[ 1
]
2
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-18 23:30:49 Edited(1): 2008-07-19 00:31:33
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag anmälde idag till ett lopp för treåringar max 50000kr. Min häst har 21 poäng och ligger 25:a på ranken, trodde att jag kanske kunde få en topp 3 kusk med tanke på detta men var 4:a på anmälningslistan. Ok, vad får jag? Jo Jan-Olof "mesproppen" Johansson som inte haft form sen jag började spela. Det hade väl känts ok, OM HAN HADE KÖRT PÅ BANAN! Nu lottades jag på en kusk som inte ens KÖR på banan i fråga. En annan som också blev tilldelad kusk fick minsann Peter "ångvälte" Buhler i toppfrom på sin kuse, Buhler som heller inte kör på banan normalt sett..... Hur i H..v..e går det till?
Visst kan det verka löjligt att hänga upp sig på detta men jag efterfrågar bara lite konsekvens. Vad är det som styr om Jan-Olov eller Jorma Kontio helt plötsligt skulle upp till Bollnäs enbart för att köra min häst?
Dags att införa kuskregioner där ALLA kuskar i området norr till exempel alltid finns tillgängliga eller att man iaf får välja 5 kuskar.
Jag vet att formen inte ska vara avgörande men med en 3:a i skicklighet + 2 i form kan min häst omöjligt vara i striden och jag tänker inte rycka skorna och ge allt för att kuskarna "betyder väldigt lite" för så är det inte.
Jaja, annars är det bara bra! 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2008-07-19 00:25:08
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Hell Yeah!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-19 00:36:00 Edited(1): 2008-07-19 00:37:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
 Dags att införa kuskregioner där ALLA kuskar i området norr till exempel alltid finns tillgängliga eller att man iaf får välja 5 kuskar.
Lägg det på förslagsdelen av forumet, för något i sitl med regioner har varit uppe förut, och din idé med 5 kuskar som förvalda är en enkel och bra lösning för att ge lite mer logik och rättvisa.
Tycker ändå det är bra att det skiljer en del mellan kuskarna och att du har nytta av startpoäng och smart matchning,
...men problemet blir ju för 5-7e hästen i fältet. Dom har väl ändå matchats in i hyfsat rätt lopp då ? men med lite missflyt har deras kuskar gått och så blir dom lottade med nå´n "amatör" utan form och kan bara glömma att ha en chans...det är ingen höjdare.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2008-07-19 00:41:49
|
|
När vi ändå håller på o kuskgnäller så kan väl nån förklara defensiva kuskars syfte o hur man ger dem en körorder som är klok..
Iö vrigt bör kusken form betydelse sänkas och kanske mörkas o hästarnas formbetydelse höjas!
Gnäll gnäll!

|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-19 00:52:28   Dags att införa kuskregioner där ALLA kuskar i området norr till exempel alltid finns tillgängliga eller att man iaf får välja 5 kuskar.
Lägg det på förslagsdelen av forumet, för något i sitl med regioner har varit uppe förut, och din idé med 5 kuskar som förvalda är en enkel och bra lösning för att ge lite mer logik och rättvisa.
Tycker ändå det är bra att det skiljer en del mellan kuskarna och att du har nytta av startpoäng och smart matchning,
...men problemet blir ju för 5-7e hästen i fältet. Dom har väl ändå matchats in i hyfsat rätt lopp då ? men med lite missflyt har deras kuskar gått och så sitter dom med nå´n amatör ut form i sulkyn och kan bara glömma att ha en chans...det är ingen höjdare.
Answer to: "Dags att införa kuskregioner där ALLA kuskar i området norr till "
|
|
Jag håller med om att det är nödvändigt med olika kuskar och så vidare men nu hamnade jag som 4:a i listan och blev lottad på en av de sämsta kuskarna och dessutom en kusk som inte GÅR VÄLJA på banan där jag startar medan en annan blev lottad på en kusk i toppform som HELLER INTE kör på banan normalt sett. Var finns logiken i det? Egentligen kvittar det, jag kör defensivt och startar dagen efter men om man sitter med en massa poäng i raden som man inte vill köra bort så är det inte kul.
