1
[ 2
]
3
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-01 14:52:45
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
vill nog se fler resultat av aveln på de hästar som är 4.a år nu och de som är 3(när dem kommer ut som avelshingstar) innan jag tar ställning till om aveln är dålig eller inte.
priserna på stuteriet är trots allt mycket högre än att avla på egen hand och även där får du ofta skithästar.....
Beslutet med att lägga ut alla dem hästarna från konton som försvunnit håller jag med om att det var riktigt dåligt.
Svaret på frågorna finns det väl bara 1 person som har annars? eriksson....
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-02 00:26:18
|
Became a member:
Forum posts:
|
Aveln måste vara viktigare än idag.
Stuteriet är en maskin, aveln har vi själva chansen att påverka lite och det känns roligare, dessutom så bidrar det till spelets utveckling och det skapar intressanta stammar och led att följa.
Aveln måste baseras på hästarnas egenskaper, det måste det göra.
Det ska inte vara ett totalt lotteri. Scoperta Mio Via + Eeegit ska vara 3.0-5.0 avkomma och fortsättning.
Det måste vara begripligt och förståeligt, i slutändan vore det optimalt att ta bort stuteriet helt och hållet, det skulle göra spelet mer intressant. Inga mer stamlösa hästar och ett helt nytt perspektiv med ston.
Bra nu är i alla fall att pensionerade hingstar funkar i avel - DOCK så är det bara början, man borde ha en särskilds box för frivilligt fölsto om så önskas, men då ska även stuteriet tas bort.
Kanske reglera ston still att bara agera i avel efter avställning. Som det är idag med mitt ovannämna förslag så skulle Scoperta kunna avla ena veckan o starta i Elitloppet nästa, och det känns inte rätt.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-02 00:44:16
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
förstår verkligen inte nu, så är det ju inte ens i verkligeheten att bara för att avelshästarna är bra så blir inte fölet bra automatiskt. Finns många väldigt bra hästar som inte fungerat alls i aveln. Bara för att man sedan väljer att avla med en superbra avelshingst så ska det absolut inte betyda att fölet blir bra bara för det.........
visst borde aveln ha en starkare position i spelet och kanske förbättras eller förändras, men att ändra så att det blir en lek med siffror där medelvärdet på hästarna i princip är klara redan innan fölet har kommit gör det hela tråkigt.
ta bort stuteriet är väl inte heller riktigt aktuellt, då kan säkert många glömma att avla om man inte har något bra sto, blir aveln viktig så lär inte många alls vilja säja sina ston, ganska kört för många spelare då.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2008-02-03 10:52:39  förstår verkligen inte nu, så är det ju inte ens i verkligeheten att bara för att avelshästarna är bra så blir inte fölet bra automatiskt. Finns många väldigt bra hästar som inte fungerat alls i aveln. Bara för att man sedan väljer att avla med en superbra avelshingst så ska det absolut inte betyda att fölet blir bra bara för det.........
visst borde aveln ha en starkare position i spelet och kanske förbättras eller förändras, men att ändra så att det blir en lek med siffror där medelvärdet på hästarna i princip är klara redan innan fölet har kommit gör det hela tråkigt.
ta bort stuteriet är väl inte heller riktigt aktuellt, då kan säkert många glömma att avla om man inte har något bra sto, blir aveln viktig så lär inte många alls vilja säja sina ston, ganska kört för många spelare då.
Answer to: "förstår verkligen inte nu, så är det ju inte ens i verkligeheten att ba"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
i framtiden borde det finnas äldre hästar som inte tävla utan som man bara har för avel och då känns det som det borde vara något annat än hur föräldrarna tränar och slump som påverkar hur bra fölen blir.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-03 20:42:10
|
Became a member:
Forum posts:
|
Varför har alla hängt upp sig på "träning" ?!?
DDMANNNEN//
Säg att 8.0 kommer vara ett brutalt medel på en "färdig" 7-8åring när spelet är igång. Då kommer han såklart träna skralt. Ingen skräll om han står still. Han är 8 år! Han kan t.o.m börja tappa lite inom kort.
Men, för att träningen inte ger något längre så är han knappast en kass avelshingst !!!
Han måste ju ha tränat grymt bra hela karriären för att nå dit....
