Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> Prix d'Amerique

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

1   [ 2 ]   3  
Author Message
Posted: 2008-01-27 16:11:44 Answer to: "Offshore Dream tackar vi för 3.40 Har Ludde kommit i mål än? Vilken "

Became a member: 
Forum posts:
det såg ut som att opalen skulle vinna vid upploppets början..

Varför körde ludde så korkat? .... låt takter köra honom!

Opal Viking var riktigt fin tyckte jag.. synd att going kom bort var nog en iaf en 5:e placering som rök..
Reply
filipandersson Posted: 2008-01-27 16:12:41
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
hmm jag tyckte det såg ut som han han inte kunde komma fram utan blev nertryckt och sedan påkörd av andra hästar, men men jag kanske såg fel
Reply
Posted: 2008-01-27 16:13:10 Edited(1): 2008-01-27 16:14:22 Answer to: "westholm bekräftade ännu en gång att han är en av sveriges ABSOLUT säm"

Became a member: 
Forum posts:
Att starta i andra led, bakom mastern - är vansinnigt defensivt, och fine om man ska köra def.
Jag har varit på Vincennes och sett den där svängen, det är lite som skidbackar på tvn - det ser inte brant ut, och i detta fallet, det ser inte ut att vara doserat/skarpt. Men det är det!

Köra från sista eller möjligtvis näst-sista? Till ledningen i den startrusningen genom svängen, det kostar skjortan = ingen bra idé.

Han skulle lagt ner sig i kön och avancerat vid temposänkning, det gör alltid fransmännen och det fungerar, men dom å andra sidan kan Vincennes. Sen vet jag inte vad om hände när han lyckades bli påkörd, men det känns typiskt på något sätt.
Reply
Nijo Posted: 2008-01-27 16:13:30 Edited(1): 2008-01-27 16:16:08

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
haha, aldrig, going kronos var 3.e utvändigt med krafter kvar när någon tvärnittade framför och galopperade så ludde fick ta upp going kronos vilket resulterade i en galopp.

alfie, ta och kolla på loppet igen! herregud asså.-.......det går inte att köra igenom hästar så du vet, bara fransmännen som väljer att köra över.....

plokko, möjligt du har rätt vad gäller taktiken,,,,,,,,men å andra sidan kan det vara jobbigt att gå runt ett helt fält också och Going är nog ingen häst man vill ligga mitt i skiten med.......ska dock inte lägga mig i en diskussion kring körtaktik på vincenne, kan inte mycket där.
Reply
filipandersson Posted: 2008-01-27 16:22:35
164
Stall Beaver
Jägersro

tyckte det var lite synd att ludde gick fram så tidigt med going kronos, eftersom han ville köra ett ganska defensivt lopp var han ju dömd att hamna mitt i smeten och hästen känns inte som en sånn häst som vill bli för störd
Reply
Posted: 2008-01-27 16:22:58 Answer to: "haha, aldrig, going kronos var 3.e utvändigt med krafter kvar när någon "

Became a member: 
Forum posts:
Plokko har rätt, han skulle inte kört fram på direkten.. fast det är jävligt lätt att vara efterklok.
Reply
Posted: 2008-01-27 16:25:19

Became a member: 
Forum posts:
Jörgen Westholm...vilken jävla lallare. Först är han idiot som inte släpper när han blev släppt av Ludde (Ludde måste varit 100 på att han skulle bli släppt tillbaka men icke...) sen sitter han och svarar Meaulnes Du Corta ett tag innan han släpper. Tror han att folk har respekt för hans lilla ponny eller? Åh hade varit roligt att se vad Going kunnat göra utan strulet som blev (inkl Westholms pajas-move). Liksom kommer Opal Viking två så är Going sämst 2:a...Tror inte att han rår på Offshore Dream men han hade inte tagit stryk av många bakom.

Nu hoppas jag verkligen att vi får se Offshore Dream, Pearl Queen och ytterligare några franska hästar i Elitloppet.
Reply
filipandersson Posted: 2008-01-27 16:25:58
164
Stall Beaver
Jägersro

så sant så sant, tyckte dock lite synd om dom när dom blev påkörda, nu lär väll loppet i alla fall det inte slita på going kronos då han inte behövde bli körd i botten som han hade blivit om han fått chandsen. kanske är bättre än att han skulle blivit det och kanske inte återhämtat sig på mycket länge.
Reply
Posted: 2008-01-27 16:33:13
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
Westholms styrning kan sammanfattas med ett ord; Hybris
För ponnykidsen här läs: "Överdriven självuppskattning, övermod."
Reply
filipandersson Posted: 2008-01-27 16:37:40
164
Stall Beaver
Jägersro

nu när jag kollat loppet en gång till och funderat lite, är de inte så att kuskinsattsen är viktigare än hästen? tänker på att dom två hästar som fick bästa styrningarna var etta och två, känns som att det fanns flera hästar som lika väl kunnde vunnit med rätt styrning
Reply
Soberano Posted: 2008-01-27 16:40:13

Forum posts: 7100
Jag har inte ens sett loppet och kommer uppröra många här och räknar med ganska ovänliga mothugg men jag säger bara såhär.

