Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Uppdatering kuskar

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

1   [ 2 ]   3  
Author Message
Mancher Posted: 2019-05-01 00:00:07
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
Uppskattar ditt engagemang samt ändringarna. Och har inga invändningar mot när de utförs. Huvudsaken är att det genomförs!
Reply
Mpr83 Posted: 2019-05-01 00:39:20

Became a member: 2016-10-22
Forum posts: 98
Låter kanon kör
Reply
hogan Posted: 2019-05-01 01:05:10

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Rickard N Skoglund
M Dhuse (alla tre borde va med)
Kim Eriksson, dessa tre är bara ett måste, speciellt Rickard

Han borde ha 6-6-9 när han har toppform så pass bra är han, sänk Luddes istället till 2-8-9 ingen skicklig kusk, men jävligt offensiv, tömmer oftast hästen efter 1500m
Sen tycker jag Johan Untersteiner bör ha bättre skicklighet osv.

Blankt nej till Kallblodslopp o dess kuskar, och Blankt nej till förslaget att Stig H o Olle Goop skulle köra vissa lopp, såna förslag är bara svåra o programmera, varför krångla till det.
Skrota Olle Hedin, Kjell Brant på Solvalla
Reply
stallbrucelee Posted: 2019-05-01 03:12:38

Became a member: 2010-01-18
Forum posts: 294
Ta bort Gunnel Fredriksson
Reply
hertig Posted: 2019-05-01 08:42:08
1347
Return to Arms
Mantorp

Became a member: 2009-01-23
Forum posts: 72
Bara kör, kul med uppdatering
Reply
Rankin Posted: 2019-05-01 09:19:41
699
Stall Balkan
Boden

Became a member: 2016-11-08
Forum posts: 39
Kul att du vill ta tag i detta, är en bra krydda till spelet. Ställer mig bakom Backagård, uppdatera vid varje ny etapp. Mest för din egna skull tidsmässigt. Så kör vid varje etapp skifte.

För övrigt så måste ju Mika Forss och Santtu Raitala med i spelet.
Reply
styxon Posted: 2019-05-01 10:14:56
1047
Stall Styxon
Gävle

Became a member: 2008-12-09
Forum posts: 98
Det vore suveränt om kuskarna kunde uppdateras lite då och då i spelet så det här tycker jag är definitivt ett upplevelsehöjande initiativ.

Lite snabbt nedskrivna tankar:
En tiogradig skala är för mycket, 5 eller 7 borde räcka. Formdippar borde inte vara så avgörande i spelet. Örjan Kihlströms värden är grovt orealistiskt pga variabeln offensivhet, som jag tycker borde ersättas, och Ove A Lindqvist har lite för höga värden. Jag vill se nya variabler som t.ex. startskicklighet och rutin (där också hög ålder kan medföra att rutinvärdet sjunker). Lärlingar borde ha ett visst maxvärde (men lärlingslopp lär vi nog inte få se). Sen håller jag med om att kuskvärdena förutom form bara borde uppdateras en gång per säsong.
Reply
Yermac Posted: 2019-05-01 11:39:36
1126
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
@Jamarn

Ett tips kan ju vara att prioritera uppdatering på formsvaga kuskar. Dessa brukar ändå inte köra lopp. I övrigt så behöver många banor. Ffa norrlandsbanor fler kuskalternativ, i Boden kan det ibland vara hopplöst att få en kusk med över 5 i form.

Tanken med att uppdatera och lägga till nya kuskar med veckointervall är att ni inte ska behöva vänta en mindre evighet innan förändringar sker. Banor med få kuskar kommer att prioriteras.

@backagard

Gillar engagemanget, men jag tycker veckovis är alldeles för ofta. Dels kan man ha ett kuskval kvar efter ett försök (V75, Styrkeprovet, Stoeliten m.m.) som man är ensam om i en final. Och dels så finns det en uppenbar risk för fusk. Märk väl att jag inte fuskanklagar, men att sänka eller höja kuskar mitt i en säsong fram och tillbaka öppnar i alla fall upp för möjligheten. I mitt tycke räcker det att det görs säsongsvis eller t.o.m. varannan säsong..

