[ 1
]
|
|
Posted: 2008-11-02 15:36:16
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det finns ju som många vet för mycket pengar på travzonen. På zonen går ju alla pengar som en häst tjänar i lopp oavkortat till tränaren så är det ju inte alls i verkligheten.
För att lösa detta skulle jag vilja införa avgift på kuskarna så en viss del av vinstsumman går till en kusk, högre avgift för hög skicklighet.
Sedan uppfödaravgift där den första ägaren räknas som uppfödare, dock en väldigt liten procent.
Kommentera gärna och utveckla om ni kommer på något mer!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-02 15:49:47
|
Became a member:
Forum posts:
|
låter bra. Fast dåligt för kanske dom som inte har så mkt pengar
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-11-02 15:57:02  Det finns ju som många vet för mycket pengar på travzonen. På zonen går ju alla pengar som en häst tjänar i lopp oavkortat till tränaren så är det ju inte alls i verkligheten.
För att lösa detta skulle jag vilja införa avgift på kuskarna så en viss del av vinstsumman går till en kusk, högre avgift för hög skicklighet.
Sedan uppfödaravgift där den första ägaren räknas som uppfödare, dock en väldigt liten procent.
Kommentera gärna och utveckla om ni kommer på något mer!
Answer to: "Det finns ju som många vet för mycket pengar på travzonen. På zonen gå"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Instämmer helt och hållet! Lägger upp ett antal punkter som lätt skulle kunna införas och vissa som är vad du redan nämnt.
* Uppfödarpremier. 10% av insprugna pengar går till uppfödaren. Detta låter kanske mycket men säg att normalhästen springer in mellan 100-300k så blir det inte mycket. Har du "fött" upp en stjärna så ska det ge lite betalt också! Detta bör dock INTE vara pengar som dras från vinstsumman.
* Uppfödarpremier för hingstägare Sätt ett fast pris på betäckning,pengar som INTE tillfaller hingstägaren utan dela ut 20% av avkommornas insprugna pengar till dessa istället. Då premieras de som har framgångsrika avelshingstar och det blir i princip omöjligt att fuska med avelsavgifter och annat.
* Kuskarvode Procent av vinstsumman dras direkt beroende på som tidigare nämnts kuskens skicklighet. Tex skicklighet 1-3 = 5%, 4-7 = 10%, 8 och uppåt =15%.
* Reskostnad som det är nu så dras det väl ingen kostnad för resan. Jag tycker att det borde göra det. Då blir det lite mer att fundera på om det verkligen är värt att resa och det skulle skapas lite mer regionskänsla att man inte anmäler till skitlopp i finland om resan kostar mer än förstapriset utan det blir lite mer verkligt. Sen borde man kunna köpa fler olika transporter och då själv kunna välja om jag vill använda flygplanet för att starta på Östersund eller om jag tar häsbussen. 15 mil är ju lite väl kort för att flyga.
Kanske kommer på fler saker senare

|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-02 16:16:58  Instämmer helt och hållet! Lägger upp ett antal punkter som lätt skulle kunna införas och vissa som är vad du redan nämnt.
* Uppfödarpremier. 10% av insprugna pengar går till uppfödaren. Detta låter kanske mycket men säg att normalhästen springer in mellan 100-300k så blir det inte mycket. Har du "fött" upp en stjärna så ska det ge lite betalt också! Detta bör dock INTE vara pengar som dras från vinstsumman.
* Uppfödarpremier för hingstägare Sätt ett fast pris på betäckning,pengar som INTE tillfaller hingstägaren utan dela ut 20% av avkommornas insprugna pengar till dessa istället. Då premieras de som har framgångsrika avelshingstar och det blir i princip omöjligt att fuska med avelsavgifter och annat.
* Kuskarvode Procent av vinstsumman dras direkt beroende på som tidigare nämnts kuskens skicklighet. Tex skicklighet 1-3 = 5%, 4-7 = 10%, 8 och uppåt =15%.
* Reskostnad som det är nu så dras det väl ingen kostnad för resan. Jag tycker att det borde göra det. Då blir det lite mer att fundera på om det verkligen är värt att resa och det skulle skapas lite mer regionskänsla att man inte anmäler till skitlopp i finland om resan kostar mer än förstapriset utan det blir lite mer verkligt. Sen borde man kunna köpa fler olika transporter och då själv kunna välja om jag vill använda flygplanet för att starta på Östersund eller om jag tar häsbussen. 15 mil är ju lite väl kort för att flyga.
Kanske kommer på fler saker senare

Answer to: "Instämmer helt och hållet! Lägger upp ett antal punkter som lätt skulle"
|
Became a member:
Forum posts:
|
perfekt upplagt!
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-11-02 16:48:28
|
|
Tackar  Kom förresten på en sak till som jag funderat på tidigare.
