[ 1
]
2
3
|
|
Posted: 2008-09-01 22:39:08
|
Became a member:
Forum posts:
|
Vilket daturm är det dags att börja avla?! Samt vilket datum för stuteriet!?
Snart dags att ta fram plasthandskarna! 
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2008-09-02 01:03:19
|
Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
|
måste vara 3 veckor före den första.. Dvs onsdagen den 10:e för avel och Onsdagen den 17:e för stuteriet.. då komemr dom fylla 2 år den 24:e och 3 år den 1:a
god tur med dina hanskar.. 
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-09-02 08:12:14
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Growing Ship står med tungpung och är redo att tömmas den 10:e
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-02 17:45:41  Growing Ship står med tungpung och är redo att tömmas den 10:e
Answer to: "Growing Ship står med tungpung och är redo att tömmas den 10:e"
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag tar nog lite av den fina sperman om du ger mig ett bra pris 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-02 17:47:56  Growing Ship står med tungpung och är redo att tömmas den 10:e
Answer to: "Growing Ship står med tungpung och är redo att tömmas den 10:e"
|
Became a member:
Forum posts:
|
haha..
jag ska nog avla fram 2 st iaf..har ej råd att handla..han verkar vara den mest överlägsna avelshingsten vad jag har förstått
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-02 17:53:33  haha..
jag ska nog avla fram 2 st iaf..har ej råd att handla..han verkar vara den mest överlägsna avelshingsten vad jag har förstått
Answer to: "haha..
jag ska nog avla fram 2 st iaf..har ej råd att handla..han verkar "
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag avlade med en gammal pensionerad häst inför denna etapp som hade 7 i blåa värden,fölet har nu gått ett lopp och vann det.
vart skapliga värden med tanke på vilken kamel jag avlade med
, tränar bra och hoppas hinna komma upp i 3 på styrka och 5 i snabbhet innan hon blir 4 år.
känns som om vilket to man gör dräktigt spelar större roll än avelshingsten, eller...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-02 19:31:57
|
Became a member:
Forum posts:
|
Pröva gärna att avla med min Self Confidenced. Han tränar riktigt bra för att vara 7 år och alla hans 5 avkommor har varit riktigt fina och tränat bra.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-03 17:46:44
|
Became a member:
Forum posts:
|
har inte så höga förhoppningar på avel denna gång då min Hurdle som ska bli mamman inte är någon världsklass häst och vad jag förstå så är det en fördel.
hon har nu 6-4-4-4 och tränar ca 0,5 med 2* tränare. så det blir nog någon 50k sperma  eegit är lockande då båda är från Irland  Blir fölet Irländskt då?
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2008-09-03 18:05:00  har inte så höga förhoppningar på avel denna gång då min Hurdle som ska bli mamman inte är någon världsklass häst och vad jag förstå så är det en fördel.
hon har nu 6-4-4-4 och tränar ca 0,5 med 2* tränare. så det blir nog någon 50k sperma  eegit är lockande då båda är från Irland  Blir fölet Irländskt då?
Answer to: "har inte så höga förhoppningar på avel denna gång då min Hurdle som s"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Fölet följer mammans nationalitet, så ja, fölet blir irländskt.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-09-03 22:25:42  har inte så höga förhoppningar på avel denna gång då min Hurdle som ska bli mamman inte är någon världsklass häst och vad jag förstå så är det en fördel.
Answer to: "har inte så höga förhoppningar på avel denna gång då min Hurdle som s"
|
|
Vill inre klanka ner på andras hästar men har du tittat på Eegits avkommor...?
|
|
Reply
|
|
Andynalan
|
Posted: 2008-09-04 10:50:56
|
Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
|
 hon har nu 6-4-4-4 och tränar ca 0,5 med 2* tränare
Tror inte att hon tränar 0,5 per dygn  Helt omöjligt 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-04 16:38:24  Vill inre klanka ner på andras hästar men har du tittat på Eegits avkommor...?
