[ 1
]
|
|
Posted: 2009-01-23 10:17:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Eriksson har ju vid ett flertal tillfällen sagt att formen på kuskarna spelar väldigt liten roll i loppen. Då är mitt förslag att man tar bort kuskformen helt och bara ha kvar skickligheten och offensiviteten.
Men att det då ska finnas en slags dagsform på kuskarna som man inte kan se för att skapa lite spänning.Nån som nappar?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-23 10:27:13  Eriksson har ju vid ett flertal tillfällen sagt att formen på kuskarna spelar väldigt liten roll i loppen. Då är mitt förslag att man tar bort kuskformen helt och bara ha kvar skickligheten och offensiviteten.
Men att det då ska finnas en slags dagsform på kuskarna som man inte kan se för att skapa lite spänning.Nån som nappar?
Answer to: "Eriksson har ju vid ett flertal tillfällen sagt att formen på ku"
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag nappar direkt, även om nu kuskformen inte skall spela någon roll så är det förbannat irriterande att se formen på kusken sjunka snabbare än en blydank i vatten.
Bättre att inte se formen,JA!!!
Sen så tycker jag att på något sett det skulle vara lite intressant att man skulle kunna gå in och titta på en femdygnsprognos på vädret på aktuell bana.
Vet inte om det skulle vara en enkel sak att fixa men det skulle vara jäkligt bra.
Trist att anmäla en häst på torr bana, sen så när dagen är inne så är det tung bana och hästen står med 3 eller sämre på den egenskapen.
Sen precis som IRL så behöver det inte alltid stämma in, men man har i varje fall en liten aning hur vädret blir.
Nån som håller med dessa visdomsord? 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-23 10:28:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
så istället för formen ska det finnas en dagsform?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-23 12:50:12  så istället för formen ska det finnas en dagsform?
Answer to: "så istället för formen ska det finnas en dagsform? "
|
Became a member:
Forum posts:
|
det var bara något jag själv tyckte kunde finnas istället för det vanlig formen, men det är ju inget krav
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-01-23 16:47:11  Eriksson har ju vid ett flertal tillfällen sagt att formen på kuskarna spelar väldigt liten roll i loppen. Då är mitt förslag att man tar bort kuskformen helt och bara ha kvar skickligheten och offensiviteten.
Answer to: "Eriksson har ju vid ett flertal tillfällen sagt att formen på ku"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Mitt förslag är att man har en pil som visar om formen är på väg upp,ned eller oförändrad SAMT att det går se kusken senaste 20-30-50 starter eller ngt i den stilen för att på så sätt kunna utläsa själv hur man tror att formen ser ut. Kan det vara ngt?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-23 16:52:17
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag tycker nuvarande fungerar bra, om det var nån som inte förstod det.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-23 17:00:00  Mitt förslag är att man har en pil som visar om formen är på väg upp,ned eller oförändrad SAMT att det går se kusken senaste 20-30-50 starter eller ngt i den stilen för att på så sätt kunna utläsa själv hur man tror att formen ser ut. Kan det vara ngt?
Answer to: "Mitt förslag är att man har en pil som visar om formen är p&"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det lät väldigt intressant tycker jag. Alla klarar att använda det också Prima!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-23 17:22:15 Edited(1): 2009-01-23 17:24:48
|
Became a member:
Forum posts:
|
väderprognos tycker jag låter som ett riktigt bra inslag! mina tummar upp. det är ju både verkligt och roligt. om 5 datadagar är för långt kan man ju köra tex 3 eller 4 dagar så passar det lagom med anmälningsstopp till lopp? tummen upp från mig oavsett vilket antal dagar det skulle vara.
edit: man kan ju också minska kuskformen till en 3-gradig skala, vilket skulle göra att den blir mindre avgörande MEN den kan fälla det sista lilla flaxet som skiljer mellan första- och andraplats. och då är ju en skala på 7-9 bättre än på 1-3 eftersom skillnaden om man räknar med 7-9 är mindre ämn om man räknar med 1-3 (tänk v75-bongen.).
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-01-24 00:58:06
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Bra tråd! Viktigt fråga!
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2009-01-24 12:01:56
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Det finns väl inget IRL som heter kuskform? Kuskform är nog det paddigaste uttrycket som finns inom trav. "Kuskars form" beror iaf enligt mig på materialets (hästarnas) form.
Tycker också att denna faktor borde tas bort eller åtminstone göras osynlig. Har inte även kuskens offensivitet för stor påverkan? En av travets bästa kuskar Örjan Kihlström känns ju dödsdömt att välja som kusk i spelet medans tomtar som Kolgjini och Lindblom är bra.
Vore bra om man var tvungen att matcha taktik efter kuskens egenskap för att få bästa resultat men detta kräver ju till att börja med fler körordrar och kanske en vassare spelmotor.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-24 17:14:34 Edited(2): 2009-01-24 17:20:27
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jo, sedan känns det ju väldigt konstigt som idag.
jag har Örjan på Stopping trasher. I det kvalet stopping vann hade Örjan kanonform. Nu ett par veckor senare är han nere på en 4a i form.
Stopping har 6a på vinterbana... helt uppenbart en okej vinnarskalle ...Snabbheten som sitt starkaste kort, bra och hyfsat jämn på övriga värden...
