1
[ 2
]
3
|
Cherry
|
Posted: 2008-12-09 11:19:14
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Håller med om att stuteriet kan tas bort om aveln justeras så den blir bättre. Fortfarande är det en VÄLDIGT liten andel duktiga hästar som kommer från aveln och chansen att dra en bra från stuteriet är mkt bättre än att dra en bra i aveln.
Skulle stuteriet tas bort idag utan justering av aveln skulle alltså antalet bra unghästar bli färre, de som står med de bästa avelshingstarna skulle bli otroligt rika och sen vara de enda som skulle ha råd att konkurrera om de få bra avkommorna som kommer fram. Klyftorna mellan de fattiga och rika skulle alltså bli ännu större. Detta är iaf vad jag tror. Finns mycket som måste justeras med aveln innan stuteriet kan tas bort.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 13:15:54
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag tycker det skulle kunna vara 2 veckor för 7 platser och 4 för 10. Jag tycker inte 15 hästar skulle vara en betaltjänst. Blir för mycket att man måste betala för att vara med och tävla. Isåfall borde det vara 2 veckor för 10 och 4 för 15 istället. 3 och 6 veckor fungerar också.
Jag tycker inte det finns någon större anledning att ersätta kostnaden för stallboxen till en kostnad per häst. Fördelen skulle vara att man inte behövde betala för tomma platser, men har man ett stall måste man ju betala även för tomma platser(I RL då, (men inte om man hyr då antar jag)).
Annars är väl vetrinärkliniken den byggnad som det finns mest potential att göra om. Där har jag dock inga (egna) idér. Eventuel form boost på hästarna kanske?
Man skulle ju även kunna göra träningsanläggningen flerstegig. Köp första delen för 250K den ger 10% och den andra för 400k och den ger 15% eller nått i den stilen. Eller att man delar upp den. En backe för backträningen osv.
Möjligheten att ställa av byggnader har ju varit på tapeten. Antingen att man betalat ev engångskostnad när man ställer av och på byggnaden. Tex 100k för att sluta använda träningsaläggningen. Eller att man får betala en lägre "kallhyra".
Kanske skulle man kunna ha typ en värmestuga eller fik eller liknande för att få sin personal att jobba bättre??
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-09 13:19:15  Jag tycker det skulle kunna vara 2 veckor för 7 platser och 4 för 10. Jag tycker inte 15 hästar skulle vara en betaltjänst. Blir för mycket att man måste betala för att vara med och tävla. Isåfall borde det vara 2 veckor för 10 och 4 för 15 istället. 3 och 6 veckor fungerar också.
Jag tycker inte det finns någon större anledning att ersätta kostnaden för stallboxen till en kostnad per häst. Fördelen skulle vara att man inte behövde betala för tomma platser, men har man ett stall måste man ju betala även för tomma platser(I RL då, (men inte om man hyr då antar jag)).
Annars är väl vetrinärkliniken den byggnad som det finns mest potential att göra om. Där har jag dock inga (egna) idér. Eventuel form boost på hästarna kanske?
Man skulle ju även kunna göra träningsanläggningen flerstegig. Köp första delen för 250K den ger 10% och den andra för 400k och den ger 15% eller nått i den stilen. Eller att man delar upp den. En backe för backträningen osv.
Möjligheten att ställa av byggnader har ju varit på tapeten. Antingen att man betalat ev engångskostnad när man ställer av och på byggnaden. Tex 100k för att sluta använda träningsaläggningen. Eller att man får betala en lägre "kallhyra".
Kanske skulle man kunna ha typ en värmestuga eller fik eller liknande för att få sin personal att jobba bättre??
Answer to: "Jag tycker det skulle kunna vara 2 veckor för 7 platser och 4 för"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Håller med om det mesta.
Men jag vill ha ett läger istället för en värmestuga? 
|
|
Reply
|
|
Eriksson
|
Posted: 2008-12-09 21:52:59
|
Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
|
15 hästar kommer att bli gratis, kommer bli för stor fördel för betalande kunder annars.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-12-09 22:29:49
|
|
Äntligen!