Tack. Jag ska "märka väl" att du inte fuskanklagar... samtidigt använder du det som argumentation för varför mitt föredragna tillvägagångssätt inte är någon bra lösning. Hmm…
Jag kan lova till 1000% att jag kommer ha rent mjöl i påsen när det kommer till varje korrigering av varje kusk. Jag är NOLL intresserad av att försöka dra personliga fördelar (vilket känns enormt långsökt med tanke på hur spelet är programmerat) av min roll som ansvarig för kuskarna.
Tanken är att kunna vara någorlunda dynamisk utan att (märk väl) hålla på och ändra kuskar fram och tillbaka (vilket inte är min avsikt), samt att inte ha en alltför tungrodd process... vilket det blir om kuskar bara skall uppdateras vid varje etappskifte. … Eller än värre, vid vartannat etappskifte.

@emilia

Bara positivt inställd till ditt förslag på upplägg! Tackar för engagemanget

Toppen! Tack!

@lillsyrran

Yermac: Jag tycker att ditt förslag på upplägg låter bra. En eloge till dig som lägger din tid på detta!

Toppen, tack!

@Poffpuff

Det är jättebra och positivt att du tar tag i det här, Yermac. Verkligen på tiden. Men Backagårds förslag är kanske inte så dumt heller. Hur vore det att samla ihop alla förändringar och genomföra dessa vid ett etappskifte? Diskussionen om vilka förändringar som ska göras kan ju pågå under tiden fram till dess ändå.

Tack. Anledningen till att jag inte vill göra på det sättet utan istället uppdatera veckovis är att jag då kan portionera ut "arbetsbördan" och inte få ett stort "monster av göromål" i samband med etappskifte. Samtidigt om jag skulle vara fel på taxeringen av någon kusk så blir det inte så himla bökigt att justera detta. Bara att folk höjer sina röster på forumet så kommer jag då lyssna på åsikterna.
Däremot att ha månadslånga diskussioner på forumet om vilka siffror alla kuskar ska ha tror jag är en jättedålig idé. Hur ska jag orka rodda detta och lyssna till allas intressen? Snack om att göra det så trögt och tungrott det bara går typ.
Förhoppningsvis (och det tror jag verkligen) så kan det inte bli sämre än som det är nu - även om folk kanske skulle komma att tycka annorlunda än mig i de enskilda fallet av kuskars taxeringar/värden.

@belov

Först och främst tummen upp för intiativet! Instämmer dock att kuskarnas skickligt bara ska ändras inför varje säsong (om det behövs) och inte varje vecka. Skicklighet är ingen färskvara som ändrar sig från vecka till vecka. Det räcker med att den lotto-baserade kuskformen åker jojo - det här spelets mest obegripliga inslag... De mest akuta förändringarna är ju de på listan ovan som har under 5 i skicklighet (typ Oskar J Andersson och Kim Eriksson). Samt att pensionera kuskar som är pensionerade IRL.

Tack! Tanken är ju givetvis INTE att hålla på och ändra kuskars skicklighet/offensivhet fram och tillbaka, upp och ner utan vidare eftertanke med korta intervaller. Tanken är ju att ha ett hyfsat smidigt system för där förändringar får utrymme att ske. Och att det INTE ska ta ett kvartal att förändra en feltaxerad kusk. Håller med om att både Oskar J och Kim Eriksson bör höjas i skicklighet och jag vill inte vänta två månader innan det sker.

@rallenilssonn

Bra initiativ, håller också med om att kuskarnas skicklighet ska ändras efter en säsong och inte en vecka, sen måste det komma en lösning med kuskformen, rena lotteriet.

Tack. Jag kan inte på något sätt ändra i programmeringen när det kommer till kuskarnas "formperioder".

@OttoB

Oerhört bra initiativ måste jag säga och en stor eloge till dig Yermac. För mig kvittar det när det sker bara det sker. Men det optimala kanske vore att göra det mellan en etapp, eller hur man ska kalla det.

Tack. För mig är det inte optimalt att göra det med lååånga intervaller utan jag vill istället dela upp arbetet och göra lite för spelets bästa varje vecka. Vilket i det långa loppet förhoppningsvis kommer vara till allas glädje.

@nisseman77

Tycker också att kuskformen sjunker för ofta. max 1 steg bak eller fram.
Detta är inget jag kan påverka utan detta är något som ligger i programmeringen av spelet/kuskarna.

@Mancher

Uppskattar ditt engagemang samt ändringarna. Och har inga invändningar mot när de utförs. Huvudsaken är att det genomförs!

Exakt den typen av reaktion jag hade hoppats på. Mitt huvudfokus och min otvivelaktiga tanke är ju givetvis att göra spelet bättre på alla sätt jag kan.

@Mpr83

Låter kanon kör

Toppen, gärna!

