[ 1
]
|
|
Posted: 2009-03-08 17:43:44
|
Became a member:
Forum posts:
|
När börjar den? Så man vet när man ska avla och köpa nytt
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-03-08 17:51:10  När börjar den? Så man vet när man ska avla och köpa nytt
Answer to: "När börjar den? Så man vet när man ska avla och kö"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Börja avla den 11/3 och köp på stuteri den 18/3. Nästa etapp börjar alltså den 1:a April.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-03-08 17:55:04  Börja avla den 11/3 och köp på stuteri den 18/3. Nästa etapp börjar alltså den 1:a April.
Answer to: "Börja avla den 11/3 och köp på stuteri den 18/3[/"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tack var osäker på datumen 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-03-09 02:50:12
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Funderar (trots att jag vet bättre) på att avla den 11/3 för att få nåt hemodlat till nästa etapp..
Forum-myten säger att man vill avla med hästar som tränar bra eller hur?
Finns det nåt annat man vill tänka på?
Spelar vinnarskalle nån roll?
Nåra andra åsikter i ämnet?
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2009-03-09 08:21:25
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Tror ingen vet säkert men min uppfattning är att träningssiffror och medel är det man ska gå på.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-03-09 10:04:25 Edited(1): 2009-03-09 10:04:52  Funderar (trots att jag vet bättre) på att avla den 11/3 för att få nåt hemodlat till nästa etapp..
Forum-myten säger att man vill avla med hästar som tränar bra eller hur?
Finns det nåt annat man vill tänka på?
Spelar vinnarskalle nån roll?
Nåra andra åsikter i ämnet?
Answer to: "Funderar (trots att jag vet bättre) på att avla den 11/3 fö"
|
|
Nja, min erfarenhet är iaf att det faktiskt lönar sig att välja "rätt" vilket verkar vara BÅ E ett sto som tränar bra och en hingst som tränar bra. Jag tycker mig ha haft ganska lyckosamma avelsresultat då jag hittills fått fram 2 st som sprungit in mer än 1 miljon och en som är på god väg. Med tanke på vad det kostar så känns det dessutom oerhört prisvärt att avla då man inte får mycket til föl för 50000 på stuteriet så även om kanske inte kvaliteten ät riktigt lika hög som på svenska stuteriet så måste det vara det mest prisvärda alternativet för tillfället.
Jag har ingen aning om "vinnarskallen" spelar in eller vilken hingst som är bäst men jag kommer antagligen använda mig av Stopping Trasher och ev ngt hemkok med min egen hingst som tränar bra.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-03-09 16:49:54  Nja, min erfarenhet är iaf att det faktiskt lönar sig att välja "rätt" vilket verkar vara BÅ E ett sto som tränar bra och en hingst som tränar bra. Jag tycker mig ha haft ganska lyckosamma avelsresultat då jag hittills fått fram 2 st som sprungit in mer än 1 miljon och en som är på god väg. Med tanke på vad det kostar så känns det dessutom oerhört prisvärt att avla då man inte får mycket til föl för 50000 på stuteriet så även om kanske inte kvaliteten ät riktigt lika hög som på svenska stuteriet så måste det vara det mest prisvärda alternativet för tillfället.
Jag har ingen aning om "vinnarskallen" spelar in eller vilken hingst som är bäst men jag kommer antagligen använda mig av Stopping Trasher och ev ngt hemkok med min egen hingst som tränar bra.
Answer to: "Nja, min erfarenhet är iaf att det faktiskt lönar sig att vä"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag betäckte min Pardon Me, medel 5,0 med Stopping Thrasher och fick ett föl med medel 1,8. Har gått upp till 2,0 nu. Tycker hon (Pardon Me) tränar ganska hyfsat, (0,067 på styrka inatt).
Otur i aveln eller varför så dåligt föl? Eller är 0,067dåligt?

|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2009-03-09 17:36:09  Jag betäckte min Pardon Me, medel 5,0 med Stopping Thrasher och fick ett föl med medel 1,8. Har gått upp till 2,0 nu. Tycker hon (Pardon Me) tränar ganska hyfsat, (0,067 på styrka inatt).
Otur i aveln eller varför så dåligt föl? Eller är 0,067dåligt?

Answer to: "Jag betäckte min Pardon Me, medel 5,0 med Stopping Thrasher och fick e"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
0,067 är mycket bra för en sjuåring , misstänker att det är träningsförmågan man ärver.
Har läst lite olika, men i en gammal nyhet från 2007 stod det att man ärvde efter egenskaperna och att man har häst med 5 i medel så ska den vara jämnförbar med en häst med femstjärnor från stuteriet. Men också läst att det viktigaste är hur hästarna tränar i förhållande till sin ålder.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-03-09 19:09:25 Edited(1): 2009-03-09 19:10:23
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det är ju lätt att misstänka att spelledningen säkert, precis som med allt annat i det här spelet, tycker det är så otroligt kul att låta slumpen spela in. Visst , det är en bra tanke att det inte ska bli för matematiskt.
Vore verkligen riktigt aptråkigt med ett spel där du kan "räkna" ut precis hur allt fungerar, och därmed kan vara i stort sett full-lärd efter 2 etapper eller så om du bara läser forumet och frågar rätt frågor.
Problemet är att nu spelar slumpen så stor roll att det är väldigt svårt att dra några slutsatser alls av det man lär sig utan att alltför ofta bli motbevisad, i nästa lopp, vid nästa avelsförsök, vid nästa balansändring...
Det var ett av de starkaste skälen till att jag tagit ett "break" från spelet. Trots att jag spelat länge, varit väldigt aktiv, har många "kunniga" kontakter jag växlat några ord med då och då...
Trots allt det fattade jag fortfarande ganska lite av hur både avel och lopp/balansändringar fungerade
Tyvärr tror jag att INGEN ens ge ett hyfsat säkert svar på varför fölen blir som de blir...för ingen har blivit klok på hur aveln fungerar ...eller ?
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-03-10 01:41:45
|
|
Okay..Då blir det Lotto då..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-03-10 19:18:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
Gillade din artikel B_Good ...Riktigt juste att ge så bra service med en massa info
Vilken hjälp man har av det är ju svårt att veta, men det måste ju vara bättre att bygga på den lilla matematiska/statistiska info man kan få...
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-03-10 23:31:30  Gillade din artikel B_Good ...Riktigt juste att ge så bra service med en massa info
Vilken hjälp man har av det är ju svårt att veta, men det måste ju vara bättre att bygga på den lilla matematiska/statistiska info man kan få...
Answer to: "Gillade din artikel B_Good ...Riktigt juste att ge så bra service med"
|
|
Håller med! Riktigt rolig artikel och lättare skulle det vara om det fanns ngt sätt att rensa upp bland avkommorna......
Alltså välja att bara se treåriga - aktiva hästar - ranka på medel - insprugna pengar och så vidare.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-03-11 02:14:34
|
|
Tackar tackar.. Tänkte göra lite utförligare men det blev ett mastodont arbeta på bara de fyra..
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|