1
[ 2
]
3
4
|
Soberano
|
Posted: 2008-02-28 10:54:30 Tranemo Rakaten verkar inte bli favorit, mycket märkligt.
Answer to: "Tranemo Rakaten verkar inte bli favorit, mycket märkligt."
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
V 10, COBRA KEJS
|
Tycker inte jag är så märkligt faktiskt. Han har sämsta spåret, en kusk som jag inte tror har vunnit V75,agerar väldigt ojämt och möter dessutom klart dugliga hästar. Från det läget är han för mig bara ett garderingsbud och eventuellt avslag på kusken. Även om det är en oerhört kapabel häst är det inte bara att glida ut och runda ett fält på V75. Ytterst få hästar som är så överlägsna och jag tror inte TRANEMO RAKETEN är så överlägsen. GUNNAR PALEMA är för mig given förstahäst då han har läget och kusken men ingen spik. Skrällbudet är PYSEN EME som är jämn och säker och borde kunna hitta en bra position därifrån. Samma med honom som raketen, klart minus på kusk.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-28 11:03:13
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
V 5, GLEE FACE
|
att vinna från spår 12 på v75 kräver väldigt mycket av en häst såvidare den inte har maxklaff med positioner och tempo.
Även om Tranemo raketen är bästa hästen så är den långt ifrån klar, aldrig ens sett den visa skalle och vinna från dödens? Vunnit från spets och någon gång bakifrån?
Blir det lugnt tempo i täten så kvittar det nog hur bra tranemo raketen är om den sitter 5.e utvändigt och inte kan gå på i dödens för att avgöra på egen hand. Att springa fort 500m kan alla hästar på v75.
Talang och kapacitet har jag sett i massor, men inte någon klass eller vinnarskalle hos Tranemo raketen. Trots det kommer jag troligen spika och hoppa spå överpace/tur med positionerna, eller att hästen vissar just lite klass/vinnarskalle och vinner från dödens? upp till bevis.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 11:07:48
|
Became a member:
Forum posts:
V 11, PHILIP K.
|
Återigen, spår 12 är inte så illa som ni tror. Vet inte hur många gånger jag ska säga detta. Det är ungefär likvärdigt med spår 6, som ni trolgien tycker är "helt OK", alltså i 2140m auto på V75.
Jaja, Tranemo måste med.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-28 11:36:06
|
V 5, GLEE FACE
|
nä, rickard ellr prima_crille.
Spår 11 och 12 är mycket dåligt, särskilt på v75, sedan kvittar det fullständigt vad du säger eller vilken statistik du visar upp. Det handlar om 20m tillägg och kraftiga positionsproblem samtidigt som du måste runda 10 andra ekipage. Inte många hästar som klarar det.... särskilt inte på v75.
Fråga vilken tränare/kusk du vill!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 11:40:03  nä, rickard ellr prima_crille.
Spår 11 och 12 är mycket dåligt, särskilt på v75, sedan kvittar det fullständigt vad du säger eller vilken statistik du visar upp. Det handlar om 20m tillägg och kraftiga positionsproblem samtidigt som du måste runda 10 andra ekipage. Inte många hästar som klarar det.... särskilt inte på v75.
Fråga vilken tränare/kusk du vill!
Answer to: "nä, rickard ellr prima_crille.
Spår 11 och 12 är mycket dåligt, sär"
|
Became a member:
Forum posts:
V 11, PHILIP K.
|
Jag går under aliaset Crille Promille här väl?
Så statistiken ljuger? 7.2 % av loppen över 2140m autol vanns från spår 12 under perioden 03-07 på V75. Men det är alltså inte sant?
Spår 1 har exempelvis 10.5 %, ingen jätteskillnad direkt men IRL så är ju spår 1 kanon och spår 12 vrålkasst, enligt de flesta.
Men visst, Tranemo har inte funkat bakifrån förut så... men kapaciteten finns!
Någon som vet något extra om Ior Q.C?
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-28 15:59:58
|
V 5, GLEE FACE
|
statistik går alltid att vrida och vända till vad man vill,,,,,93-95% av alla hästar vinner från spår 1-10......Spår 1-5 har väl en 40%?(gissar) vinststatistik.......