------------------------------------------------------
Jag vet inte var Eriksson sagt det där om träning, men jag vet att jag läst det och fattade det som ett tips, en hjälp...ungefär såhär
Som jag skrev längre upp att när jag läste det fattade jag att träningsresultatet var ett bra riktmärke för att se om ghästen har potential !
Det måste väl ändå också vara det logiska sättet att förstå det på , eller ? Tycker det känns som sunt förnuft att tolka det så
Alltså som att var en hjälp för oss om vi ville ha något att gå på, om vi t.ex avlar på en 4-åring. För en 8-åring däremot vet du ju redan resultatet av träningen. Du ser att Super Light eller Spring Ray hade potential och har tränat bra.
Men som någon sa tidigare skulle ett förtydligande av Eriksson vara väldigt bra här!
----------------------------------------------------------------
Om det är på detta sättet som jag fattat det tycker jag tanken är bra och en idé att bygga vidare på, men det behöver massa finslipning.
Håller med Nijo om att det inte får bli en lek med siffror bara. Astrist i så fall ! 
Så exakt är det aldrig på riktigt, men lite mer kopplat till hästarna får det gärna vara. Framför allt gällande galoppen. Grymt irriterande att få en nia i galopp på två travsäkra hästar!
Men, jag vill inte ha någon "högt medel-garanti" för jag tar 2 bra hästar och avlar med.....statiskt och trist tycker jag.
|
|
Reply
|
|
Eriksson
|
Posted: 2008-02-05 18:32:12
|
Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
|
kanske får förtydliga det här med att äldre hästar avlar sämre. Det som hände när vi införde det nya systemet med potentialer för varje enskild egenskap var helt enkelt att vi lottade ut dessa på hästar som redan fanns. Detta medförde givetvis att hästar som tränat grymt innan nu inte tränade lika bra längre och därför också avlar lite sämre. Sen finns det givetvis också gamla hästar som fick grymma potentialer och avlar bra. Vilka som är vilka kan vara lite svårt att se.
I framtiden kommer det dock att jämna ut sig då de bästa hästarna kommer att vara de som har tränat bäst och därför också avlar bra.
Sen kan det ju givetvis vara så att vissa hästar har tränat bättre ändå eftersom träningen inte enbart beror på potentialerna för varje enskild egenskap.
Blev ganska långt men hoppas att det skall förklara en del.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-05 19:46:24
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag undrar om min framavlade hingst blir fin.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-05 19:53:55
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jättebra Eriksson ! Tycker det förklarade det hela alldeles utmärkt 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-05 20:04:04
|
Became a member:
Forum posts:
|
Han heter Thunder Mighty
|
|
Reply
|
|
Buck_Fush
|
Posted: 2008-02-15 04:39:11
|
Forum posts: 566
|
Han var sur! Ytterligare ett bevis att inte aveln funkar. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-15 12:10:34
|
Became a member:
Forum posts:
|
I verkligheten (vilket vi egentligen ska bry oss om) så är ju det ju ofta blodslinjer längre bak än moder och fader som avgör trav på hästarna, dock så har ju så klart mor och fader störst inverkan. Kan nämna som kuriosa att det fanns en norsk häst på 90-talet som hette Super Dancer som startade 100-150 gånger tog aldrig ett galoppsteg i varken tävling eller träning, och inte heller blev sprutad/behandlad en enda gång under sin karriär. Han fick en avkomma om jag minns rätt som inte tog ett travsteg.
Aveln fungerar ju inte här, den är helt värdelös idag, inte ens aktuellt att ta ett föl idag. Varför ska det ha att göra med träningskapacitet? Finns ju hästar som tränar dåligt med springer bra, jag tycker att det var bättre förut, när man hade en rimlig chans att få något vettigt i alla fall. Jag har kollat igenom lite avkommor sista veckorna och ingen har några bra värden.
Detta måste justeras, så är det bara.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-15 16:00:36  I verkligheten (vilket vi egentligen ska bry oss om) så är ju det ju ofta blodslinjer längre bak än moder och fader som avgör trav på hästarna, dock så har ju så klart mor och fader störst inverkan. Kan nämna som kuriosa att det fanns en norsk häst på 90-talet som hette Super Dancer som startade 100-150 gånger tog aldrig ett galoppsteg i varken tävling eller träning, och inte heller blev sprutad/behandlad en enda gång under sin karriär. Han fick en avkomma om jag minns rätt som inte tog ett travsteg.
