Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> kuskorder?

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2008-09-14 15:31:24

Became a member: 
Forum posts:
vilken order ger ni till en kusk med 5 i offensivitet?

jag provade för nån dag sen med "ingen order". hästen, som har god segerchans, tar ut sig till 7 från 10 och kommer utanför segerstriden.

om man ger "ge allt" till en kusk som inte är offensiv kör han väl bort hästen? och ger man ingen order så kämpar inte hästen...

och ger man "defensivt" kommer han väl sist?

moment 22?

vinner nån med örjan kihlström? har för mig att hans segerprocent ligger hysteriskt lågt?
Reply
Posted: 2008-09-14 15:45:40

Became a member: 
Forum posts:
ska alltid "ge allt" o köra offensivt oavsett kuskens offensivhet...... tex med örjan som har 1 i offensivhet så ska du köra "ge allt" om du ska ha vinstchans. Finns bara 1 anledning till att inte "ge allt" och det är för att spara form på hästen.......
Reply
Posted: 2008-09-14 18:18:05 Answer to: "ska alltid "ge allt" o köra offensivt oavsett kuskens offensivhe"

Became a member: 
Forum posts:
har hästen 5-6 i form så är risken väldigt stor att den blir skadad!

det går visst att vinna med både utan körorder och defensiv körorder.

allt beroende på både häst o kusk.

haft hästar som springer bort sig vid ge allt och sen vinner mot likvärdigt motstånd med utan körorder alt defensivt.
Reply
Posted: 2008-09-14 19:27:34

Became a member: 
Forum posts:
haha, skitsnack, till 90% säkerhet blir hästen inte skadad med 5-6 i form om du "ger allt", har ganska stor erfarenhet av det och tror att bland annat personen som utnyttjat detta till max kan hålla med, Mr Chokladkakan.

sedan har jag inte sagt att man inte kan vinna utan körorder eller om man kör defensivt, däremot sjunker chanserna grymt mycket. Att vinna med defensiva körorder är i princip omöjligt mot bra hästar, tror aldrig det har gjorts under de 7,8 etapper? som spelet har funnits.....

swatpro, du har spelat vad? 2 etapper? tror inte du har särskilt stor erfarenhet av hur spelet fungerar........
Reply
Posted: 2008-09-14 20:42:06

Became a member: 
Forum posts:
om man kollar på vinstprocenten på kuskarna så kan man se att örjan har 5,7% segrar medans dom offensiva duktiga kuskarna har mellan ca 14-18%.

kuskens defensivitet borde kanske inte kombineras med körordern kör defensivt, som väl inte borde vara samma sak? om örjan kör som irl så vinner han massor med lopp genom att ösa på bakifrån eller dämpa i front, men med defensiv styrning här spurtar han inte alls, typ.

kuskens def/off-stapel borde kanske separeras från körorden och inte ha så stor inverkan på vinstresultaten? den kanske till och med skulle bort? tror att nån varit inne på det innan.

Reply
Andynalan Posted: 2008-09-14 21:06:49 Answer to: "haha, skitsnack, till 90% säkerhet blir hästen inte skadad med 5-6 i form"

Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
Nikiva: Du har varit aktiv (inloggad) på zonen i 12 timmar medans Swatpro varit aktiv i ca 20 dygn Haha
Reply
Posted: 2008-09-14 21:10:33

Became a member: 
Forum posts:
Men att Örjan inte vinner lopp kan lika mycket ha att göra med hans ständigt usla form som att han har 1 i offensivhet.......
Reply
Posted: 2008-09-14 21:29:17 Edited(2): 2008-09-14 21:30:54 Answer to: "haha, skitsnack, till 90% säkerhet blir hästen inte skadad med 5-6 i form"

Became a member: 
Forum posts:
nikiva, du kanske är bra på mycket men räkna verkar inte vara en av dina starkare sidor.

Om du sätter dig lugnt ner o räknar efter så kommer du märka att jag snart fullfljt min tredje etapp.
Och om du även räknar efter så kommer du märka att spelet snart är klar med sin femte etapp!