Finns det planer på att justera aveln så att den blir mer konkurrenskraftig med stuteriet? Borde väl vara lätt fixat?
|
|
Reply
|
|
torro1
|
Posted: 2008-12-10 06:28:50
|
Became a member: 2008-05-18
Forum posts: 550
|
Om man skulle justera Aveln nu så att det blev konkurrenskraftigt med stuteriet vilka skulle då gå till stuteriet?..De som har bra avels hingstar kommer bli väldigt rika..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-10 07:14:54  Om man skulle justera Aveln nu så att det blev konkurrenskraftigt med stuteriet vilka skulle då gå till stuteriet?..De som har bra avels hingstar kommer bli väldigt rika..
Answer to: "Om man skulle justera Aveln nu så att det blev konkurrenskraftigt med"
|
Became a member:
Forum posts:
|
joo men vissa avelshingstar kostar ju mindre än själva stuteriet.., men det kommer nog bli större hål mellan rikt o fattigt 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-10 11:09:51 Edited(2): 2008-12-10 11:11:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
Sant... så då måste så klart ersättningarna fixas också.
Jag lade fram någon idé om en topplista, där framgångsrikaste hingstarna får en premie efter placering. Lite som topplistan för spelare. Om framgång sedan ska räknas i avkommornas insprungna pengar som 3-åringar t.ex. , eller efter mest använda kan diskuteras...men det var också bara en idé bland flera.
I vilket fall som helst bör väl en sån förändring som att ta bort stuteriet meddelas en etapp i förväg. Bra ston kommer ju bli klart viktigare då !
Då ska det väl finnas chans att skaffa sig lite ston på stuteriet etappen innan. Just nu borde det vara stort underskott på ston...vad ska man med dom till som spelet är nu ? 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-10 11:37:01
|
Became a member:
Forum posts:
|
Lättare att tjäna pengar på ston som det är nu.. Inte så många som anmäler i stoloppen. och sto eliten är ju en egen klass.. finns ju flera årgångs lopp bara för ston. Därför jag brukar försöka få tag i 1 eller 2 varje säsong.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-12-10 13:01:12
|
|
När jag menar att aveln ska justeras menar jag inte bara att avkommorna ska bli bättre, det är bara det första steget.
Jag tycker också att priset måste justeras. Iofs inget nytt att bra avelshingstar tjänar pengar, mycket pengar. Det är ju bara den klassiska modellen med utbud och efterfrågan som styr. Kanske skulle man kunna sätta en gräns över hur många satser man kan lämna under en etapp? Eller som Soberano tidigare varit inne på att man istället för ett engångsbelopp för satsen ska få en procent på inkörda pengar av avkomman. Givetvis ska stoet också få ta del av denna avkastning.
Har ingen exakt lösning på detta men ett första steg är ju att göra aveln mer verklighetstrogen. Men innan man diskuterar exakta lösningar vore det intressant att veta om det ens finns planer på att justera detta?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-10 17:14:16
|
Became a member:
Forum posts:
|
max antal betäckningar tycker jag också. har haft det i tankarna ett tag och kanske skrivit det också? vad skulle kunna vara rimligt? 20? 30? 40?
och hur styr man upp det i så fall? först till kvarn eller att hingstägaren väljer bland anbuden?
jag och perra var ju också inne på det där med provision till stona i tävlignar med avlade föl för ett tag sen i vår "provins-tre-årings-serie". det skulle göra det kul! ser fram emot den dag då admin har tid att fixa en tre-årings-liga!
|
|
Reply
|
|
Eriksson
|
Posted: 2008-12-10 23:44:24
|
Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
|
Det skulle ju helt klart vara intressant att se vad som händer om stuteriet försvinner helt. Ett sätt kan ju vara att höja kostnaden för stuteriet och därmed göra det mer prisvärt att avla.
