Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
Solvalla 2010-02-10
V64-3 Grains lopp (3-år) (ingår i Kriterieserien 2010)
3. BOLGHERI 76% 15
Kihlström Örjan
5. ONE MORE BILL 25% 36
Jansson Torbjörn
6. TRYPTOPHAN ÅS 23% 54
Goop Björn
7. HARKERÖDS WILMA 9% 141
Lennartsson Per
2. KARIN TILLY 4% 323
Sjöström Claes
4. FAMOUS FAYLINE 4% 0
Nilsson Frank
1. SIMB SPIRA 3% 350
Ohlsson Ulf

Senast uppdaterad: 2010-02-10 20:10:02, källa http://www.atg.se
Staplarna ovan visar vilket ekipage som våra användare tror vinner. Rösta genom att klicka på knappen bredvid ekipaget du tror vinner.
Snabblänkar
V64-1 Solvalla
V64-2 Solvalla
V64-3 Solvalla
V64-4 Solvalla
V64-5 Solvalla
V64-6 Solvalla
  Travforum -> Tips & Spel -> V64 -> V64-3 Solvalla

Diskutera omgångens V64. Startlistorna uppdateras vanligtvis någon gång under morgonen.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
Posted: 2010-02-10 22:07:14

Became a member: 
Forum posts:
örjan sätter sig aldrig i dödens med 3 åring och sitter han fast i vinnarhålet med en megafavorit blir han halshuggen?
Reply
Posted: 2010-02-10 22:31:30 Edited(1): 2010-02-10 22:34:29 Answer to: "Tror han vinner på alla sätt utom det sättet detta b"

Became a member: 
Forum posts:
Oftare man säger... "men Örjan".
När han slänger sig invändigt med en idé.

Blir mer trött på Örjans körstil än Björns och Eriks, de är flexibla. Men Örjan kan man verkligen bli jävligt trött på när han bara ger upp för att han har en drömmar dag.

Han bränner ju med rätt mkt favoriter också, var väl någon som posta nyligen, 8:e plats eller vad har han på V75.
Reply
Posted: 2010-02-10 22:33:22 Answer to: "örjan sätter sig aldrig i dödens med 3 åring och sitte"
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
nej, dödens är ju livsfarligt.
Bättre o dra iväg i 1.12.5 första fem o sen 14 första varvet, blir ju så mycket bättre.

Örjan torde gott sätta sig i dödens, så hade han vunnit och förmodligen haft en häst som inte är halt imorrn.
Han är för defensiv över lag.
Reply
Dark_horse Posted: 2010-02-10 23:03:11

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Orkar inte svara på alla inlägg var för sig utan försöker svara på alla samtidigt.
För det första tycker jag inte att Örjan är så otroligt defensiv som ni verkar tycka. Däremot tycker jag att han är bäst av alla på att bedöma hans hästars krafter plus att han är oerhört påläst. Han är också en utmärkt tempobedömare och mycket bra på att hushålla med hästens krafter under loppet. Dessutom är han iskall och kan mitt under loppet göra manövrar som få andra skulle komma på, som visar sig vara genidrag. Lägg därtill att han är som bäst när det gäller, dvs i stora lopp. Kan komma på hur mycket mer som helst, bl.a. är han bättre än någon annan på att köra andra hästar än sin egen under loppen, men nu orkar jag inte rabbla upp mer. Tycker kort och gott att han är bäst på allt, om det så handlar om att köra i ledning, dödens, bakifrån, oförutsägbart, snyggt osv.
Reply
tommie Posted: 2010-02-10 23:49:36 Answer to: "Orkar inte svara på alla inlägg var för sig utan förs&"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
En sak måste jag hålla med om och det är att örjan är bäst att köra i dom stora loppen där det är riktigt mycket pengar i förstapris. Det har han visat med sina resultat. Där fungerar hans kyla mycket bra. Men han sitter fast alldeles för ofta i dom vanliga loppen för att vara sveriges bästa kusk tycker jag.. Han hyllas i media varje gång det löser sig för honom när han har gjort en passiv styrning men det hörs aldrig när han sitter fast med mycket krafter kvar... när det löser sig för andra kuskar så har dom haft en otrolig tur men när det löser sig för örjan så är det enbart skicklighet..
Reply
Dark_horse Posted: 2010-02-11 00:11:09 Answer to: "En sak måste jag hålla med om och det är att örjan &a"

Men sitter han verkligen fast så ofta? Är inte den bilden också till stor del skapad av media? Jag tycker man hör det där med gubben i lådan m.m. hela tiden men så ofta tycker jag inte han sitter fast, åtminstone inte med betrodda hästar. Och jag tycker han har en otrolig förmåga att vinna täta slutstrider, oavsett om han sitter i ledning, dödens eller spurtar bakifrån. Är det säkert att du och Plokko inte stör er mer på medias överdrivna hyllningar av honom, än på honom som kusk?
Reply
Posted: 2010-02-11 06:05:28
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
Erik körde bort coktail rolls, stenklar om han tar dödens istället för 3.e inner.