Sen så tror jag att jag har bättre pejl vad som hänt mina hästar än vad du har
Reply
Posted: 2008-09-14 21:44:33 Edited(1): 2008-09-14 21:46:49

Became a member: 
Forum posts:
tror nog att spelet är inne på sin 7.e etapp,,,,,4st etapper 2007 och är nu inne på sin 3.e etapp under 2008. Jag är själv inne på min 5.e etapp och jag var absolut inte med från början kan jag lova.

om du nu är inne på din 3.e etapp så är det lite skrämmande att du inte har större vetskap om hur spelet fungerar, möjligt du har bättre pejl på hur "dina hästar" fungerar, men jag kan lova att jag har bättre koll på väldigt många fler andra hästar än du har. Jag har säkert omsatt 30 hästar själv och jag har följt/diskuterat med 7,8 toppspelare under spelets gång hur spelet fungerar med bland annat:
*Hur lätt en häst skadar sig med 5-6 i form
*effekten av defensiva körder i förhållande till "Inga" och "ge allt".

Tror nog att samtliga toppspelare med erfarenhet vet vad som gäller när jag säger att en häst med 5-6 form fortfarande har en liten chans att skada sig och att defensiva körorder är fullständigt värdelösa för samtliga kuskar.

Reply
Posted: 2008-09-14 21:57:03

Became a member: 
Forum posts:
jag har fått en häst skadad under mina 3 etapper snart då hade ja 4 i form o gav allt sen har ja startat alla mina med ge allt fast dom har 5-7 i form har ej skadat sig..jag körde defensivt med en kusk som hade 1 i offensiv..kom sist..sen bytte ja till ge allt i alla lopp hehe
så summan av kardemumman..GASA MAX i varje lopp över 5 i form
Reply
Posted: 2008-09-14 22:05:29 Answer to: "tror nog att spelet är inne på sin 7.e etapp,,,,,4st etapper 2007 och är"

Became a member: 
Forum posts:
tittar man på första inlägget i spelets forum så är det postat 4 juli 2007.

det finns inga lopp registrerade före juli 2007(i så fall är de raderade)

Och räknar man från juli 2007 så är vi inne på 5.e etappen nu.

Etappen juli-september 2007 kallas etapp 3.

Sen vad gäller def eller ingen körorder så har jag nog vunnit i varje fall 30% av mina lopp med nån av de körordrarna.
Har i vissa fall slagit "bättre" hästar som körts med luslar som har hög rang på offensivhet.

jag har mycket bättre utfall för mina hästar med kuskar som haft 5 eller mindre på offensivhet om jag satt defensiv eller ingen körorder.

Sen tycker jag att du är en riktig kul prick som alltid talar om för folk om hur allt är och hur allt skall fungera.härligt med folk med stort självförtroende.
Reply
Posted: 2008-09-14 22:11:18

Became a member: 
Forum posts:
nån som märkt om hästar med hög spurt klarar sig bättre med defensiv körorder och att hästar med hög styrka och eller snabbhet klarar offensiv bättre?
Reply
Posted: 2008-09-14 22:22:05 Edited(1): 2008-09-14 22:23:15

Became a member: 
Forum posts:
skulle kunna sätta en 5.a på att spelet är inne på sin 7.e etapp,,,,men det är egentligen oväsentligt i diskussionen. Har själv spelat i 4-5 etapper och spelet hade nog hållt igång några etapper innan jag började. Tror inte direkt att spelet började med etapp 3 under 2007, ganska logiskt att det började med etapp 1.

Jag må vara en "kul" prick som talar om för "folk?"(du menar dig, väl?), men någon måste väl göra det? själv ser jag det mer som att jag delar med mig av den kunskap jag besitter av spelet, den kan jag garantera är betydligt större än din swatpro(vill ej vara kaxig).

Jag har väl sedan ganska svårt att tänka mig dina hästar/kuskar ska vara mer unika än alla andra? fortfarande aldrig sett en häst besegra BRA hästar med defensiva order. Att vinna med defensiva order har jag gjort 2ggr och det var mot skithästar. Aldrig varit med om några framgångar i större lopp där en tränare använt sig av defensiva order, finns väl ingen som använder sig av det heller? (undra varför)

Kan sedan säga direkt att det finns inga kopplingar alls med hästens egenskaper och vilken taktik man använder sig av......

som sagt, de flesta/alla toppspelare kan nog skriva under på det jag sagt om detta ämnet.