Aveln fungerar ju inte här, den är helt värdelös idag, inte ens aktuellt att ta ett föl idag. Varför ska det ha att göra med träningskapacitet? Finns ju hästar som tränar dåligt med springer bra, jag tycker att det var bättre förut, när man hade en rimlig chans att få något vettigt i alla fall. Jag har kollat igenom lite avkommor sista veckorna och ingen har några bra värden.
Detta måste justeras, så är det bara.
Answer to: "I verkligheten (vilket vi egentligen ska bry oss om) så är ju det ju ofta"
|
Became a member:
Forum posts:
|
det jag stör mej mäst på angående aveln är endå att alla "puckon" avlar med Eeegit ... det kanske är 1 på miljonen att det blir en bra häst medans nazzgul tjänar miljoner på en vecka  .. känns lite konstigt ( vilket inte är hans fel ) ...
men jag har följt eeegits avel nu i 2-3 veckor och det kommer bara fram hästar med 1,2-2,5 i medel ( högst!)...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-15 16:02:54  det jag stör mej mäst på angående aveln är endå att alla "puckon" avlar med Eeegit ... det kanske är 1 på miljonen att det blir en bra häst medans nazzgul tjänar miljoner på en vecka  .. känns lite konstigt ( vilket inte är hans fel ) ...
men jag har följt eeegits avel nu i 2-3 veckor och det kommer bara fram hästar med 1,2-2,5 i medel ( högst!)...
Answer to: "det jag stör mej mäst på angående aveln är endå att alla "puckon"
|
Became a member:
Forum posts:
|
men herregud... vad spelar det för roll, om dom avlar med Eeegit?
Det du BÖR störa dig mest på är att det inte går att få fram några bra avkommor oavsett avelshingst. Den som borde störa sig på att alla avlar med Eeegit är väl isf Nazzgul som får en massa missnöjda avkommor efter sin hingst och hans avelsvärdet sjunker hos dom som inte är inne på forumet och begriper att något är fel med aveln.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-15 17:49:24  men herregud... vad spelar det för roll, om dom avlar med Eeegit?
Det du BÖR störa dig mest på är att det inte går att få fram några bra avkommor oavsett avelshingst. Den som borde störa sig på att alla avlar med Eeegit är väl isf Nazzgul som får en massa missnöjda avkommor efter sin hingst och hans avelsvärdet sjunker hos dom som inte är inne på forumet och begriper att något är fel med aveln.
Answer to: "men herregud... vad spelar det för roll, om dom avlar med Eeegit?
Det du "
|
Became a member:
Forum posts:
|
ja det är klart.... men det jag menar är att avkommor efter eeegit borde åtminstonde ha MINST 3,0 i medel iaf... ( beroende på stoet också..)
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-15 20:45:21
|
Became a member:
Forum posts:
|
Aveln är ok, om vi inte får in dom "gamla" hästarna i spelet igen. Vi måste få in kontinuitet, och inte hoppa fram och tillbaka i besluningarna om att vi skall ha bättre avel eller inte.
Om vi nu bestämmer oss för att ha aveln på detta sätt, vilket är ok för då ligger hästarna på en jämn nivå. Tycker att det är ok nu då alla ligger ganska jämt (borde ha kanske något högre medel, några som drar upp medlet). Det är ju ganska logiskt att treåringarna ligger ganska långt ifrån våra femåringar, trots allt två års träning imellan.
Men vi måste få bort galopprisken skalan från 1-10, inför 1-3 istället och en rutinmässig minskning.
Att ha en bra tävlingshäst till att vara en garanterad bra avelshingst är ju bara bullshit. Men ett tydligare mönster borde det kanske vara, nu har ju ALLA hästar samma avelskvalitet som det ser ut.
Det borde kunna införas en röd tråd på en linje så att vi får en intressant avels-del. Där man kan "gå på" en fin blod linje, kolla tidigare avkommor och gå efter det. Köpa avelsston på moderslinjen och skapa en intressant marknad även där. âr det ingen som tänker här? 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-15 21:46:19
|
Became a member:
Forum posts:
|
vont avlar hyffsat.