Answer to: "Vill inre klanka ner på andras hästar men har du tittat på Eegits avkomm"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Gör inget eegit är ingen stjärna i aveln som han va innan de ändra. Så jag förstår inte vaför folk avlar.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-04 18:33:54   hon har nu 6-4-4-4 och tränar ca 0,5 med 2* tränare
Tror inte att hon tränar 0,5 per dygn  Helt omöjligt 
Answer to: "hon har nu 6-4-4-4 och tränar ca 0,5 med 2* tränare
Tro"
|
Became a member:
Forum posts:
|
hehe ne det hade varit lite väl bra va  Blev såklart en 0 för lite
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-04 18:36:06
|
Became a member:
Forum posts:
|
men grenka då.. din growing ship kostar ju 100k att avla med.. och det är en av alla avkommor som sprungit in 100k +  Känns ju inte som det är värt 100k för det.. sänk till 50k och jag lovar att avla med honom
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-09-04 20:04:12
|
|
Kolla på snitten på avkommorna istället. Han har bara varit avelshingst ett år så det är inte så konstigt att de inte sprungit in några jättesummor än. 100K är priset. Vi snackar lyxsperma 
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2008-09-06 22:58:26
|
|
Fina värden men kanske ingen löpskalle på Growings avkommor..? jag vet inte om det har något med "mamma & Pappa" om hästarna får löpskalle eller inte.. bara en ide..? va tror ni andra..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-07 09:49:37
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det är väl ingen som ens vet om det finns "löpskalle" inlagt som ett dolt värde hos hästarna, men de flesta är väl överens om att det verkar rätt troligt.
Om det sedan "ärvs" ner...Ja, vem vet ? Men den tanken har varit uppe förut, och det är väl inte omöjligt.
Å andra sidan hänger väl en del av den "dåliga löpskallen" snarare på en felbalanserad loppmotor, och om en ny sådan nu är på gång kommer förhoppningsvis de blåa värdena spela in mer och bättre. Då slipper vi kanske se 3.0-hästar med 1 i styrka vinna på 2640 över 5.5-hästar med jämna värden och 5 i styrka. Bra hästar ska få bra betalt tycker jag...
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-09-07 10:10:32
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Kan bara hålla med föregående talare. Som sagt har det varit uppe på tapeten tidigare och så länge inte Admin kan ge besked så kommer det att förbli spekulationer. Att det ska förekomma undantag med "sämre" hästar som vinner är vi ju alla överens om tror jag men att hästar med 4 i styrka ska utklassa hästar med 8 i styrka över 4000 meter känns allt annat än trovärdigt tyvärr. Måste finnas ngn form av logik när det gäller värdena så att man kan träna och matcha därefter.
Kuskformen kontra skickligheten fick vi ju dessutom förklarat att formen egentligen är ganska betydelslös men det är väl bara att glömma? Vet inte om jag fått det bevisat någon gång ännu. Jaja, tycker ju fortfarande att det är kul men skulle vara mäktigt med en ny loppmotor där flera saker spelar in lite mer.
De blå värdena- mer tydliga skillnader på prestationerna som avspeglar om du tränat "rätt".
Formen- INGEN häst ska kunna maxprestera med 6 i form,dvs springa världsrekord ena dagen med 6 i form för att 2 veckor senare inte ens vinna ett vanligt snabblopp med 10 i form mot betydligt "sämre" hästar.
Rutinen- Ostartade hästar ska INTE kunna slå rutinerade guldhästar och resultaten ska TYDLIGT förbättras eftersom att rutinen kommer och om hästen matchas klokt.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-07 11:40:13 Edited(1): 2008-09-07 11:41:12
|
Became a member:
Forum posts:
|
löpskalle är bullshit, slumpen är däremot fakta när det kommer till loppens utgång.......
Hur ska man annars förklara hästarnas svackor där dem besegrar några hästar ena veckan och sedan förlorar mot samma hästar veckan efter med lika bra eller bättre förutsättningar? formen går inte att skylla på då den inte är särskilt svår att maxa upp....
Hästar med 1 i styrka eller 1 i snabbhet går och vinner något lopp och sedan har dem helt plötsligt "vinnarskalle"? , det folk glömmer är att dessa hästarna förlorar säkert 80-90% av sina lopp under etappen.
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2008-09-07 12:06:39
|
|
Ínte vet jag men jag har haft några likvärdiga hästar som jag matchat ungefär lika tycker jag.. nog tycker jag att jag märker att några fungerar bättre i lopp än andra..
Tycker också att dom blå värderna ska vara viktigare.. men dom ska heller inte vara allt då det faktist finns massor med hästar som har "allt" som tränar bra men aldrig går bra i lopp..
Det viktigaste tycker jag är att hästens prestationer blir jämnare.. som det är nu är allt lotteri.. Jag tycker personligen att det inte gör så mycket om en sämre (enligt de blå värderna) häst vinner mot en mycket bättre.. men då ska han göra det nästa gång också..
hur ofta ser amn en häst som ena dagen går 1.14 full väg för att sedan lunka en 1,17 tid veckan efter och sedan helt plötsligt gå världsrekord i tredje starten..?
Alla hästar kan ju inte utnyttja sin fina styrka eller sin rykande spurt fullt ut varje gång..
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
3
|