% på avelsavkommorna skulle väl även det vara lätt fixat.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-12-11 00:01:07  Det skulle ju helt klart vara intressant att se vad som händer om stuteriet försvinner helt. Ett sätt kan ju vara att höja kostnaden för stuteriet och därmed göra det mer prisvärt att avla.
Answer to: "Det skulle ju helt klart vara intressant att se vad som händer om stut"
|
|
Men att justera aveln så avkommorna blir bättre än idag kan väl inte vara så svårt?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-11 01:01:08
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ja, just ....det hade jag mästan glömt nyckel...att vi var så smarta då 
Det är faktiskt en briljant kul idé med lopp, eller en serie endast öppna för avlade hästar !
Skulle definitvt göra aveln mer intressant !
Det där med avelstak...Skulle man kunna göra så att man bara får betalt för t.ex. max 50 hästar på en etapp ?
På övriga föl betalar de som väljer hingsten för aveln som vanligt , men det går bara in i "kassa-apparaten" utan att gå till något stall ...
Ungefär som en pizzeria alltså:
Hälften av pengarna bara försvinner i tomma intet, men det kommer fortfarande ut lika mycket ur ugnen 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2008-12-11 01:05:56  Det skulle ju helt klart vara intressant att se vad som händer om stuteriet försvinner helt. Ett sätt kan ju vara att höja kostnaden för stuteriet och därmed göra det mer prisvärt att avla.
Answer to: "Det skulle ju helt klart vara intressant att se vad som händer om stut"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Stuteriet är inte bra.. Ett lotto som skapar obalans o okänsla till spelet.. Ta bort det!
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-12-11 12:36:46
|
|
 Stuteriet är inte bra.. Ett lotto som skapar obalans o okänsla till spelet.. Ta bort det!
Förstår inte motiveringen till detta?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-11 20:25:31
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tycker man kan ta bort stuteriet.. Men jag håller inte med om att avelns ska bli bättre.. Däremot tycker jag att träningssiffrorna borde blir bättre.. Som det är idag så är dom bästa 3 åringarna med i toppen av alla storlopp nästan.. Hur ofta ser man en 3 åring inna storlopp eller ens v75 lopp i vanliga fall..?
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-12-11 23:13:54
|
|
Vilken treåring har varit med i storloppen?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-12-12 00:09:26
|
Became a member:
Forum posts:
|
Oavsett vilken så är det helt klart en bra poäng.
Varit uppe förut. Om alla hästar började på , säg 1.0 -2.5 i medel och tränade desto bättre som 1-3åringar skulle aveln istället kunna funka som så att det är först efter ett par träningspass du kan börja ana potentialen hos en häst. S Jag vet att jag gillade den tankten då.
Antar det är nägot i den stilen Angel1ca menade ?
Då skulle det bli viktigare att försöka träna och matcha smart precis som på riktigt ! Skulle vara riktigt kul 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2008-12-12 01:41:10   Stuteriet är inte bra.. Ett lotto som skapar obalans o okänsla till spelet.. Ta bort det!
Förstår inte motiveringen till detta?
Answer to: "Stuteriet är inte bra.. Ett lotto som skapar obalans o okä"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Den ekonomiska situationen i spelet ser väldigt olika ut.. Själv har jag nu lyckats skrapa ihop 1,3miljoner på kontot.. Inte illa efter 5säsonger o en resebugg va?
1,3 miljoner är vad kakan lägger på frukost typ.. I stuteriet kan jag chans-dra 3-4hästar med mina 1,3miljoner utan nån som helst garanti att hästen ens har bättre än 0.0 i värden..
Kakan som har svårt att bli av med sina stålar kan dra till han får nåt han vill ha...
Utan stuteriet är man utelämnad till aveln (som i nuläget suger) eller marknaden däe man kan göra kap med lite tur.. för att kakan inte är inne jämt  jag tror det skapar ett stabilare o roligare spel..
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
3
|