Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> "storlopp,årgångslopp,guld,silve...

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
Posted: 2008-06-30 13:51:19

Became a member: 
Forum posts:
klass 1 2 3 lär ju inte va nått problem? känns inte riktigt som om det skulle kunna uppnå verksrätt.
jag har ju då gott både klass 1,2 och 3 i skolan
Reply
Limpicus Posted: 2008-06-30 16:40:27

Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
Klass 1 25-75k
Brons 75-125k
Silver 125-250k
Guld lägst 250k
Stoeliten endast ston naturligtcis..
samt ett lopp för 3 årings eliten
och ett för 4 årings eliten

något sådant kanske..

Reply
NaDjiL Posted: 2008-06-30 17:19:08 Answer to: "Klass 1 25-75k Brons 75-125k Silver 125-250k Guld lägst 250k Stoeliten"
52
RedCreek
Solvalla

Became a member: 2008-01-17
Forum posts: 184
det måste vara större skillander pengamässigt mellan de olika klasserna.. + att det måste vara minst 500-800 insprunget för guld så det inte bara är åsnor som springer i de här klasserna..
Reply
Posted: 2008-06-30 19:17:08

Became a member: 
Forum posts:
håller helt med resten av talarna här övanför klass 1, 2 och 3 tycker jag måste finnas
Reply
Nijo Posted: 2008-06-30 19:18:58

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
Soberanos förslag ser fint ut, både vad gäller prissummorna för klasserna och det med poängen. Men jag tycker att vinnarna i respektive försök ska vara direktkvalificerade för finalen oavsett poängen, fast det lär dem kanske bli ändå?

Kan sedan vara värt att variera så att man får med en lägre stoklass för dem som inte har 250k och hör till "stoeliten" ??
Reply
NaDjiL Posted: 2008-06-30 19:33:59 Answer to: "Soberanos förslag ser fint ut, både vad gäller prissummorna för klasser"
52
RedCreek
Solvalla

Became a member: 2008-01-17
Forum posts: 184
ja, en lägre klass för ston är också en bra idé för dem som kanske inte har ett steroidsto..
Reply
Posted: 2008-06-30 19:54:59 Answer to: "ja, en lägre klass för ston är också en bra idé för dem som kanske in"

Became a member: 
Forum posts:
kan inte lägre stoklass-lopp gå som "övrigt" typ såna lopp där man irl lägger in lärlingar etc? behövs det en speciell klass för dom loppen? kan man kanske ha en klass "övrigt" där all udda och "blandade" lopp ligger?
Reply
Posted: 2008-06-30 20:14:55

Became a member: 
Forum posts:
varför? det är nästan ingen skillnad på ett sto och en hingst i spelet.

Skulle vara en särskild vallack klass istället för en särskild för ston. Eller tvärt om. hingst och sto klass.
Skulle vara för att stona inte kan tjäna pengar på avel på samma sätt då.
Reply
Soberano Posted: 2008-06-30 20:18:24 Answer to: "Soberanos förslag ser fint ut, både vad gäller prissummorna för klasser"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Det beror ju helt på hur poängen sätts. Om vinnaren får tillräckligt många poäng så blir han ju direktkvalificerad.

Håller helt med om att stoklassen bör varieras, kanske kan finnas 3 olika stoklasser som varvar. Problemet blir ju att dessa inte kommer med i några finaler....Kanske går ha en stofinal var tredje finalrunda?
Reply
Nijo Posted: 2008-06-30 20:36:33 Answer to: "varför? det är nästan ingen skillnad på ett sto och en hingst i spelet."

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
hingstar har även en bonus i form av möjlighet till att kastrera........

Men vad vet du om att det inte är någon skillnad på ston och hingstar i spelet? finns inte särskilt många ston i eliten, kanske 1-3st? Sedan om det är resultatet av att det finns betydligt fler hingstar i spelet eller att ston helt enkelt är sämre vet jag inte..........
Reply
Posted: 2008-06-30 20:43:51 Edited(2): 2008-06-30 20:46:19

Became a member: 
Forum posts:
Toastmachine , Det är väl en ganska stor skillnad på ston och hingstar i spelet !