Goop körde kanske bort tx zoogod? kunde ha valt dödens istället för vinnarhålet.

Sällan örjan sitter fast med en favorit annars, många gånger sitter han fast med hästar som ska sitta fast.

Vad gäller bolgheri skulle han klart ha släppt nu i efterhand, men hur vet man att hästen ska bli het? aldrig vissat tendenser till det tidigare.....
Reply
tommie Posted: 2010-02-11 09:35:45 Answer to: "Men sitter han verkligen fast så ofta? Är inte den bilden ocks&a"
223
Benny
Eskilstuna

Jag vet inte hur hur det är med Plokko men det spelar nog in litegrann för mej. Jag följde faktiskt örjans styrningar under en lång tid och han sitter fast med mycket krafter kvar väldigt ofta.. Faktiskt oerhört ofta om man jämför med landets andra toppkuskar. Han är riktigt bra på att hitta vägar fram men det är väldigt ofta det blir fel oxå. Och angående det här med slutstrider så är han bra på att måtta in hästar med liten marginal men om han och Björn sitter sida vid sida 50 kvar med två hästar som är lika trötta så vinner Björn 100 gånger av 100. Det tycker jag är att vara bra i en slutstrid.. Inte att måtta in en häst med liten marginal.

förresten tycker jag att det är roligt att vi kan diskutera på en bra nivå och lägga fram fakta och egna åsikter!
Reply
Soberano Posted: 2010-02-11 10:11:07 Edited(1): 2010-02-11 10:11:41 Answer to: "Jag vet inte hur hur det är med Plokko men det spelar nog in litegrann"

Forum posts: 7100
Jag har faktiskt tagit fram lite fakta och tolkat det på mitt sätt. Jag är ett fan av Örjan och tycker han är som du säger Tommy TRÄNARNAS bästa kusk och hästägarnas. Dock så vinner han mindre och de flesta spelare spelar på vinnaren..... Där ligger Erik och Björn långt före. Under 2009 såg det ut enligt följande:

Lutfi K. 21% segrar, 157-82-47 21tkr/start
Erik A. 19% segrar, 277-220-140 23tkr/start
Björn G. 18% Segrar, 390-261-217 19tkr/start
Örjan K 15% segrar, 226-191-179 29tkr/start
Jorma K 12% segrar, 127-102-112 17tkr/start
Jörgen S 8% segrar, 65-74-77 9tkr/start

Som synes så är det en enorm skillnad mellan Ludde och Sjunnesson och dom är också motsatserna i körstil. Ludde vinner eller kommer sist. (i princip) sett till starter och segrar är han 2:a och 3:a väldigt sällan medan Sjunnesson är 2:a och 3:a oftare än han vinner men så är han en fegis av stora mått. Vad vi också kan se är att per start så ligger Örjan långt före övriga, Goop slagen av även Erik och Ludde där och knappt före Jorma. Alltså, han vinner mycket men i skitlopp och när det väl gäller så har Örjan sina hästar sparade och med psyket på topp och då vinner dom när det gäller.

Jag tycker att de bästa kuskarna är Örjan och Erik. jag tycker att dom är mest kompletta. Ludde och Goop är för okyliga och har svårt att anpassa sig till hur loppen utvecklas. Dom vinner när det går deras väg men när dom får mothugg så brinner det och dom kommer sist.
Reply
tommie Posted: 2010-02-11 10:33:11 Answer to: "Jag har faktiskt tagit fram lite fakta och tolkat det på mitt sä"
223
Benny
Eskilstuna

Mycket bra fakta! Men vissa av dina egna teorier stämmer mindre bra.. Att örjan har kört in mycket pengar per start och att han vinner storloppen för att han har sparat psyket på hästarna är ju helt fel... Dom hästarna som örjan vunnit storlopp med och kört in mest pengar med är väl om jag inte har alldeles fel Maharajah,Triton och Jaded och där handlar det inte om att han har sparat psyket på hästarna i starterna innan utan att han har haft dom bästa hästarna helt enkelt.. Om man skulle leka med tanken att örjan inte skulle kört dom tre hästarna utan tex Sjunnesson så skulle han förmodligen vara uppe nästan på Örjans siffror och örjan väldigt långt ner... Men nu lekte jag bara med tanken Och Örjan har med sina resultat och styrningar gjort sig förtjänt av att köra dessa hästar inget snack om den saken!
Reply
Dark_horse Posted: 2010-02-11 11:12:02 Answer to: "Jag vet inte hur hur det är med Plokko men det spelar nog in litegrann"

