Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> avbryt lopp vid galopp?

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-08-06 14:42:12

Became a member: 
Forum posts:
avbryt lopp vid galopp?

saken har varit uppe innan.

jag gick och funderade lite igår eller inatt eller när det nu var...

i vilket fall:

låt säg att man delar upp loppet precis likadant som det mäts i deltiderna. och om då hästen galoperar i första delen och diskas så skulle man ju kunna ha en funktion som avbryter loppet och då sparar 3/4 av hästens form. om han galoppera i tredje delen sparas alltså 1/4, dvs den sista fjärdedelens form. galopperar han och diskas i slutet är loppet redan kört och formen ska ner som vanligt.

detta skulle spara hästar som redan losat loppet.

man skulle också kunna dra bort tex 1-2 skolösa dagar för varje del av loppet.

MEN jag gillar spontant inte att man då ska "belönas" med att kunna starta omedelbart efter i en ny chans så att säg, eftersom hästen sparas.

är som sagt en skiss-idé och ingen färdigutvecklad tankegång.

vad tror ni?
Reply
Posted: 2008-08-06 16:30:06 Answer to: "avbryt lopp vid galopp? saken har varit uppe innan. jag gick och fund"

Became a member: 
Forum posts:
Låter som en jättebra idé
Reply
Posted: 2008-08-06 22:52:11 Answer to: "Låter som en jättebra idé:D:D:D"

Became a member: 
Forum posts:
är du ironisk? skrattgubbarna antyder det?

siffrorna kan ju justeras. att bryta loppet om hästen diskas i start borde väl vara rimligt i alla fall?
Reply
Mysan Posted: 2008-08-07 16:21:03
246
Stall Runaway
Axevalla

Became a member: 2007-10-10
Forum posts: 99
Jag tycker det var en bra ide i alla fall.
Reply
Posted: 2008-08-07 17:36:57

Became a member: 
Forum posts:
nejnej jag var absolut inte ironisk jag tycker att de är en jättebra idé
Reply
Andynalan Posted: 2008-08-07 20:36:57 Answer to: "avbryt lopp vid galopp? saken har varit uppe innan. jag gick och fund"

Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
Genialt
Reply
Posted: 2008-08-09 21:31:52

Became a member: 
Forum posts:
låter klokt och vettigt
Reply
Eriksson Posted: 2008-08-11 22:34:26

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Bra idé, ska se om det går att lägga in.
Reply
Posted: 2008-08-12 12:25:32 Answer to: "Bra idé, ska se om det går att lägga in."

Became a member: 
Forum posts:
trevligt att tanken blev uppskattad, men jag vet som sagt inte hur mycket min den är eftersom den varit uppe i olika diskussioner innan. och det är ganska ointressant i sig, men anyway, inte många som uttalat sig ännu. om nu admin hakar på och lägger iden i loppmotorn så kanske det vore bra om det kom upp fler tankar kring iden så det inte blir nåt förhastat beslut som inte blir bra...

själv tycker jag man inte borde ta bort alltför mpnga skolösa dagar, kanske max 3?

kanske man också skulle låta hästen bryta och spara energi enbart i första halvan av loppet?
Reply
Posted: 2008-08-12 13:49:35 Answer to: "trevligt att tanken blev uppskattad, men jag vet som sagt inte hur mycket m"

Became a member: 
Forum posts:
5 dagars väntan vid barfota
Galopp och diskning på upploppet = full formtapp
startgalopp och diskning vid start eller första 500 = minimalt formtapp
galopp o diskning från 500 - upplopp runt 3 i formtapp,typ 9 till 6
Reply
Posted: 2008-08-13 01:31:16

Became a member: 
Forum posts:
En kanon idé.
Reply
Soberano Posted: 2008-08-21 17:43:22 Answer to: "5 dagars väntan vid barfota Galopp och diskning på upploppet = full form"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Formtappet håller jag med om men vad det gäller barfotakörningen så vet jag faktiskt inte. 5 Dagar är väldigt kort tid och det skulle innebära att själva vitsen med att försöka matcha smart försvinner då det bara vore att köra barfota,ge allt och träna allmän 0% och ALLTID starta med optimala förutsättningar var 5:e dag.....väldigt trist enligt mig.

Möjligtvis att man skulle kunna ha ett visst antal barfotalopp per etapp/häst, tex 10 stycken och då väljer man själv när det är läge att köra max och rycka skorna....
Reply
Posted: 2008-08-21 18:06:18 Answer to: "Formtappet håller jag med om men vad det gäller barfotakörningen så vet"

Became a member: 
Forum posts:
håller med. som jag sa så gillade jag inte helt iden med att få bonus för barfotakörningen. kanske en dag för ett halvt lopp? kanske helt meningslöst att reducera dagarna också eftersom det bara blir en "bonus".
Reply
Soberano Posted: 2008-08-22 09:27:08

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Reducera dagarna gör ju bara att själva matchningsplaneringen försvinner men om man har ett givet antal barfotastarter under en etapp så kan man ju sikta helt på att köra barfota i både försök/final av derbyt till exempel. Kanske är fel väg att gå men jag tycker det känns lite intressant faktiskt.

En etapp är ju 3 månader vilket rent teoretiskt skulle kunna ge ca 9 barfotastarter om förutsättningarna passar med starter var 10:e dag. Säg att du har 8 valfria barfotastarter så skulle det ge ännu ett huvudbry om du ska chansa att spara hovarna till nästa storlopp eller chansa på att det blir tung bana då och köra med skor trots fin bana.
Reply
Eriksson Posted: 2008-08-22 21:57:50

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Har lagt in det med formtapp-reducering i loppmotorn, måste bara testa så att det verkligen fungerar oxå
Reply
Posted: 2008-08-25 09:44:11

Became a member: 
Forum posts:
en förbättring jag sett fram emot!
Reply
[ 1 ]