Visst , Inte om dom har samma siffror, men grejen är ju att de medelbra hingstarna har lättare att få lite bättre siffror med kastreringen som en möjlighet ! bra ston däremot vill man kanske avla med. Något som då gör att de i stället kan förlora en massa träningstid...

Kolla bara in Topplistan hästar

H-V-S
11-8-6 äldre - 4 ston på topp 10 - 2 på topp 3
7-9-9 4-åringar - 3 ston på topp 10 - 0 på topp 3
9-9-7 3-åringar - 1 sto på topp 10 - 0 på topp 3

Kollar du på ranken ser det ungefär likadant ut.

Alltså bara 1/3-del som är ston. Uppå det kan INTE ston tjäna pengar på avel,
Inget snack då om att ston kan behöva sina egna lopp med lite hyfsade pengar ! Frågan är bara om dom måste köras på lördagar ?

Kan det vara en idé att köra en del av stoloppen med lite vettiga prispengar på vardagarna, och sedan höja minimigränsen i stoeliten ?

Då måste du skrapa ihop lite vettigt med pengar på vardagsloppen, för att sedan kunna ta dig in i försöken för stoeliten. Stoeliten skulle då också få vara med på finalerna och innehålla riktiga klasshästar. Något som motiverar en rejäl prischeck för vinnaren.
Skulle göra stoeliten ganska tuff, men vinner man en final där borde man då ha ett sto som räcker i guld och storloppen. Då blit det lite mer realistiskt...tjäna enklare pengar i stoeliten med ett bra sto, eller chansa på större pengar i guld
Reply
Posted: 2008-06-30 23:52:51

Became a member: 
Forum posts:
skulle tro att skillnaden är mest i hur många det är. Lär ju gå nästan 5 hingstar och vallacker per sto.

Men jag skrev ju det. På hingstar och ston är det ingen skillnad. Vallacker däremot är det ju skillnad mot. Kanske de skulle ha en klass de var uteslutna ur.

och jag tog ju upp det med avelspengar i mitt förra inlägg så.
jag upprepar mig själv.
Reply
Posted: 2008-07-01 00:53:01 Edited(1): 2008-07-01 00:53:39
52
RedCreek
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
Sant det där med Aveln TM..du hade det uppe redan...My mistake
Ville mest bara trycka på en gång till...typ att de är dubbel-loosers. Förlorar både träningstid, (samt form) och får inga inkomster.

Visst är det som du säger att det finns extremt många fler hingstar...Men varför?

Jo för det är löjligt billigt att kastrera och ändå en hyfsad chans att få en bättre häst. Hingstar och Valacker hänger ju ihop på så säät, för de är båda del av problemet.
Jämför med ston ... Det är ju inte bara att en hingst kan förbättras billigt. Framför allt är det ju rätt kört om du drar ett sto med 9 i galopp så vem vill dra ston ?

Alltså måste ston få någon annan fördel. Lite lättare att tjäna hyfsade pengar känns rimligt tycker jag. Storloppen däremot ska inte finnas en massa separata för ston mer än de givna.
Reply
Posted: 2008-07-01 01:04:36

Became a member: 
Forum posts:
jag ger mig. det låter rimligt.

De enskilda sto-loppen gör ju att det finns lite anledning att dra ston iallfal. Vilket det ju annars inte gör(förutom hotet om stängda stuterier)
Reply
B_Good Posted: 2008-07-01 01:26:28 Answer to: "Vet inte riktigt hur det fungerar med copyright på klassnamnen. Får nog k"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Att du inte kopierar namnen på storloppen kan jag haja för det är nog copyright-problematiskt men Guld, Silver, Brons, Stoelit, KlassI o II o III kan omöjligt vara det.
Reply
1   [ 2 ]