Hingstarna går det ju att kolla lite illfall. Svårare att veta om ens ston avlar bra. Man ser ju om de tränar bra men får man ett dåligt föl vet man ju inte om det är hingsten eller stot det är fel på eller bara ett dåligt utfall.
|
|
Reply
|
|
Buck_Fush
|
Posted: 2008-02-15 21:58:55 Edited(1): 2008-02-15 21:59:30  Aveln är ok, om vi inte får in dom "gamla" hästarna i spelet igen. Vi måste få in kontinuitet, och inte hoppa fram och tillbaka i besluningarna om att vi skall ha bättre avel eller inte.
Om vi nu bestämmer oss för att ha aveln på detta sätt, vilket är ok för då ligger hästarna på en jämn nivå. Tycker att det är ok nu då alla ligger ganska jämt (borde ha kanske något högre medel, några som drar upp medlet). Det är ju ganska logiskt att treåringarna ligger ganska långt ifrån våra femåringar, trots allt två års träning imellan.
Men vi måste få bort galopprisken skalan från 1-10, inför 1-3 istället och en rutinmässig minskning.
Att ha en bra tävlingshäst till att vara en garanterad bra avelshingst är ju bara bullshit. Men ett tydligare mönster borde det kanske vara, nu har ju ALLA hästar samma avelskvalitet som det ser ut.
Det borde kunna införas en röd tråd på en linje så att vi får en intressant avels-del. Där man kan "gå på" en fin blod linje, kolla tidigare avkommor och gå efter det. Köpa avelsston på moderslinjen och skapa en intressant marknad även där. âr det ingen som tänker här? 
Answer to: "Aveln är ok, om vi inte får in dom "gamla" hästarna i spelet i"
|
Forum posts: 566
|
" Det borde kunna införas en röd tråd på en linje så att vi får en intressant avels-del. Där man kan "gå på" en fin blod linje, kolla tidigare avkommor och gå efter det. Köpa avelsston på moderslinjen och skapa en intressant marknad även där."
Ja det är ju det jag vill ha, en intressant avelsbit.Men du kan inte mena att aveln är Ok nu. Hästarna blir ju på tok för dåliga jämfört med stuteriet.Om man får till en balans där så är det Ok.Men som det är nu är aveln död, i allafall för mig och många andra.
Personligen tycker jag man kunde ta bort stuteriet, det räcker bra med avel och auktion. Det skulle lyfta fram avelsbiten och göra spelet roligare.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-15 23:24:44  " Det borde kunna införas en röd tråd på en linje så att vi får en intressant avels-del. Där man kan "gå på" en fin blod linje, kolla tidigare avkommor och gå efter det. Köpa avelsston på moderslinjen och skapa en intressant marknad även där."
Ja det är ju det jag vill ha, en intressant avelsbit.Men du kan inte mena att aveln är Ok nu. Hästarna blir ju på tok för dåliga jämfört med stuteriet.Om man får till en balans där så är det Ok.Men som det är nu är aveln död, i allafall för mig och många andra.
Personligen tycker jag man kunde ta bort stuteriet, det räcker bra med avel och auktion. Det skulle lyfta fram avelsbiten och göra spelet roligare.
Answer to: "" Det borde kunna införas en röd tråd på en linje så att vi får "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Håller med dig där Buck, jag tycker verkligen inte aveln är OK. Den är inte i proportion till stuteriet och det är där problemet finns. Om stuteriet var lika dåligt som aveln skulle det vara andra bullar, då blir det ju igen helt klart intressant.
Att köpa ett Malta-sto på stuteriet motsvarar ungefär avels-kvalitén idag mellan Eeegit och ett genomsnittligt sto - då är något fel.
Bort med stuteriet och stereoidhästar, på lång sikt blir spelet oerhört mycket mer intressant.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-16 12:17:01
|
Became a member:
Forum posts:
|
Aveln måste utvecklas om spelet ska kunna utvecklas långsiktigt.
Hur problemet ska lösas vet jag inte, givetvis ska inte alla Eegits avkommor bli några monster.
Finns ju trots allt några "stamlösa" som blivit hyfsade, t ex Opal Viking
och Ina Scot.
Bort med stuteriet, lägg lite energi på avelsbiten och spelet får en helt ny dimension!!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-16 12:40:46
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ja BORT med stuteriet, Ligger ju över 100 hästar på auktionen varje dag, är inte det en grund god som någon?
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
3
|