Den som inte förstår att spår 11+12 är väldigt mycket mer missgynnade än spår 1-5 är nog helt ute och cyklar, det vet varje människa som håller på med trav.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 16:04:49  statistik går alltid att vrida och vända till vad man vill,,,,,93-95% av alla hästar vinner från spår 1-10......Spår 1-5 har väl en 40%?(gissar) vinststatistik.......
Den som inte förstår att spår 11+12 är väldigt mycket mer missgynnade än spår 1-5 är nog helt ute och cyklar, det vet varje människa som håller på med trav.
Answer to: "statistik går alltid att vrida och vända till vad man vill,,,,,93-95% av "
|
Became a member:
Forum posts:
V 11, PHILIP K.
|
Uppenbarligen inte, det är ju bara pinsamt när man talar emot detta, statistiken ljuger INTE. Dessutom är oftast tränarna mycker defensiva när deras häst får spår 11-12, inte optimal balans alla gånger osv kanske så att 11+12 är så oerhört sämre över dessa förutsättninger är bara fel.
Pysen Eme är skrällbudet, som någon sa, men där talar turordningen emot (det är mycket statistik att hålla reda på) 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-28 16:22:04
|
V 5, GLEE FACE
|
här har vi en 15 årig kille som tro sig veta mer än hela sveriges tränarkår..........bara till att gratulera.
(kanske inte tänkt på varför det blir en mer passiv styrning och inte optimal balans?)
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-02-28 16:22:35
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
V 5, GLEE FACE
|
Den där jävla turordningsstatistiken ger jag inte mycket för. Snart ska man väl börja spela datum och födelsedagar också... Nej Tack!
Och tänk på att de flesta vinnarna är en brun häst. Inte en svart och mkt sällan en vit. Och tänk på att den de intervjuar innan loppet ofta vinner så om man kan ringa TV 4 innan spelstopp och kolla det så ha man bra statistik.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-02-28 16:25:59
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
V 5, GLEE FACE
|
Tycker statistik kan vara av intresse för analysen. Men den måste tas med en smula sunt förnuft. Om Going Kronos skulle vinna 10 raka pisslopp från spår 12 skulle det ju inte göra spår 12 till bästa spåret för det. Tror man ska tänka på hur man använder statistik och göra en värdering hur väl den passar in på det aktuella loppet eller hästen.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 16:30:12
|
Became a member:
Forum posts:
V 11, PHILIP K.
|
Haha, 16 Nijo, 16!
Men jag säger inte att ni ska följa statistiken till punkt och pricka, det gör inte heller jag, men jag använder den en del.
Även om inte ni grundar spelen på statistik finns det andra som gör det och vad jag vet har jag inte tvingat någon? Utan bara upplyst vad statistiken säger, sedan hur man vill tolka det är upp till var och en.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 16:31:01
|
Became a member:
Forum posts:
V 9, MANPOWER BANK
|
Av princip spikar jag aldrig en bakspårshäst, ett undantag! Eller egentligen fyra.. 21april 2007. Spikar på V75. 9. Commander Crowe, 12. Joker, 9. Riva Del Sole och 11. Baron Rols... Enda gången jag gjort det tidigare, spikat en "bakspårshäst", ska tilläggas att alla,"märkligt" nog gick hem också...
Men det var inte det vi skulle snacka om i denna tråden... Har ju tidigare flaggat för 9. Manpower Bank vilket jag fortsatt gör... Även om som ni säger att 12. Tranemo Raketen är en riktigt bra häst... Men de som ropat ut honom som Elitloppshäst, gå och dra något gammalt över er
Hur bra är egetligen favoriten 3. Gunnar Palema??
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 16:38:02 Edited(1): 2008-02-28 16:38:47  Uppenbarligen inte, det är ju bara pinsamt när man talar emot detta, statistiken ljuger INTE. Dessutom är oftast tränarna mycker defensiva när deras häst får spår 11-12, inte optimal balans alla gånger osv kanske så att 11+12 är så oerhört sämre över dessa förutsättninger är bara fel.
