[ 1
]
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-12 13:24:15
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
har blivit jäkligt segt att bara få ha 10st hästar, var det 100st som skrev under sig på listan som plokko lämnade in till ericsson om detta?
Till en början borde vi kunna få utöka till 15 platser tycker jag, antingen det eller en möjlighet att föda upp unghästar UTAN att dem tar plats i de 10 boxar som finns tillgängliga. Är lite åt helvete att behöva offra bra hästar varje säsong för att ha en LITEN chans till att få en bra unghäst.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-12 13:59:15  har blivit jäkligt segt att bara få ha 10st hästar, var det 100st som skrev under sig på listan som plokko lämnade in till ericsson om detta?
Till en början borde vi kunna få utöka till 15 platser tycker jag, antingen det eller en möjlighet att föda upp unghästar UTAN att dem tar plats i de 10 boxar som finns tillgängliga. Är lite åt helvete att behöva offra bra hästar varje säsong för att ha en LITEN chans till att få en bra unghäst.
Answer to: "har blivit jäkligt segt att bara få ha 10st hästar, var det 100st som sk"
|
Became a member:
Forum posts:
|
mm håller med, tänkte senast igår på hur kul det hade varit med 5 hästar till
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-12 19:30:42
|
Became a member:
Forum posts:
|
Mmm...mest bara väntan just nu...
|
|
Reply
|
|
Eriksson
|
Posted: 2008-07-12 20:41:45
|
Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
|
Att ni hinner med 10 hästar tycker jag är imponerande, själv har jag problem med att hålla igång mina fyra.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-12 23:20:20
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hmmm...Du har fem nu Eriksson 
Illa om stallchefen har så fullt upp att han inte ens vet hur många hästar han har i stallet !
Du kanske kan slå en signal och fråga om du kan få köpa ett ex av Kari L:s patenterade räknesticka. Tro den går upp till 300 typ
Men, Nja...10 är inte så mycket värre än fyra...
Tycker nästan det är lättare med fler hästar på ett sätt. Du har lite mer skäl att ha koll, kollar loppkalendern lite mer, fler hästar ger fler träningssiffror att jämföra med...
Så klart sån´t tar lite tid , och ibland blir det fel. Anmälde stifling jewel till ett lopp när jag egentligen skulle anmält singing autumn idag..haha
Framför allt. När du väl får snurr på det ger det lite mer stabilitet i stallet. Du kan vänta in unghästar det inte lossnar för, bara några andra går okej. Det är faktiskt rätt skönt !
15 platser skulle lätt funka ! Varför inte ge oss chansen ? 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-14 22:16:08
|
|
Om det finns möjlighet till att ha fler boxar så kan man fokusera på att träna en del unghästar istället för att tävla....Går även att satsa lite mer på att få fram bra unghästar utan att offra hela sitt stall och BRA hästar.......
vad jag vill komma fram till är att fler boxar behöver inte betyda att man kommer starta fler hästar än nu. Men möjligheterna och variationerna för hur man vill bygga sitt stall blir större då man kan få in fler unghästar varje etapp utan att sälja ut flera bra hästar eller att satsa på träning för unghästar istället för tävling under 1 etapp.......
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-15 03:07:37
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Instämmer i att 15 boxar skulle kännas ganska kul men samtidigt finns det ju alltid en risk att du har hästar som du vill behålla oavsett hur många boxar du har nästan. Efter ett par etapper sitter man ju säkert med minst 10 hästar som du INTE vill sälja och då har du max 5 chanser på att få tag på en fin ettåring och det har man ju märkt hur lätt det är... Drog 8 totalt denna etappen och fick väl egentligen ingen som var nåt att hurra över.
Håller med om 15 boxar men nånstans måste ju också en gräns dras.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-15 08:53:14
|
|
att ha 5 boxar lediga och 5 chanser till en bra unghäst är betydligt bättre än det jag haft nu.......fick göra mig av med 4 bra hästar för att kunna få in någon unghäst denna etappen, bra hästar som jag reade ut för småsummor vilket jag aldrig hade gjort annars.......
Visst förstår jag ditt resonemang soberano och håller med till viss del. Vart gränsen går är väl trots allt något som vi får testa oss fram till? svårt att dra en slutsats om något som aldrig testats.......5 boxar till är en början som kanske räcker? annars kanske en möjlighet med träningscamp eller uppfödningnsanläggning där man kan ha hästar utan att dem tar plats i tävlingsstallet bland våra 10 boxar(dem tränar enbart), sedan kan man då lyfta upp hästar när man vill och har plats till tävlingsstallet, eller sälja/pensionera.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-15 09:42:29  att ha 5 boxar lediga och 5 chanser till en bra unghäst är betydligt bättre än det jag haft nu.......fick göra mig av med 4 bra hästar för att kunna få in någon unghäst denna etappen, bra hästar som jag reade ut för småsummor vilket jag aldrig hade gjort annars.......
Visst förstår jag ditt resonemang soberano och håller med till viss del. Vart gränsen går är väl trots allt något som vi får testa oss fram till? svårt att dra en slutsats om något som aldrig testats.......5 boxar till är en början som kanske räcker? annars kanske en möjlighet med träningscamp eller uppfödningnsanläggning där man kan ha hästar utan att dem tar plats i tävlingsstallet bland våra 10 boxar(dem tränar enbart), sedan kan man då lyfta upp hästar när man vill och har plats till tävlingsstallet, eller sälja/pensionera.
Answer to: "att ha 5 boxar lediga och 5 chanser till en bra unghäst är betydligt bät"
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag har inte ens råd att bygga ut till 10 boxar och då känns 15 otroligt avslägset.
Men visst skulle det vara kul med fler.
För att ha möjlighet att kunna bygga ut för mig till 10 så måste jag sälja mina bästa hästar och det känns ju så där...
Det är ju ändå de som inbringar pengar.
Sälja mina 3 bästa kanske ger mig 2 miljoner och då har jag bara 4 hästar kvar vilket innebär att jag måste skaffa 6 hästar till för att fylla mina 10 boxar.Bygga ut går på 500000:- och då finns det 1500000:- kvar för att anställa 3 tränare 3 skötare och 6 stycken hästar 
Men som sagt visst skulle det vara roligt men samtidigt otroligt avlägset för oss med normal ekonomi.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|