Jo jag kan tänka mig att han sitter fast oftare än många andra kuskar. Vet inte vilka lopp du tittade på när du följde honom men jag spelar bara v64 och v75 och där är det iaf rätt sällan som jag ser honom sitta fast med en häst med rimlig vinstchans.
Det ska också sägas att jag bara har haft Örjan som favoritkusk i typ 3 år. Innan dess ogillade jag honom skarpt för hans oerhört passiva körstil, men jag tycker att han under de senaste åren har blivit mer allround än tidigare och har därför ändrat åsikt helt. Vet inte om det är inbillning eller om det finns fler som också har uppfattat detta.

Sen håller jag med dig om vad du skriver om slutstriderna, har Björn och Örjan lika trötta hästar vinner Björn. Men det som är grejen är att när Örjan sitter någonstans i den främre träffen har han nästan alltid mer krafter kvar än de andra, eftersom han är så bra på att spara på hästens krafter vart han än sitter i loppet. Han begär det där lilla extra i precis rätt ögonblick, därför vinner han nästan alltid täta slutstrider. Ett helt underbart exempel på detta är när han vann Jubileumspokalen med Iceland 19 aug. Inga dåliga kuskar han knäppte där, fast det såklart var en del tur inblandat. Kolla gärna på det loppet igen.

Håller med dig om nivån på diskussionen, alltid trevligt att diskutera med kunniga personer utan att det blir personligt
Reply
Dark_horse Posted: 2010-02-11 11:23:37 Answer to: "Jag har faktiskt tagit fram lite fakta och tolkat det på mitt sä"

Mycket bra inlägg, håller med om i stort sett allt. En annan statistik som hade varit intressant att se är hur högt medel-vinnaroddset har varit på de olika kuskarna. Tror nämligen att det skulle visa sig att Örjan skulle ha ett högre sådant än både Adielsson och Goop. Adielsson kör ju åt Stig H och Björn kör åt Nurmos och egna stallet, men Örjan kör väl inte åt lika etablerade topptränare? Hultman och Walmann är väl hans största arbetsgivare. Tror alltså att han inte får lika många chanser att köra överlägsna hästar som Erik och Björn, därav den lägre segerprocenten.
Reply
Soberano Posted: 2010-02-11 11:25:31 Answer to: "Mycket bra fakta! Men vissa av dina egna teorier stämmer mindre bra.. "

Forum posts: 7100
Det är såklart sant att Örjan lever mycket på sina storloppssegrar likväl som att Åke S har haft stor nytta av att ha Torvald i toppform under förra året, hade ju aldrig slagit Stig H:s rekord utan de framgångarna men alla hästar man får köra/träna räknas ju. Ett exempel på att spara psyket är väl när han fick skit av hela sveriges experter (med Nybrink i spetsen) för att han backade med Marshland i ett skitlopp på Solvalla. Givetvis var det ur spelarnas synpunkt fegt och fel men då målen under året var Kungapokalen och Derbyt så sket han i vad spelarna tyckte och undvek dödens för att spara hästen humör. Vilket kanske var rätt då han tog sig till final i både kungapokalen och derbyt (2:a där). Ett annat exempel är Giant Diablo som jag är helt säker på ALDRIG hade kommit över 5 miljoner om hon stått hos ludde för hennes Psyke var inte speciellt starkt men tack vare Örjans försiktighet så fick hon dom lopp hon tålde och kunde utvecklas till en topphäst som trots avsaknad av riktig vinnarskalle tjänade drygt 13 miljoner.
Reply
Posted: 2010-02-11 17:37:29
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
haha, men å andra sidan så finns det inga ston som tjänar över miljonen hos ludde , antingen tröttnar dem i psyket eller så sätter han dem i avel tidigt då han kör stenhårt på att avla med lovande ston som är unga.

Vad gäller örjan så tycker jag att han är äckligt skicklig som kusk och jag tycker det är sällan han sitter fast med favoriter, dock ofta med sämre "walmann" hästar. Med Hultmans är det mycket offensivare körstil.

Kanske inte rättvist att jämföra sjunesson och ludde med tanke på hästarna de får köra? hehe. Hatar Sjunesson och tycker han är usel, men i regel kör han skithästar.

Både Goop och Ludde lever mycket på den respekt de kört till sig på banorna genom att köra ijhäl några hästar för att få spets. Får ofta överta spets tidigt och vinner pga det.
Reply
1   [ 2 ]