Pysen Eme är skrällbudet, som någon sa, men där talar turordningen emot (det är mycket statistik att hålla reda på) 
Answer to: "Uppenbarligen inte, det är ju bara pinsamt när man talar emot detta, stat"
|
Became a member:
Forum posts:
V 7, MO BRYNOLF
|
vad basseras turordningen på och varför tar du hänsyn till den?
en sak man kan göra om man kör joker, som jag gör, är att tex markera upp alla bakspårshästar man har med i systemet i utgångar och värdera upp tex att minst 1 och max 3 får vinna, beroende på vilka chanser man ger dom. det reducerar rejält i raderna men är ändå en väldigt säker reducering. har aldrig sett att fler än 3 bakspårshästar har vunnit och oftast är det minst 1.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 17:42:20  vad basseras turordningen på och varför tar du hänsyn till den?
en sak man kan göra om man kör joker, som jag gör, är att tex markera upp alla bakspårshästar man har med i systemet i utgångar och värdera upp tex att minst 1 och max 3 får vinna, beroende på vilka chanser man ger dom. det reducerar rejält i raderna men är ändå en väldigt säker reducering. har aldrig sett att fler än 3 bakspårshästar har vunnit och oftast är det minst 1.
Answer to: "vad basseras turordningen på och varför tar du hänsyn till den?
en sa"
|
Became a member:
Forum posts:
V 11, PHILIP K.
|
Turordningen baseras på hur mycket startpoäng varje häst har.
Mycket startpoäng - högt upp i listan.
Lite startpoäng - långt ner i listan.
Väldigt ofta vinner hästar som ligger i ranken 1-6 på turordningen, 8-12 händer mycket sällan.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-28 17:54:13
|
V 5, GLEE FACE
|
väldigt ofta vinner de 6 mest streckade hästarna, väldigt sällan de som är streckade på plats 8-12.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 18:08:45
|
Became a member:
Forum posts:
V 5, GLEE FACE
|
Nijo! Veckans bästa avslag!! Gunnar Palema gjorde en urstark prestation senast på Valla du vet vad det betyder. Kolla tidigare starter & bottennappet är ett faktum.
Är det egen analys det där med Karihäst & två prestationer på raken eller har du hört det någon annanstans?
Garros
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-02-28 18:12:20  väldigt ofta vinner de 6 mest streckade hästarna, väldigt sällan de som är streckade på plats 8-12.
Answer to: "väldigt ofta vinner de 6 mest streckade hästarna, väldigt sällan de som"
|
V 10, COBRA KEJS
|
Väldigt ofta vinner någon av kuskarna som ligger på 10 topp listan för V75 vilket borde innebära att man kan plocka bort 1,2,4,6,9,12 i detta loppet för dessa kuskar tillsammans kanske vinner 5% av loppen inom V75 vilket innebär att dom "aldrig" blir streckvärda.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 18:13:39
|
Became a member:
Forum posts:
V 7, MO BRYNOLF
|
ok. ja oftast ligger hästarna som vinner på övre halvan. man skulle ju kunna se det som att det är spelarnas samlade bedömning av hästarna, vilket åtminstone jag tycker är värdefullt när jag plockar hästar. en sak att kanske kolla lite är ju hur bra hästen gjort i turordningen och hoppas att den är så lågt streckad som möjligt: det innebär ju att hästen presterat bra och ändå är lågt spelad, fast visst, det har ju så klart att göra med vilka hästar den står emot också.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 18:13:58
|
Became a member:
Forum posts:
V 11, PHILIP K.
|
Mikael J på Solvalla i helgen.
Sjunneson på Jägers för ett tag sedan.
Men Örjan har väl inte vunnit V75 än i år?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-02-28 18:16:13  Mikael J på Solvalla i helgen.
Men Örjan har väl inte vunnit V75 än i år?
Answer to: "Mikael J på Solvalla i helgen.
"
|
V 10, COBRA KEJS
|
Då talar väl statistiken för att han gör det på lördag och att Micke J och Sjunnesson inte vinner på ett tag framöver? 
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
3
4
|