Han åker dit mot en valack som har 4.9 i medel. Alltså nästan 4 steg sämre, eller om ni så vill 15-20 steg sämre på egenskaperna totalt. 15-20 steg är en ENRORM skillnad !
Att inte stopping vinner är en sak, men vad gör att han vann ett försök, men förlorar nu...
Jag måste säga att jag undrar över vad fasen som styr det ?
Tydligen Inte..
vinnarskallen
De blå och röda värdena (tur det, vore ju hemskt om det löna sig att träna upp en fin häst...jag menar ... 15-20 steg tar ju bara...eeeh ...2 etapper !!!  )
Kuskens klass (örjan har en nia)
så....
Kvar står väl bara VINTERBANA eller KUSKFORM !!! (eller att 1640 är för mycket lotto...)
Vinterbanan kan vara helt okej. Hade vinnaren en 8a-9a så SKA det inverka...
men att fölora med en så fin häst pga kuskform.... 
Näe..Bort med kuskformen eller låt den röra sig VÄÄÄÄLDIGT långsamt !
Däremot håller jag med Grenak om att off/def är ett kul inslag. Det kan gärna vara kvar 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-25 22:28:57
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nu har det verkligen gått för långt med den här kuskformen !!! Vad går spelet ut på egentligen ? Att träna upp sina hästar och matcha dom i lopp eller att leta efter den kusk som har bäst "form" ? Jävligt tråkigt !!
BORT MED SKRÄPET !
Idag startade min 3 åriga talang GUITAR HERO i DGP med en kusk med en satans etta i form !  Jag ber kusken att ge allt, hästen har full form och mkt fina värden.
Vad händer : Kommer näst sist av de som ej blev diskade !  Allt pga kusken... kolla bara loppresultat... det är kuskformen som avgör utgången till 80 % typ. De tre första har nästan alltid kuskarna med bäst form !!
Nu är jag klar. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-25 22:51:56
|
Became a member:
Forum posts:
|
Vadå, har du inte hört tals om Tjecken Jindrich. Förbaskat duktig kille...stort namn på kontineneten. Lite humörskusk men ge han en bra start i loppet så är han riktigt giftig resten av racet
nej,men ärligt talat...visst undrar man ibland !
Just det här loppet däremot är väl inget vidare exempel ?
Kollar man medel på hästarna på topp-3 så ser det ju inte direkt ut att vara några skithästar. Rätt fina 3-åringar där !
Men jag är så klart inte den rätte att uttalal mig om hur bra de är jämfört med din stjärna ...Har ju ingen aning om någon av hästarnas egentliga värden...
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2009-01-25 23:00:22
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Kanske överskattar sin Guitar Hero lite. Tror jag såg den på auktionen utan att direkt ramla av stolen... Priset borde varit mer än 700.000 om det rörde sig om en kanon.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-25 23:06:29
|
Became a member:
Forum posts:
|
hästen som kom 2a hade ju bara en kusk med 5a i form..
Alexia kom utanför pall i ett b-lopp jag av misstag anmält till. Kusken hade en 1a i form (eller en 2a, oklart. står av nån anledning lite olika när man hovrar med musen och kolla på staplarna.)
Men det är klart hästen inte kommer kunna komma etta om kusken varit vaken 3 dygn på amfetamin och precis tagit nått för att "komma ner"
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-25 23:08:27
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nu väntar vi med spänning på om thunder master kommer ut på marknaden. den gick för hiskeliga 5 768 363kr innan.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-25 23:10:32 Edited(2): 2009-01-25 23:11:54
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ganska skrala kuskar överlag i det där loppet. Hjälp vad illa !!! haha
Vet inte, men jag brukar vara nere på Mantorp och kolla ibland när det är såna där käcka kuskmatcher mellan norrmän och svenskar , och annat konstigt, som jag kan tycka är rätt roligt ändå. Kul bara för man vet aldrig vad om händer då
Men kollar man på "ranken" i spelet på en del av kuskarna som brukar dyka upp dom dagarna, och jämför med tomtarna i det här loppet....då måste kuskmatcherna på mantorp nästan vara prima kvalitet om man jämför med det här
( jo,jag vet...det är bara en skicklighetsrank i spelet, men lit kul att jämföra är det ändå  )
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-25 23:41:15  Ganska skrala kuskar överlag i det där loppet. Hjälp vad illa !!! haha
Vet inte, men jag brukar vara nere på Mantorp och kolla ibland när det är såna där käcka kuskmatcher mellan norrmän och svenskar , och annat konstigt, som jag kan tycka är rätt roligt ändå. Kul bara för man vet aldrig vad om händer då
Men kollar man på "anken" i spelet på en del av de som brukar dyka upp dom dagarna, och jämför med tomtarna i det här loppet....då måste kuskmatcherna på mantorp nästan vara prima kvalitet om man jämför med det här 
Answer to: "Ganska skrala kuskar överlag i det där loppet. Hjälp vad ill"
|
Became a member:
Forum posts:
|
championligan går efter antal vinster inte skicklighet. men det var kanske inte det du menade. Jag förstod inte riktigt
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2009-01-26 15:20:55
 championligan går efter antal vinster inte skicklighet. men det var kanske inte det du menade. Jag förstod inte riktigt
Answer to: "championligan går efter antal vinster inte skicklighet. men det var k"
|
|
[ 1
]
|