Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Mera avelsfrågor..

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-06-03 13:48:35

Became a member: 
Forum posts:
att hingsten ska träna bra vid aveln har ja hört..men stoet då?? har en 5 åring som ej tränar så bra..sen en treåring som tränar bättre men de har väl med åldern att göra??vem ska ja avla med?? den som sprungit in mest pengar eller träningen??
Reply
Posted: 2008-06-03 14:02:29

Became a member: 
Forum posts:
aveln ska vara (potenital hingst+potential sto)/2*random(0,X) för varje värde. Där väl x är 2 kanske. Fårstås inte en helt säker formel men ungefär.
Som jag förståt det.

Förhoppningsvis en standar avikelsekurva och inte en vanlig random.eller kanske random mellan 0.5 och 1.5 eller liknande. Vem vet?
Men jag tror det värdet är potentialet för fölet. Sen är väl startvärdet på varje värde någon del av det då. På ett eller annat vis.

Hur som haver. Eriksson har sagt att man måste ha två hästar med 10or(eller motsvarande) i potential för att ha samma chanser som på svenska stuteriet. Har jag för mig.

träningen är bara hur vi mäter potentialen. Alla hästar tränar sämre när de blir äldre. De avlar nog inte sämre för det.
Reply
Posted: 2008-06-03 16:29:25

Became a member: 
Forum posts:
Mitt råd är att avla med de som tränar bäst i förhållande till sin ålder Biggen.

Som TM säger ; alla hästar tränar så klart sämre när de blir äldre , men för den skull tränar de kanske grymt bra om du jämför t.ex. din 5-åring mot andra 5-åringar.

Det är så jag tnker i varje fall när jag ser på om de tränar bra:
Vd är bra för en 3-åring ? vad är bra för en 5-åring ?

Måste rimligen vara så, annars skulle väl alla bara avla med unghästar... och hur logiskt vore det ?
Reply
[ 1 ]