@hertig

Bara kör, kul med uppdatering

Det är vad jag tänker kring det med. Med det sagt så avser jag inte uppdatera så ofta att folk inte "hänger med i svängarna".

@Rankin

Kul att du vill ta tag i detta, är en bra krydda till spelet. Ställer mig bakom Backagård, uppdatera vid varje ny etapp. Mest för din egna skull tidsmässigt. Så kör vid varje etapp skifte. För övrigt så måste ju Mika Forss och Santtu Raitala med i spelet.

Japp, jag vill ta tag i detta. Och jag vill göra mitt allra bästa och allra rättvisaste. Jag vill uppdatera en massa kuskar i form av inte bara skicklighet och offensivhet... Utan jag vill fylla i allt från licens till ålder till hemsida osv.
För egen del så är det bättre om jag kan göra lite varteftersom och inte samla ihop en massa till varje etappskifte. Jag lägger gärna till både Mika Forss och Santtu Raitala - och jag väntar ogärna till början av juli med att göra det.

@styxon

Det vore suveränt om kuskarna kunde uppdateras lite då och då i spelet så det här tycker jag är definitivt ett upplevelsehöjande initiativ. Lite snabbt nedskrivna tankar: En tiogradig skala är för mycket, 5 eller 7 borde räcka. Formdippar borde inte vara så avgörande i spelet. Örjan Kihlströms värden är grovt orealistiskt pga variabeln offensivhet, som jag tycker borde ersättas, och Ove A Lindqvist har lite för höga värden. Jag vill se nya variabler som t.ex. startskicklighet och rutin (där också hög ålder kan medföra att rutinvärdet sjunker). Lärlingar borde ha ett visst maxvärde (men lärlingslopp lär vi nog inte få se). Sen håller jag med om att kuskvärdena förutom form bara borde uppdateras en gång per säsong.

"Det vore suveränt om kuskarna kunde uppdateras lite då och då i spelet så det här tycker jag är definitivt ett upplevelsehöjande initiativ." Exakt vad jag också tänker.
När det kommer till den tiogradiga (niogradiga) skalan så är detta inget jag kan påverka såvida jag inte aktivt gick in och sänkte värdet på alla kuskar med över 5 i värde. Detta är verkligen inget jag kommer göra.
Formdipparna är inget jag kan göra något åt.
Jag kan heller inte sätta in nya variabler. Eller något om lärlingars maxvärde mer än "sunt förnuft".
Jag respekterar din åsikt även om jag inte håller med.
Reply
Friction88 Posted: 2019-05-01 17:09:31 Edited(5): 2019-05-01 17:17:21
140
Stall Digital
Rättvik

Became a member: 2014-01-17
Forum posts: 120
Veckovis uppdatering låter bra när samtliga kuskar ska uppdateras. När en kusk väl ändrats och hittat rätt i sina egenskaper så antar jag att den kusken inte behöver uppdateras på många etapper framöver? Att detta är en uppdatering för att kuskarna ska hitta sina rätta egenskaper som speglar verkligheten. När samtliga kuskar uppdateras och hittat sina rätta värden. När detta jobbet är gjort kanske vi kan köra med uppdatering vid etappskifte. Som att lägga in nya kuskar och eventuellt ändra någon befintlig kusk egenskap.

Gällande form på kuskar.
Så har det en stor påverkan i lopp.
Om detta ska ändras, så är det ett jobb för Eriksson.
Han kan säkert med enkelt knapptryck fixa så att en kusk inte kan sjunka mer än till 6 i form
Vad tycker ni om det förslaget? Att kuskarnas form ska segla mellan 6-9 i form.
Reply
Yermac Posted: 2019-05-01 18:37:42 Answer to: "Veckovis uppdatering låter bra när samtliga kuskar ska uppdateras. När e"
1126
Nessla
Eskilstuna

Toppen med någon som förstår min tanke till fullo istället för att som vissa gör "se mörka moln" och "måla fan på väggen"... tro det sämsta... eller hur man ska beskriva det..?
Reply
Poffpuff Posted: 2019-05-01 19:37:16 Answer to: "Toppen med någon som förstår min tanke till fullo istället för att som"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Fast alla som har skrivit i tråden har väl varit positiva till att du tar tag i det här. Att det blir en diskussion om när handlar ju om att det skulle bli tydligt för alla om ändringar skedde vid ett specifikt tillfälle, till exempel vid ett etappskifte. Om vi i flera år har levt med att Jennifer Tillman är dubbelt så skicklig som Kim Eriksson så kanske vi kan leva med det i några veckor till.