Absolut ska smart matchning löna sig men jag tyckte nu att jag räknat ut det bra men det var en häst för mycket anmält med mer poäng och så blev det pannkaka av den starten 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-19 01:52:05
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det är väl det konstanta problemet med matchining? Hur många fler hästar kommer anmäla över och hur långt ner på "rankingen" ska man välja.
Jag har inte ens kommit med i lopp där jag trodde jag skulle få toppkusk en eller annan gång.
Men nu var det ju inte det det gälde.Tycker också kusken borde lottas bland de som blir "ovalda", inte bland alla kuskar i hela landet.
Tror iförsig att det bara kommer göra att de som blir lottade kuskar får sämre efterssom urvalet blir mindre.
Men det gör ju iallfall att man inte kan gambla en kusk genom att välja de tre bästa kuskarna.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-19 02:53:22
|
Became a member:
Forum posts:
|
B_Good, det är väl inte gnäll , gnäll direkt tycker jag. Vi vill ju bara hjälpa till att göra spelet bättre
Lite tips och ideer i all välmening. Det är väl bara positivt 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-19 02:56:43
|
|
Ja nu gick ju "Jojjen" upp till en trea í form så med lite tur har han en femma på måndag och då man ju med i matchen igen 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2008-07-19 03:41:41  B_Good, det är väl inte gnäll , gnäll direkt tycker jag. Vi vill ju bara hjälpa till att göra spelet bättre
Lite tips och ideer i all välmening. Det är väl bara positivt 
Answer to: "B_Good, det är väl inte gnäll , gnäll direkt tycker jag. Vi vill ju bar"
|
|
Gnäll i sin positivaste bemärkelse 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-19 11:42:33
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
Startade Tegen Stand i ett 150k lopp förra etappen, tror även att soberanos diamand magic var med i loppet. Den hästen som kom med sist på poängen fick typ loppets bästa kusk, detta var då en kusk som INTE gick att välja! vad händer sedan? hästjäveln vinner loppet, haha. Tegen Stand 2.a.......
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2008-07-19 11:58:33
|
Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
|
Tycker fortfarane att kuskarna har för stor betydelse i loppen.. Okay att en dålig kusk inte vinner med en dålig häst men en dålig kusk vinner betydligt mer ofta med en bra häst än en bra kusk gör med en dålig häst..?
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-20 09:14:22
|
|
Tycker att det är betydligt värre att en häst som Big Pain med 1 i snabbhet och 0 i spurt går och vinner ett försök till breeders crown med 100k i........Det är obalans om något.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-20 12:00:15  Tycker att det är betydligt värre att en häst som Big Pain med 1 i snabbhet och 0 i spurt går och vinner ett försök till breeders crown med 100k i........Det är obalans om något.
Answer to: "Tycker att det är betydligt värre att en häst som Big Pain med 1 i snabb"
|
|
Fler som har uppmärksammat den hästen ser jag..... Fanimej ett jävla under enligt mig!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-20 17:14:46 Edited(2): 2008-07-20 17:16:20
|
Became a member:
Forum posts:
|
Vad ska man säga ...Det är ju rent pinsamt ! 
Finns tyvärr inget direkt förmildrande att säga om att det fortfarande kan hända att liknande hästar som denna kan vinna hyfsat stora lopp.
Trodde att det åtminstone balanserats upp så det krävdes lite mer jämnar kvalité på hästens egenskaper för att vinna mot bra motstånd. Nu har man ju mera varit fundersam på varför inte egenskaperna är mer utslagsgivande för vilka distanser hästen fungerar bra på...men tydligen kvarstår gamla problem med...
