer det in lite nya hästar i storloppen, och i guld o.s.v , men om du inte lyckas placera dig i dessa lopp är det svårt att hitta bra lopp att skaffa sig startpoäng i Du kommer kanske ändå med i större lopp, men får skitkuskar
Det här är mer en personlig reflektion, men jag har känslan att spelet skulle må bra av lite fler lopp med s.k. medelhöga prispengar.
Just nu kan du vinna några 50.000-kronors lopp, och något v75-försök i lägre klasser, men sedan MÅSTE du in och möta ÖVRE ELITEN.
Det är för tufft ! Det behövs fler vägar in i storloppen och eliten.
Lite fler lopp som är STÄNGDA med säg "max 500.000kr ", "max 1.000.000 kr" eller max 400 startpoäng t.ex. , men ändå med 100-200.000 i prispengar. Precis som at Mantorp, Bergsåker m.fl har sina lite större lopp för att locka bra hästar till v65 m.m.
Söndagsloppen kan vara en väg att gå här.
Det skulle ge chansen att macha hästar även i ett skikt strax under eliten tills de är mogna att möta eliten.
KAN OCKSÅ VARA BRA ATT BETÄNKA ATT VI (jämfört med verkligheten )ÄR OTROLIGT MÅNGA STALL OCH HÄSTAR I SPELET SÅ LITE FLER MEDELSTORA LOPP KAN KANSKE VARA MOTIVERAT ?
Jag tror en tydligare klassindelning skulle hjälpa här !
Mitt intryck när jag kollat loppen är överlag att det borde vara en större relation i lopp med "pengastyrda" propositioner mellan anmälningskrav och prispengar i respektive lopp.
EN TYDLIGARE INDELNING HELT ENKELT :
ex:
Lopp med anmälningskrav på högst:
0-30.000 insprunget / 10-25.000 i 1a-pris
30-80.000 insprunget / 20-40.000 i 1a-pris
80-150.000 insprunget / 30-75.000 i 1a-pris
150-500.000 insprunget / 30-150.000 i 1a-pris
500.000 och uppåt / 50.000 och uppåt i 1a-pris
Den skulle alltid följas, så att man behöver/kan matcha sin häst lite smart uppåt i klasserna !
Uppå tillkommer ju sedan också de lopp med propositionerna indelade efter maxgräns på startpoäng, som också borde följa ett liknande mönster, men där det kan finnas lite fler "pengastinna" lopp med något lägre krav, och lite mindre tydliga"ramar"
ändå , tex:
0-50 startpoäng / 15-40.000 i 1a-pris
50-100 startpoäng / 30-75.000 i 1apris
100-250 startpoäng / 30-150.000 i 1a-pris
250 och uppåt / 50.000 och uppåt i 1a-pris
Alltså inte löjligt låga 1a-pris som nu, men ej heller löjligt höga tidigt.
Med en klassindelning som verkligen utmanar varje stall/tränare att matcha smart, och där det är svårare för unghästar att tjäna de där första 50.000 så snabbt som en t.ex. 3-åring kan nu tror jag det skulle se mer realistiskt ut. Man ska få jobba lite.
Ska 3-åringar däremot kunna tjäna fina pengar tycker jag också den 3-åringsserie som vi , som nämnts längre upp i tråden, lagt som förslag tidigare är en klart intressant idé !
Det här är bara mitt intryck efter alla lopp jag kollat. Säger inte att det är rätt tänkt...
Att posten blev lång får ni ta

Allt för att det är också lite av det svar jag lovade ge Eriksson , efter att ha kollat igenom loppen lite mer, men då kan jag lika gärna lägga det här för alla att se...