Skulle det inte vara möjligt att kunna se HUR MÅNGA som är anmälda till loppen? Inte vilka eller hur många poäng hästarna har utan bara hur många.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-11-02 18:52:31  Tackar  Kom förresten på en sak till som jag funderat på tidigare.
Skulle det inte vara möjligt att kunna se HUR MÅNGA som är anmälda till loppen? Inte vilka eller hur många poäng hästarna har utan bara hur många.
Answer to: "Tackar :D Kom förresten på en sak till som jag funderat på tidigare.
"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
Vad ska det vara bra för, varför vill du se hur många som anmält till loppet?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-11-02 19:01:25  Vad ska det vara bra för, varför vill du se hur många som anmält till loppet?
Answer to: "Vad ska det vara bra för, varför vill du se hur många som anmält till l"
|
|
Därför att då kan man, om man är aktiv, hitta lopp med få anmälda och kanske också strunta i att anmäla om man ser att det är tokmånga anmälda redan och spara på anmälningsavgiften. Ganska onödigt egentligen.....  men tycker det skulle vara kul
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-11-02 21:53:10  Därför att då kan man, om man är aktiv, hitta lopp med få anmälda och kanske också strunta i att anmäla om man ser att det är tokmånga anmälda redan och spara på anmälningsavgiften. Ganska onödigt egentligen.....  men tycker det skulle vara kul
Answer to: "Därför att då kan man, om man är aktiv, hitta lopp med få anmälda och"
|
|
okej, jag uppfattade det som att du ville kunna se hur många som var anmälda till loppet när startlistan var klar, men efter din förklaring så en trötting som jag fattar, så håller jag med, skulle vara grymt att kunna se det, men förstör ju lite spänningen i vissa lopp 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-11-02 22:00:22  okej, jag uppfattade det som att du ville kunna se hur många som var anmälda till loppet när startlistan var klar, men efter din förklaring så en trötting som jag fattar, så håller jag med, skulle vara grymt att kunna se det, men förstör ju lite spänningen i vissa lopp 
Answer to: "okej, jag uppfattade det som att du ville kunna se hur många som var anmä"
|
|
Visserligen men det skulle nog hjälpa lite när det finns flera lopp med samma proposition vid i princip samma tidpunkt.
Fast det skulle väl snarare vara läge att röra om lite bland propositionerna så att inte ALLA stolopp max 50000 körs samma dag och samma tid och ALLA lopp för 3-åringar lägst 25000 samma dag och samma tid....
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-03 07:18:34
|
Became a member:
Forum posts:
|
asså ja tycker inte att vi ska börja ändra massa saker nu. Det är otroligt onödigt om vi skulle fixa att 10% går till uppfödaren och typ 20% går till hingstägaren. Dom som inte har alls mycket pengar och kanske köpt en vinnare för sina sista slantar som olyckligt nog blivit framavlad e ju rätt så surt.., men annars att se hur många hästar som är anmälda till loppet tycker ja e en väldigt bra idé.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-11-03 07:53:54
|
|
pengarna skulle ju Inte tas ifrån vinspengen..
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-11-03 10:43:53  asså ja tycker inte att vi ska börja ändra massa saker nu. Det är otroligt onödigt om vi skulle fixa att 10% går till uppfödaren och typ 20% går till hingstägaren. Dom som inte har alls mycket pengar och kanske köpt en vinnare för sina sista slantar som olyckligt nog blivit framavlad e ju rätt så surt.., men annars att se hur många hästar som är anmälda till loppet tycker ja e en väldigt bra idé.
Answer to: "asså ja tycker inte att vi ska börja ändra massa saker nu. Det är otrol"
|
|
Som Nijo skrev så ska ju inte pengarna dras från segerpremien. Enbart avgiften till kusken skall dras från vinstchecken plus att detta ju kan öppna mer för avel och framförallt kan det ju vara lite extra intressant att sälja en egen uppfödning då du själv kan ha en liten extra inkomst om den visar sig framgångsrik.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-04 07:08:27  Som Nijo skrev så ska ju inte pengarna dras från segerpremien. Enbart avgiften till kusken skall dras från vinstchecken plus att detta ju kan öppna mer för avel och framförallt kan det ju vara lite extra intressant att sälja en egen uppfödning då du själv kan ha en liten extra inkomst om den visar sig framgångsrik.
Answer to: "Som Nijo skrev så ska ju inte pengarna dras från segerpremien. Enbart avg"
|
Became a member:
Forum posts:
|
asså palla me att betala kusken iaf.
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2008-11-04 14:49:01
|
Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
|
Mycket bra ide som varit uppe förr har jag för mig.. Känns som man lika gärna kan pansionera hästarna som det är nu.. Och att kusken ska ha betalt känns givet.. Som det är nu kan vilket skitstall som hällst bli miljonärer.. 
|
|
Reply
|
|
urquell
|
Posted: 2008-11-16 17:43:24
|
Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272
|