Är vi fortfarande kvar på ruta ett ?
Spelet har funnits för länge nu för att det ska gå att ursäkta med "beta" eller barnsjukdomar. Speciellt som det här problemet varit uppe så OTROLIGT ofta ! 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-20 19:07:08
|
|
i loppet efter var big pain dock inte särskilt bra, sist i mål och 1-2 sekunder efter vinnaren.....
Men när sådant här händer så undrar man om egenskaperna verkligen har någon betydelse? Visst är det en klar bonus att hästen hade 10 på tung bana, men en häst ska väl inte kunna gå och vinna enbart på grund av att den är skicklig på tung bana när det inte finns talang i den.
Min egen leader hade 4-4-4-1 på egenskaperna i det loppet, fanns SÄKERT ännu bättre hästar som blev besegrade i loppet.......
Även om det är kul att hästar med sämre betyg på egenskaperna kan besegra bättre så måste det finnas en gräns och balans i det.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-20 19:40:32 Edited(1): 2008-07-20 19:42:32
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jo, snabbheten måste ju åndå betyda något på alla distanser, och inte minst på 2140. sedan var det "bara" något tung bana. Hade också en rätt skral kusk. 3a i skicklighet...
1 i snabbhet och 0 i spurt...det ska bara inte räcka. Det tror jag t.o.m Eriksson själv kan förstå att det ser rätt pinsamt ut ?
Nåja, om det nu är en ny loppmotor på gång till efter sommaren kan jag ha viss förståelse för om det inte gjorts så mycket åt den nuvarande. Bara att hoppas att den kommer, som senast , i början på nästa etapp...Den behövs 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-20 19:43:39
|
|
ska möta Big pain i nästa lopp med tug of war+leader
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-07-20 20:06:18  i loppet efter var big pain dock inte särskilt bra, sist i mål och 1-2 sekunder efter vinnaren.....
Men när sådant här händer så undrar man om egenskaperna verkligen har någon betydelse? Visst är det en klar bonus att hästen hade 10 på tung bana, men en häst ska väl inte kunna gå och vinna enbart på grund av att den är skicklig på tung bana när det inte finns talang i den.
Min egen leader hade 4-4-4-1 på egenskaperna i det loppet, fanns SÄKERT ännu bättre hästar som blev besegrade i loppet.......
Även om det är kul att hästar med sämre betyg på egenskaperna kan besegra bättre så måste det finnas en gräns och balans i det.
Answer to: "i loppet efter var big pain dock inte särskilt bra, sist i mål och 1-2 se"
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Att Big Pain inte gick som bäst senast kan ju bero på att han gick med järnskor. Kickar säkert ass med dina två kusar i nästa lopp 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-20 20:21:11
|
|
så du tror att järnskor gör en häst 1.5 sekunder sämre mot hästar som springer med lätta skor? så är det knappast.......
Visst kan Big Pain besegra mina, spelet är som sagt obalanserat. Men jag kan garantera att mina 2 hästar och mycket bättre siffror, tex Tug of war har 4-6(snart7)-3-3 på sina egenskaper......tråkigt om han ska behöver förlora mot en skithäst med 1 i snabbhet?
Annars går båda mina med skor, siktet är inställt på storloppet för 3 åringar på söndagen, med 400k i förstapris och där är barfotabalans planerat.
Men lycka till för den person som äger hästen vid loppet, kanske blir jag själv 
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2008-07-20 20:44:45
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Inte nog med att Big Pain överträffat spelets trovärdighet, killen bevakar inte ens kusen i tredje starten och balanserar rätt, förstår inte varför den går med järnskor i sitt livs tredje start o speciellt inte efter de inledande framgångarna.....undrar om han vet att den vann två lopp direkt??
Jag säger som Soberano.....fanimej ett jävla under att de kusen kunde vinna 100.000....
Ps. Inget ont mot ägaren....utan endast spelmotorn. 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|