Reply
Posted: 2008-09-14 22:27:53 Edited(1): 2008-09-14 22:28:52 Answer to: "nån som märkt om hästar med hög spurt klarar sig bättre med defensiv k"

Became a member: 
Forum posts:
med min "lilla" erfarenhet(enligt Nikiva) så klarar sig hästar med bra värde på spurt väldigt bra med defensiva körorder.
Min häst unir Mon Voyage,som är på väg att säljas , har vunnit 7 lopp.
Med 6 i snabbhet och 1 i spurt.han har bara vunnit med ge allt.

Hade ett sto som hade 5 i spurt och hon vann minst 2 lopp, kanske fler , med defensiv körorder.
Så fort jag körde med ge allt så floppade hon, trots 6 i snabbhet och 5 i styrka.
Riktigt fina värden på henne men det var svårt att hitta rätt balans i loppen med körorder.

Sålde henn vid knappt 200,000.- insprungna.
Reply
Andynalan Posted: 2008-09-14 22:38:51 Answer to: "skulle kunna sätta en 5.a på att spelet är inne på sin 7.e etapp,,,,men"

Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
SPELET ÄR INNE PÅ SIN FEMTE ETAPP !! PUNKT SLUT ... en femma sa vi va
Reply
Posted: 2008-09-14 22:44:26

Became a member: 
Forum posts:
har startat ca: 300 lopp med ca: 60 vinster och omsatt ca: 30 hästar med ca: 10 mille inkört, jag är ganska säker på att det inte finns någon koppling med hästarnas egenskaper och taktik. Har testat i princip allt som går att testa vad gäller hästars egenskaper, taktiker o kuskar. Finns nog ingen toppspelare överhuvudtaget som kommit fram till något vettig koppling heller.

I ditt fall swatpro så är jag ganska säker på att det är en ren slump, du har inte direkt något vattentätt underlag för din teori.......

Orkar inte diskutera detta längre, någon annan får väl hoppa in och tala dig tillrätta om det går. En av de spelare som "forskat" mest kring spelet är Perra, han har bra koll på det mesta, nazzgull har väl alltid varit en toppspelare som ska ha grym koll på vad som fungerar.

Annars vet jag att flera har testat att köra defensivt med örjan då han har 1 i offensivhet, ganska säker på att de flesta försöken floppade totalt. Mina gjorde det i alla fall, även de som jag såg vid några storlopp.

Reply
Posted: 2008-09-14 22:49:26 Answer to: "har startat ca: 300 lopp med ca: 60 vinster och omsatt ca: 30 hästar med c"

Became a member: 
Forum posts:
är de gamla nijo som döljer sig bakom nikiva? :P haha
Reply
Posted: 2008-09-14 22:54:18 Edited(1): 2008-09-14 22:54:54 Answer to: "har startat ca: 300 lopp med ca: 60 vinster och omsatt ca: 30 hästar med c"

Became a member: 
Forum posts:
det är ingen som behöver tala mig tillrätta.jag måste väl bygga mitt stall efter mina teorier och inte andras,sen kan man lyssna på de råd man vill lyssna på.
precis som livet i stort.

Toppspelare,det är ju samma som det alltid varit i princip och det vet vi ju alla vad det beror på.
det behövs inte avhandlas något mer.

Sen är det väl lite typiskt dig att "inte orka mer" efter att det är du som dragit igång denna debatt med ett spydigt svar på mitt första inlägg.

P.S
mejla mig så får du mitt kontonummer
D.S
Reply
Posted: 2008-09-14 23:05:16 Answer to: "har startat ca: 300 lopp med ca: 60 vinster och omsatt ca: 30 hästar med c"

Became a member: 
Forum posts:
Får nog hålla med här, i alla fall att det är väldigt svårt att hitta ett mönster hur en häst ska prestera som bäst. Men i vissa fall verkar det var total slump, tyvärr
Reply
Posted: 2008-09-14 23:12:16 Answer to: "Får nog hålla med här, i alla fall att det är väldigt svårt att hitta"

Became a member: 
Forum posts:
klart det är en slump!Har inte heller sagt något annat,men man måste ju försöka på alla sätt att försöka hitta ett mönster.
Reply
[ 1 ]   2