Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Skada!

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-06-03 07:47:14 Edited(1): 2008-06-03 07:47:30

Became a member: 
Forum posts:
Fick en skada då jag kastrerade min 6åriga Hingst (6veckor) och 4v på min 4åriga hingst efter hans första lopp (precis fått mitt stall). Sköter sig skadeläkningen av sig självt eller måste man aktivt skicka iväg dem till en läkare, hittar nämligen ingen sådan funktion?

Är det det sen värt att vänta av dessa skador, den 6åringen är inte mkt att ha egentligen medans 4åringen skulle kunna vara lite utvecklingsbar. Och tar det 6veckor i realtid eller i spelets tidssättning?
Reply
Soberano Posted: 2008-06-03 08:03:17 Answer to: "Fick en skada då jag kastrerade min 6åriga Hingst (6veckor) och 4v på mi"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Skadorna läker av sig själva och dom kommer inte vara borta så länge som 6 och 4 veckor. Vad jag kan se bör 6-åringen vara tillbaka inom 5 dagar (realtid) och 4-åringen svårare att veta men skulle tippa på max 10 dagar. Lycka till!
Reply
hogan Posted: 2008-06-03 08:13:52 Answer to: "Fick en skada då jag kastrerade min 6åriga Hingst (6veckor) och 4v på mi"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Det sköter sig självt...du behöver inte göra något, de man kan göra är att minska träningen ngt och du kan ju ge dom standard mat under den tiden, sen ska man tänka sig för innan man kastrerar, först så kostar det men et är marginellt.....men ändå, sen tycker jag att det kastreras alldeles för mycket.....tycker att galopprisken ska vara minst 5 och styrkan är ju det som höjs och det är väl den balansen man ska titta på, har man t.ex en etta eller tvåa på styrka och högre än 5 på galopp är det kanske okej men många kastrerar fast galopp kanske bara är 1-3 och då hjälper det inte för det är inte alltid det funkar.

En del kastrerar också innan de ska sälja hästen för att snygga till siffrorna, så det kan man ha i åtanke när man köper en häst.

Och om man har en veterinärklinik så vet jag inte om det hjälper ang skadan, det kanske ngn annan vet....tänkte om det går fortare då men jag tror inte det....
Reply
hogan Posted: 2008-06-03 08:16:59

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
ha ha ha...medans jag skrev så svarade Soberano...där får man för att man kör pekfingervalsen....
Reply
Posted: 2008-06-03 14:59:09 Answer to: "ha ha ha...medans jag skrev så svarade Soberano...där får man för att m"

Became a member: 
Forum posts:
Tackar för svaren. Sexåringen hade 10 i galopp så jag ansåg det vara motiverat.

Har en ettåring som också har 10 i galopp
styrka=1
snabb=3
startsnabb=4
spurt=4
tung bana=8
vinter=1

Ska man kastrera den när den väl blir 4-5år?

Har läst att galopp 10 innebär i många fall att de ändå bara galopperar en till två gånger på tio starter (enligt någons undersökning här på sajten) så det kanske inte är motiverat ändå med kastrering?

I övrigt känns värderna bra för en ettåring köpt i sverige.. eller?? ni som vart med ett tag??
Reply
Posted: 2008-06-03 15:03:08

Became a member: 
Forum posts:
jag skulle nog kasterar med 10 i galloprisk..

ja Det är nog över medel. utom galooprisken då. Men jag skulle nog vänta 2 veckor med att köpa fler nya hästar. Annars hinner de fylla 4 till nästa sesong.
Reply
Posted: 2008-06-03 21:05:13 Answer to: "jag skulle nog kasterar med 10 i galloprisk.. ja Det är nog över medel"

Became a member: 
Forum posts:
Jo jag var ivrig att köpa ny häst så innan jag förstod det här med etapper och åldrande så hade jag redan köpt en ettåring.
Jaja man lär sig alltid från misstagen!!
Reply
[ 1 ]