Den dagen Going visat ngt annat än grym kapacitet,ruggiga jobb,lysande värmningar och haft lekstuga mot skithästar så kan vi ta diskussionen om han är en världstjärna eller inte. Av vad jag sett så tycker jag att det verkar som han spänner sig och tappar självförtroendet när han stöter på hårt motstånd och detta är ngt som även visar sig i trånga situationer då han felar. Att han har kapcitet och förutsättningar att bli en superstjärna råder ingen som helst tvivel om men han måste visa sig tåla lite mothugg också.

För övrigt så tycker jag att det var kul att Nisse fick betalt för mycket klok matchning av sin guldklimp. Genom att undvika Elitloppet och andra lopp som kostar mer än det smakar har hans Opal fått utvecklas i lagom takt och det ger betalt.
Reply
Posted: 2008-01-27 16:46:43 Answer to: "nu när jag kollat loppet en gång till och funderat lite, är de inte så "
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
Nja, går väl inte att säga, men förstår vad du menar.
Kusken har en vansinnigt stor betydelse i Prix, mot till ex. Elitloppet, där det är fullfart hela vägen, där måste man tappa huvudet ordentligt för att köra bort sig.
Reply
Nijo Posted: 2008-01-27 16:49:09 Edited(1): 2008-01-27 16:51:08

Going kronos var 2.a i försöket i elitloppet, sprungit världstider. Visst har han visat att det är en grymt bra häst,,,,,,men visst har du kanske rätt att han behöver visa lite mer innan man accepterar han som en världsartist och sveriges bästa häst.

Annars får man vara glad för nisse att opalen kom 2.a,,,,,hört många onda ord mot den hästen som att det var skandal att han fick vara med, totalt chanslös, hybris, osv osv osv. Nu smällde han väldigt många på käften genom att komma 2.a, KUL!!!! trodde själv inget på opalen, mycket förvånad själv.....

Kanske tar Glen över tronen snart? haha, pansarvagnen!!!!! får bara ludde ordning på travet så kan nog denna italienska derbyvinnare vara med och kriga i världens största lopp nästa år? Imponerade grymt mycket på mig senast när han var 2.a........
Reply
tommie Posted: 2008-01-27 16:50:43 Answer to: "Jag har inte ens sett loppet och kommer uppröra många här och räknar me"
223
Benny
Eskilstuna

Forum posts: 5430
Going kronos har visat i både elitloppsförsöket och jubileumspokalen bla att han är en världssjärna tycker jag...
Reply
filipandersson Posted: 2008-01-27 16:55:10
164
Stall Beaver
Jägersro

glen kronos kan mycket väl vinna pda om nått år, han ger alltid 100% och med en bra styrning tror jag den hästen kommer passa i det loppet, kanske bättre än going kronos då glen antagligen tål lite mer gruffel än going.
Reply
Posted: 2008-01-27 16:57:50
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
Jag tror Glen passar på banan i Frankrike, för dagen luddes bästa häst.
Reply
Soberano Posted: 2008-01-27 16:58:32

Forum posts: 7100
Han har visat att han har i världseliten att göra men steget att tävla mot eliten och spöa eliten är trots allt ganska stort. Jag hoppas att han kan ta det steget men jag är inte övertygad ännu.

Helt klart kan Glen vara den som tar Ludde till dom största loppen i år. Vore kul om han kan utvecklas och nyttja den kapacitet han har. Samma sak gäller ju även Commander Crowe som har ett stort steg att ta i år. Förutsättningarna finns men steget är stort. Tycker trots allt att det finns lite hopp om att någon svensk häst ska kunna utmana fransmännen i år.
Reply
Nijo Posted: 2008-01-27 18:35:59

jo, opal viking gav oss alla hopp och han är väl inte vår bästa svensk ens.....

Men som sagt, får Glen ordning på travet så kan han säkert matcha de bästa i världen på en bana som vincennes.......han är tuff, stark säker på benen. Sedan går det ifs inte att skylla Goings galopp på hästen, finns inte mycket att göra där i det läget och jag är tveksam på om någon häst hade kunnat hålla sig i trav. Men trött var han absolut inte! fanns mycket kvar........

ska bli intressant med hästar som sahara dynamite, commander crowe och stigs W.Boko detta året........
Reply
Posted: 2008-01-27 18:50:50
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
Men jävlar så dum han är Westholm, nu är han mitt nya hatobjekt, han ser ut som en jättebaby som kör en liten ponny. Blää.

Sämsta kusk måste ändå vara Jos Veerbek? Kör upp i vagnen och kör över fyra ekipage? Är det inte som vanligt med han?

Elitloppet?
Vilken överskattad kusk alltså, herregud.
Reply
Nijo Posted: 2008-01-27 19:01:37

haha, håller med till 100%
Reply
1   [ 2 ]   3