Men det är ju en petitess i sammanhanget. Om det blir enklare att uppdatera lite i taget ska du självklart göra så. Ju förr saker och ting ändras, desto bättre. Det har ju också tillkommit nya kuskar från "ingenstans" tidigare också. Och det har ju gått bra det också.
Reply
backagard Posted: 2019-05-01 21:09:54

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Fick ett pm av Yermac där det stod ”Viktigt. Läs och tyck till.” om denna tråden.

Gav mina åsikter, och förklarade varför jag tyckte som jag tyckte här i tråden.

Tack för att du uppskattade det Yermac! Du behöver inte höra av dig igen om min åsikt.
Reply
Yermac Posted: 2019-05-01 22:06:19 Answer to: "Fick ett pm av Yermac där det stod ”Viktigt. Läs och tyck till.” om d"
1126
Nessla
Eskilstuna

Du var en utav över hundra användare som fick det pm:et.
Jag ville ha folks åsikter/input rent generellt och var inte specifikt ute efter bara din åsikt. (Ifall du trodde det dvs.)
Tycker du att motargumentation (eller/och försök till ytterligare förklarande) är att inte uppskatta just din åsikt och med det inte vill tycka till i framtiden så är det helt upp till dig.
Jag kommer ligga bakom omröstningar som läggs ut inne i spelet ifall du vill avstå att lämna din åsikt där med i och med att det är jag som frågar.
Fridens
Reply
Yermac Posted: 2019-05-03 18:12:44 Edited(2): 2019-05-03 18:38:02
1126
Nessla
Eskilstuna

Nu har alla fått chansen att tycka till kring detta och jag har efter övervägande kommit fram till följande:

- Uppdatering av kuskars skicklighet/offensivhet sker månadsvis den första söndagen i månaden vid tid som ej krockar med uttagningsstopp eller lopp.

- Kuskar kan bara öka eller minska en enhet i skicklighet per månad.

- Kuskar kan bara öka eller minska en enhet i offensivhet per månad.

- Pensionering av kuskar sker också månadsvis (första söndagen i månaden).

- Jag redogör för samtliga förändringar i skicklighet/offensivhet EFTER varje förändring. Detsamma gäller pensioneringar. Detta sker i en nystartad tråd varje första söndag i månaden kallad "Kuskrevision [Månad]".

- Kuskdata såsom ålder, hemmabana, 'Banor som kusken alltid kör på', förkortning, licens, hemsida och kläder ändras i mån om tid utan att redogöras för. Jag kommer använda sunt förnuft i kombination med sidor såsom Wikipedia, Svensk Travsport samt eventuella utländska hemsidor för info om utländska kuskar. Uppdateringar loggas.

- Nya kuskar tillkommer veckovis på söndagar vid tid som ej krockar med uttagningsstopp eller lopp. Uppdateringar loggas.

Jag hoppas att jag fått med allt och jag hoppas och tror verkligen att detta arbetet kommer vara till stor glädje för oss alla. Känns något knepigt eller fel så ska ni inte tveka på att höra av er. Tack för ordet.
Reply
Mancher Posted: 2019-05-03 19:37:40 Answer to: "Nu har alla fått chansen att tycka till kring detta och jag har efter öve"
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
Super!
Reply
Yermac Posted: 2019-05-03 20:27:13
1126
Nessla
Eskilstuna

Btw, någon som vet var Marcus M Melander håller till nuförtiden? Hemmabana?
Reply
Poffpuff Posted: 2019-05-04 00:17:03 Answer to: "Btw, någon som vet var Marcus M Melander håller till nuförtiden? Hemmaba"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Meadowlands!
Reply
Yermac Posted: 2019-05-04 09:07:34 Answer to: "Meadowlands!"
1126
Nessla
Eskilstuna

Tack, då kommer han byta hemmabana imorgon.
Reply
urquell Posted: 2019-05-04 09:19:13 Edited(1): 2019-05-04 09:26:55

Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272
först tack för engagemanget Yermac o alla som tipsar, för mig spelar det ingen roll när och hur det ändras det viktigaste är att det börjar förändras. bra med kommunikation i ny tråd när det ändras här kan det ju också komma info förutom i tråden, i nyheter en reminder att kolla tråden om info.
Reply
Yermac Posted: 2019-05-04 12:33:50 Answer to: "först tack för engagemanget Yermac o alla som tipsar, för mig spelar det"
1126
Nessla
Eskilstuna

Bra idé som inte borde vara omöjlig att förverkliga.
Reply
1   [ 2 ]   3